Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: KaksNeliKymppi - 15.09.2014, 12:03:13
-
Kelien viilennyttyä (alle 10c°) autoni ikkunat ovat alkaneet huurustua pahasti sisäpuolelta. Ainoa mikä auttaa on säätää puhallus kylmimmälle ja tuulilasille. Sen lisäksi että autossa saa palella niin ikkunat alkavat huurtua nyt ulkopuolelta... auton edellinen omistaja sanoi että kennossa saattaa olla halkeama, mutta en ole kyllä joutunut lisätä jäähdytysnestettä kertaakaan. Mikä avuksi?
Volvo V70 T5 98'
-
se lämmityslaitteen kenno vuotaa. vuodon ei tarvitse olla iso kun tulee vesihöyryä tuulilasiin. mulla oli omassa v70:ssä sama juttu ja kun vaihdatin sen kennon sinisellä eli volvon merkkiliikkeessä niin alkoi huurut lähteä heti ja lämmintäkin alkoi tulla.
jostain luin että noi tarvikekennot eivät ole suoraan sopivia volvoon joten laitatin alkuperäisen osan.
-
Lämmintä kyllä saa mutta sen jälkeen ei näe enää ajaa kun lasi huurtuu ;D
Katselin kennoja ja hieman heittoa näyttäisi olevan ko'oissa... 4 eri kennon mitat:
Valeo 190x186x48
Behr Hella Service 192x186x48
FrigAir 195x195x42
Bölk 190x186x48
Kenelläkään kokemusta näistä?
-
Itse laitoin taannoin Hella/Behrin, alkuperäinen on Behr, eli koko natsaa täysin.
-
Hella/Behr on täysin alkuperäistä vastaava. Varaosa.fi näytti myyvän sitä edullisesti, omani ostin motonetista.
-
Nii ja tässä tapauksessa tuo nyt varmasti on kenno, mutta sieneksi muuttunut raitisilmasuodatinkin osaa aiheuttaa ongelmia :D
-
Tilasin jo uuden kennon mutta voiko olla mahdollista että olisi esimerkiksi vain joku letku löysällä? :o
-
Kyllä se aika selkeä oire vuotavasta kennosta on, jos lämpö päällä lasit hurtuu. Nestettä löytynee sitten aika paljon kuskin puolen etu- ja takajalkatilojen eristeiden alta, kannattaa irrotella kuivumaan.
-
Vaihdoin kennon ja nyt toimii viimesen päälle ja lämmintä tulee... kiitos taas neuvoista :)
-
Sitäkin kantsii mietiiä, et miksi se kenno vuotaa? Onko vanhuutta vai/sekä kertyykö jostain painetta jäähytysjärjestelmään ja päästää kennon päädystä sitten nesteet lattialle...
Hiukan pelottelua, mut vuotava kannentiiviste esim.tekee tuota...
-
Kennot vuotavat, koska autoteollisuus säästää valmistuksessa. 1960-luvun autojen kuparikennoja ei juuri vieläkään tarvitse uusia. Samaa on havaittavissa monissa muissakin komponenteissa.
-
oma volvo v70 on 2.5 tdi automaatti jolla on jo ajeltu 582 000km. joten oli tuossakin vain jäähdyttäjän ja lämppärin kennot vain tulleet tiensä päähän,ei ne ikuisuuksia kestä...
-
tottakai ne joskus hajoavat, niinku moottoritki, mutta hajoavat nopeammin, jos jossain on vikaa!
itellä on 2 kennoa posahtanu ja nimenomaan posahtanu ja vika ollut kertyneessä paineessa jäähytysjärjestelmään.
-
Kunnossa olevassa jäähdytysjärjestelmässä on yleensä vakioitu paine. Korkit voi testata. Jos 1,5 bar korkki aukeaakin vasta 3-5 barissa, joku yleensä pettää muualta. Joka tapauksessa kevytmetalli-kumi-muovirakenteinen kennoviritys on iältään rajattu.
-
lisätään vielä, ettei kenno hajonnu "normaali-ajosssa", kannentiivistevika oli jo tiedossa ja höyryt/nesteet tuli kabiiniin antaessa kenkää, joko korkki ei toiminut täysin\ollenkaa eli ei kerinnyt poistaa kaikkea painetta eli\ja\tai tiiviste vuoti siinä vaiheessa jo pahasti....