Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Mr. X - 30.09.2014, 22:02:26
-
Elikkäs homman nimi olis seuraava. Auto ollu ajossa viimeks parisen vuotta sitten, sillon ilmeni pientä nyppimistä isolla vaihteella vedättäessä mutta ei ollu mitenkään erityisen huomattava. Sillon vaihettiin tulpat NGK:n valmisteisiin mutta ei vaikuttanu mitään. Katsastuksen tullen katsuri totesi että täällähän on pakoputki poikki ja auto jäi odottelemaan pakoputkea muiden projektien jälkeen. Sain sitten putken hommattua mutta autopa ei enää käynytkään juurikaan mitenkään. Tyhjäkäynti ihan ok, käynnistyksen jälkeen ku lyö kaasun pohjaan niin sammuu. Vähän aikaa kun maanittelee humppaamalla tai pintakaasulla niin saa kierroksia. Ajossa siinä suunnilleen 1500-3000 rpm välillä nykii, välillä aivan saatanasti ja välillä ei juuri ollenkaan, ihan riippuen mille päälle sattuu. Pintakaasulla ei siis mitään ongelmaa ja korkeilla kierroksilla toimii hyvin. Ainakin viime talvena työnti turboa pakosarjaa myöten punahehkuun, nyt en oo jaksanu käydä kokeilemassa. Vikakoodeja ei ole, tyhjäkäynnillä kun irrottaa immun johdon niin sammuu. Tähän mennessä vaihdettu: tulpat, johdot, puola, sytkäkivi, jakaja ja pyörijä, turbon kellolta imusarjaan menevä letku, pakoputki katista taakse, on myös kokeiltu ilman kattia ja työnnetty yhteensä pari purkkia ruiskunpuhdistajaa. Immu on puhdisteltu, maadotukset puhdisteltu, cooleri virtaa hyvin,jako on kohdallaan, moottoritila täytetty starttipilotilla ilman vaikutusta. Bensanpaine tukista tyhjäkäynnillä 2,5bar. Matkaa on mittarissa suunnilleen 400tkm, auto ollu perheessä 12vuotta ja 200tkm.
-
Lämpöanturi?
Mittaus LH:n pinnistä 13 maata vasten.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
-
Täällä oli samaa vikaa, pensa pumppu sökö, tosin tyhjäkäynti normaali. Ei aine riitä (pissii kuin pikku poika) aikani yritin kaasulla pitää kierroksia nii ei kauan menny ku paikat oli puna hehkussa :3
Toinen vois olla imm, ei anna aina vikakoodia vaikka oiski sökö.
-
Oletko mitannut strobolla miten oikea-aikaisesti antaa sytytystä? Jos sulla onkin vain tarve puhdistaa pyörimisenanturi? Jos se on seusoessaan hapettunut huonommaksi, niin voisi puhdistettuna vaikuttaa käyntiin ainakin hiukan - jos vika on siinä.
-
Oletko mitannut strobolla miten oikea-aikaisesti antaa sytytystä? Jos sulla onkin vain tarve puhdistaa pyörimisenanturi? Jos se on seusoessaan hapettunut huonommaksi, niin voisi puhdistettuna vaikuttaa käyntiin ainakin hiukan - jos vika on siinä.
Tuo muuten totta, eilen vaihdoin kampuran stefan kun vuosi lätäkköä alle. Kyllä ryki ja paukku kun anturi (ja koko kytkinkoppa) öljyssä.
-
onko näissä fk koneisis samanlainen bensalinjasto ku muissa, eli siirtopumppu tankis ja painepumppu pohjan alla? ihan uteliaisuuttani kysyn kun kaverin 940 b230fk ei sieltä tutusta paikasta painepumppua löytyny..
-
Ei. Tuo 95 taisi olla vedenjakaja, näissä uudemmissa vain painepumppu tankissa ja suodatin kuskin penkin alla.
-
aivan, selvisi sitten tämäkin mysteeri.. ;D näissä uudemmissa ei ole enää mittaristossakaan ahtomittaria..
-
aivan, selvisi sitten tämäkin mysteeri.. ;D näissä uudemmissa ei ole enää mittaristossakaan ahtomittaria..
Se taas ei ole iästä vaan tuosta fk matalapaineturbosta johtuva juttu.
-
Onkos näis jotai muuta merkittävämpää muutosta verrattuna aiempiin ft,fb tai et kokoonpanoihin? poislukien matalapaine ahdin ja tietty se ett ET on motikalla..?
-
näissä uudemmissa ei ole enää mittaristossakaan ahtomittaria..
Paitsi että mulla on '97 945 Classic (B230FK), jossa on ahtomittari. Tekstinä on tosin 'Econ.'.
-
Onkos näis jotai muuta merkittävämpää muutosta verrattuna aiempiin ft,fb tai et kokoonpanoihin? poislukien matalapaine ahdin ja tietty se ett ET on motikalla..?
Ahdin on sama fk ja ft ssä. Kellon tanko on eripitunen. = tanko ft stä ja sullon ftn tehot.
-
Ilmamassamitarin liitin kannattaa aina tarkistaa jos moottori nykii, sammuilee tai pätkii oudosti.
Irrota ilmamassamittarin liitin ja laita kiinni joitain kertoja ja katso, hävisikö vika. Jos hävisi, on vika
löytynyt ja liitin kannattaa tarkistaa. Missään tapauksessa liittimiä ei saa puhdistaa viilalla tai muuten
raapimalla koska se rikkoo liittimen kontaktipinnan! Kun liitin on saatu toimimaan luotettavasti, esim.
irrottamalla ja kiinnittämällä kymmenen kertaa, liittimen sisälle kannattaa laittaa puhdasta vaseliinia
joka estää hapettumisen. Tätä konstia voi kayttää liittimissä, joissa liitin liikkuu toiseen nähden ja jyystää
pintaa saadakseen kontaktin. Esimerkiksi releen kontakteihin ei saa laittaa rasvaa tai mitään muutakaan
ainetta, kuten CRC:tä tai Carambaa, koska tällaiset kontaktit sulkeutuvat painamalla ne tasaisesti yhteen.
Nimim: 48 vuoden kokemus elektroniikan liittimistä ja niiden luotettavuudesta.
-
Ahdin on sama fk ja ft ssä. Kellon tanko on eripitunen. = tanko ft stä ja sullon ftn tehot.
Hukkiksen tanko on täysin saman mittainen molemmissa kelloissa, mutta ero on hukkaportin kellon jousen jäykkyydessä.
Siinä on ainoat erot FK:n ja FT:n välillä.
-
Paitsi että mulla on '97 945 Classic (B230FK), jossa on ahtomittari. Tekstinä on tosin 'Econ.'.
Ja taitaa asteikko olla hieman eri, eli eco mittari, ei ahtomittari :D
-
Ja taitaa asteikko olla hieman eri, eli eco mittari, ei ahtomittari :D
No kyllä se on ihan tavallinen ahtomittari, tosin ilman mitään numeroasteikkoa. Ei siinä mun nähdäkseni ole 940 Turbo -malliin verrattuna mitään muuta eroa kuin mittarin pohjan teksti.
-
No kyllä se on ihan tavallinen ahtomittari, tosin ilman mitään numeroasteikkoa. Ei siinä mun nähdäkseni ole 940 Turbo -malliin verrattuna mitään muuta eroa kuin mittarin pohjan teksti.
ei siinä kyllä vissiin mitään asteikkoa ole :juhau: tai no, enhän mää mitään tiiä :-\
-
no niin...nyt tuli lukihäiriö, johan siellä lukikin niin....SORI POIJJAAT...jatkakaa
-
Ei ole tavallaan asteikkoa mutta 0.7bar hyppää viisari nätisti klo 5 tuntumaan :D
Eikös FT:n ahtokellossa pysytä 0.7bar vielä "asteikolla"?
-
´98 ft Classicin mittarissa asteikko loppuu 1,25 barin kohdalla.
-
Tätäkin kohtaan löytyi vaihteeksi mielenkiintoa ja lopputulemana sytkä kohdallaan mutta pätki 2 ja 3 pytyn sytytystä, tyhjäkäynnillä jäi sillointällöin kipinä välistä ja kierroksilla välillä useampikin. Vaihdoin sitten sytkäboksin ja auto toimi kuin unelma aivan kokonaisen päivän. Sitten palasi rötääminen ja melko hidas kierrosten nousu. Välillä kaasu pohjassa ei ota kierroksia yli 5500 rpm ja välillä taasen ottaa ihan rajottimelle. Turboa ja pakosarjaa pukkaa edelleen punaseks. IMM 3 pinnistä mitattiin kierroksilla 3,5 V, kuuleman mukaan pitäisi olla 4,3 V. Nopeasti kierroksia nostettaessa käy kyllä yli 4 V mutta kuuluisiko siis korkeilla tasakierroksillakin olla tuolla yli 4 V?
-
No nyt kun tänne taas kirjauduin niin kerrottakoon että vika oli loppujen lopuksi siinä bensapumpussa. Alko paineet tippua kierroksilla alle 2 bar. Uus pumppu tankkiin ja sen jälkeen ei oo ollu käyntiongelmia.