Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Nalleva - 09.05.2011, 10:27:58
-
Volvo C70 Coupe, -00.
Sattuipa eräänä aurinkoisena päivänä: Painepesuri tapasi kuskin oven etunurkkaan ja kas! Vettähän meni, että hörppäsi alcantaralle ja nahkoille... :'(
Pienen tutkiskelun jälkeen vikakin löytyi: Lasin yläkulma ei tapaa aivan tiivisteeseen asti, vaan tiiviste on noin 10cm matkalta pienellä vekillä sisäänpäin, aiheuttaen pienen raon lasin ja tiivisteen väliin. Tarkalleen ottaen siis suoraan siitä kohdasta ylös, missä peilin "etukolmio" loppuu ja lasi alkaa. Tiiviste on muuten kaikin puolin ehjä ja hyvässä kunnossa, mutta ilmeisesti edellinen omistaja on jättänyt jotain jännää oven väliin sitä kiinni laittaessaan ja tämä on painanut tiivisteen pienelle lommolle.
Kuinkahan tuo tiiviste mahtaa olla kiinni jos sen sepittelisi irti ja koittaisi saada vähän taivutettua oikeaan muotoon tai jos tiivisteen alle saisi millin verran täytettä? Lähteekö tiiviste sovinnolla, vai meneekö tappelun puolelle? A-pilarissahan on oven yläreunan kohdalla sauma, jossa ylä- ja alatiiviste tapaavat, tästä varmaan voisi lähteä koittamaan.
En vain ensimmäisenä kehtaisi liikkeeseenkään tarjota, kun ei iso vika ole ja uuden tiivisteen tingitty hinta ilman töitä on jo 450€...
-
Onpa hinnakasta.
Miulla kanssa lykkii automaattipesussa (joo, sorrun joskus :-[) kuskin ovesta vähän sisään vettä. Ei niin paljon, että olisi ongelma, mutta pari pisaraa kuitenkin. Painepesurilla en ole moista huomannut. En vaan ole keksinyt, mistä kohtaa se tarkalleen ottaen tulee.
...Mut onkos toi C70 ovi isompi kun V70, eli onko sama tiivistekään?
-
Joo onhan se erilainen, kuin V70.. Tuossa coupessa kun on ne lentokoneen siivet ovien paikalla, että mahtuu sisälle isompikin kaveri. Mitähän ois.. varmaan 15cm pitempi ovi, kuin v70 tms.?
-
Ihan erilainen tiiviste, kuin muissa 70:ssä, kun eihän tuossa ole karmia ollenkaan.
Mahtaako lähteä tuo tiiviste ehjänä, saattaa olla liimattu.
-
Ihan erilainen tiiviste, kuin muissa 70:ssä, kun eihän tuossa ole karmia ollenkaan.
Mahtaako lähteä tuo tiiviste ehjänä, saattaa olla liimattu.
Tätä juuri pelkäänkin, että olisi liimalla. Ajattelinkin ensin kysellä itseäni viisaammilta, josko siellä sittenkin olisi joku klipsi / holkki / painaus systeemi... Eli ihan mikä tahansa muu, kuin liima ::)
-
Itsellä täysin sama ongelma kummassakin ovessa. Tosin vettä tulee vain muutama pisara... Tuskin sinne kukaan on ikinä mitään väliin jättänyt, se vain on jälleen tyyppivika.
-
mulla on vänkärin ovessa sellanen probleema,et kun avaat vänkärin ikkunan, oven ollessa kiinni tietenkin ja lasket alas ja kohta nosta ylös eli niinku normaalisti tehdään, niin sen jälkeen alkaa suhina käymää sieltä (motarilla huomaat sen viimeistään)... ikkuna ei mene takaisin oikeaan koloon oven ollessa kiinni, mutta jos käytät vänkärin ovea auki aina sen jälkeen, kun olet avannut ikkunan, ni silloin se menee tiivisteen päälle eikä jää sinne alle mikä aiheuttaa vuodon ja nyt tätä lukien varmaan päästä vedenkin sisään..
pelkkä epäilys, mutta kokeilkaa...suhinan ainakin kuulee selvästi, ilman poppeja...
-
+ sulla on kuskinpuoli siis kyseessä, joten mites saranat? ei tarvi heittää hirmuusti,et vesi pääsee sisään,ku ovi painunu kasaan. itellä on saranat kuskinpuolelta kuluneet,mut ei silti vuoda,tiedä sit onko tiivisteitä vaihettu tmv. mut vänkärin puoli vuotaa edellisessä viestissä mainitulla tavalla..
-
ja varmaan tiedätte, et karmittomassa autossa kantsii pitää kumeista huolen..ainakin jokaisen liuotinpesun jälkeen..
-
mulla on vänkärin ovessa sellanen probleema,et kun avaat vänkärin ikkunan, oven ollessa kiinni tietenkin ja lasket alas ja kohta nosta ylös eli niinku normaalisti tehdään, niin sen jälkeen alkaa suhina käymää sieltä (motarilla huomaat sen viimeistään)... ikkuna ei mene takaisin oikeaan koloon oven ollessa kiinni, mutta jos käytät vänkärin ovea auki aina sen jälkeen, kun olet avannut ikkunan, ni silloin se menee tiivisteen päälle eikä jää sinne alle mikä aiheuttaa vuodon ja nyt tätä lukien varmaan päästä vedenkin sisään..
Mulla menee kovemmilla pakkasilla tuo lasi hieman liian ylös, ikään kuin tiivisteen päälle ja jää sitten helposti kantamaan kulmastaan. Sinne jää sitten yläkulmaan pikkusormen kokoinen rako. Laskemalla lasia hieman ja sit taas nostamalla ongelma poistuu, oven ollessa kiinni.
Kesällä tuota ongelmaa ei esiinny. Pienestä kiinni.
-
Itse korjailin tuota sellaisella kumimaisella massaa joka ei kovetu kokonaan. Ei sitä kannata pestä painepesurilla/viedä konepesuun.
-
varmaan se tosiaan vuotaa, jos paineella ruutaa vierestä siihen...mulla ainakin konepesun kestää, tosin enpä tiiä onko ollut aina kunnolla sillo paikoillaa, ku oon käyttäny pesussa
-
nyt alkaa kuskinpuoli vastustaa eli ikkuna ei mene ihan kiinni, ku sähköllä laittaa... eli sentin rako jää ja tietenki suhisee ja pesussa vedet tulee vähän sisälle, joten pitää käsillä nostaa ikkunasta loput. Liekkö moottori alkaa oleen kaput ::)
-
nyt alkaa kuskinpuoli vastustaa eli ikkuna ei mene ihan kiinni, ku sähköllä laittaa... eli sentin rako jää ja tietenki suhisee ja pesussa vedet tulee vähän sisälle, joten pitää käsillä nostaa ikkunasta loput. Liekkö moottori alkaa oleen kaput ::)
Voi olla ne muoviset rissatkin paskana.
-
varmaan se tosiaan vuotaa, jos paineella ruutaa vierestä siihen...mulla ainakin konepesun kestää, tosin enpä tiiä onko ollut aina kunnolla sillo paikoillaa, ku oon käyttäny pesussa
Vanha aihe, mutta kunhan tungen oman korteni kekoon. Oma -98 C70 tiivisteet myöskin jonkin verran falskaavat, suhina kuuluu kun lähestytään motarinopeuksia ja joissain autopesuissa tulee vettä sisään (kaikista sivuikkunoista, myös takaa). Olen huomannut että noissa eri pesukoneissa on eroa. Aiemmin kävin Konalan GoWash -pesulassa (se kk-kortilla toimiva) ja siellä tuli vettä joka raosta sisään niin että ihan säikähdin. Kun seuraavan kerran tuli tarve kiireessä pesaista, ajoin Nesteen Quick Wash "loistopesuun" ja varauduin talouspaperirullan kanssa että pyyhin samantien valumat kuivaksi, niin siellä laite ruiskutti eri tavalla/kulmasta eikä tullut sisään pisaraakaan. Tietenkin käsinpesu on aina parasta, mutta joskus on kiire, joten on hyvä tietää että noissa on eroja.
-
Itse pohtinut tuota jo alusta saakka kun auto pihaan saapui, ihme kun eivät ole tehtaalla laittaneet automatiikkaa esim kuin coupe audissa, jossa ikkuna aukeaa vähän aina ovea aukaistessa ja menee sulkiessa kiinni,säästäisi varmasti tuota tiivistettä. Itse käytän ikkunoita aina auki vähän kun ovia availee niin palautuvat tiivisteen uraan siten. Vänkärin puoli ei niin paha mutta kuskin puolen joutuu käsin laittamaan paikalleen aika monesti kun autosta poistuu. Tänä vuonna ei kauheasti ollut tuo liikenteessä niin ei ole enempää tullut perehdyttyä mutta saisikohan tuohon modattua jonkinlaisen releen joka avaisi ja sulkisi ikkunan ovikytkimen signaalista.
-
Itse pohtinut tuota jo alusta saakka kun auto pihaan saapui, ihme kun eivät ole tehtaalla laittaneet automatiikkaa esim kuin coupe audissa, jossa ikkuna aukeaa vähän aina ovea aukaistessa ja menee sulkiessa kiinni
Bemareissa joissa myös tuo systeemi ei kovin hyvä talvisin kun on paikat umpijäässä.
-
Bemareissa joissa myös tuo systeemi ei kovin hyvä talvisin kun on paikat umpijäässä.
Jeps, muistaakseni tt:sskäin oli tyyppivikana tuon automatiikan rikkoontuminen. Sitä en muista että oliko mahdollisuutta poistaa käytöstä. Kyllähähän talvella nuo hissit kovilla on, varsinkin tupakka miehillä.
Noihin volvon tiivisteisiin taitaa olla vaan niiden vaihto tai herkistely jollain aineella ainut vaihtoehto.