Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jäger - 17.09.2014, 21:20:21
-
Ongelmana siis vm 2000 S70 2.4 170hp koneella. Epäilynä kk laakerin vika, alkoi yllättäen motarilta pois tullessa ja valoihin pysähtyessä. Koneesta kuuluu siis kierrosten mukaan nakutus/kolina. Tänään selvittelin töiden jälkeen ongelmaa ja vaikuttaisi, että ääni lähtee 1 tai 2 pytyn lähettyviltä. Kolina on voimakasta ja kuulostaa juurikin kk laakerivialta. Epäilykset heräsi vaan tänään kun aloin purkamaan tulppien päältä suojamuoveja ja silmiin sattui hammaspyörät. Kuva selventää paremmin http://uppaa.fi/image/st . Kuvassa siis näyttäisi että jako olisi pompannut yhdellä tai mahdollisesti kahdella pykälällä, mikäli noihin punaisiin merkintöihin on luottaminen. Miltä vaikuttaisi? Vai onko turha toivon elättämistä että selviäisi jakoa korjaamalla?
Onko porukalla kokemusta kyseisen koneen laakeriremontista? Onnistuuko alakautta suoraan vain öljypohjan irroittamalla? Onko öljypohjan irroituksen tiellä palkkeja tms? Ei ole itsellä nyt nosturia tms käytössä niin ei pysty katsomaan tilannetta paremmin vielä.
-
Se imunokan hihnapyörä saattaa pitää eksoottista kalinaa, kun se on säätyvä.
Jos kiertokangen alapään laakeri on oikeasti kurahtanut, se voi hyvinkin johtua siitä että männäntappi jumittaa.
Kumpikaan vioista ei ole mitenkään ainutlaatuinen...
-
kyllähän kiertokangen laakerit vaihtaa alakauttakin mutta itse olen joka kerralla avannut koko koneen juurikin jumittavien männäntappien ja kampiakselin laakereiden tarkistusta varten..
Kampiakselin laakereita en ite lähtisi alakautta vaihtamaan edes kun ei ole irto pukkeja vaan laakerit tulevat alalohkoon kiinni
-
Pura tuo jakohihna suojakoppa pois ja katso sieltä, että jako on kohdallaan. Siellä puolella ne oikeat merkit on.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiavPtfbH9n7ra1doAKxQxrQSkbC6KsKdXySmxnRoL54Kfc1qL)
-
Taitaa tuo laakeri olla aika selvä tapaus. Ilmeisesti joko vaihto kone tai auto tuollaisenaan myyntiin. Miten näissä volvoissa käy koneet yksiin toisten kanssa jos moottorin vaihtoon päätyy? Koneita kun on vanhemmissa 2.5 ja uudemmissa tää 2.4 motti, ilmeisesti kuitenkin sama mylly mikäli vaan 20V. Käykö automaattilaatikolla olleesta autosta kone suoraan myös manuaali versioon, vai onko jossain anturoinnissa tms eroa? Ylipäätään millainen homma näistä on kone tiputtaa pois?
-
Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49584.msg858715#msg858715
850 -95 bensa 10v koneeseen 20v koneen kansi?
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6712.msg133487#msg133487
Noissa on jotain tietoa, helpoin olisi varmasti etsiä samanlainen kone tilalle niin ei tule anturien, johtosarjojen yms. kanssa ongelmia.
Ja tuossa on moottorinvaihtoprojekti:
http://www.pempunoja.com/volvo-850/motorswapmain