Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: jone - 18.09.2014, 18:04:13
-
Juu eli laatikko pitäis ottaa pois stefan vaihdon takia ja rallattaa tuo vauhtipyörä melkolailla. Voisko joku kertoa mikä olis halpa ja helppo ratkaisu. Siis käykö joku jäykkä vauhtipyörä ja kytkinpaketti suoraan tuohon m90 laatikkoon.ilman koneistuksia sun muuta. Vähän on virutettu ei paljon. Entä mistä noita saa edullisesti, siis jos saa? Oon kyl lukenu noita ketjuja aika paljon, mut silti viel kysyn. Kiitos ja anteeks.
jone
-
Kuten aika monessa ketjussa on mainittu, lh 2.4 vauhtipyörä, eli se jossa on 60-2 triggerikehä. Siihen uudet pultit, d24+m90 kytkinpaketti, eli levy ja asetelma, sekä perus m90 painelaakeri. Menee heittämällä, saattaa joutua laittamaan pari m8 prikkaa kytkinhaarukan pallon alle. Se on siis ihan kierteellä kiinni lootassa, avataan, prikat alle ja kiinni.
E. Tuon vauhtiksen voi löytää kaikista b2x0fx koneista, poislukien vm95-> joissa on m90 loota.
-
Jep kiitoksia paljonhan tuosta juttua on, mut kaipasin just tuommosta yksinkertaista ja lyhyttä vastausta lyhyelle ja yksinkertaselle miehelle. Pitää ruveta siis tuota vauhtipyörää metsästämään.
-
Itsehän laitoin ihan bensaturbon asetelmalla, pottapyörällä (eli juuri se 60-2 kehällä oleva jäykkä pyörä) ja deekun levyllä M90:n vinokoneen perään. Mahdollisesti sitten helisee ja kolisee tyhjäkäynnillä omiaan ja kahnaa alle 2000rpm vedättäessä, ei liene vaarallista. ::)
-
Itsehän laitoin ihan bensaturbon asetelmalla, pottapyörällä (eli juuri se 60-2 kehällä oleva jäykkä pyörä) ja deekun levyllä M90:n vinokoneen perään. Mahdollisesti sitten helisee ja kolisee tyhjäkäynnillä omiaan ja kahnaa alle 2000rpm vedättäessä, ei liene vaarallista. ::)
Tuo ihan totta että kolkottelee ja tärisee vitusti. Mullakin oli deekun levy, voisko se pohjata jousista jotenkin? Vaikuttaako kun 6 syl. levy 4 sylinterisessä (tai sit vaan "liikaa" vääntöä 400-500nm)?
-
Mä laitoin just kesällä omaani, LH 2.4 pottapyörä + dieselin m90 asetelma ja levy + 3 prikkaa kytkinhaarukan pallon alle. Ja olen ollut kovasti tyytyväinen. Ei mitään ylimääräisiä jurinoita tai pärinöitä edes alle 1500 rpm kierrosluvuilla.
Pottapyörä löytyi foorumilta ja Sachs-kytkinpaketti Spareto.ee:stä, neljän viikon toimitusajalla.
-
Mä laitoin just kesällä omaani, LH 2.4 pottapyörä + dieselin m90 asetelma ja levy + 3 prikkaa kytkinhaarukan pallon alle. Ja olen ollut kovasti tyytyväinen. Ei mitään ylimääräisiä jurinoita tai pärinöitä edes alle 1500 rpm kierrosluvuilla.
Pottapyörä löytyi foorumilta ja Sachs-kytkinpaketti Spareto.ee:stä, neljän viikon toimitusajalla.
Mitäs löytyy tehoa (vääntöä)?
-
Tuo ihan totta että kolkottelee ja tärisee vitusti. Mullakin oli deekun levy, voisko se pohjata jousista jotenkin? Vaikuttaako kun 6 syl. levy 4 sylinterisessä (tai sit vaan "liikaa" vääntöä 400-500nm)?
Mulla ei ainakaan kolkottele tai tärise häiritsevästi tyhjäkäynnillä tai vedättäessä deekun levyllä. Tyhjäkäynnillä voi kuulla pientä "kolinaa" jos oikein tarkasti kuuntelee auton vieressä.
tietysti osasyyllinen voi olla että vääntöä ei ole kuin +550Nm :P
edit. tosiaan vauhtipyöränä laihdutettu 7.7kg pottapyörä ja -618 SRE asetelma
-
Mulla ei ainakaan kolkottele tai tärise häiritsevästi tyhjäkäynnillä tai vedättäessä deekun levyllä. Tyhjäkäynnillä voi kuulla pientä "kolinaa" jos oikein tarkasti kuuntelee auton vieressä.
tietysti osasyyllinen voi olla että vääntöä ei ole kuin +550Nm :P
edit. tosiaan vauhtipyöränä laihdutettu 7.7kg pottapyörä ja -618 SRE asetelma
Ongelma tosiaan kova vääntö alhaalla. Ts. vakiot/vakion tyyliset ahtimet.
Isoilla vaihteilla kun nappaa ahdot kuormituksella/alhasilla kierroksilla, (hana pohjaan) niin tärisee koko aski. Ei ongelmaa +3000rpm. (ulkomuistista voi heitellä hieman, kaverilla tosiaan tuo mun vanhani) Välillä kolkottaa tyhjäkäynnillä, ei mitään mahdotonta.
Tuo tärinä aika sietämätöntä, varsinkin kun tulee alhaalla ja ois kiva vedättää vähän isommallaki vaihteella.
Billettipyörä, -618, m90 deekun levy, td05-16g jotain 1.2-1.5bar... Lähtee vetää about 2000rpm kovasti, täysrähinä siellä jotain 3000rpm jälkeen.
Kaipa tuossa tosi positiivisella veikkauksella jotain 300hp/450nm?
-
Vääntöä on 2500rpm kohdalla noin ~290Nm
-
Mitäs löytyy tehoa (vääntöä)?
Sen mitä B230FK:n vakioahdin antaa kun ahtoja on nostettu noin 0.7 bariin.
-
tosiaan vauhtipyöränä laihdutettu 7.7kg pottapyörä ja -618 SRE asetelma
punnitsitko starttikehällä vai ilman? ei huono jos Blingfactoryn pyörä painaa 7,4kg kehän kanssa! asetelmaa ei vissiin tarvinnut enää shimmata? oliko lopuksi ihan bolt on?
-
Tuo tärinä aika sietämätöntä, varsinkin kun tulee alhaalla ja ois kiva vedättää vähän isommallaki vaihteella.
Niin on... M90, potta, deekun levy ja sre asetelma jyristää tai täristää juurikin siellä 2000 maisemissa isommilla vaihteilla sietämättömän paljon. Mietinkin tossa vähän aikaa sitten et oonko voinu ryssii jossain vaiheessa, mutta taitaa muillakin olla tutinoita.
-
punnitsitko starttikehällä vai ilman? ei huono jos Blingfactoryn pyörä painaa 7,4kg kehän kanssa! asetelmaa ei vissiin tarvinnut enää shimmata? oliko lopuksi ihan bolt on?
Taisi olla ilman starttikehää en ihan 100%varmaksi muista. koneistettiin suoraan sopivaksi -618 asetelmalle (2.4mm upotusta). Kytkinkäpälän pallon alle piti laittaa 10mm korotusta.