Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jonimies - 14.09.2014, 18:54:06
-
Eli auto tosiaan kilkattaa ajaessa ja ääni on hyvin samanlainen luonteeltaan, kuin ennenvanhaan polkupyörien takarenkaisiin asennettu se pakollinen "räpätin", tosin ääni on metallinen kilkatus. Kilkatus nopeutuu ajonopeuden mukaan ja voimistuu kääntäessä. Välillä tulee pieniä hetkiä, ettei kilkatusta kuulu ollenkaan. Ääni tulee keskeltä autoa ja kardaania kun käsin yrittää pyörittää edestakaisin, kuuluu kalahtelua.
-
Suurella todennäköisyydellä laakerin tukikumi finaalissa.
-
Asiaa on nyt tutkittu lisää kuluneena viikonloppuna ja oireet ovat myös pahentuneet. Nykyisin auto ravistaa erittäin voimakkaasti risteyksiin tultaessa (vauhdin hidastuessa) ja nopeuden ollessa enää n. 20km/h (erityisesti käännyttäessä!) alkaa koko autossa tuntumaan voimakkaita tömähdyksiä. Tömähtelyt (jotka siis todella tuntuvat) ilmenevät erityisesti käännyttäessä. Maantienopeuksissa ongelmat eivät juurikaan ilmene. Auto kulkee maantiellä lähes äänettä (pientä kilinää havaittavissa) ja lähes tärinöittä. Tasan 80km/h vauhdissa on karvan verran täristystä havaittavissa, joka kyllä häviää vauhdin ylittäessä 90km/h tai alittaessa 70km/h. Kilkatus on voimakkaimmillaan 0-60km/h vauhdeissa.
Autoa tosiaan tutkittiin rasvamontulla ja kardaaniakselista ei löytynyt merkittäviä poikittaisväljyyksiä ja kardaanin kannatunlaakeri kumeineen vaikutti hyväkuntoiselta. Ystäväni ajoi autolla edestakaisin montun päällä ja seurasin itse kardaanin ja vetoakselien pyörimistä alhaalta käsin. Ei havaittavia ääniä laakereista / poikkeamia toiminnassa. Myös vetoakselit vaikuttivat hyväkuntoisilta, ei väljyyksiä tai rispaantumia kumeissa. Kardaaniakin tosiaan heilutin kahdella kädellä reippaasti, eikä se juurikaan liikkunut. Vain senverran mitä kannatinlaakerin kumit hieman antoivat periksi.
-
Vuosimalli? Onko Haldex vai vanhempi ...kulmavaihde?...
-
Viskon vapaakytkimelle ääni täältä.
Omassa V70:ssä oli samansuuntaisia oireita,toinen visko paikalleen purkuautosta ja taas oli hiljainen ajella.
-
Eikös tuo viskokytkin ole ihan siinä perämurikan edessä? Tuntuisi jotenkin siltä, että kilinään vaikuttaa etu ja taka akselien pyörimisnopeuserot. Voiko viskokytkin olla esimerkiksi jostain syystä leikannut kiinni, jolloin kääntäessä etu ja takapään pyörimisnopeuserot eivät pääse tasaantumaan, joka puolestaan vääntäisi kardaania? Tuli kokeiltua ajaa auton etupää jäähallin takana olleeseen lumikasaan ja peräpää oli asfaltilla. En tietysti hirveästi uskaltanut painattaa, mutta etupää ihmetyksekseni ei sutinut ja takapää tuntui puskevan autoa. Eikös pienissä nopeuksissa tämänkaltaisen nelivedon kuuluisi vuotaa vetoa vähän kuitenkin enemmän eteen? Tuntui ihan kiinteältä 50%50 vedolta.
edit. kyseessä -99vm ja eikös näissä kaikki ole aina viskolla eikä haldexilla?
-
Mulla hajos aikoinaan kulmavaihde...oli hiljalleen vuotanut öljyt saumasta ulos...