Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Amazon1969 - 07.09.2014, 10:12:08
-
Vaihdoin takajarrusatulat sen jälkeen oikea etujarrun abs on tosi herkkä, eli lyö abs:ää päälle. Jäikö järjestelmään ilmaa vai mikä mahtoi mennä vikaan. ABS valo vilkuttanut muutaman kerran muuten jarrut toimii. Jos jollakin hyviä neuvoja olisin kiitollinen ohjeista.
T.RJ
-
Mä lähitsin liikkeelle kehien putsailusta. Voi johtaa anturien vaihtoon, mut minkäs teet... Anturikehä löytyy etunavoista, kun nappaat jarrulevyn irti. Teräsharjalaikka rälläkässä tai porakoneessa on hyvä työkalu. Sillä on kätevä samalla pyörittää sitä kehää.
-
Voisiko olla juuri etukehissä vika kun pamauttaa johonkin kuoppaan niin abs valo saattaa syttyä ja käynnistyksen jälkeen sammuu taas. Edellinen omistaja sanoi että kun oikea takapuoli osuu kuoppaan niin syttyy valo mutta jäykkäperällähän ei pitäisi olla väliä. Etukehät putsaukseen siis?
-
Ei auttanut perusteellinen puhdistus, edelleen pysähdyttäessä pienellä nopeudella ABS ronksottaa ajoittain. ABS valo ei pala.
Onko anturi vaihdettava vai mikä vika??
-
Jos kuoppaan ajaessa syttyy ABS:n valo, niin silloin anturin johdossa on vikaa.
ABS:n vikakoodit saa luettua diagnostiikkaboksin reiästä nro. 3.
-
Se lukee kehältä epätasaisesti signaalia. Joko anturi on liian kaukana välillä tai kehällä on jotain epätavallista, sähköä johtavaa tai kehä on haljennut. Tarkista kehän kunto ja ota anturi irti, puhdista liitospinta ja laita takaisin.
Kokeile, ettei pyörän laakeri ole väljä.
-
Jos teräsharja ei ratko ongelmaa, Biltemasta käyt uudet etuanturit. Alkuperäinen possilainen tais kustantaa jonku 120 eur ja Bilteman versio 30 eur.
Viallinen anturi löytyy pyörittämällä toista ja vain toista etupyörää koneen käydessä. Jos ABS-valo syttyy, tämän puolen anturi on ehjä. Järjestelmä keksii vikatilan siitä, että joku nurkka pyörii lujempaa kuin muut.
-
Täällä vastaava ongelma veljen seiskassa. Eli matalalla nopeudella satunnaista ABS rusahtelua jarruttaessa hitaalla ajonopeudella. ABS valo syttyi ajoittain, mutta hävisi aina kun sammutti autoa. Putsasin anturikehät (lähti todella paljon tavaraa, kehät olivat tämän jälkeen "matalat") ja vaihdoin jumittuneet liukutapit, tämän jälkeen pelasi hyvin testiajossa ja katsastuksessa. Viimeisimmän raportin mukaan olisi taas ruvennut kiusaamaan välillä, mutta valo ei pala. Pumppaamalla jarrua loppuu yleensä. Pitänee kokeilla tota pyörittämistä ja katsoa onko vaikutusta.