Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Make - 22.09.2014, 12:45:51
-
S80 D5 2008 6 vaihteinen automaatti. Kuinka ylös vaihteisto nostaa kylmänä kierrokset ennenkuin vaihtaa isommalle?
Nyt tuossa nostaa helposti 2500-3300 rpm kevyellä kjihdytyksellä, Lähtee kyllä liikkeelle pienillä kierroksilla.
-
Tänään +5 astetta ja kevyt kiihdytys suoraan startista:
2. 2500
3. 2200
4. 1800
-
Tänään +5 astetta ja kevyt kiihdytys suoraan startista:
2. 2500
3. 2200
4. 1800
Lieneekö sitten yksilökohtaisia eroja.
-
↑ Kolmen kolmoskorisen V70 kokemuksella en ole suuria eroja huomannut.
-
Tuo mun -10 d5 automaatti vaihtaa justiin noin kuin Make:n omassakin. Huomaa nyt kun lämpötilat lähellä nollaa.. Ja sama oli viime talvena. Pitkää ajoa se ei tarvi toimiakseen normaalisti, 1-2km riittää :)
Mutta onhan ne parit ekaa kiihdytystä vähän cvt-vaihteistolle tyypillisiä :D
-
Ainakin edelliessä korimallissa tuo sama laatikko toimii niin, että ei se lukitse turbiinia, jos öljyn lämpötila on alle 10 astetta. Tuntuu ajossa hurjana luistamisena ja vaihtaa vaihteet liian isoilla kierroksilla.
-
Tänään katselin tarkemmin. Yön jäljiltä pihasta tielle 1=>2 vaihtoa 1800 kieppeillä. Sitten tielle kun pääsi kevyellä kaasujalalla 2400-2600 vaihto pisteet.
Jos kaasua laittaa vähänkään reilummin saa helposti vaihdot 3500 kieppeille.
Täytyy katsoa tuo mitä lämpöjä testeri näyttää laatikolle.
-
Moottorinlämmöt näytti 7c ja laatikon 10c. Epäilen tosin hiukan tuota kulmamiehen lukitus 10 c lämpörajaa. Yleensä kait ne on 50-70 astetta.
-
Moottorinlämmöt näytti 7c ja laatikon 10c. Epäilen tosin hiukan tuota kulmamiehen lukitus 10 c lämpörajaa. Yleensä kait ne on 50-70 astetta.
Piti oikein nyt tarkastaa, kun aloit epäilemään. Puhuin tosiaan palturia, se lämpötila on 20 astetta.
-
Piti oikein nyt tarkastaa, kun aloit epäilemään. Puhuin tosiaan palturia, se lämpötila on 20 astetta.
Nyt sitten itse kirjottelin näköjään moottorilämmöistä. :D Laatikon öljyt saavuttaa aika nopeasti tuon 20 astetta. Pitäneekö sitten turbiinin lukitusta kuinka kauan auki että moottori ja saastelaitteen saavuttaa nopeammin toiminta lämpötilan.
-
Samanlailla mullakin toimii tuossa vm14 Xc60 tuo vaihteisto. Eli kylmällä "luistaa" .
Lämpiääkö tuo vaihdelaatikko yhtään, kun tuota Webastoa kylmällä käyttää ::)
-
Samanlailla mullakin toimii tuossa vm14 Xc60 tuo vaihteisto. Eli kylmällä "luistaa" .
Lämpiääkö tuo vaihdelaatikko yhtään, kun tuota Webastoa kylmällä käyttää ::)
Periaatteessa kyllä kun johtuuhan moottorista lämpöä vaihteistoonkin.
-
Periaatteessa kyllä kun johtuuhan moottorista lämpöä vaihteistoonkin.
Tuota olen pohtinut ja pitempään antaa lämmittimen pöhistä, niin kai se vaihteistoöljykin jonkin verran notkeampaa on.
Eli vaihteisto ei "kärsi" niin paljoa kovilla pakkasilla ::)
-
Tuota olen pohtinut ja pitempään antaa lämmittimen pöhistä, niin kai se vaihteistoöljykin jonkin verran notkeampaa on.
Eli vaihteisto ei "kärsi" niin paljoa kovilla pakkasilla ::)
Ei ehkä kannata vaihteiston takia pidempään lämmittää kuin olisi tarvis. Notkeaahan tuo ATF on ja paremmin se lämpiää kun antaa vaikka 1min kovilla pakkasilla käydä tyhjäkäyntiä ennen liikkeelle lähtöä.