Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Pka - 27.09.2014, 16:40:00

Otsikko: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 27.09.2014, 16:40:00
Moi, löytyyköhän täältä tietoa mitä kannattaa lähteä vaihtamaan tai testaamaan. Eli ongelma on seuraavanlainen:

Volvo on ruvennut puutumaan täyskaasulla. Eli kun kiihdyttää vaikka n. 50% kaasulla kiihtyy volle ihan nätisti, mutta kun painaa lapikkaan tiskiin niin autossa ei tapahdu mitään - alkaa itse asiassa tiputtamaan vauhtia.

Vikakoodeja ei ole ja huollettu viimeksi keväällä. Auto ei savuta ja käy muuten ihan nätisti, mistään ei tule herjaa.  Auto on MK3 V70 2.4D automaagi.

Voiko kotikonstein tehdä jotain vai meneekö suoraan siniselle?
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: JKK74 - 27.09.2014, 16:51:31
Noin dramaattinen vika kuullostaa epäilyttävän paljon MAF-anturin vialta. Eli ilmamäärämittarilta. Aika monia MAF:feja olen vaihtanut tuollaisen vian vuoksi sekä bensa- että dieselvehkeisiin.

Toinen mahdollisuus voisi olla ruiskupumpun tuotto ylemmillä kierroksilla. Eli nouseeko kiskon paineet riittävän ylös, ja pysyykö ne ylhäällä. Omaan 2,0D:hen vaihdettiin kesällä nimittäin uusi pumppu tuollaisen vian vuoksi. Tosin ei ihan noin dramaattinen ollut mutta 3000rpm yläpuolella ei juuri vetoja ollut, ja syynä oli sisäisesti vuotava pumppu, joka rajoitti kiskon paineet 1000 bariin kovemmalla kiihdytyksellä.

Ensimmäisenä kannattaa kuitenkin uusia ilmansuodatin ja polttoainesuodatin ennenkuin alkaa mitään kallista tekemään. ja tietysti lukea vikakoodit. Jos asut Järvenpään lähellä niin pistä yv:tä. 
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 01.10.2014, 10:24:00
Vikakoodit luettu ja aika nippu tuli vanhoja liittyen ovien lukkoihin ja ikkunoihin. Kuitenkin moottorista / ahtopaineesta tuli kolme ilmoitusta.

ECM-P023484 Turboahtimen ahtopaine liian korkea - Väylän signaali- / viestiviat - Signaali sallitun alueen alapuolella.
ECM-P023468 Turboahtimen ahtopaine liian korkea - Algoritmiperustaiset viat - Tapahtumatiedot
ECM-P023800 Turboahtimen ahtopaineanturin A piiri korkea

Joten voisiko kyseessä olla ahtopaineanturi? Voisin tilailla osan netistä jos jostain löytäisin vain sopivan osanumeron.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 01.10.2014, 18:11:51
Toki itse itseäni täydentäen, nämä viathan ei sitten ollut aktiivisia. Nämähän olisi sytyttänyt vikavalon, right? Auto on meikäläiselle varsin uusi. Ja vikatilanteessa tosiaan auto ei ilmoita mitään, eikä sytytä vikavaloja.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: JKK74 - 01.10.2014, 19:27:35
Kyllähän tuo kannattaa aloittaa sen anturin uusimisella. Ja kannattaa hakea suoraan Volvolta, jotta tulee varmasti oikeanlainen. Ne ei yleensä niin kalliita ole että kannattaa sitä halvinta lähteä metsästämään netistä.

jos ei anturia uusimalla tokene, saattaa siellä sitten todellakin olla ongelmaa ahtimen säädössä. Esim. ahtimen siivet jumittaa, kuten VW:n dieseleissä on tapana tehdä vanhemmiten. Eli ahtopaineet ei putoa ECU:n pyynnin mukaiselle tasolle riittävän lyhyessä aikaikkunassa. Siitä yleensä tulee vikatila, jonka tarkoitus on suojella ahdinta.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 07.10.2014, 17:26:10
No niin, nyt on MAP ja MAF vaihdettu ja ei vaikutusta. Edelleen vikakoodeja:
P023484 Turboahdin (BUS virhe)
P023468 Turboahdin (Algoritmi)
Sekä
P201561 Muuttuvan imusarjan asentoanturi (Algoritmivika).

Voisiko tässä olla kyse EGR:stä vai joko pitää mennä turbokauppaan? Katselin että Saksasta löytää "ehjätyn" turbon n. 360€:n hintaan joka tuskin maailmaa kaataa.

Ja edelleen, auto ei sytytä vikavaloa mikä on "ihanan ärsyttävää".
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: JKK74 - 07.10.2014, 19:25:07
Ehkä tuo kannattaa jo toimittaa johonkin Volvo-henkiseen korjaamoon Vidan päähän ja katsoa mitä merkkitesteri kertoo noiden koodien alkuperästä. 

Voihan se olla turboadin, tai todennäköisemmin ahtimen säädin. Eikös tuossa ahtimen säätö tapahdu sähköisesti? Vai onko alipainekellolla ohjattu? Jos on sähköinen, ei silloin taida saada sitä säätöyksikköä erillisenä ilman että koko turbo pitäisi uusia.

Ihmettelen jos olisi EGR. Voithan tilapäisesti laipata EGR:n tukkoon ja katsoa korjaantuuko sillä. Monesti vaan EGR:n tukkiminen sytyttää muutaman kymmenen kilomterin jälkeen päästövalon palamaan. testimielessä sen voi kyllä tehdä.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 07.10.2014, 19:30:42
Volvolla käytiin ensimmäinen "vikalista" hakemassa, tämän jälkeen vedetty Boschin testerillä.

MAP eli ahtopaineanturi vaihdettu jota alunperin Volvolla veikattiin syyksi. Sähköinen taitaa tuo säätö tässä olla, lähinnä tuo vika "muuttuvan imusarjan asentoanturi" voisi viitata EGR:n puoleen. Toki voi myös olla että on Turbo + EGR. Taidan suosiolla tilata tuon Turbon saksasta.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: JKK74 - 07.10.2014, 21:57:27
Nyt muuten muistan yhden tapauksen viime syksyltä, joka oli Golfin 1,9 TDi. Siinä tuli tuollainen vastaava vikakoodi "muuttuvan imusarjan säätö", joka lopulta oli vain suomennettu päin prinkkalaa. Itse käytän siis Autocomin laitetta, jossa suomennokset on monesti suoraan sieltä itsestään.

Käytännössä kyse oli ko. Golfissa imusarjan ja ahtoputken välissä olevan kaasuläppäyksikön viasta. Siinä oli hankautunut ko. läppäyksikön piuhat poikki ennen liitintä. Tuo läppähän on nykydieseleissä lähinnä vain ns. "sammutusläppä", jolla estetään sammutuksen yhteydessä tapahtuvat jälkivärähtelyt. Ja DPF-vehkeissä säädellään ilmansaantia regeneroinnin aikana.

Aloin vain miettimään että eihän tuossa 2,4D:ssäkään (kait?) ole käsittääkseni mitään sähköisesti muuttuvaa imusarjaa, joten kannattaa tuo seikka tarkistaa. Muutenkin nuo kaasuläppäyksiköt on nykydieseleissä enemmän tai vähemmän kulutustavaraa. Ainakin Bemuissa ja VAG-tekeleissä. Yleensä tuon läpän vikaantumisen huomaa ensimmäisenä hieman rytkähtävästä sammutuksesta. Eli jos auton sammutus ei tapahdu ns. "smoothisti" ilman värähtelyjä, on se merkki ko. läpän alkavasta viasta.   
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 08.10.2014, 09:15:23
Enpä ole huomannut sammutuksessa mitään kovin erikoista - tai sitten olen tottunut.

Tuon ECM-P201561 vikakoodin Volvon suomennos: Imusarjan luistin asentoanturin/Katkaisimen piiri, etäisyys/suorituskyky (Ryhmä1) - Algoritmiperustaiset viat - Signaalin laskentavika. (Hauskinta, perässä merkintä yhtään vikaa ei löytynyt). Näistä Suomennoksista voi olla useaa mieltä :)

No nyt on käyty Volvohuolto Jokisella joka ohjasi eteenäpäin Koneasennus Hannulan hellään huomaan. Vikaa on sinisellä arvottu hiukan yli kiloeuron arvosta joten auton lisäksi alkaa jo isäntääkin nykimään.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Nortti - 08.10.2014, 13:29:26
Toki voi myös olla että on Turbo + EGR. Taidan suosiolla tilata tuon Turbon saksasta.

Siitä vasta kallista tulee jos osia vaihtamalla arvaillaan vikaa. Itse turbon kunto on helppo tarkistaa. Akselin välyksen tuntee imuputken kohdalta ja jos ei öljyäkään vuoda, niin on luultavasti siltä osin kunnossa. Säädin tuossa on sähköinen ja siinä voi olla muovirattaat sileinä. Säätövartta tutkimalla voisi tarkistaa ettei säätösiiveke jumita. Muistaakseni sähköisiä säätimiä on erilaisia eikä ne kaikki ole keskenään vaihtokelpoisia. Ihan mekaanisella ahtopainemittarilla pystyy ajossa toteamaan jos ahtopaine hyppii epäloogisesti ajotilanteeseen nähden.

Mulla on vaikeuksia tulkita noita lukijoiden suomennoksia. Vidan ja bsr-lukijan englanninkieliset tekstit johtavat yleensä lähimmäksi itse vikaa. Vanhojakin koodeja jää talteen. Silloin voi ilmoituksen perässä lukea "vikakoodi ei aktiivinen".

Otsikko: Vs: 2.4D / 2007 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: JKK74 - 08.10.2014, 16:08:52
Tuon ECM-P201561 vikakoodin Volvon suomennos: Imusarjan luistin asentoanturin/Katkaisimen piiri, etäisyys/suorituskyky (Ryhmä1) - Algoritmiperustaiset viat - Signaalin laskentavika. (Hauskinta, perässä merkintä yhtään vikaa ei löytynyt). Näistä Suomennoksista voi olla useaa mieltä :)

Voihan se olla sitten se EGR:n luisti, jota tuossa tarkoitetaan? Vaikka hölmöähän siitä on puhua "imusarjan luistina". Eipä siellä kuitnenkaan muita luisteja ole. Kaasuläppäyksikössä on sitten läppä eikä mitään luistia... Sekin kannattaa tietysti putsata samalla kun EGR:ää vaihtaa.

Jos sitä EGR:ää Volvossa säädetään/valvotaan sähköisesti, voi tuo koodi tarkoittaa hyvinkin EGR:ää. Ja silloin se saattaa olla helposti yhteinen tekijä kaikille oireille. Jos se on jumittunut auki-asentoon.

Yksi linkki:
http://www.bba-reman.com/forums/Topic135089.aspx
Otsikko: Vs: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 08.10.2014, 17:37:03
Tästä taas intoutuneena menin repäisemään suojamuovit pois. Koneen vasemmalla puolella tuo jossain foorumillakin juteltu "pinsetti / Jäätelötikkuakseli" roikkuu eikä ole missään muualla kuin moottorissa kiinni. Taitaa tulla imusarjan puhdistus vielä eteen ja akselin paikan hakua. Ja EGR taitaa paljastua ainakin osasyylliseksi. Nyt kun viellä keksisi mihin tuo tulee kiinni ja nämä kuuluisat läpät löytyy.

Tuohan voisi tehdä juuri jotain tämän tyyppistä jos läpät on jäänyt kiinni / auki asentoon.

Hyvin typerä suomennos ja samaa algoritmia herjaa myös turbossa. Korjausehdoitus oli n. 1300 einarin osa "URBO".

Tuo on kyllä keksintö jostain niin syvältä kuin vain olla ja voi.  Nyt kieltämättä jännittää meneekö osiin vielä 7€ vai 400€. Tuo on kuitenkin MK3 Volvo. Se mikä on hyvin HYVIN jännä on että keskusautohallissa ei tuota bongannut.  JJK olen kyllä bissen velkaa kun nähdään.

Taidan sijoittaa tuohon Vidan Dice:een jokusen euron, halvemmaksi käy kuin huoltopajojen arvailu.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 23.10.2014, 17:12:52
No ny o tietoa.

Eli, EGR o jumittanut ja pyörreläpätkin on jumissa. Imusarja täynnä paskaa ja tunkenut myös ahtimen täyteen. Eli uusi ahdin ja imusarjaa puhdistelemaan. On muuten julmetu erikoinen ahdin, valettu tuohon pakosarjaan kiinni. "Hivenen" arvokas, n. 1300€ sinisellä - 1800€ Garretin "harakiri", korjattuna 760€ ja purkuosana vaihtelee hinnat aika paljon.

Tämän päälle vielä tuo imusarja- / EGR remppa, ihanan kallista? Jatkossa ei EGR tuota mottia karstoita....
Otsikko: Vs: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Nortti - 23.10.2014, 23:48:48
Miten se ahdin on voinut täyttyä? Sehän imee puhdasta ilmaa ilmanputsarista. Turbolta imusarjaan on matkaa kolmisen metriä. Lienee edullisinta vaikka jumittaa ne pyörreläpät vaikka "auki"-asentoon, niin ei ahdista isommilla kierroksilla. Ne siis ovat siinä imusarjassa tukkimassa etummaiset imuaukot. Säätimeltä pyörreläppien akseliin menevä vipu saattaa pysyä jonkin aikaa kiinni vaikka virittämällä joku jousi siihen. Pääsisi testaamaan josko vika poistuisi kokonaan.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 24.10.2014, 07:54:56
Hiukan meni asian vierestä, aamulla uusilla silmillä luin tuon Diagnoosin. Ahtopaine säädin on viallinen, ei arvoissa. Tämä ei kuulemma tuohon ahtimeen ole erikseen vaihdettavissa ja nyt saa tuon ahtimen vaihtaa. Varmistan tämän vielä siniseltä. Ahdin on varsin erikoinen ja siihen kuuluu kuitenkin pakosarja kiinteänä osana (WTF).

Tuo pyörreläppä tulee "muuttuvan imusarjan" vikailmoituksesta. Läppäakseli menee vaihtoon, joten tuosta tulee kaiketi hiukan isompi projekti. Hiukan hirvittää lähteä yrittämään edes tuota kotona, joten taidan viedä pajalle.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: katemake - 24.10.2014, 09:03:56
Kannattaa varmaankin tarkastella myös sitä coolerin pohjaa/päätyjä ettei ole antanut periksi, silloinhan myös heittelee samantyyppisiä vikakoodeja. Visuna miehenä melkein ottaisin (jos on muitakin korjaustiloja kuin omapiha) paikkoja auki ja putsailisin, hommaahan siinä on mutta säästökin voisi olla suuri. Kuulostaa kyllä vähän oudolta että turbokin menisi vaihtoon, eikös niitä vaihdella silloin kun se väljiintyy?
Otsikko: Vs: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: -jadi- - 24.10.2014, 09:27:17
Hiukan meni asian vierestä, aamulla uusilla silmillä luin tuon Diagnoosin. Ahtopaine säädin on viallinen, ei arvoissa. Tämä ei kuulemma tuohon ahtimeen ole erikseen vaihdettavissa ja nyt saa tuon ahtimen vaihtaa. Varmistan tämän vielä siniseltä. Ahdin on varsin erikoinen ja siihen kuuluu kuitenkin pakosarja kiinteänä osana (WTF).

Tuo pyörreläppä tulee "muuttuvan imusarjan" vikailmoituksesta. Läppäakseli menee vaihtoon, joten tuosta tulee kaiketi hiukan isompi projekti. Hiukan hirvittää lähteä yrittämään edes tuota kotona, joten taidan viedä pajalle.
Jokunen vuosi sitten mun Romussa oli säätöyksikön johtosarja päässyt vikaantumaan, johdoista eristeet olivat murtuneet ja kosteus tehnyt tehtävänsä, ei menneet tiedot perille ja ahtopaineet nollassa. Johtosarja vaihtamalla homma toiminut siitä asti.
Otsikko: Vs: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 24.10.2014, 09:52:40
Joo tää oli ihan oikealla ahdin pajalla joka pystyi mittaamaan säätimen toiminnan. Vastusarvojen pitäisi olla n. 10 ohmia ja tässä tapauksessa oli mittariin tullut 13Kilo-ohmia. Lisäksi säädintä suoraan käskyttämällä ei liikkunut mihinkään - hiukan "värisi", joten vika on aika selkeä. Harmillista vaan että ko. säädinyksikköä ei ole erikseen saatavissa, siivet eivät ole jumissa vaan liikkuvat suht kevyesti. Akselin pitkittäisvälyyttä ei saatu vielä testattua, mutta oottelen että saan turbon käsiin. Aika paskamaisessa paikassa tuon pakosarjan takia.

No onpahan ainakin toinen ahdin varastossa jos tästä joskus tuo VNT:n siivet jumittuu.

Otsikko: Vs: 2.4D / 2008 laiska yläkierroksilla / täyskaasulla.
Kirjoitti: Pka - 31.10.2014, 17:00:16
Lisäkyssäri EGR:ään liittyen.

Vida näyttää EGR pyynti 100% ja auto kertoo asetusarvoksi 0,9 - 1,1%. Eikö noiden kahden pitäisi olla suurin piirtein sama - ja kertoisi että EGR on nyt jumittunut kiinni tai auki?