Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tappokirves - 22.09.2014, 08:55:04

Otsikko: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: Tappokirves - 22.09.2014, 08:55:04
Hei!

Ostin tuossa otsikossa mainitun auton, ja siinä ilmeni sellainen vika että Lambda-vikavalo syttyi, kierrokset heittelee itsestään ja auto välillä sammuu tyhjäkäynnillä. Nykimistä esiintyy yli 80km/h vauhdissa. Vikakoodit luettu ja antoi syyksi: "Asema anturi, polttoainemäärän säädin", nollasimme vikakoodin ja auto toimi sen jälkeen hyvin kunnes tänä aamuna vika tuli uudestaan valon kera. Kylmänä kone toimii hyvin mutta lämpimänä alkaa oireilla. Autoon on jakoremppa tehty 17 tkm sitten. Ja kun oireet ovat päällä, mittariston moottorinlämpötilaviisari heijailee. Tehot ovat kuitenkin tallessa.

Lisäksi vielä vikakoodissa oli hehkutuksen merkkivalon aika -vika tjsp, en muista tarkkaa muotoa sille. Tähänkin voi antaa vinkkejä. Auto oli niin halpa ja hyvässä kunnossa että on vara tehdä pari isompaa huoltoa   ;D

Mikä olisi suurinpiirteinen tarkka diagnoosi mistä lähteä vikaa korjaamaan? Eilen tein perushuoltoja kuten öljyt+suodatin sekä ilmansuodatin etc. Tänään ajattelin puhdistaa EGR-venttiilin ja ilmamassamittarin määräaikaishuoltona. Edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa polttoainesuodattimen mutta vaihdan sen kuitenkin vielä ihan varmuuden vuoksi.

Autolla ajettu 516 tkm. Olisiko aika tehdä pumpun ja suuttimien täyshuolto?

-JP
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: Taavi.H - 22.09.2014, 10:55:14
Eikös tuo koodi viittaisi siihen yhden suuttimen anturiin? Eli olikos se nyt numero 4 mihin tulee se sähköjohtokin? Eli tuo anturi olisi viallinen? Mutta tämä nyt vähän menee arvailun puolelle...
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: HenkkaR1 - 22.09.2014, 12:01:47
Sitä minäki veikkaisin, toinen villi veikkaus menee polttoainepumpulle. Muistan yhen -97 joka anto vikaa määränsäätimeltä ja neulan nousulta joka on pumpun sisäsiä härpäkkeitä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: jaippi - 22.09.2014, 13:51:24
Eikös määränsäädin ole pumpussa ja neulannousu-anturi siinä 4. suuttimessa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: HenkkaR1 - 22.09.2014, 14:19:34
Eikös määränsäädin ole pumpussa ja neulannousu-anturi siinä 4. suuttimessa.
just näin päin.  :-[
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: Kojontti - 22.09.2014, 14:51:17
Ja ekana kannattaa penkoa johtosarjat ja liittimet ennen kuin ostaa auton hinnalla uusia osia...
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: Tappokirves - 23.09.2014, 21:14:03
Hei!

Tänään oli auto sammunut vauhdista moottoritielle, hetken jäähdyttelyä ja matka jatkui taas ja pääsi emäntä kotiin ilman häiriöitä.

Äsken kävin kaikki sähköliittimet läpi, vaihdoin polttoainesuodattimen ja putsasin EGR-venttiilin. Kyseinen venttiili oli ihan tukossa, ja edellinen omistaja oli tulpannut sen peltilätkällä mutta tähän lätkään oli palanut iso reikä joten venttiili oli toiminnassa. Nyt kävin koeajulla nuitten toimenpiteitten jälkeen niin tehoja tuli huomattavasti lisää ja vikavalo ei palanut enää. Tyhjäkäyntikin oli tasaisempaa. Mites kannattaako tuo EGR tulpata uudestaan vai vaikuttaako moottorinohjaukseen jotenkin negatiivisesti? Alipaineella toimii siis tuossa venttiili.

Jakorempan jäljiltä näkyy aika paksulla tussilla vedetty ajoitusmerkki jakajapumppuun, mutta ei savuuta että oireet viittaisi ajoitukseen.

Jos vika toistuu niin lähdemme huoltamaan diesel-vehkeisiin erikoistuneen kaverin kanssa jakajapumppua ja suuttimia. Uhkasi saada kuntoon helpolla ja edullisesti :)

Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: HenkkaR1 - 23.09.2014, 21:17:35
Kummalla puolella egrrää laippa oli? Se kannattaa olla imusarjan puolella, ei pala niin helposti puhki. Ja todellaki kannattaa olla tulpattuna, just sotkemisen takia. Se sitte sekottaa ohjausta ku tulee vääristyneitä anturitietoja.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: Tappokirves - 23.09.2014, 21:34:05
Laippa oli pakosarjan puolella. Täytyypä leikkauttaa uusi peltilätkä paksummasta materiaalista tuohon huomenna ja tulpata se. Kiitoksia vinkistä!  :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: jip59 - 23.09.2014, 21:41:40
Se sitte sekottaa ohjausta ku tulee vääristyneitä anturitietoja.
Tai sitten ei. Kysyjän autossa on MSA 15.7 moottorinohjaus eli ilmamääränmittarilla siis se läppämalli. Siinä ei EGR aiheuta vikavalon syttymistä kuten MSA15.8 joita oli viimeisissä ykköskoppaisissa joissa kuumakalvoperiaatteella toimiva ilmamassamittari.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2.5 TDI vm-97 Lambda-vikavalo+käyntihäiriöt
Kirjoitti: HenkkaR1 - 23.09.2014, 21:48:16
Tai sitten ei. Kysyjän autossa on MSA 15.7 moottorinohjaus eli ilmamääränmittarilla siis se läppämalli. Siinä ei EGR aiheuta vikavalon syttymistä kuten MSA15.8 joita oli viimeisissä ykköskoppaisissa joissa kuumakalvoperiaatteella toimiva ilmamassamittari.
sotkeminen sekottaa anturitietoa vaikka ois kuumailmapallomittari. Map-anturin letkulähtö menee ekana tukkoon. En puhunu imm:sta mitään.