Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: S-T@ - 02.09.2014, 12:04:18
-
Ei hirveästi näistä taida olla keskustelua täällä, eli millä kokoonpanolla porukka on käyttänyt minkäkin kokosia suuttimia ? Itelle tuli vinokoneeseen 16T ahdin, 3" putki taka-akselille asti, 440cc suuttimet, alucooleri, bensalastu ja hyllyssä odottaa 531 kansi ja vx3 nokka. Ongelma on siinä että näillä 440cc suuttimilla tyhjäkäynti on epätasainen, mutta muuten toimii normaalisti, vakiosuuttimilla (370cc) tyhjäkäynyi on ihan normaali ja toimiikin ihan hyvin mutta pelottaa että menee laihalle. Mistä voisi johtua ? :idiot2:
-
Suuttimet kannattaa valita muun kokoonpanon mukaan niin että tuottoa on riittävästi, mutta vähäpäästöisissä laitteissa en itse suosisi kovin paljon ylimitoitettujakaan. Lastuunhan ne vaativat muutoksen joka tapauksessa, eli tuo sun huono tyhjäkäynti ei todennäköisesti johdu suuttimista, vaan siitä että moottorinohjaus ei tiedä niiden olevan vakiota suuremmat. Ainakaan et maininnut että autossa olisi noille palikoille sopiva lastu?
-
No siinä on bensapaine lastu, tonilta tilattu, sen pitäs kuulema toimia isommillakin suuttimilla.. Moottorinohjaukseen se todennäkösesti liittyy koska ensin röpelti vaan kun anto kierrosta, annoin akunkengän olla hetken irti, ja sitten rupes toimimaan muuten paitsi tuo tyhjäkäynti, eli kierrokset seilaa 800-1200rpm välillä :(
-
Mikä imm? -012:sta kaipaa nuo suuttimet.
-
Kyllä se lastu tarvii tiedon isommista suuttimista. Ja paineeseen sen lastu ei tee mitään
-
Kyllä se lastu tarvii tiedon isommista suuttimista. Ja paineeseen sen lastu ei tee mitään
Juurikin näin!
Lastuun pitää tehdä muutokset siten, että suuttimien kerrotaan olevan erikokoisia kuin vakiot.
Kun lastu on tehty oikein, kone käy nättiä tyhjäkäyntiä välittömästi isommilla tai pienemmillä suuttimilla.
Nuo suuttimet eivät sinällään vaadi 012 IMMua, mutta on varsin typerää yrittää ajaa 016 IMMulla, jonka mittausvarat loppuvat täysin siinä 0,8 baarin kohdilla. 012 IMMu vaatii sitten vastaavat muutokset lastuun.
Epätasainen tyhjäkäynti on LH:n tapa kertoa siitä, että sopitus on pielessä ja se yrittää kompensoida sitä!
Lastuun nähden vääränkokoiset suuttimet aiheuttavat tuota varmasti! :facepalm:
Lottoan, että vikakoodit luettaessa sieltä löytyypi 2-3-1 ja/tai 2-3-2.
Itse käytän 668cc/min suuttimia sekä Wiinalla, että bensalla. Kaverilla on 598cc/min suuttimet bensalla ja eräällä toisella on 668cc/min suuttimet Wiinalla. Kolmannella on ~750cc/min bensalla ja hitusen enemmän ahdistettuna.
Meillä kaikilla on myös 012 IMMu ja lastu sen mukaisesti tehtynä.
Tai minullahan ei ole lastua, vaan ostrichit molemmissa purkeissa (LH/EZK).
Koviin lastuihin siirryn sitten, kun olen kaikki säätöni hieronut paikoilleen.
Mietin tässä hiljaa, miksi porukalla on perusasiatkin hukassa? :-[ :facepalm:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
-
mikan, voiko nuo allaolevan linkin takaa löytyvät käppyrät pitää paikkansa? 016 vs. 012 noin pieni ero ulostulosignaalissa?
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=258562
-
Tyhjäkäynnillä ero on 0,1V ja se kasvaa sitten isommaksi, mitä enemmän ilmaa virtaa.
Tuossa tiiliskiven foorumilla olevat käppyrät ovat jotensakkin epäselviä, koska ne sisältävät piikkiarvoja.
Jotain häiriöitä siinä signaalissa on, sillä sylinterin imutahdit eivät tuota jotain 0,5V luokkaa olevia signaalipiikkejä.
Millähän se on mitattu, kun sitä ei mainita tuossa?
Kymmenen millivolttia kuulostaa järkevälle ja on myös mikattua dataatm
Enimillään olen saanut kahden 1600W imurin imutehoilla jännite-eroksi muistaakseni 0,6V, siten että 016 näyttää 3,4V ja 012 näyttää 2,8V. Silloisen tutkailuni tuloksena totesin, että tuossa info-topicissa julkaisemani käppyrät ovat yhtäpitävät.
IMMut oli laitettu peräkkäin ja sama ilmamassa virtasi testissä molempien lävitse.
Tätä tukee moottorissa LH:n kautta havaittu. 016IMMulla pääsen soluun 253 ja samalla setillä 012 päästää minut ainoastaan tuolla 235 nurkkiin. Vasta 1,3 baarin ahdistuksella pääsee sinne 240 alkaville riveille tai ylemmäs.
Jännitteen muutos anturin mittausalueen yläpäässä on hämmentävän pieni, vaikka ilmamassan virtauksessa tapahtuu liki 100kg/h muutoksia. Kuten siitä boschin datalehden käppyrästä näkyy!
-
vakiosuuttimilla (370cc) tyhjäkäynyi on ihan normaali ja toimiikin ihan hyvin mutta pelottaa että menee laihalle.
Vakiosuuttimet eivät ole 370cc/min, ainakaan turbovinokoneen vakiot, vaan 318cc/min ja jotkut vanhemmat 337cc/min.
Tai riittää suurinpiirtein kun niitä sanoo ~320cc/min kokoisiksi.
Ja isommilla suuttimilla sopitus ei mene laihalle, vaan on aluksi tolkuttoman paksulla kiihdytyksissä ja laihenee sitten pitkän ajan kuluessa, kun pitkä lambda sopeutus saa kopin korjauksen määrästä. Nopea lambda-korjaus on sitten messissä aikas nopeasti (liki samantein kun penalty-timer on täynnä).
Tosin tuon korjauksen nopeus riippuu täysin boxin numerosta.