Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Jyrrom - 07.05.2011, 14:31:57
-
Katsastuksessa pomppas päästöistä.
Tuntuu kuin 1 pyttyllä ei olisi elämää ollenkaan. Suuttimesta kun ottaa liitoksen irti niin mitään ei tapahdu käynnin suhteen ja sama kun ottaa tulpanhatun pois.
Eri suutintakin on kokeiltu mutta ei mitään auttanut.
Vaihdettu tähän saakka:
- Putkisto katilta alkaen taakse päin.
- Lambda-anturi Bosch
- Tulpat, johdot, virranjakajankansi ja pyöriä.
- Imusarjantiiviste
- Toista tyhjäkäyntimoottoria on kokeiltu
- Mahdollisia vuotoja etsitty CRC jarrunpuhdistusaineella.
Olisiko mahdollinen venttiilivika?
Apuva kaivataan!
Kyselee Jykä
-
Jos kerran bensaa tulee ja kipinää niin sitten epäilisin venttilivikaa. Teehän puristuspaine / ohivuotomittaus niin varmistuu.
Ja venttiilikopan jos käyttäisit auki ja mittaisit välykset siitä sylinteristä ettei venttiilit kanna ja nokka-akseli on oikean muotoinen :)
Oletko muuten kokeillut vaihtaa suuttimien johtoja keskenään? Kaikkiin tulee virtaa yhtä aikaa eli niiden järjestyksellä ei ole väliä
-
Venttiilivikaa minäkin epäilisin. Toisena vaihtoehtona olisi sytytyspuolen vika linjalla tulppa - sytytysjohdin - virranjakajan kansi - jakopyörrin. Tuossa toisessa kannattaa mitata ensin sytytysjohtimet vastusmittarilla. Nuo esittämäsi toimenpiteet menevät kyllä ns "hakuammunnan puolelle" ::).
-
Hulkkosterin neuvot osu ja uppos.
1 pytyn pakoventtiili kantaa joten ei ihmekkään jos soossit eivät ole pytyssä kun tulee kipinä.
Ei muuta kuin väljykset kuntoon niin katsotaan joko 1 pyttykin herää eloon.
Kiitokset tähän astisista neuvoista.
T. Jykä
-
Venttiiliviat on helppo mitata ottamalla tulppa irti ja mittaamalla pyttyjen puristuspaineet.
Se kertoo myös männänrengas vioista.
Mitata voi vaikka tällä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-3124
Tai mielummin tällä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-3123
Ja tärkeä kysymys on, miksi se on ruvennut kantamaan? :o
-
Ja tärkeä kysymys on, miksi se on ruvennut kantamaan? :o
On. Syyhän täytyy olla hirmuisessa istukan/lautasen kulumisessa.
Tuon pakoventtiilivian voi kokeilla vaikka pitämällä pientä paperinpalaa pakoputken suulla auton käydessä. Jos pakoventtiili vuotaa, paperi läpsyttää putken sisään. ;)
Tää on tämmönen melkeen 40v sitten opittu kansanperinne. :D
-
Jos auto on tarkoitus pitää kauan niin katsoisin uudet/ehjät venttiilit ja koneistaisin kannen kuntoon. Mutta jos on vain käyttökulkine jolla ei mitään tunnearvoa niin ensin kokeilee saako venttiilin pitämään kun säätää välykset.
-
Pakoventtiili säädetty ja Volvo kehrää hienosti.
Tämmöiset viat on v-mäisiä kun ne tulee pikku hiljaa.
Kansiremontti tehty entisen omistajan toimesta noin 375.000 km:n kohdalla.
Ostin Volvon silloin ajettu 502.000 km. ja päästöt olivat erittäin hyvät.
Vuosi sitten oli ajettu 518.000 km. ja päästöt meni nippa nappa juuri sallittujen arvojen sisälle.
Nyt ajettu 530.000 km. päästöt syynä katsastuksesta hylkäämiseen ja vikahan oli tuo 1-pytyn pakoventtiili.
Viimeisen 10.000km aikana Volvossa istuessaan on ollut kuin hieromalaitoksessa mutta nyt vatkaus on pois.
Kiitokset neuvoista T. Jykä
-
Noh, ei sitten muuta kuin kovaa ajoa ;)
-
Läpi meni katsastuksen. Päästöt ok!
T. Jykä