Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: olli - 09.05.2011, 12:48:14

Otsikko: Tekniikan vaihto 360:een
Kirjoitti: olli - 09.05.2011, 12:48:14
Olen ajatellus vaihtaa 87-vuoden Volvo 360:een moottorin. Alunperin oli tarkoitus tehdä B234-koneen kannella varustettu kone B230-lohkon päälle, mutta nyt olenkin miettinyt jos koneen laittaisikin jostain muusta merkistä. Onko kokemuksia vastaavista rakennelmista? Samalla vaihdelaatikko varmasti siistyisi eteen moottorin perään.

Maailmallahan näihin laitellaan usein noita Renaultien 16V-moottoreita. Varsinkin 340-malleihin.

Käytetäänkö näissä vertailumallina tuota 360 GLT:tä? Akesta löysin nopeasti nämä mistä aina kirjoitellaan:

Eli kone saisi olla siis noin 2.5 litraa ja teholtaan 134 hevosvoimaa vai kuinka?

Autoon vaihdettavan moottorin massa  saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.

Autoon vaihdettavan moottorin teho saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman tehonormin mukaan mitattuna.

Autoon vaihdettavan moottorin iskutilavuus saa olla korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus.

Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan  vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna.
Otsikko: Vs: Tekniikan vaihto 360:een
Kirjoitti: HembalanD - 09.05.2011, 12:58:57
Renoon koneita vaihtavat siksi koska kytkinkoppa on sama(käypänen) 340 1.4 ja 1.7 alkuperäisten koneiden perästä, liekö dieselissäkin vielä?
Otsikko: Vs: Tekniikan vaihto 360:een
Kirjoitti: Huikkoster - 09.05.2011, 14:13:56
Nimimerkillä SJS on tästä aiheesta aika hyvin tietoa :)
Otsikko: Vs: Tekniikan vaihto 360:een
Kirjoitti: estate - 09.05.2011, 14:44:17
Olen ajatellus vaihtaa 87-vuoden Volvo 360:een moottorin. Alunperin oli tarkoitus tehdä B234-koneen kannella varustettu kone B230-lohkon päälle, mutta nyt olenkin miettinyt jos koneen laittaisikin jostain muusta merkistä. Onko kokemuksia vastaavista rakennelmista? Samalla vaihdelaatikko varmasti siistyisi eteen moottorin perään.

Maailmallahan näihin laitellaan usein noita Renaultien 16V-moottoreita. Varsinkin 340-malleihin.

Laatikon siirto eteen vaatii muutoksia kardaanitunneliin, lisäksi uusiksi menisi taka-akselisto. Kova homma voin sanoa, tein kyseisen muutoksen kilpa-autoon, vielä kovempi homma jos siviiliautoon tekee ja jäljen pitäisi olla katseen kestävää (omat muutokset ovat toimiavia mutta rumia). Helpommin (ja luultavasti halvemmin) käy se 16 tappisen moottorin rakentaminen, siihen pitkäiskuinen kampiakseli ja/tai puhallin pakosarjaan.
Otsikko: Vs: Tekniikan vaihto 360:een
Kirjoitti: jope_harju - 18.09.2011, 17:35:58
Ihanpahan tuli mieleen, että kun tuossa lähellä on myytävänä kohtuu siisti 340 1.4 koneella, ja mulla makaa pihalla 440 1.8i konneella. Olikos se näin että ois kohtuu helppo homma asennella uuempi ja isompi kone kolmesatkuun nelisatkusta? Jossakin oon nähny juttua tästä mutta oliko se sitten volvolandian puolella...?
Otsikko: Vs: Tekniikan vaihto 360:een
Kirjoitti: HembalanD - 18.09.2011, 17:38:12
Ihanpahan tuli mieleen, että kun tuossa lähellä on myytävänä kohtuu siisti 340 1.4 koneella, ja mulla makaa pihalla 440 1.8i konneella. Olikos se näin että ois kohtuu helppo homma asennella uuempi ja isompi kone kolmesatkuun nelisatkusta? Jossakin oon nähny juttua tästä mutta oliko se sitten volvolandian puolella...?
Taisi olla juurikin noin, tässä rojektia

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=1178.0