Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Andyks - 21.09.2014, 22:09:05

Otsikko: V70 2.0D Katin lämpötila-anturi -vikakoodi
Kirjoitti: Andyks - 21.09.2014, 22:09:05
Kyseessä V70 2.0D -08, ajettu n. 220tkm.

Edellisen huollon jälkeen (n. 210tkm kohdalla) alkoi Volvo tuoda "Määräaikaishuolto 30pvän sisällä" ilmoitusta ruutuun aina 1-2tkm välein.
Kävin sinisellä pariin kertaankin tuon nollauttamassa ja sanoivat että tässä konetyypissä on tyypillistä jokin piilevä pakokaasujärjestelmien toimintaan liittyvä vika joka ensin saattaa tuoda ko. ilmoitusta ruutuun ja jossain vaiheessa sytyttää vikavalon...

No tänään se vikavalo sitten syttyi. Luin bluetooth-OBD palikalla koodit ja löytyi "P0426 - Catalyst Temperature Sensor Range/Performance Bank 1 Sensor 1"
Nollasin koodin, mutta se syttyi myöhemmin (150km ajon ja kolmen käynnistyksen) jälkeen uudestaan.

Onko kokemusta mihin ko. ilmoitus liittyy? Voiko ko. vialla olla tekemistä DPF:n täyttöasteen kanssa? Auto on saksantuonti ja myyjän mukaan 120tkm kohdalla on vaihdettu hiukkassuodatin koska huoltokirjassa lukee ko. kohdassa "pollen filter". Aloin kuitenkin itse myöhemmin epäillä että ko. teksti tarkoittanee raitisilmasuodatinta eikä DPF:ää... Eli uskoisin että autossa on edelleen alkuperäinen DPF. Ilmeisesti yleensä kuitenkin DPF:n täyttöasteesta tulee herja paine-antureista eikä lämpötila-anturista?

Yritin etsiä netistä vinkkiä ko. vikakoodille, mutten löytänyt, mutta samalla selvisi että ko. mallissa on "tyyppivikana" öljytilan täyttyminen dieselistä jos regerointia yritetään liian usein. Kävin siis tarkistamassa öljyn määrän. Öljyä oli ehkä n. 1-2mm yli mittatikun ylärajan. Imin öljyä pois n. 8dl ja nyt öljyn pinta on hieman yli mittatikun puolen välin. Ei mielestäni kyllä haissut dieseliltä, ainoastaan palaneelta...
Otsikko: Vs: V70 2.0D Katin lämpötila-anturi -vikakoodi
Kirjoitti: JKK74 - 21.09.2014, 22:44:02
Vikakoodit kannattaisi lukea myös jollain oikealla testerillä. Nämä OBD2-palikat tunnistaa vain välittömästi päästöihin vaikuttavat OBD-standardikoodit, jotka kattaa vain pienen osan siitä mitä valmistajakohtaisista koodeista voi löytyä. Monet ns. valmistajakohtaiset näkee vain kunnollisella testilaitteella. Käytännössä pitää olla Vida, Autocom tai Boschin testeri. Jos asut etelä-suomessa Järvenpään lähellä, voi lukaista sulle Autocomilla vikamuistin.

Sehän voi hyvinkin olla että siellä on hiukkassuodattimen lämpöanturi viallinen. Tuo laittamasi vikakoodi viittaa jonkinlaiseen ristiriitaisuuteen anturin antaman arvon suhteen. ko. anturin lämpötila-arvon näkee esim. Autocomilla. Tässä mallissahan DPF on hyvin kiitollisella paikalla kuskin penkin alapuolella, joten anturin uusiminen on helppo juttu.
Otsikko: Vs: V70 2.0D Katin lämpötila-anturi -vikakoodi
Kirjoitti: Andyks - 11.10.2014, 11:22:02
Pari viikkoa sitten otin molempien lämpötila-anturien johdot irti ja mittailin antureita.
Resistanssi kylmänä on ilmeisesti joitain megaohmeja kun en niistä saanut yleismittarilla mitään lukemaa. Auto käynnissä tyhjäkäynnillä resistanssit oli n. 450kohmia.
Liittimet näytti niin puhtailta ja hyviltä että en uskaltanut edes yrittää niiden puhdistusta, laitoin siis vain takaisin kiinni. Tämän operaation jälkeen ei nyt ole ainakaan ensimmäiseen 2viikkoon vikavalo syttynyt... Vaihdoin tosin samalla autoon öljyt, mutta tuskin sillä on mitään merkitystä. Ihmetyttää kyllä miksi kaikki ko. ongelmat alkoivat välittömästi edellisen keskusautohallissa tehdyn huollon jälkeen... :idiot2: