Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: are81 - 24.09.2014, 12:09:47
-
Moro,
Omistuksessa on 1-koppainen V70 johon viikonloppuna vaihtelin termostaatin kabiinin lämpömittarin laahattua jo pidemmän aikaa maantieajossa kaksi-kolme pykälää keskikohdan alla. Homma onnistui ja tuli kuntoon.
Laskin nesteet syylärin alapäästä operaatiota varten ja samalla huomasin ilmastoinnin kuivaimen olevan aika karussa kunnossa. Oli melko pahasti ruostunut ja paikoin näytti tihkuvan ainetta läpi. Oli ainakin värjäytynyt melko vihreäksi ja pohjassa olevalle muovilärpäkkeelle oli jokunen tippa ainetta tippunut.
Ensimmäinen kysymys kuuluukin että mitä sitten kun tuo poksahtaa? Ilmeisesti jokin automatiikka suojaa kompressoria kylmäaineen paineen laskiessa ja estää sitä lähtemästä käyntiin? Ymmärtäisin siis ettei suurempaa vahinkoa saa aikaiseksi vaikka talven ajelisi ilman toimivaa kylmästöintiä?
Toinen kysymys sitten koskee höyrystintä. Onko jotain järkevää tapaa todeta/tarkistaa höyrystimen silmämääräisesti? Auto on jo pidempään kosteilla säillä haissut märälle ja huurtanut ikkunoita. Lattiamatot eivät kastu, jäähdytysnestettä ei häviä kierrosta ja ainakin osa ilmastoinnin kondenssivedestä löytää auton alle. Haju ei ole yhtään jäähdytysnesteen omainen ja en osaa tuota ongelmaa suoraan paikallistaa lämppärin kennoon/o-renkaisiin. Mielessä onkin nyt pyörinyt tuo höyrystimen kenno. Pääseekö tuonne raittarista huolimatta niin paljon epäpuhtauksia että voivat alkaa tukkimaan kennoa ja haista likaiselle kastuessaan? Pääseekö kennon etupuolta kuvaamaan (vaikka kännykän kameralla) jostain helposti ja riittävän luotettavasti? Ei huvittaisi pelkän tarkistuksen vuoksi alkaa purkaa kaikkea etupenkkien ja tuulilasin välistä.
Mieluiten ajelisin noin kevääseen ja tarkistaisin kennon jos se helposti on tehtävissä. Kesällä sitten purkaisin autoa ja vaihtaisin höyrystimen jos se tarkistelun perusteella on tarpeen. Vien auton sitten jonnekin ilmastointihuoltoon ja pyydän vaihtamaan siellä kuivaimen sekä alipaineistamaan ja täyttämään järjestelmän.
Voiko tuota kuivaimen vaihtoa lykätä vai aiheuttaako pahempia vaurioita? Samassa yhteydessähän sitten tuo höyrystin kannattaa vaihtaa jos on vaihtokunnossa, mutta onko kunto tarkistettavissa helposti?
Onko ilmastoinnin komponenteissa muita osia kuin kuivain, josta ei sinettejä pitäisi avata ennen alipaineistusta?
-
Kompura ei käynnisty jos järjestelmä on vajaa/tyhjä, eli sen puolesta voi ajella huoletta. Tyhjentyneen ilmastoinnin kanssa voi ajella mutta jotkut sanoo että kosteus järjestelmässä ei pidemmän päälle tee hyvää, eli vaurioituminen on mahdollista korroosion muodossa. Omissa autoissa järjestelmä on ollut välillä tyhjänä eikä mitään elämää suurempaa ole tapahtunut.
Hajuun ja kosteuteen voi olla syynä tukkoinen raitisilmasuodatin jos semmoinen siellä vielä on. Tuulasin oikean alanurkan kohdalta muovit auki ulkopuolelta, sieltä löytyy. Ota pois talveksi tai vaihda uusi.
Höyrystimelle en tekisi mitään jos järjestelmä ei sieltä vuoda, sen desinfiointiin löytyy aineita tai homman voi teettää alaan vihkiytyneessä pajassa.
-
Kun ottaa puhallinmoottorin irti, höyrystintä näkyy jonkin verran ja lehtiä yms. pystyy jopa imuroimaan pikku suulakkeella ja kuvan otto onnistuu kyllä. Tämä yksilö piti uusia.
(http://i257.photobucket.com/albums/hh232/Rane_bucket/26718dfb-a932-443d-84e8-77c2e36131c3.jpg) (http://s257.photobucket.com/user/Rane_bucket/media/26718dfb-a932-443d-84e8-77c2e36131c3.jpg.html) Raitisilmasuodattimen kannattaa olla paikallaan aina.
-
Kiitokset RaneHoolle kuvasta ja B30A:lle kommentteista liittyen tyhjentyneellä ilmastoinnilla ajamiseen.
Ilman raittaria autolla ei käsittääkseni ole missään vaiheessa ajettu...aika aukoton huoltokirja ajalta ennen minua ja itse olen raittarin vaihdoista myös huolen pitänyt. Tuohon märän hajuun raittarin vaihdolla ei juuri ollut merkitystä ja siksi myös tuo höyrystimen kenno kiinnostaa.
Täytynee purkaa tuota kun työkiireet vähän helpottavat ja koittaa tuolta puhaltimen moottorin aukosta tilannetta tähystellä. Sinne nyt vielä pääsee kohtuudella käsiksi. Samallahan nyt toki voisi vielä tarkistaa tuon lämppärin kennon liitoksen ja kondenssiputken.