Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: mv3430 - 29.09.2014, 11:49:00
-
Terve,
suodatinta olisin vaihtamassa ja auto pitäisi saada vaihdon jälkeen ajoo. 1.6D koneen suodattimen vaihto tarvinnee käsin ilmaamisen - eikä koneessa ole käsipumppua - vaikka suodattimen kaataisikin täyteen diisseliä.
Ajattelin kokeilla motonetista löytyvää jarrujen ilmaustyökalua, laittaa sen vihreään paluuletkuun kiinni ja imua peliin kunnes ilmat on järjestelmästä poissa. Samalla vermeellä vois sitten vaihtaa jarrunesteetkin. http://www.motonet.fi/fi/tuote/751000/Jarrujen-ilmauslaitejarrunesteen-vaihtotyokalu (http://www.motonet.fi/fi/tuote/751000/Jarrujen-ilmauslaitejarrunesteen-vaihtotyokalu) Onko kellään kokemuksia tuosta vehkeestä tuottaako tarpeeksi imua?
Mihin asentoon virta-avain tulee kääntää ja kuin kauaksi aikaa, onko yleensä väliä jos alipainepumpulla käsin ilmaa?
-
Tuolta saattaa löytyä apuja: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1436.0
-
Ei ilmaannu itsestään eikä starttaamalla, eikä käsipumpulla, vaikka ohjeissa näin sanottaisi.
Kirjasin työvoiton viime vaihdolla huoltovihkoon: "vihreä liitin irti koneen päältä, ime sähköpumpulla" liitin oli muistaakseni apukuskin puoleisessa päässä.
-
Ei ilmaannu itsestään eikä starttaamalla, eikä käsipumpulla, vaikka ohjeissa näin sanottaisi.
Kirjasin työvoiton viime vaihdolla huoltovihkoon: "vihreä liitin irti koneen päältä, ime sähköpumpulla" liitin oli muistaakseni apukuskin puoleisessa päässä.
Onnistuu myös käsipumpulla. Molemmista konsteista on ihan omakohtaista kokemusta.
-
Motonetin käsipumpulla sai taistella, mutta lopulta onnistui. Siihenkin tarvittiin 3 ihmistä yrittämään joista yksi oli apuun kutsuttu asentajatuttu.
:)
-
Polttoainesuodattimen vaihto onnistuu ilman mitään vippaskonsteja ja eikä tarvii ilmata, täyttää uuden suodattimen huolellisesti täyteen polttoainetta, paikalleen ja letkut kiinni. Auto lähti käyntiin kuin palmun alta ja ei nikotellut yhtään. Itse toimin näin. Auto s40 1.6D 08. :)
-
Onko volvon huollossa tehtävässä softan päivityksessä merkittäviä muutoksia? Ja voinko tarkistaa jostain mikä softa on nyt asennettuna?
-
Onko volvon huollossa tehtävässä softan päivityksessä merkittäviä muutoksia? Ja voinko tarkistaa jostain mikä softa on nyt asennettuna?
Et näe mistään mikä versio on nyt. Päivityksestä ei ole hyötyä ellet ole huomannut mitään poikkeavaa mikä voisi johtua ohjelmistovirheestä eli säästä ne päivitysrahat.
-
Et näe mistään mikä versio on nyt. Päivityksestä ei ole hyötyä ellet ole huomannut mitään poikkeavaa mikä voisi johtua ohjelmistovirheestä eli säästä ne päivitysrahat.
Tätä epäilinkin. Varmaan ohjelmistoa tulee hoidettua hiukkasloukun poiston yhteydessä sitten...
-
Suodatin vaihdettu tänään. Tunnin homma ja ilmaaminen oli yksinkertainen juttu. Täältä löytyy varmaan paras ohje: https://www.youtube.com/watch?v=4_9c31DcDlE
Ilmaamista varten suodattimessa on siis ruuvi. Toinen vaihtoehto ja myös hyvä varmistuskeino on auton heiluttelu. Kaada dieseliä suodattimen "kaulan" alareunaan asti ja heiluta autoa. Mahdolliset ilmakuplat tulevat ulos. Mitään pumppuja ei siis tarvita tähän hommaan.
-
Itse ruuvasin suodattimesta "kannen" pois ja täytin polttoaineella, ruuvasin takaisin kiinni, paikalleen ja käyntiin. Koko hommaan meni noin vartti.
-
Kyllä se näin meni Volvo V50
1.6D polttoainesuotimen vaihto.
Vanha suodin pois -> uusi suodin tilalle -> suodin täyteen dieseliä -> letkut kiinni -> auto käyntiin.
Mitään ilmauksia ei tarvittu.