Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mirtti - 02.09.2014, 07:40:45
-
Moi!
Eli nyt vollessa on ilmaantunut pientä nykimistä ajossa. Ei herjaa vikakoodeja, ei mielestäni savuta ja voimatkin tallessa. Tässä kuitenkin taustatietoa: ECU optimoitu, DPF poistettu, EGR tulpattu ja 3 sylint. suuttimen sähköliitiitin vaihdettu, kun herjasi välillä vikakoodeja ja ei toiminut kuin 4-pytyllä. Eli siis ajossa tuntuu sellaista pientä nykimistä, ihan niinkuin löpö loppuis tai jtn. Voisiko olla suuttimissa vuotoa tai jtn? Ohivuototestiä en vielä ole kerinnyt tehä, mutta teen kunhan joudan. Apuja kaivattaisiin kovasti ???
-
Voisitko vähän lisäillä yksityiskohtia? Nykii - milloin - missä tilanteessa? Tasakaasulla, liikkeelle lähdössä vai kaasupohjassa kiihdytyksessä vai jotenkin muuten. Kokeile vaikka ilmastoinnin poiskytkemistä jos tasaisella nykii.
-
Tasasella nykii, ei vaikutusta ilmastoinnin pois kytkemisellä.
-
Mulla tekee oma v70 samaa, vikakoodeja ei anna. Luistoneston kun kytkee pois niin nykiminen loppuu.
-
Omassa auttoi ilmastoinnin huolto, oli aineet hävinneet.. Sen jälkeen hävisi se pieni nykiminen ajossa.
-
Meillä oli aiemmin C70 ja siinä tosiaan, vaikka ilmastointi oli kunnossa, kompuran kytkeytyminen aiheutti pienen nykäyksen, ehkä se on sen verran raskas ottaa pysähdyksistä mukaan. D5 on tietysti paljon tukevampaa tekoa eikä pienet kuormanmuutokset pitäisi tuntua missään.
-
Ei vaikuta ilmastointi, eikä luistonesto tuohon nykimiseen. Oliskohan vika suuttimessa / suuttimissa?
Paluupuolen ohivuototestikin on tehty, ei mielestäni sen suurempia heittoja. Olisko mahdollista, että suuttimet kusee suoraan sisälle? Kulutuslukemat välillä aivan kummallisia ja kestää kauan, että kaasulta päästettäessä menee kulutus nollille.
Tuolta tyhjäkäynti ääniä:
https://drive.google.com/file/d/0BzEsbBZ7wj4aaFhUZk5kYmRXNlk/edit?usp=sharing
-
lisäystä vikakuvaukseen: Eli nyt myös ns. vedättää ja täristää välillä hiukan. Kaasulta päästettäessä vauhti tuntuu kiihtyvän ja kulutusmittari näyttää hurjia 5-10l lukemia kun jalka on päästety kaasulta.. Taitaa olla suuttimien vaihdon aika, eikä varmaan taida uskaltaa ajaa enään tuolla? Käynnistyvyys on myös hiukan huonontunut.
-
Ei keltään löydy apua?
-
Joo itsekin odottelen että joku keksisi omaan ongelmaansa ratkaisun!
Mulla herännyt epäilys, että nykiminen saattaisi johtua vetarista. Oikealta edestä kuuluu laakeriääntä, pyöränlaakerin jo vaihdoin heikoin tuloksin. Ääni kuuluu vedossa ja ilman vetoa. Tänään tutkin etupään ja mistään en löytänyt mitään hälyttävää - taidan ajella eteenpäin kunnes jonnekin näkyvä vika ilmaantuu. Suuttimet tekis mieli vaihtaa, mutta on sen verran iso investointi ettei viittis ihan kokeilun vuoksi tuota tehdä.
-
en tiedä auttaako mutta itse kokeilisin niitä diesel fuel conditioner ja jotain toista ainetta turbolle (en muista nimeä). googleta vrcf.fi diesel fuel conditioner niin löytyy ketju
noita laitetaan löpön sekaan. tiedä sitten auttaako vaivoihin mutta nopea kokeilla eikä liene tee ainakaan pahemmaksi
-
Itse arvelisin, että nykiminen ei olisi mekaaninen vika voimansiirrossa. Polttoaineestahan se teho tulee, ilmamääräkään tuskin voi heitellä ja tasaisessa ajossa pienet muutokset ilmamäärässä vaikuttaisivat vain mitättömän vähän tehoon kun sitä ilmaa on siellä kuitenkin ylimäärin.
Polttoaineen syöttöpaine, kaasupoljin, vuotavat suuttimet. Jostakin tältä linjalta tai näihin suoraan vaikuttavista antureista, johdoista tai liittimistä arvelisin syyn löytyvän. En nyt oikein tunne Volvojen tekniikkaa syvällisemmin. Jos kaasupoljin antaisi epämääräsitä signaalia tehontarpeesta, eikös se voisi olla yksi looginen syy nykimiselle.
-
diesel fuel conditioner kokeiltu heikoin tuloksin, alkaa vahvistua epäilys tuosta suutinhommasta.
-
Lisää hyödyttömiä neuvoja: tsekkaa pyörreläppien toiminta
Edit: nythän alkaa olla muutenkin löpösuodattimen vaihtoaika niin kantsii kokeilla sekin. Itse vaihdan vuosittain
-
Tietääkö jotietokone jos suuttimet vuotaa.? Eikös se näytä laskennallista kulutuslukemaa sen aukiolopulssin mukaan. Eli jos tietokone näyttää että ruokaa menee niin silloin on käskykin mennä, tai näin olen kuvitellut. Viisaammat kiistäköön jos olen aivan eksyksissä ???
-
No nyt meni kyllä meikäläiseltä yli ymmärryksen tää homma! :o Huoltomiehet wetterillä sanoivat, ettei ole suuttimissa vikaa. Ajotietokoneen kulutuslukemat elää omaa elämää 0-99l ja edelleen pientä nykimistä havaittavissa. Tai "vedätystä" niinkuin kärry olisi yhtäkkiä laitettu perään / 1 sylinteri otettu pois käytöstä. Auton kulku muuten ok, eikä savuta.
-
Meikäläisen selvityskin on edennyt. Ei ole vetareissa ongelmaa, kuten täälläkin jo ounasteltiin. Kaikki "laakeriäänet" hävisi kun vaihdoin eturenkaat!
Edelleen "nypyttää". Seuraavaksi pohjapanssari irti ja moottorin/laatikon tukikumit tarkastukseen...
-
Ei nyt ehkä kuulu tähän, mut voiko rikkinäinen suutin pitää kovaa kolkotusta jos on rikki, valkosta sauhuaki tulee perkeleesti..
Auto siis 2006vm V70 D5
Vikakoodina 5 suuttimen pääteaste..
-
Suutin, suuttimen liitin, johtosarja tai ecu rikki. Pahimmassa tapauksessa suutin vuotaa koko ajan sylinteriin. Välittömästi korjaukseen.
-
Ei nyt ehkä kuulu tähän, mut voiko rikkinäinen suutin pitää kovaa kolkotusta jos on rikki, valkosta sauhuaki tulee perkeleesti..
Auto siis 2006vm V70 D5
Vikakoodina 5 suuttimen pääteaste..
Suuttimen liittimiä on vaihdettu joskus takuunkin puitteissa, joten siinä tosiaan saattaisi olla vikaa.
Meidän toisessa autossa tulee myös vikakoodia 5-sylinterin suuttimesta, mutta se ei kyllä oireile mitenkään.
-
Suuttimen liittimiä on vaihdettu joskus takuunkin puitteissa, joten siinä tosiaan saattaisi olla vikaa.
Meidän toisessa autossa tulee myös vikakoodia 5-sylinterin suuttimesta, mutta se ei kyllä oireile mitenkään.
Siellä on nyt väärä suutin, nyt käy kaikilla muttei millään käymään, sit ku sen saa käymään, melkonen kalkatus käy ja putkesta melko harmaata savua, mahtaako kaikki johtua suuttimesta?
Ja mitähän tuo suuttimen pääteaste mahtaa tarkottaa?
-
Tietysti niin jos se suutin vuotaa niin paljon sylinteriin et palaa raakana läpi nii eiköhän se selitä sen sauhutuksenki..
-
Ilmamassamittari?