Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Peksi7 - 08.09.2014, 21:25:27
-
Elikkäs 230tkm ajettu Volvo oireilee seuraavasti:
Kaasupoljin reagoi huonosti ja muutaman kerran hitaissa vauhdeissa ei ole reagoinut ollenkaan, kun esim. risteykseen on hidastanut ja siitä yrittänyt kiihdyttää.
Tasakaasulla ajettaessa nykii vähäsen, varsinkin moottoritienopeuksissa. Myös moottoritiellä on vakkari muutaman kerran pudonnut pelistä pois eikä ole mennyt uudestaan päälle autoa sammuttamatta. Nykii myös vakkarilla ajeattaessa.
Tyhjäkäynnin huopaamista ei ole ollut. Oireethan vahvasti viittaavat kaasuläppäkoteloon. Vikakoodiksi antaa P2101 ( throttle actuator control motor range/performance ). Myös ajotietokone antaa tekstin: moottorisysteemi huolla pian. Tämä tosin on muutaman kerran hävinnyt ja tullut takaisin.
Haluaisinkin nyt tiedustella, että onko olemassa muita tunnettuja vikoja jotka oireilisivat samalla tavalla kun tuo kaasuläppäkotelo?
Voisiko tuon vikakoodin taustalla olla muuta? Luku suoritettiin ebaysta ostetulla bluetooth OBD lukijalla ja Torque android softalla. Läppä on aukaistu ja bräkleenillä putsattu. Myös sähköliitin oli puhdas.
Olisi mukava olla varma asiasta ennenkuin sen 650e remontin menee siniselle tekemään.
Kiitän mahdollisesta avusta jo etukäteen!
-
Ja vuosimallihan oli 2000. Eli Magneti Marellin laatutuotos toimittaa kaasuläpän virkaa.
-
Ei siitä kyllä siniselle kannata maksaa >:(
Samanlaisia oireita oli appivanhempien Volvossa samalla kotelolla. Siinä tosin tyhjäkäyntikin lopulta aaltoili. Se irrotettiin autosta ja lähetettiin tänne:
http://www.sercap.fi/product/46/etm---magneti-marelli
Ja täytyy sanoa, että nyt toimii kuin uusi. Parasta tietysti, että hinta on suhteellisen edullinen, uusi versio kestävä eikä uudelleenohjelmointia tarvinnut tehdä. Varsinainen Plug and Play :)
-
Onko kauan ollut käytössä tuo sercapin korjaama kotelo?
-
Nyt on ollut käytössä pari kuukautta. Sillähän on myös alunperin 12 kk takuu. Pitää myös muistaa, että tässä modifioidussa versioissa ei ole enää kuluvia vastusliuskoja. Eikä tosiaan ole ollut mitään valittamista paikoilleenlaiton jälkeen. Olen itsekin sillä autolla jonkin verran ajellut, ja ero entisen ja nykyisen toimivuuden välillä on kuin se kuuluisa yön ja päivän välinen ero.
-
Huomenna on vielä vikakoodin luku oikeilla laitteilla. Mikäli se vika vahvistuu läppäkoteloksi niin tuonne se on lähetettävä. Harmi vaan että viikon tai kahden jono. Jospa sitä sen ajan ilman autoa pärjää :-D. Wetterillä meinasivat että kaasupoljin vois olla sökö. Tulispahan vähän halvemmaksi. Jospa sitä huomenna ollaan viisaampia!
-
Wetterillä meinasivat että kaasupoljin vois olla sökö. Tulispahan vähän halvemmaksi. Jospa sitä huomenna ollaan viisaampia!
Tuskin vaikuttaisi vakkarilla ajeluun... Omaani vaihdettiin itse kontaktiton kaasuläppäanturi keväällä ja hienosti toimii.
-
Huomenna on vielä vikakoodin luku oikeilla laitteilla. Mikäli se vika vahvistuu läppäkoteloksi niin tuonne se on lähetettävä. Harmi vaan että viikon tai kahden jono. Jospa sitä sen ajan ilman autoa pärjää :-D. Wetterillä meinasivat että kaasupoljin vois olla sökö. Tulispahan vähän halvemmaksi. Jospa sitä huomenna ollaan viisaampia!
No ollaanko sitä nyt jo viisaampia.. Mikä oli diagnoosi?
-
Läppä kävi tänään Sercapilla mutkan ja hyvin pelaa!
-
Tuskin vaikuttaisi vakkarilla ajeluun... Omaani vaihdettiin itse kontaktiton kaasuläppäanturi keväällä ja hienosti toimii.
Siis vaihdoit pelkän anturin vai kantaktittoman anturin omaavan kaasuläpän?
-
Kaikki nämä korjaukset ei pääty yhtä ruusuisesti..minun tapauksessa auto käyttäytyy niin kuin pitää korjauksen jälkeen mutta silti on vielä vikakoodinlukijan mukaan vika päällä ja ajotietokone herjaa "moottorijärjestelmä huolla pian" ja oranssi kolmio palaa kuittailusta huolimatta vika palaa..aina ei voi voittaa..
-
Takuu on tehdyille töille ja cumminsin tapauksessa asia on sovittu hoidettavaksi muuten kuntoon.
Läppäkoteloiden viat jakautuvat muutamiin eri vikatyyppeihin. Katsotaan miten korjausten kanssa tehdään tulevaisuudessa.
1. Asentoanturin liuska (t) kuluu puhki - korjattavissa
2. Muita sähkömekaanisia - korjattavissa
3. Sähköinen vika ohjaimessa - ei korjattavissa
Kolmas vika on sellainen, ettei siihen tietääkseni kukaan tällä hetkellä kykene meillä / maailmalla.