Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: A.H. - 02.09.2014, 20:57:10
-
Mitä voi vielä tehdä, kun käsijarru ei pidä vaikka olen vaihtanut jarrukengät uusiin? Peruutussuuntaan pitää kohtuullisesti, mutta eteenpäin ei yhtään. 850:ssä oli tuolla rummun puolellakin säätö, mutta tässä sitä ei jostain syystä ole. Kokeilin ajaa jonkin matkaa käsijarru päällä, jotta uudet palat asettuisi vanhaan rumpuun, mutta ei auta. Käsi jarru on ollut aina surkea, mutta nyt ensimmäistä kertaa ei mennyt katsastuksessa läpi. Mitä tuolle voisi vielä yrittää tehdä?
-
Tuosta lisää aiheeseen liittyvää:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=260.0
-
Käy ostaan motonetistä säätöpalikka, nimike 22-2003, hintaan 6,90€. Sopii suoraan sen kenkien välissä olevan H-raudan tilalle. Tämmönen on vanhemmissa volvoissa.
Itselleni laiton tuommosen kun kesällä tein jarrurempan. On helppo säätä molemmat puolet ottamaan. :2funny:
Ittellä on vm. 2005.
-
Se on ominaisuus, että ei ikinä toimi kunnolla :D. Muutaman illan kun ährää ja uusii ihan kaikki osat niin voi juuri ja juuri toimia katsastuksen ajan.
Volvon käsijarrua EI saa käyttää auton liikkuessa, suuri mahdollisuus, että lähtee kengät pyörimään ja sitten menee pahimmassa tapauksessa akseli poikki.
-
hakee kengät ja levyt volvolta niin ei ole toleranssit luokkaa sinnepäin niin toimii.
-
Kiitoksia vinkeistä! Kävin hakemassa tuon Motonetin säätöruuvin. Säädin sen 4mm pidemmäksi kuin alkuperäinen molemmilla puolilla. Ja nyt pitää!
Miksei tuollaista ole alunperinkin kuten 850:ssä.
Ja nyt ei muuta kuin katsastussedän luo uudelleen. :)
-
Niitä on kahenlaisia, sillä säätöpalikalla, sekä sillä H-raudalla, riippuneeko jarrujen valmistajasta, vaiko onko H-rauta halvempi, tietämätön assia, jos Axel Vulva kävelee vastaan, pitänee kysästä ;)
-
Sinällään erikoista että ei ole pitänyt ilman tuota säätöpalaa. Itselläni 2001:ssa Motonetin kengät ja ihan hyvin on pitänyt vaikka sorvasin rummut aikanaan ja ne ovat maksimihalkaisijassaan. Voihan niissä olla laadullisia eroja mutta kyllä ne Motonetin kengät ainakin samankokoiset olivat kuin autossa ennestään oli.
Kaiken varalta varmaan kannattaa minunkin hankkia yhdet säätökapulat. Eivät visiin koviin kalliit ole.
Vaikka jarrua ei käyttäisi auton liikkuessa, silti se jotenkin mystisesti kuluu ja kahva nousee ylemmäksi. Ilmeisesti kengät pääsevät jotenkin kuopissa hankaamaan tai jäävät muuten aavistuksen laahaamaan. Kun se levyjarru yleensä hiukan hankaa ei tahdo pyörittelemälläkään aivan tuntea onko kenkien ja rummun välillä kosketusta vai ei.
-
Säätöpalikat maksaa 6,90 kpl, hihnat ei kulu, mutta vaijerit viruu, ja takana linkuissa ja kengissä olevat kolot kuluu :pomo:
-
Kyllä mulla oli ainakin alemmasta kengästä hihna kulunut selkeästi enemmän. Itse oletin kanssa että töyssyihin ajaessa hihna aina hipaisee rumpua ja kuluu sen takia ajossa. Tästä syystä käsijarrua pitää kiristää aina joka katsastukseen, vaikak jarrua ei ole käytetty kuin pysähdyksissä. Tottaka käsijarrumekanismikin kuluu ja välykset kasvavat.
-
Ja vaijeri(t) venyy..
-
Hyvin nuo oli kuluneet minullakin. Hioin kulmahiomakoneella rummusta reunan sileäksi, jotta rumpu irtoaa vielä myöhemminkin. Pintaa oli jäljellä ohuemmassa päässä 3-4 mm jäljellä. Pölyt lähti kivasti painepesurilla.
Käsin kun kokeilin niin kyllä kumpikin pyörä jarruttaa eikä kengät laahaa paikoillaan. Jotenkin hengettömän tuntuinen vaan on tuo käsäri kun pienestä liikkeestä autoa yrittää pysäyttää. Kohta pitäisi leimallakin käydä.
-
Jotenkin hengettömän tuntuinen vaan on tuo käsäri kun pienestä liikkeestä autoa yrittää pysäyttää.
Tarkoitettu vaan auton paikallaan pitämiseen, ei auton liikkuessa..
-
jos unohtuu päälle eikä jostain syystä huomaa merkkivaloa niin ei sitä ajossa edes heti tunne että käkrikin päällä..
-
Itse osteskelin jo varastoon valmiiksi nuo säätö palikat odottelemaan, kun täyden jarrujen päivityksen jossain vaiheessa tekee, n.720€ ... :idiot2:
Eikä ole kuin levyt ja palat vasta.
-
Pitkin hampain ostin siniseltä 60€ kengät (made in China), viime vuonna hankittujen tarvikekenkien tilalle (ironisesti "Sweden").
Kitkapintaa on arviolta puoli milliä enemmän, mikä sitten vaikutti läpimittaan sen verran että pito riitti katastajalle >:(
H-kappaleen korvaaminen itsetehdyllä säätöruuvilla ei juuri vaikuttanut pitoon. Ehkä olis alkanut pitää jos olis riittävän pitkään ajanut jaru päällä, mene tiedä.
Ainakin orkkiskenkien pito parani kun joitain kertoja jarrutteli vauhdista. No, nyt ne saa taas vuodeksi unohtaa :hello:
-
Morjens.. Tietääkö joku että ovatko nämä motonetin bosch kengät identtisiä vai onko erikseen ylä ja alapuoli? Tuli laitettua toiselle puolelle jo kengät paikoilleen ja laatikossa jäljellä kaks prikulleen samanlaista uutta bosch kenkää.. Ja kun katoin vanhoja kenkiä (nekin motonetin bosch) niin niissä on ne vaijeripäädyn tukinystyt eri mittaset. Muuten identtiset (kitkapintojen paikat jne).
Jos ne nystyt uusissakin erimittaiset niin tuollahan varmasti vaikutusta ja pitää laittaa oikeinpäin. kumminkahan päin..?
Edit: itse itselleni vastaan että kylläpä ne näyttää identtisiä olevan. Purin toisenkin puolen ja vertasin kaikkia vanhoja kenkiä niin vain yhdessä oli nysty lyhyempi. Ilmeisesti junttautunu jotenkin kun siellä on sitä klappia :idiot2: Tämä junttautunu kenkä oli juuri sillä puolella jossa olikin teho reilusti alentunu. No nyt on kasassa ja menee soralla pyörät lukkoon, jee.. Toisessa pirssissä menee kyllä asfaltillakin :pomo: