Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: lakeshead - 25.09.2014, 18:23:36

Otsikko: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: lakeshead - 25.09.2014, 18:23:36
Jenkkivehkeissä ainakin ollut suosittua tuo 1/2 metanoli-1/2 Vesi seoksen suihkutus ahdettuun moottoriin, mutta onkohan siitä äkkisältään hyötyä wiinamoottorissa? metanoli kuitenkin 114(?) oktaanista ja vesi vähentämässä imuilman lämpötilaa ja nostamassa itsesyttymispistettä, eli eikös tuon suihkuttaminen moottoriin pitäisi aiheuttaa jo itsessään tehoa? ???
 Bensakoneessa ei epäselvää onko hyötyä, varmasti on.
Onko kukaan koittanut tätä vinokoneessa? onko suurikin hyöty?
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: Chall - 25.09.2014, 20:29:50
Mihis sitä viinan kanssa kun oktaani lähellä tuota metanolia?
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: miikel - 25.09.2014, 20:41:36
Imuilman jäähdyttämiseen.
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: lakeshead - 26.09.2014, 00:40:45
Mihis sitä viinan kanssa kun oktaani lähellä tuota metanolia?

Bensa 98
e85 106
metanoli 114

että on se vielä aika kaukana metanolista.
ja toinen ominaisuus jäätymisen esto :D
driftereissä käytetty koska auto tulee poikittain eikä ilma virtaa tarpeeksi välijäähdyttimen läpi ja imuilmasta tulee kuumaa. hieno vesisumu sitoo itseensä lämpöä->imuilma viilenee.
sitten vielä ilokaasut niin :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: lakeshead - 26.09.2014, 11:54:38
"I used 100% meth with e85 and made 550whp. Before I switched to e85 I ran 91 and meth. I don't have a double pumper and I was maxing out the RC1200s on a modified Walbro, so I turned on the meth to add more fuel. Eventually I decided to turn the boost down to 30psi and make 500whp without the meth."
Eli mitsu kuskit kyllä ovat saanut ihan hyviäkin tuloksia! Eli kun suuttimet ja pumppu loppuivat 2 barin kohilla niin laittoivat sitten tuon metanolisuihkutuksen että sai vielä vähän painetta. eli kun 4x1200cc/min loppu kesken niin syötetään vielä esim 1500-2000cc/min vettä ja metanolia niin saadaan vielä vähän käyttövaraa.
AFR oli tippunut 50-50 seoksella 0.5 yksikköä, ja 100%metanolilla 1.0 eli vähän menee paksulleen.

selittivät että ennakkoa ei voi juurikaan antaa lisää koska jo etanolilla saadaan ennakot siihen pisteeseen että suuremmasta ennakosta ei ole enää tehollista hyötyä.
Eli siis kovassa käytössä (Esim Drifting) käytetty näemmä ihan varmuuden vuoksi, että koneet käy viileempänä.
aika win win jos tulee lisää tehoa viileämmästä imuilmasta ja koneesta tulee vielä varmatoimisempi :)
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: Sute - 01.10.2014, 12:26:58
Tuo imulämpö olisi hyvä E85:n kanssa saada mitattua imukanavasta / venttiilin tuntumasta, koska alkoholi haukkaa reippaasti lämpöä höyrystyäkseen. Metanoli vielä enemmän.
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: sjs - 04.10.2014, 14:34:21
Itte ajellut veneessä kovalla kuormalla tolla E85 muutaman vuoden. Kuormitus moottorille on lähes samaa tasoa kun driftauksessa, paitsi että ajetaan tasakaasulla sellanen 3500rpm nurkilla ja 85-95kPa alueella.

Olen huomannut että bensaan verrattuna, niin moottori lämpenee hitusen hitaammin, ehkä 10-20% ulkolämmöstä riippuen, ja tehoa/vääntöä sillä saa irti enemmän korkeapuristeisessa koneessa, sekä vaparina että etenkin ahdettuna.

Tuossa E85 on jo senverran vettä itsessään, että se jo riittää tekemään saman kun bensa+metanoli, eli jäähdyttämään imuilmaa.

Asian huomasi esim siitä veneessä, että täyskaasulla sain irti bensalla 68km/h kun rupesi nakuttamaan ja E85 meni samoilla asetuksilla, vaan että 10º enemmän ennakkoa 75km/h. Tuo 7km/h ero vaatii n. 25-30hv enemmän tehoa tuossa veneessä. Tosin tässähän suurin hyöty tulee E85 paremmasta oktaaniluvusta, mutta osittain kanssa siitä että moottori käy viileämpänä täyskuormalla, jonka huomaa jo ihan moottoriohjauksen lukemista moottorinlämmöistäkin, noin 1-2ºc ero riippuen vähän ulkoilman ja täten veden lämpötilasta.
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: mikan - 18.10.2014, 20:33:35
Tuossa E85 on jo senverran vettä itsessään, että se jo riittää tekemään saman kun bensa+metanoli, eli jäähdyttämään imuilmaa.

Tähän täytyy esittää korjaus!  :juhau:

Jos etanolissa on yhtään enemmän vettä kuin 1% niin bensiini alkaa erottumaan siitä.
RE85:n vesipitoisuus on enintään 0,3% ja vähimmillään 0,05%. Bensiinissä sitä on enintään 0,02%

Imuilma jäähtyy Wiinalla höyrystymislämmön vuoksi.

Aine    Ominaishöyrystymislämpö r (kJ/kg)
Asetoni    523
Etanoli    904
Etyylieetteri    377
Bentseeni    394
Metanoli    1109

Metyylikloridi    406
m-Ksyleeni    339

Vesi onkin sitten omissa luokissaan!   :o
Vesi    2256

Suomeksi sanottuna tuosta vesi/wiina-seoksesta on imuilmaan ruiskutettuna suurta hyötyä vain jos cooleri ei riitä jäähdyttämään ahto-ilmaa riittävästi.
Toki sillä voi sitten vähän parantaa nakutuksen kestoa.
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: pl - 13.12.2014, 13:40:48
Viina ei naulaa vasta kun 100c imulämmön jälkeen. Bensalla yleensä 60c on sama raja. Nyt kun ruutataan vesimetanoliseosta viinan kanssa saadaan toki imulämpö alemmaksi mutta menetetään moottorin nielemässä ilmamassassa. Toi vesi siis korvaa osan ilmasta jota vaaditaan tehon tuottamiseen. Eli vaikka saisit imuilmanlämmössä tehoa takasin niin menetät sen siinä että moottoriin ei saada enempää ilmaa syötettyä. Tuolla ei siis viinan kanssa voita mitään. :) Bensan kanssa tilanne siis eri.


jos hieman mennään kemialliselle tasolle näinden aineiden kanssa niin tietääkseni vesi (H2O) muodostuu kahdesta eri kaasusta joista toinen on palavaa ja toista tarvitaan palamiseen. ei sitä kuitenkaan litratolkulla nesteenä koneeseen syötetä joten se tilavuus mitä se syrjäyttää "normaalia" ilmaa josta vain osa (n.21%) on happea niin korvataan hapella ja vedyllä. summa summaarum amiksen matikalla enemmän HAPPEA menee koneeseen ja imuilman jäähtymisen myötä myös kaasujen tilavuus pienenee ja taas saadaan palotilaan mahtumaan lisää HAPPEA puhumattakaan moottoorin mekaanisten osien lämpökuormituksen pienenemisen tuomista hyödyistä  :idiot2:
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: Leo - 13.12.2014, 15:38:48
jos hieman mennään kemialliselle tasolle näinden aineiden kanssa niin tietääkseni vesi (H2O) muodostuu kahdesta eri kaasusta joista toinen on palavaa ja toista tarvitaan palamiseen. ei sitä kuitenkaan litratolkulla nesteenä koneeseen syötetä joten se tilavuus mitä se syrjäyttää "normaalia" ilmaa josta vain osa (n.21%) on happea niin korvataan hapella ja vedyllä. summa summaarum amiksen matikalla enemmän HAPPEA menee koneeseen ja imuilman jäähtymisen myötä myös kaasujen tilavuus pienenee ja taas saadaan palotilaan mahtumaan lisää HAPPEA puhumattakaan moottoorin mekaanisten osien lämpökuormituksen pienenemisen tuomista hyödyistä  :idiot2:
Helposti voisi ajatella että vesi muuttuu moottorissa vedyksi ja hapeksi, mutta veden pilkkominen atomeiksi vaatii todella paljon energiaa tai katalyysin. Eli ihan höyrystymisen tuoma lämmön sitominen on se juttu tuossa vesiruiskussa. Metanoli auttaa ainakin talvella jäätymisongelmiin kun pissapojan säiliöistä noita monesti käytetään. Metanoli tietysti myös palavaa ainetta.
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: pl - 27.12.2014, 11:28:37
Monessako e85sella toimivassa kamppeessa olet nähnyt käytettävän vesi/metanolisuihkutusta?  :)
Jenkkilässä aika moni ajaa jopa ilman cooleria e85sella.

eipä niitä oo tullut vastaan muutakuin bensa/diesel vehkeissä. suomessa aika moni bensaturbokin on ilman cooleria  :idiot2:

hmm, nyt kun aloin oikeen miettimään niin yhdessä drifting-autossa SAATTAA olla e85+vesiruisku vannomaan en mene asiasta mutta siinä lajissa kun ilmavirta coolerin läpi on aika vähäistä lyhyiden vetojen aikana niin monella on lämpöongelmia varsinkin kesäkuumalla. suurin hyöty varmaankin saavutettaisiin jos cooleri korvattaisiin kokonaan vesi/metanoliruiskulla niin syylärille pääsisi mahdollisimman viileää ilmaa kun ei ole cooleria esilämmittämässä sitä..

varsinaisesta hyödystä pitäisi saada penkissä mitattua dataa ettei tarvisi jättää kaikkea arvailujen ja järkeilyn varaan  :2funny:

Helposti voisi ajatella että vesi muuttuu moottorissa vedyksi ja hapeksi, mutta veden pilkkominen atomeiksi vaatii todella paljon energiaa tai katalyysin. Eli ihan höyrystymisen tuoma lämmön sitominen on se juttu tuossa vesiruiskussa. Metanoli auttaa ainakin talvella jäätymisongelmiin kun pissapojan säiliöistä noita monesti käytetään. Metanoli tietysti myös palavaa ainetta.

mitenkäs vesihöyry sitten käyttäytyy palotapahtuman aikana moottorissa?

hieman OT mutta menkööt; joskus kuullut että lämpövoimalaitoksen kattila nuohottu ruuttaamalla paloletkulla vettä kattilaan, kuulemma tuli vain yltyy jonka seurauksena noki yms paska palaa/irtoaa  :idiot2:
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: mikan - 27.12.2014, 12:57:22
hmm, nyt kun aloin oikeen miettimään niin yhdessä drifting-autossa SAATTAA olla e85+vesiruisku vannomaan en mene asiasta mutta siinä lajissa kun ilmavirta coolerin läpi on aika vähäistä lyhyiden vetojen aikana niin monella on lämpöongelmia varsinkin kesäkuumalla. suurin hyöty varmaankin saavutettaisiin jos cooleri korvattaisiin kokonaan vesi/metanoliruiskulla niin syylärille pääsisi mahdollisimman viileää ilmaa kun ei ole cooleria esilämmittämässä sitä..

Parempaan tulokseen pääsee ruiskuttamalla sen veden sille coolerille tai syylärille ulkopuolisesti. Sillä se veden höyrystyminen sitoo itseensä pirusti energiaa ja jäähdyttää cooleria ja syyläriä.

varsinaisesta hyödystä pitäisi saada penkissä mitattua dataa ettei tarvisi jättää kaikkea arvailujen ja järkeilyn varaan  :2funny:

Tästä on aika paljon jo sitä mitattua dataa, koska noita systeemejä on käytetty vuosikymmeniä. Toisen ison kahinan aikana se oli aika standardi menetelmä mahdollistaa sotalinnuissa ns. nousutehot pieneksi aikaa.

Tuohon ei tarvita edes penkkiä, vaan sen voi testata ihan lämpömittarilla.

mitenkäs vesihöyry sitten käyttäytyy palotapahtuman aikana moottorissa?

Paisuu. Pisaramuodossa höyrystyy ja paisuu pirusti, riistäen faasimuunnoksessa pirusti lämpöä palotapahtumasta.
Vaikka vesi höyrystyessään paisuu enemmän kuin polttoaine, se vastaavasti jäähdyttää palokaasuja, mikä pienentää niiden tilavuutta ja sitä kautta syö hyötyä siitä veden paisumisesta.

Vesiruiskusysteemeissä se menee sinne sylinteriin pääosin pisaroina.

hieman OT mutta menkööt; joskus kuullut että lämpövoimalaitoksen kattila nuohottu ruuttaamalla paloletkulla vettä kattilaan, kuulemma tuli vain yltyy jonka seurauksena noki yms paska palaa/irtoaa  :idiot2:

Joskus muinon tuolla tavalla poistettiin myös karstaa moottoreista.
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: The_OttoB - 27.12.2014, 14:23:47
Pakopaineet saattaa nousta aika paljon kun moottoriin struutataan vettä.
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: mikan - 27.12.2014, 14:41:49
Pakopaineet saattaa nousta aika paljon kun moottoriin struutataan vettä.

Juu, turbokoneessa se ei ole toivottavaa. Mutta vanhoja sotalintujahan tuo ei haitannut mekaanisesta ahtimesta johtuen.

Joten se coolerilla ja syylärille se veden roiskiminen on suositeltavampaa.

Ps. metanolia käytettiin jäätymisen estoaineena noissa sotalinnuissa, sillä kilometrien korkeuksissa on aikas kivasti pakkasta.
Otsikko: Vs: e85 ja vesi/metanolisuihkutus, hyöty?
Kirjoitti: lakeshead - 27.12.2014, 20:30:44
joo tuo välijäähyttimelle suihkimen on ainakin subaruisaa vielä wrc autoissakin käytössä.
tosin niissä ei oo keulacooleri vaan skuuppi pellissä ja koneen yläpuolella oleva cooleri.
siitä en sitten tiiä onko suomessa väliä kun sataa aina vettä tai lunta.
ps. viesti kirjoitettu puhelimella