Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: sale - 01.09.2014, 12:38:45
-
Eli starttaa ihan normaalisti nätisti mutta ei lähde käyntiin. Kipinä taitaa tulla, kokeiltu Tulppien päästä.
uutta osaa on vasta vaihdettu imm, ykk anturi, polttoaine pumppu auton alle, Bensapumpun rele,
auton alla oleva pumppu pyörii kyllä mutta mietin että jos tankkipumppu on sökö niin voiko se johtua siitä.
Pitäskö sen pyöriä startatessa? Ei siellä ainakaan mitään kuulu
ja siis auto on 940 -92 B230ft
-
Kuoliko parkissa ollessaan?
Vastaava oli itsellä äsken 740:ssä, syy oli LH-Jetin ecu. Samat oireet sopisivat myös suutinreleeseen.
Jos on tankki täynnä tai melko täynnä niin tankkipumppu ei luullakseni kokonaan estä käynnistymästä. Varmaan ainakin yrittäisi hörähtää, mutta jos vain pyörii eikä yhtään potki niin ei taida suuttimet aueta.
-
Joo parkissa kuoli. Oireili ajaessa ettei pystyny kaasua painamaan ku nykii. Tankki on kyllä aika tyhjänä.
missä tämä suutin rele sijaitsee? Tuhkiksen takana mutta mikä niistä?
-
Joo parkissa kuoli. Oireili ajaessa ettei pystyny kaasua painamaan ku nykii. Tankki on kyllä aika tyhjänä.
missä tämä suutin rele sijaitsee? Tuhkiksen takana mutta mikä niistä?
Suutinrele on konehuoneessa, ainakin joissakin malleissa paisuntasäiliön kyljessä. Kulkee myös radiohäiriönpoistoreleen nimellä.
Tyhjänpuoleinen tankki voi aiheuttaa käynnistymisvaikeuksia, ainakin meillä 740 lähtee pitkällä vieterillä jos tankki alle puolenvälin. Epäilen että tämä liittyy tankkipumppuun.
Kaasusta nykiminen voisi johtua bensansaantiongelmasta, alkaen tankin tyhjenemisestä bensapumppuun tai suodattimeen tai ehkä se suutinrele alkoi olla viimeisillään.
Mites vikakoodit? Tämähän lie LH-Jet?
-
Joo lh jet. Ei vikakoodeja. Täytyypä testata toisella releellä nyt alkuun
-
Suutinreleen voi myös ohittaa hyppylangalla kokeilumielessä. Releelle pitäisi tulla punainen, sinikeltainen, musta ja harmaa johto. Punainen on plussa akulta ja harmaa menee suuttimille. Nuo kun yhdistää niin suuttimilla on sähköä.
-
Suutinreleen voi myös ohittaa hyppylangalla kokeilumielessä. Releelle pitäisi tulla punainen, sinikeltainen, musta ja harmaa johto. Punainen on plussa akulta ja harmaa menee suuttimille. Nuo kun yhdistää niin suuttimilla on sähköä.
Ei ollut vaikutusta kun yhdistin punaisen ja harmaan :-\ Iloisesti pyörittää mutta ei ees lupaa
-
Ainakin 9xx sarjat käynnistävät polttoainepumpun päälle ~1 sekunnin ajaksi, kun laittaa virrat päälle.
Liekö tuo kaksipumppuinenkin tekisi samoin?
Jos tätä ei tapahtu, niin bensapumpun rele tai pumppu ovat lopussa.
Pumpun rele on siellä tuhkiksen takana ja tapaa ratketa juotoksistaan.
-
Ainakin 9xx sarjat käynnistävät polttoainepumpun päälle ~1 sekunnin ajaksi, kun laittaa virrat päälle.
Liekö tuo kaksipumppuinenkin tekisi samoin?
Jos tätä ei tapahtu, niin bensapumpun rele tai pumppu ovat lopussa.
Pumpun rele on siellä tuhkiksen takana ja tapaa ratketa juotoksistaan.
rele vaihdettu Ja kyllä ainakin auton alla oleva pumppu surahtaa kun laittaa virrat päälle. :-\
Sillon alussa se muutaman kerran herätti käymään ja se kuulosti siltä että se kävis jollain yhdellä pytyllä. Mut sit se ei sen jälkeen oo ees luvannut
-
Pahimmassa tapauksessa LH:n boksi on pimennyt. Tuleeko suutinreleelle maadoitus kun käynnistät?
-
Pahimmassa tapauksessa LH:n boksi on pimennyt. Tuleeko suutinreleelle maadoitus kun käynnistät?
mites toi mitattiin? Ei oo noi sähköjutut mun erikois osaamista :-[
-
mites toi mitattiin? Ei oo noi sähköjutut mun erikois osaamista :-[
Mustan johdon ja auton rungon välistä vastusmittaus, se sinikeltanen on heräte. Tuo, että pumput pyörähtää kun kääntää virrat päälle, tarkoittaa että boksi maadoittaa ainakin bensapumpun releen esipaineistuksen ajaksi.
Jos mun laho pää ei taas petä, niin suutinreleen ja bensapumpun releen maadotus menee ECU:n kautta? Parempimuistiset varmistakoot...
-
Mustan johdon ja auton rungon välistä vastusmittaus, se sinikeltanen on heräte. Tuo, että pumput pyörähtää kun kääntää virrat päälle, tarkoittaa että boksi maadoittaa ainakin bensapumpun releen esipaineistuksen ajaksi.
Jos mun laho pää ei taas petä, niin suutinreleen ja bensapumpun releen maadotus menee ECU:n kautta? Parempimuistiset varmistakoot...
pitääkö sitä starttaa samalla kun mittaa ton maadotuksen? Vai riittääkö virrat päällä?
-
Ja mitä sen pitäs näyttää? Näytti vaan jotain 0.00-0.03. En tosin oo varma osaanko mitata oikein
-
Pystyykös sitä ECU testaamaan jotenkin että onko se rikki?
-
Pystyykös sitä ECU testaamaan jotenkin että onko se rikki?
Pystyy. Voit tehdä LH:n toimilaitetestin ja lukaista vikakoodit. Ohjeet FAQ:ssa tuohon toimilaitetestiin.
Suutinten ohjaus testataan tuossa samalla, TK-servon ja flektin lisäksi.
-
Ja mitä sen pitäs näyttää? Näytti vaan jotain 0.00-0.03. En tosin oo varma osaanko mitata oikein
Tarkoittaa siis että mitattavan nastan ja korin välinen resistanssi on kutakuinkin nolla eli se nasta on maissa, kuten sen kuuluu ollakin. Oletuksella että mittaus on oikein suoritettu :) Eli yleispuntari resistanssimittauksella ja mieluiten pienin arvoalue.
-
Täytyy tänään koittaa testata noita laitteita sillä lukulaite. Ei se vika siinä suutinreleessä taida olla ainakaan.
Eilen se taas hörähti käymään varmaankin yhdellä sylinterillä piiiiiiitkän startauksen jälkeen ja kävi ihan pari kolme sekuntia, ei ollu kaasunpainamisella mitään merkitystä
-
Elikkäs tein nyt tota toimilaitetestiä. Eka se kävi suuttimet, ne kuulosti ainakin toimivan
sitten se availi sitä jotain lisäilmaventtiiliä, mutta sen jälkeen ei tapahtunut mitään ja vähän ajan päästä se aloitti alusta. Eikös sen pitäny joku päärelekin testata mutta en kyllä kuullut mitään.
-
Se testaa flektin (sähkö) jos sellainen on, sitten suuttimet ja sen jälkeen TK-servon ja aloittaa testin uudelleen alusta.
Joten LH on ainakin ehjä.
Vika voi olla vaikka siinä, ettei LH saa EZK:lta kierrostietoa, jolloin se ei ruikkaa pisaraakaan polttoainetta.
-
Se testaa flektin (sähkö) jos sellainen on, sitten suuttimet ja sen jälkeen TK-servon ja aloittaa testin uudelleen alusta.
Joten LH on ainakin ehjä.
Vika voi olla vaikka siinä, ettei LH saa EZK:lta kierrostietoa, jolloin se ei ruikkaa pisaraakaan polttoainetta.
Hmm. Mulla tekee noi järjestyksessä. Sitten vilkuttaa nopeeseen tahtiin lediä ja sammuu ledi. Lähteekö uudestaan alusta jos siinä vaiheessa vielä odottaa?
-
Se testaa flektin (sähkö) jos sellainen on, sitten suuttimet ja sen jälkeen TK-servon ja aloittaa testin uudelleen alusta.
Joten LH on ainakin ehjä.
Vika voi olla vaikka siinä, ettei LH saa EZK:lta kierrostietoa, jolloin se ei ruikkaa pisaraakaan polttoainetta.
mistäs se ottaa ton kierros tiedon? Ykk anturilta?
-
Siltä
-
Siltä
sekin ois vaihettuna :-\
-
mistäs se ottaa ton kierros tiedon? Ykk anturilta?
Asentoanturilta (VR-anturi). Ei YläKuoloKohdan tunnistin.
EZK jyystää noista 60/2 kehän asentoanturin pulsseista kaksi pulssia, jotka se sitten lähettää sopivissa kohdin LH:lle. Jolloin LH ruikkaa kakkua koneelle.
Eli jos kipunaa tulee, ja bensapumppu hurisee ja toimilaitetesti menee oikein, vika on todennäköisesti tuossa kierrostiedossa EZK->LH välillä.
Tai sitten bensapumppu ei vaan pumppaa tms.
Hmm. Mulla tekee noi järjestyksessä. Sitten vilkuttaa nopeeseen tahtiin lediä ja sammuu ledi. Lähteekö uudestaan alusta jos siinä vaiheessa vielä odottaa?
Jep! Toistaa muistaakseni testin kolmesti ja lopettaa sitten.
-
Tai sitten bensapumppu ei vaan pumppaa tms.
Ton voi helposti tarkistaa ottamalla bensanpaineensäätimen perästä irti bensan paluuletkun. Jos pyöräyttää pumppuja niin paineensäätimestä pitäisi pulputa bensaa. Kantsii olla joku astia tai rätti ottamassa bensat kiinni vaikka konehan onkin nyt kylmä...
-
Testitilassa pitäisi startatessa tulla asentoanturilta koodi 1-4-1 (piuha reiässä 6, EZK) ja 3-3-1 (piuha reiässä 2, LH). Onko kyseessä manuaali vai automaatti? Omassa vanhassa -91 automaatissa meni jokin piuha siinä tuhkiksen takana poikittain ja juuri sillä kohtaa oleva hapettunut liitos aiheutti jotain tuon tapaista. Piuha saattoi olla vaaleanpunainen (start inhibitor). Sähkökuvista kun nyt katsoin, niin ei pitäisi kyllä edes pyörittää moottoria jos tuo piuha on poikki, mutta muistaisin kyllä että moottori pyöri... Myöhemmin käynnistymisongelmiin auttoi kun pamautti pelkääjän puolen oven vähän terävämmin kiinni ;D.
Automaatissa voisi myös auttaa koittaa heilutella keppiä startatessa. Vikaa voi olla myös virtalukossa, joten voisit kokeilla käännellä avainta eri tavoin.
-
Ei oo automaatti. Asentotunnistimesta sain oikeat koodit 2 ja 6 reiästä
-
Tulpat availin ja kaikki tulpat oli kuivana . Eli se bensa ei mee sylinteriin asti. Paluu putkesta tuli polttoainetta kun irrotin
-
Ongelma on siis bensakiskon ja sylinterin välissä :) Eli suuttimethan ne ei aukea. Suutinreleen ohittaminen ei auttanut joten katse kääntyisi suutinten maan puolelle, ts. joko LH-Jet ei saa suuttimille maita tai se ei yritäkään avata niitä syystä A tai B.
Oletko vilkassut vänkärin puolen jalkatilaan A-pilarin juureen miltä siellä näyttää? Siellä on maattopiste useammallekin piuhalle, olikohan LH:nkin maadotuksia siinä.
-
Ongelma on siis bensakiskon ja sylinterin välissä :) Eli suuttimethan ne ei aukea. Suutinreleen ohittaminen ei auttanut joten katse kääntyisi suutinten maan puolelle, ts. joko LH-Jet ei saa suuttimille maita tai se ei yritäkään avata niitä syystä A tai B.
Oletko vilkassut vänkärin puolen jalkatilaan A-pilarin juureen miltä siellä näyttää? Siellä on maattopiste useammallekin piuhalle, olikohan LH:nkin maadotuksia siinä.
Juuri katoin tonne jalkatilaan kyllä siellä näyttää ihan hyvältä ainakin päällisin puolin. Maa piuhat paikallaan ja sillain. Eli voiko se sit toi boksi olla rikki? :-\
-
Juuri katoin tonne jalkatilaan kyllä siellä näyttää ihan hyvältä ainakin päällisin puolin. Maa piuhat paikallaan ja sillain. Eli voiko se sit toi boksi olla rikki? :-\
Voi hyvinkin olla boksivika. Tuolla kauppapuolella on käytettyjä bokseja myynnissä muutamilla kympeillä. Tai jos saa jostain lähistöltä tai tutulta kokeiltavaksi niin testaa ensin auttaako boksinvaihto.
-
Jos toimilaitetestin aikana suuttimet napsuttavat, LH on ehjä muttei saa kierroslukutietoa, joten ei bensaakaan annostella.
-
Nyt en tiiä. Oli toi suutintukki irti niin kyllä siellä vaan tuli bensaa suuttimista. Kipinä kun tulee mutta ei lähe käyntiin.
-
Onkohan se mahdollista että polttoaine tulee suuttimista väärään aikaan? Kun ei ne tulpatkaan kastu.
Puristukset oli ok.
-
Onkohan se mahdollista että polttoaine tulee suuttimista väärään aikaan? Kun ei ne tulpatkaan kastu.
Puristukset oli ok.
Mihinpä se bensa imukanavasta katoaisi jos sitä suuttimista tulisi. Kyllä se sylinteriin menis.
Jos suuttimet toimii testimoodissa mutta ei startatessa niin sitten LH:lle ei tule sitä moottorin pyörimistietoa tai se hukkaa sen tiedon sisäisesti. Vaihtoehtoja LH:n boksi, johtosarja tai EZK:n boksi.
-
Mihinpä se bensa imukanavasta katoaisi jos sitä suuttimista tulisi. Kyllä se sylinteriin menis.
Jos suuttimet toimii testimoodissa mutta ei startatessa niin sitten LH:lle ei tule sitä moottorin pyörimistietoa tai se hukkaa sen tiedon sisäisesti. Vaihtoehtoja LH:n boksi, johtosarja tai EZK:n boksi.
mutta startatessa tuli suuttimista polttoainetta kun tukki oli suuttimineen kourassa. Omituista.
Kait se on noita bokseja vaihdettava
-
mutta startatessa tuli suuttimista polttoainetta kun tukki oli suuttimineen kourassa. Omituista.
Kait se on noita bokseja vaihdettava
Ahaa, tuo pistäs epäileen suuttimien johtojen kuntoa.
-
Onkohan se mahdollista että polttoaine tulee suuttimista väärään aikaan? Kun ei ne tulpatkaan kastu.
Puristukset oli ok.
Aivan sama mihin aikaan se LH sitä polttoainetta ruikkaa, sillä kaikki imusarjaan työnnetty menee sylinteriin.
Piuhavialta alkaa kuulostamaan tuo ongelmasi.
Tarkista ne molemmat maadoitukset siitä imusarjasta suutintukin molemmista päistä.
-
Ahaa, tuo pistäs epäileen suuttimien johtojen kuntoa.
täytyy huomenna tarkastella niitä. Pystyykös noita mittailemaan jotenkin?
-
täytyy huomenna tarkastella niitä. Pystyykös noita mittailemaan jotenkin?
Mittaat LH:n kamman ja suutinten välin yleismittarilla jatkuvuustestillä tai pieni-ohmisella mittausalueella.
Ja sitten liikuttelet johtosarjaa ja testaan muuttuuko jokin.
Ja muuten, jos suutintukin maadoituiset eivät ole kunnossa, ei PA-pumpun relekkään vedä.
Joten ihmettelen miten se on ruikkinut bensaa tukin ollessa irti?
Olisikohan siellä joku puuhis-viritys sähköissä?
-
Tulipa mieleenitm, vika saattaa olla myös virtalukossa.
Meikäläisellä se on oikutellut, että saat sahata maailman tappiin ja ei edes lupaa. Väännät virrat pois ja hörähtää heti käymään. Tai jopa sillä hetkellä kun avain palaa käyntiasentoon startin jälkeen.
-
Mittaat LH:n kamman ja suutinten välin yleismittarilla jatkuvuustestillä tai pieni-ohmisella mittausalueella.
Ja sitten liikuttelet johtosarjaa ja testaan muuttuuko jokin.
Ja muuten, jos suutintukin maadoituiset eivät ole kunnossa, ei PA-pumpun relekkään vedä.
Joten ihmettelen miten se on ruikkinut bensaa tukin ollessa irti?
Olisikohan siellä joku puuhis-viritys sähköissä?
maat laitoin kiinni paikoilleen. Täytyypä huomenna ihmetellä lisää
-
Virtalukon pohja potentiaalinen vaihtoehto :hello:
-
Ainiin. Tämäkin selvisi mut en tiiä kehtaanko kertoa. Jako oli hypännyt ja oli viis hammasta pielessä. Laitoin merkit kkohdalleen nii lähti.
Eli en vaan osannu tutkia oikein ku kipinää ja bensaa tuli kokoajan. :facepalm:
-
Ja tässä samassa laitteessa on vähän öljynpaine ongelmia. Tyhjäkäynnillä palaa öljyvalo. Öljypumppu on vaihdettu että vikaa tuskin siellä. Ykkösellä ku vetää täyden raivohullu kiihytyksen syttyy valo ja kuuluu koneesta sivuääntä. Mikähän sieltä koneen sisältä on mennyt.
Ja nämä viat on ollu jo ennen tota jaon hyppäämistä
-
Ja tässä samassa laitteessa on vähän öljynpaine ongelmia. Tyhjäkäynnillä palaa öljyvalo. Öljypumppu on vaihdettu että vikaa tuskin siellä. Ykkösellä ku vetää täyden raivohullu kiihytyksen syttyy valo ja kuuluu koneesta sivuääntä. Mikähän sieltä koneen sisältä on mennyt.
Ja nämä viat on ollu jo ennen tota jaon hyppäämistä
Ihan vinkkinä ettei kauheesti kannata ajella jos ei löydy öljypainetta koneesta, en usko että on kauheen pitkäikäinen moottori. Vaihdoitko uuden öljypumpun vai käytetyn?
-
Ja tässä samassa laitteessa on vähän öljynpaine ongelmia. Tyhjäkäynnillä palaa öljyvalo. Öljypumppu on vaihdettu että vikaa tuskin siellä. Ykkösellä ku vetää täyden raivohullu kiihytyksen syttyy valo ja kuuluu koneesta sivuääntä. Mikähän sieltä koneen sisältä on mennyt.
Öljypumpun imuputki irti/tukossa, tai putken päässä sihti tukossa tai öljypohjassa niin paljon räkälietettä ettei saa imettyä enää?
Öljypohjan irrotuksella kai pääsee tutkimaan.
Peetullahan oli taannoin mystisesti öljynpaineet hukassa vinokoneesta. Syy oli lopulta öljypumpun hihnapyörän akselilla(?), mikäs laakeri tms sieltä oli murtunu niin vuoti paineen takaisin öljypohjaan heti siitä.
-
Ihan vinkkinä ettei kauheesti kannata ajella jos ei löydy öljypainetta koneesta, en usko että on kauheen pitkäikäinen moottori. Vaihdoitko uuden öljypumpun vai käytetyn?
uuden.
-
Öljypumpun imuputki irti/tukossa, tai putken päässä sihti tukossa tai öljypohjassa niin paljon räkälietettä ettei saa imettyä enää?
Öljypohjan irrotuksella kai pääsee tutkimaan.
Peetullahan oli taannoin mystisesti öljynpaineet hukassa vinokoneesta. Syy oli lopulta öljypumpun hihnapyörän akselilla(?), mikäs laakeri tms sieltä oli murtunu niin vuoti paineen takaisin öljypohjaan heti siitä.
Putsailin kyllä öljypohjan sillon ku se oli irti.