Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: anssi68 - 09.05.2011, 16:19:09
-
Moi !!
Volvo S60 D5 mittarissa 262 tkm.
Mikä ahdin tuossa D5:ssa on vakiona ja mistä voisi alkaa etsimään uutta :'( . Kun näyttää siltä , että tuossa on jotain vikaa: kunnolla kierroksia, niin sitten tulee mustaa putken täydeltä.. Vaihdoin tuossa ahtimelle menevän letkun ja siinäkin oli jotain vikaa: vanha oli vetelä kuin vettynyt sukka. Uuden letkun kanssa olikin sitten taiteilua, jotta meni paikalleen, mutta ei vaikutusta kulkupuoleen. Egr-venttiili vaihtuunee tuossa loppuviikosta..
-
Ahdin on Garrett GT2052V mutta en sitä kyllä mustan savun perusteella lähtisi heti ensimmäisenä vaihtamaan. Mustan savun seurauksena on varmaan jotain vikakoodejakin.
Imuletkun lisäksi siitä alumiinisesta väliputkesta on saattanut täristä kiinnike irti jolloin putki tärisee moottoriin ja siellä alapuolella voi olla pari senttiä kanttiinsa oleva reikä.
Paljon muitakin vikapaikkoja voi olla, kuten ilmamäärämittari ilmanputsarissa. Itse ahtimessa voivat säätösiivet jumitella. Turbon alipainesäädössä voi olla vuotoja: alipaineletkut voivat vuotaa, alipainesäätöiset moottorin tukityynyt edessä ja takana voivat vuotaa, ahtimen säätökello voi vuotaa, alipainepumppu voi olla loppuunkulunut. VNT ohjausventtiili moottorin etupuolellla voi vaatia vaihtoa tai moottorityynyjen venttiili ilmanputsarissa.
-
Vian haku alkaa perjantaina, silloin egr-venttiili vaihtuu. IMM vaihdettu ensimmäisten joukossa, kun autoon tehtiin suurempi huolto. Ensi viikolla olen ehkä viisaampi, mikä siellä oikein onkaan vialla..
-
Moi !!
Volvo S60
Mikä ahdin tuossa D5:ssa on vakiona ja mistä voisi alkaa etsimään uutta :'( . Kun näyttää siltä , että tuossa on jotain vikaa: kunnolla kierroksia, niin sitten tulee mustaa putken täydeltä.. Vaihdoin tuossa ahtimelle menevän letkun ja siinäkin oli jotain vikaa: vanha oli vetelä kuin vettynyt sukka. Uuden letkun kanssa olikin sitten taiteilua, jotta meni paikalleen, mutta ei vaikutusta kulkupuoleen. Egr-venttiili vaihtuunee tuossa loppuviikosta..
paljon maksoi uusi letku ja onko tilaus tavara?
minun pitäisi ostaa uusi kun painuu kasaan kiihdyttäessä, se ei vaikuta savuttamiseen, vaan alkaa pärisemään ja veto heikkenee kun menee kasaan.
onko autossasi turbon jälkeen kaikki letkut tiiviit ettei paineet pääse karkaamaan ja syöttää polttoainetta oletetun paineen mukaan?
kokeilitko turboa että pyöri herkästi, samalla kun laitoit letkun takaisin kiinni?
onko vika tullut yht`äkkiä vai mahdollisesti jonkun remonttin jälkeen, jonka takia jotain on jäänyt löysälle tai unohtunut asentaa?
egr:än voi tulpata(omassa tehty), kaverin auton imuputket on hurjan näköiset tämän Egr:än takia.
-
paljon maksoi uusi letku ja onko tilaus tavara?
minun pitäisi ostaa uusi kun painuu kasaan kiihdyttäessä, se ei vaikuta savuttamiseen, vaan alkaa pärisemään ja veto heikkenee kun menee kasaan.
onko autossasi turbon jälkeen kaikki letkut tiiviit ettei paineet pääse karkaamaan ja syöttää polttoainetta oletetun paineen mukaan?
kokeilitko turboa että pyöri herkästi, samalla kun laitoit letkun takaisin kiinni?
onko vika tullut yht`äkkiä vai mahdollisesti jonkun remonttin jälkeen, jonka takia jotain on jäänyt löysälle tai unohtunut asentaa?
egr:än voi tulpata(omassa tehty), kaverin auton imuputket on hurjan näköiset tämän Egr:än takia.
Se ahtimen imuletku maksaa hieman alta satasen.
Mikäli käyttämälläsi sinisellä sitä ei ole varastossa, on se tilaustavaraa, mikäli taas on varastossa, ei sitä tarvi tilata :D
Sen verran noita letkuja kyllä menee, että luulisi jokaisen sinisen pitävän ainakin yhtä kipaletta hyllyssä, mutta eipä sitä koskaan tiä.
-
paljon maksoi uusi letku ja onko tilaus tavara?
minun pitäisi ostaa uusi kun painuu kasaan kiihdyttäessä, se ei vaikuta savuttamiseen, vaan alkaa pärisemään ja veto heikkenee kun menee kasaan.
onko autossasi turbon jälkeen kaikki letkut tiiviit ettei paineet pääse karkaamaan ja syöttää polttoainetta oletetun paineen mukaan?
kokeilitko turboa että pyöri herkästi, samalla kun laitoit letkun takaisin kiinni?
onko vika tullut yht`äkkiä vai mahdollisesti jonkun remonttin jälkeen, jonka takia jotain on jäänyt löysälle tai unohtunut asentaa?
egr:än voi tulpata(omassa tehty), kaverin auton imuputket on hurjan näköiset tämän Egr:än takia.
Savutti jo silloin, kun tuon hankin. Tänään kävi bilialla koodauksessa uuden avaimen ja kaukosäätimen hankinnan vuoksi, samalla pyysin vikalistan:CCM-0021 Ilmanlaadun anturi-sisäinen vika. ECM-6805 Ahtopaineen säätely-virheellinen virtaus. Muuten ok..
-
Dodii ja päivitystä pukkaa: vietettiin tuossa mukava päivä konepellin alla ja purettiin sitten palikkaa irti. Kaikki osat, mitkä lähti tuolta pois ennen egr:n vaihtoa, niitä oli paljon.. Ahtimen puolella ei havaittu mitään vikaa vielä :D , pyörii ja ei ole havaittavaa välystä. Kaikki alipaineletkut käytiin läpi ja yhtä letkua piti lyhentää, muuten meni ok.. Koeajolla ensin pientä puutumista, sitten lähti vörkkimään.. Toivottavasti ei tule heti mitään suurempaa ongelmaa, voisi laitella noita soittimia..
-
Ahtimen poisotto lähestyy, siellä ei taida säätösiivet olla toiminassa. Savutusta esiintyy edelleenkin, kun lähtee kiihdyttämään vähänkin rajummin tai sitten pakoputkistossa on vuosien karstakerrokset, jotka ei taida lähteä ihan helpolla liikkeelle. Alipainevuotoja ei ole. Mistä voisi nähdä tai tietää, onko tuohon mahdollisesti laitettu lastu tai säädelty syöttöä tms..
-
Anssi68, suosittelen tätä yritystä http://www.professionalmotor.fi/turbohuolto (http://www.professionalmotor.fi/turbohuolto)
Oman ahtimen vien ensiviikolla tuonne.
-
Anssi68, suosittelen tätä yritystä http://www.professionalmotor.fi/turbohuolto (http://www.professionalmotor.fi/turbohuolto)
Oman ahtimen vien ensiviikolla tuonne.
Mitä maksoi, mitä korjasivat ?? Näillä näkymin tuo solmu lähtee jonnekin korjaamolle.. Vieläkin vikana tuo savutus, vaikka vaihdettuja osia on: egr, letku ennen turboa, ahtopaineensäätöventtiili, putket, mitkä kuuluvat tuon ahtimen ilmapuolelle, ynnä alipaineletkut molemmille kumityynyille. Moottorin kumityynyt ehjät, testattu. Mitä vielä pitää testata vai vienkö suosiolla korjaamolle.. Sitten vielä ajettu karstanpoistoajoa ma-ke 850 km, josta suurin osa moottoritiellä 3-vaihteella, ei mitään apua savutukseen..
-
Ahdin kaputt, joten se siitä :'( :'( , volvo jää seisomaan, sviddu >:( >:(
-
jos tilanne on tosiaan noin huono, tässä käytetty http://www.varaosa.fi/index.php/s60-01/kaytetyt-osat/ahdin-d5-02.html
selvisikö mikä ahtimessa hajosi?
-
Suonenjoella saa ahtimen virinä n.1000-1200e (riippuen "pantti" turbon kunnosta tosin)... FinTurbolta itse sain 880e tossa keväällä...
-
selvisikö mikä ahtimessa hajosi?
Menohalut katosi, savuttaa ja ahtimesta kuuluu ulinaa, joka ei kuulu asiaan..
-
oletko ottanut imuletkun irti ja kokeillut sormin pyörittää ahdinta, pyöriikö herkästi?
onko kaikki letkut kunnolla kiinni niin ettei pääse puhaltamaan ahtopaineita ulos(tämän vaihtoehdon laitoinkin jo aikaisemmin), minulla jäi letkunkiristini löysälle ahtoputkissa.
ja tarkistanut ettei ahdin siipipyörien luona ole mitään ylinmääräistä pudonneena.
varmaankin olet tarkistanut nuo, mutta kun kirjoitit kerran saaneesi auton pelaamaan tuntuisi ahdin jos hajoaa niin se ei ala välillä toimimaan.
kilometrien puolesta ahdin ei ole loppu, jos on ajettu hyvillä öljyillä ja pidetty kiinni vaihtoväleistä.
Turbon hajottaa jos kuumana sammuttaa moottorin liian nopeasti niin että öljy palaa laakereihin, tai sitten kierroksia koneeseen ja virrat pois(kuten jenkki rautojen kanssa jotkut tekevät), jolloin ahdin jää pyörimään kovilla kieroksilla ja voitelu katkeaa.
-
Menohalut katosi, savuttaa ja ahtimesta kuuluu ulinaa, joka ei kuulu asiaan..
... ja savu on edelleen mustaa?
Se yleensä ei tarkoita ahtimen hajoamista vaan sitä, että tietyillä kierroksilla moottoriin tungettuun ilmamäärään nähden menee liikaa polttoainetta!
Kun monta vikakohdetta on jo korjattu tai tarkistettu, niin voihan siitä ahtimestakin olla esimerkiksi säätösiivet jumissa. Silloin vaihtoturbon hankkiminen tilalle ei mielestäni ole kovin edullista, kun nuo saa korjattuakin tai vaikka vaihdettua jostain hajonneesta ihan kotikonstein. Siinä ahtimessa on muuten alapuolelta katsoen näkyvissä se säätövipu. Säätöletkusta imien pitäisi saada se vipu kääntymään. Kaikkien allaolevien jo korjattujen letkujen ym. lisäksi voi vaikkapa pakonokka-akselin päässä oleva alipainepumppu olla rikki.
-
kilometrien puolesta ahdin ei ole loppu, jos on ajettu hyvillä öljyillä ja pidetty kiinni vaihtoväleistä.
Ja voittaja on, eli on ollut huonolla pidolla ja nuo tärkeät öljyt jääneet vaihtamatta montakin kertaa..
-
Jeps, päivitystä pukkaa tulemaan: volvo viety korjaamolle tuon turbovian takia. Turbotekniikasta turbo ja tammer-diesel helsigissä malmilla vaihtaa sen. Lisää huomenna..
-
ei tarkoitus pelotella. mutta jos turbo on saanut "siipeensä" huonoista öljyistä, niin toinen ongelma alue saattaa olla hydrauliset nostimet. tämä ongelma saattaa tulla sen jälkeen kun laitaa hyvät pesevät öljyt, ne irrottaa lian. Nostimien öljy reitti on ahdas ja lika estää oljyn pääsyn niiden sisälle jonka vuoksi nostimet saattavat alkaa naputtamaan.
toivottavasti ei tule tämän kaltaisia ongelmia.
-
Dodii, nyt rokkaa taas volvokin. Vanha turbo oli sitten totaalisen loppu = pari kiveä, hiekkaa, siivet melkein irti ja sorvannut uraa pesän puolelle. Ihme, että edes kulki.. Ahtopaineet vielä hakee, mutta siihen on tulossa lääke = jarrutehostin vaihtuu ensi viikolla. Toivottavasti sitten saa ajella vähän aikaa ilman murheita.. Näihin näkymiin, näihin tunnelmiin....
Kai tää on sitä motorsporttia, luulen mä..
-
Noniin, nyt on vaihdettu jarrutehostin ja volvo alkaa olla siinä kunnossa, että voisi ajatella penkitystä.. Mites noiden ahtopaineiden tulisi olla ajossa.. Esim osakaasulla ja lämä tiskissä, mitä tuon ahtopainemittarin pitäisi näyttää.. Muuten on ihan eri auto noiden korjausten jälkeen.. S* S*
-
Noniin, nyt on vaihdettu jarrutehostin ja volvo alkaa olla siinä kunnossa, että voisi ajatella penkitystä.. Mites noiden ahtopaineiden tulisi olla ajossa.. Esim osakaasulla ja lämä tiskissä, mitä tuon ahtopainemittarin pitäisi näyttää.. Muuten on ihan eri auto noiden korjausten jälkeen.. S* S*
Vakio softalla 1bar
-
Vakio softalla 1bar
Seuraavaa korjauskohdetta odotellessa, tämä on käsitelty.. CASE IS CLOSED..