Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Toni - 19.09.2014, 23:25:48

Otsikko: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Toni - 19.09.2014, 23:25:48
Onko kellään ollut ongelmaa hieman tehottomissa jarruissa 140-sarjassa? Tehostin toimii - poljin painuu kun kone käynnistyy - , männät liikkuu, ei vuotoja. Mutta ei meinaa millään saada (etu)pyöriä lukkoon vaikka kuinka painaa poljinta. Missähän lienee syy, samaa poljinvoimaa kun käyttää 200/900 - sarjassa niin on otsa kiinni tuulilasissa..   :idiot2:

Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Huikkoster - 19.09.2014, 23:52:47
Olisiko osa jarrumännistä kuitenkin jumissa? Jos poljin käyttää vaikka vain yhtä mäntää, puuttuu 75% jarrutehosta verrattuna neljään.
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Kulmamies - 20.09.2014, 09:10:39
Joskus on tullut vastaan sellainen, että pitkään seisseissä autoissa palat kovettuvat ja siihen kun lisätään vielä ruostuneet jarrulevyt, jotka palat on kiillottaneet sileäksi, niin kitka palan ja levyn välissä on aika onneton.

Se auttaa yleensä jo paljon, kun hio levyn pinnasta kiillottuneen ruosteen pois.
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Toni - 20.09.2014, 18:20:57
apparin puolen satula on näköjään vaihdettu, männät liikkuvat melkein käsin, takajarrut herkistelty. vaihdoin volvon vähän kulunteet palat tarvikkeiden tilalle eteen ja taakse uudet tarvikepalat, ei sanottavaa vaikutusta  :idiot2:

Sen verta ihmetys kuskin etusatulasta että toinen setti mäntiä liikkuu samaan tahtiin kun toinen tulee ulos niin toinen menee sisään, mutta molempia ei saa sisään sitten millään, alkaa jo sorkkarautakin taipumaan. Onkohan niin että joku tukos, neste ei palaa takaisin säiliöön vai mistähän tuollainen ominaisuus tulee?
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Kulmamies - 20.09.2014, 18:28:06
Kokeile avata ilmaruuvi. Jos nyt saa painettua molemmat männät sisään ja ilmaruuvista tulee nestettä, niin sitten on letku tukossa.
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Toni - 23.09.2014, 13:27:00
Nyt on vaihdettu letkut kuskinkin puolelle ja alkoi männät liikkumaan niin kuin pitääkin eli oli letku tukossa. Jarruja on poljettu jotta vähän kulutetut volvon palat alkavat asettumaan ja sai lopuksi jopa apparin puolen renkaan lukkoon (sinne on satula + letkut jo näköjään vaihdettu). mutta poljinvoima on silti melkoinen. Pitää vielä kokeilla sitä GLn paksua kaks-kalvo tehostinta auttaako mitään.

Käykö muuten 240 tai 940 jarrutehostin 140een?
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Lankku - 23.09.2014, 16:51:51
240 tehostin käy muuttamalla polkimelle menevää tankoa.
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: leka - 23.09.2014, 20:32:41
240 tehostin käy muuttamalla polkimelle menevää tankoa.

Tämä on totta. Noita ehjiä tehostimia löytyy vähän helpommin.
Sitten kun lisäksi lyhentää sitä konehuoneen pidikettä niin mahtuu akku vanhalle paikalle paksulla 240sen tehostimella.

Mulla on vakiojarrut omassa 144ssa ja sillä saa lukkojarrutuksen tehtyä asvaltilla kohtuu pienellä poljinvoimalla.
Mä veikkaan että sulla on tehostin sökö.
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: The_OttoB - 23.09.2014, 21:46:53
Nyyt mä muistan, oli yhdessä 140 huonoa tehostusta, ja vikana oli tukkeutunut suodatin tehostimessa. Eli siellä missä poljin liittyy tankoon, niin siellä on filsu. Tehostinhan saa voimansa ilmanpaineen ja imusarjan paineen paine-erosta, ja jos sieltä ei ilma pääse läpi, ei tehostus ole ponteva.
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Toni - 24.09.2014, 13:27:33
Miten saa suotimen vaihdettua (vai saako), aika eksoottiselta näytti nielu kun kurkkasin toisesta tehostajasta..
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: ipia - 24.09.2014, 14:52:43
Mulla oli joskus tuplakaasarien kans myös ongelmaa et jarruteho oli huono, muistelisin et alipaine oli otettu vain toisesta imusarjasta, muuten tuntu toimivan kaikki normaalisti mut poljinta sai painaa ihan tosissaan. Sitten kun otin alipaineen kummaltakin imusarjalta niin auttoi asiaan. Tehostajan säätöjen tarkastus + säätö auttoi kakssatkussa...
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Toni - 24.09.2014, 16:18:07
Tämä on orkkis B20A ja tulee yhdestä reiästä alipaine koko imusarjan täydeltä.

Tuntuu että tehostin ei tehosta heti täysillä vaan kun poljinta painaa niin alun jälkeen se alkaa tehostaa lisää. Viittaisi siis tuohon suodin ongelmaan. Pystyyköhän sitä jotenkin remppaamaan..?
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: ipia - 25.09.2014, 10:14:43
Enpä tiedä, tuo suodin juttu on mulle uus asia. Lieneeköhän se tuossa http://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/brake-booster/repair-kit-brake-booster/1033613/ näkyvä vaahtomuovin näköinen juttu?
Otsikko: Vs: 140 tehottomat jarut
Kirjoitti: Toni - 12.10.2014, 18:37:40
No niin, kyllä nyt lähtee. Ostin Skandixilta kokonaan uuden tehostimen, ja täytyy kyllä sanoa, että aivan järjetön ero uuden ja vanhan välillä. Nyt aletaan olla jo 200/900 jarrujen tuntumassa. Ei oikein voi käsittää, että voi ollakin tuollainen ero! Kyllä nyt kelpaa ajella ja varsinkin pysähdellä  :).

(http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/142-uusi-tehostin.jpg)