Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: lakeshead - 22.09.2014, 13:37:17
-
eli tuollainen harrasteauto 240 löytyy ja siihen tarkoitus kaaret laittaa, mutta koska auto tulee kuitenkin kadulle, niin tarkoitus olisi pitää se viisipaikkaisena.
Tarvitseeko turvakaaria muutoskatsastaa, jos autosta ei poisteta takapenkkejä? prosentteja siitä ei periaatteessa pitäisi tulla
Kaarien lisääminen ei itsessään prosentteja tuo mutta esim. mahdollisesta takapenkin poistosta muutama prosentti tulee. Prosenteissahan käytännössä mietitään sitä paljonko alkuperäistä on jäljellä joten osien lisäämisestä ei tule mitään mutta vaihtamisesta / poistamisesta tulee.
jostain jäänyt mielikuva että kaaret eivät saisi olla kulkueste takapenkeille. eli käytännössä kaaret loppuisivat B-pilarille.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2013-11-12T15-00-13175.pdf
tuota lukiessa tuli vastaan tämä
"8.2.6 Puolisivukaaret (kuva 253-3)
Kuten pitkittäinen turvakaari (sivukaari), mutta ilman
takapilaria"
27 §
Turvakaari
1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Jos tässä päätöksessä on määrätty turvakaari pakolliseksi, on sen oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.
Tässä tapauksessa turvakaari ei ole pakollinen, niin eikös sen pitäisi olla ihan sallittu?
Autolla siis ei ole tarkoitus ajaa kilpaa! radalla sillä olisi tarkoitus välillä käydä ihan vaan huvikseen ajamassa, muuten ihan katuautona pidän.
-
Kun tässä maassa on niin paljon kiellettyjä asioita, niin tommoset turmakaaretkin saisi kieltää. Vaikka tommoset kaaret tekis miten nuolemaan katon reunoja, niin silti takapenkkiläiset lyövät niihin päänsä jo pienessä kylkikopsahduksessa ja siinä ei kyllä mikään pehmuste auta ilman kypärää.
ts. joko kaaret + kuppipenkit + kunnon vyöt tai ei kaaria ollenkaan. Tommosista "välimallin kaarista" on oikeasti enemmän haittaa kuin hyötyä, jos asiaa ajattelee yhtään pidemmälle.
-
Joo ei käyttöautoon kannata laittaa kaaria. Jos haluaa että niistä on jotain hyötyä niin takapenkit joutuu käytännössä poistamaan. Plus kaikki muu haitta mitä niistä on auton käytölle.
-
Nyt ei tainnu olla kyse siitä että kannattaako laittaa, vaan saako laittaa. Tuo asia kannattaa ehottomasti tarkastaa omalta katsastuskonttorilta, niin saa selvimmän vastauksen ja ehkä jopa vähän suunnitteluapua
-
Kaaret saa laittaa, mutta käytännössä aina joutuu poistamaan takapenkin, koska takatuet ja pääkaaren poikittaistuki estävät takapenkin käytön. Ja ilman takatukia kehikolla ei ole virkaa. Ei tosiaankaan puhtaaseen katuautoon kannata tehdä, koska hankaloittavat käyttöä.
Ja puolikaarilla ei ole juuri mätään virkaa (eli näillä mitä näkee etenkin jenkkivehkeissä, etuistuinten takana poikittainen kaari ja vinot takatuet) mahdollisessa kaadossa tuulilasi ja katon etuosa tulee syliin, olipa apua ...
-
Kun tässä maassa on niin paljon kiellettyjä asioita, niin tommoset turmakaaretkin saisi kieltää. Vaikka tommoset kaaret tekis miten nuolemaan katon reunoja, niin silti takapenkkiläiset lyövät niihin päänsä jo pienessä kylkikopsahduksessa ja siinä ei kyllä mikään pehmuste auta ilman kypärää.
ts. joko kaaret + kuppipenkit + kunnon vyöt tai ei kaaria ollenkaan. Tommosista "välimallin kaarista" on oikeasti enemmän haittaa kuin hyötyä, jos asiaa ajattelee yhtään pidemmälle.
juu siis tietenkin kuppipenkit tulossa kanssa. ja ei tietenkään radalla ketään ole takana, ja varmaan on tuommoset kaaret turvallisemmat kun ilman jos ympäri menee. ja siis eihän ne kaaret jatkuisi takapenkeille asti, vaan loppuisivat etupenkkien jälkeen.
etupenkkien viereen tulisi sivutuet tuomaan jäykkyyttä sivuiskujen varalta, ja toisaalta toimisi lisätukena noustessa kuppipenkistä :)
että mitäpä nuo haitat sitten ovat? ???
Joo ei käyttöautoon kannata laittaa kaaria. Jos haluaa että niistä on jotain hyötyä niin takapenkit joutuu käytännössä poistamaan. Plus kaikki muu haitta mitä niistä on auton käytölle.
kyllä omasta mielestä kaikki lisäturva kannattaa. ja eipä niistä kyllä haittaa ole jos kulku ei juurikaan kenenkään osalta esty ???
Varmaan vaan kysyttävä sieltä konttorilta, nehän tietää :)
(http://www.inter-rally.pl/data/include/cms/kategorie/klatka.jpg)
eli siis tyyliin näin mutta ilman noita takatukia.
(http://image.importtuner.com/f/features/8366062+w799+h499+cr1+ar0/0403_11z%2Bmitsubishi_lancer_evolution%2Binterior_view_roll_cage_painted.jpg)
näin :)
-
ilman takatukia kehikolla ei ole virkaa.
ai ei? luulis sen vähäsen tuovan turvaa ::) ei tommone putki kuitenkaan ihan hepposta ole.
-
Kun takatuet puuttuu niin kehikko pääsee romahtamaan taaksepäin kaatotilanteessa. Turvakaarien toiminta perustuu siihen että rasitus kohdistuu vetona tai puristuksena putken suunnassa, eli tulee tälli mistä vain suunnasta niin aina joku putki ottaa voiman vastaan suoraan pituussuunnassa. Taivutusvoimia putki kestää varsin heikosti.
Huono kehikko antaa vaan väärää turvallisuudentunnetta. Tietenkin ihmisiä on monenlaisia mutta ainakin itsellä tulee kaarellisella ajettua huomattavasti rohkeammin.
-
mites pääsiskö se enään kaatumaan taaksepäin jos se on hitsattu kiinni myös a-pilarin ala- ja yläpäihin sekä b-pilarin yläpäähän/katon rajaan, ja luonnollisesti myös lattiaan? että se olis niinkun ihan oikeasti korissa kiinni eikä mikään irtohäkki hytissä. saattais tuoda vielä vähän jämäkkyyttä tuohon koriin :)
-
mites pääsiskö se enään kaatumaan taaksepäin jos se on hitsattu kiinni myös a-pilarin ala- ja yläpäihin sekä b-pilarin yläpäähän/katon rajaan, ja luonnollisesti myös lattiaan? että se olis niinkun ihan oikeasti korissa kiinni eikä mikään irtohäkki hytissä. saattais tuoda vielä vähän jämäkkyyttä tuohon koriin :)
PÄÄSEE, takatuelliset kaaretkin on muuten A ja B pilareista hitsattu kiinni, siinä idea on korin jäykistys.
Etukaaret kun on taivutettu niin ne antaa taivutuskohdasta periksi mällissä jolloin pääkaari lähtee eteen tai taakseppäin, kumpikaan ei oo hyväksi, siksi takatuet on suorat, ne pitää kätevästi sen paketin kasassa vielä kun on tarpeeksi kulmasta kulmaan putkia.
PS. jos asennat kaaret autoon jolla ajat ilman kypärää, pistä kaariin FIApehmusteet ja 6pistevyöt ja niin alas kuskinpenkki että päästä vähintään 30cm lähimpään kaareen, koska kallo on halki kun se kopsahtaa ilman kypärää rautaputkeen, ei tarvii ees kovasta vauhdista tulla stoppi.
-
Kaaret ja kuppipenki yhdistettynä 240 postimerkin kokoisiin oviin on sitten tosi näppärä yhdistelmä käydä ja poistua autosta.
-No fat chicks on front seat (<-syötä google kääntäjään :idiot2:)
Mutta eihän tästä mitään pizzataxia pitänytkään tulla
Vähän OT, sorry
-
Kaaret ja kuppipenki yhdistettynä 240 postimerkin kokoisiin oviin on sitten tosi näppärä yhdistelmä käydä ja poistua autosta.
-No fat chicks on front seat (<-syötä google kääntäjään :idiot2:)
Mutta eihän tästä mitään pizzataxia pitänytkään tulla
Vähän OT, sorry
Mulla on tuossa pihalla kaverin neliovinen E30 Bimmeri F-ryhmän kaarilla ja kuppipenkit+6pistevyöt, olis tällaiselle +180cm kaverille tosi kiva käyttis ;D
-
Kiitokset vastauksista! Täytyypi jättää kaaret tekemättä ja rakentaa sitten vaikka kaarellinen vehje erikseen radalle. Voi samalla ostaa vaikka paljonkin tuoreemman korin eikä tartte murehtia päästöistä tai katsastuksista :)
-
Ihan fiksu päätös ;)
Mulla on tallissa kaaritettu 244, pääkaari on kutakuinkin yhtä takana kuin tuossa kuvassa (eli B-pilarin takapuolella) ja ei sinne takapenkille pystyisi kulkemaan (jos se olisi paikoillaan) kun ei mahdu jalka kaaren ja penkin välistä. Myös takatuet, poikittaistuki ja diagonaali estäisivät takapenkin käytön.
-
Turvakaarien tekijöitä pohjois/keski/etelä-pohjanmaalla?
-
Onko kukaan tilannu Marteliukselta valmiita pääkaari/sivukaari settejä 740:een tai 240:een?