Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Häkämies - 05.09.2014, 22:23:55
-
Tuommoinen kulkine tuli hankittua, ajettu pian 440 000 km, diesel, etuveto, S80 2004, 96 kW.
Nyt kun on jo vähän tutustunut vehkeeseen, vaivaa sellainen ominaisuus, että vaihdettaessa kuuluu pieni klonk ääni. Suuntaa on vaikea sanoa, joskus tuntuu kuin se kuuluisi edestä, joskus se kuulostaa tulevan takaa. Ihmeekseni autosta ei kuulu mitään kolinaa tai edes kitinää kuopissa eikä myöskään kaasua löysättessä tai painettaessa suurilla vaihteilla mutta pienillä kylläkin. Mutta vaihdettaessa normaalisti - metallinen klonk. Vain jos vaihtaa oikein silkki hansikkain voi olla että mitään ei kuulu. Asiassa on kummallista, että tuo klonksahdus kuuluu vaikka kytkin olisi pohjassa kun vaihtaa. Vaihteita paikoillaan ronklatessa taas ei kuulu mitään kummallista. Eihän tuo mitään varsinaisesti haittaa, mutta vähän kylmä rinki takapulen alla, että jos laatikko olisi hajoamassa. Vetaritkaan ei kolise käänellessä eikä auto ravista missään nopeudessa.
Moottorin tuet katsoin läpi ja alatuen jo vaihdonkin (tavikeliike möi Lemförderin tekelettä). Alatuki oli vähän risa mutta ei mitään vaikutusta tuohon ääneen. Ylätuki (sen muovikopan) alla on hiukan revennyt mutta siitäkään ei kuulosta mitään ääntä irtoavan kuten ei irronut viallisesta alatuestakaan, kun pukilla avustajan kanssa kytkimellä nytkyteltiin.
Sitten mitä olen oppinut niin tässäkin on siis ns. kaksoimassavauhtipyörä. Kuvittelisin että olisi jo vaihdettu ja kytkin myös tuolle matkalle. Kuinkahan polttoainesuuttimet? Kauanko niiden voi olettaa kestävän vai olisikohan jo joku vaihtanut? Ihan halpoja kun eivät näytä olevan. Huoltokirjasta ei löydy mitään mainintoja mistään remonteista, vain huolloista kuten jakopää, öljynvaihdot jne. Joskus näyttää joku "koiranluu" vaihdetun.
Kone vaikuttaa käyvän hienosti ja terveesti ja tehotkin ymmärtääkseni tallessa. Eikä tiputa mistään mitään. :)
-
ettei ois napapultti löysällä jommassa kummassa etupyörässä. yleinen vika ja nopea tarkistaa. pultit on venypultit että vaihda uusiin jos on auennut, ei kovin montaa euroa siniselläkään maksa
-
Kumpikin pultti oli aivan löysällä :-[
Oikeanpuoleinen oli niin löysällä että luulin sen ensin katkenneen, kun ei pariin kierrokseen ottanut yhtään vastaan. Kiristin ne nyt räikällä käsivaralta ensihätään ja totta tosiaan, vaikuttaisi kuin ääni olisi hävinnyt. Eipä arvannut kokeilla, vaikka jarrut purin ihan mielenkiinnosta.
Nuo pultit ovat saattaneet olla löysällä ties kuinka kauan. Särkyyköhän sieltä mitään booria tai vastaavaa, jos ne siinä lonksuvat? Jos ei niin ei ollut kallis korjaus. Täytyy käydä ostamassa pultit.
Muuten sellainen käytännön kysymys, voiko Volvoa (S80) nostaa keulasta jostakin kohdin niin että koko keula nousisi kerralla yhdellä tunkkauksella? Takapäässä minulla on koukku ja siitä koukun runkoraudan keskeltä on kiva nostaa niin saa koko perän nousemaan kerralla. Kynnyskoteloiden alla olevista nostokorvista olen nyt nostellut.
-
Huoltokirjassa on merkinnät öljynvaihdoista 20 000 km välein ja tuota näyttää varsin tunnollisesti seuratun, kun ei heitä juuri yli 1000 km, lisäksi jakohihnat on vaihdettu Sinisellä kahdesti 180 000 km ja 360 000 km lisämerkinnällä "jakohihna, rullat vesipumppu apulaitehihna"
Muuta mitä huoltokirjaan on merkitty
240 000 km Takajarrupalat o/e koiranluun vaihto
300 000 km Ilmanp. vaihto
340 000 km Etupalat, vakaaja o
360 000 km p.a sodatin
400 000 km Ilman suodatin + p.a. suodatin
Korjauksista ei taida olla tapana tehdä merkintöjä huoltokirjaan. Ei kai tuo nyt noin vähillä ole voinut mennä.
-
Momentti napapulteille on sitten 35 Nm+90 astetta.
Luulis kyllä että noilla metreillä vähän jotakin on jo joutunut laittaamaan, toivottavasti tosiaan ainakin tuo kytkin ja massapyörä on jo mennyt vaihtoon.
Laturin vapaapyörän kunto kannattaa myös heti tarkistaa ettei tarttuile. Pahimmillaan kiinni hirttäessä apulaitehihna menee jakoremmin väliin ja tulee kallista jälkeä.
-
Muuten sellainen käytännön kysymys, voiko Volvoa (S80) nostaa keulasta jostakin kohdin niin että koko keula nousisi kerralla yhdellä tunkkauksella? Takapäässä minulla on koukku ja siitä koukun runkoraudan keskeltä on kiva nostaa niin saa koko perän nousemaan kerralla. Kynnyskoteloiden alla olevista nostokorvista olen nyt nostellut.
Ainakin V70 mkI:ssa on etupäässä keskellä apurungossa merkitty kohta mistä voi nostaa (kovera "kolo").