Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Hulluvolvo - 30.09.2014, 23:02:09

Otsikko: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Hulluvolvo - 30.09.2014, 23:02:09
Moi,

eli auto on Volvo S80 Summum 2.4D tomaatti vm 2008 ja mittarissa 195tkm.

Mitä remontteja/kuluvaa on tässä tiedossa mahdollisesti? Niin isompaa kun pienempää?

Taustatietoja:

- Auto huollettu eli öljyt vaihdettu tiheämmin kuin 30tkm. Mitä mieltä olette 30tkm/vuosi vaihtovälistä? Itse olen vähän skeptinen. Viimeksi vaihdettu vaihteistoöljyt 182tkm (heti kun auton hankin), mutta huoltokirjassa ei mainintaa aiemmista vaihdoista--> huollossa sanoivat, että hyvännäköiset öljyt olivat ja epäilivät että on vaihdettu ennenkin. Laatikko toimii niinkuin se ilmeisesti Volvossa toimii, ei aina niin sivistyneesti, mutta ei suurempia ongelmia.
- Pyyhkijöiden moottori vaihdettu 186tkm (taitaa olla tyyppivika?) n. 500e
- Pyörreläpät uusittu 189tkm n. 450e (tämäkin tyyppivika?)
- jarrupalat eteen ja taakse, sekä levyt taakse 189tkm uusittu.

Eli mitä noin mutu tuntumalla on tiedossa lähiaikoina? Auto on toiminut moitteetta lukuunottamatta noita tuulilasinpyyhkijöitä. Pyörreläppien vaihdon jälkeen mitään muutosta en ole huomannut. Tuntui, että kulutus vain kasvoi.


Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Vollemies - 06.10.2014, 13:15:35
Tässäpä jotain mitä saattaisi vastaan tulla. Mahtaneeko erota 2001 V70:tä miten oleellisesti, en oikein tiedä?

-Etualatukivarsien puslat, vaihdettu varmaankin kertaalleen ja II ellei III vaihto kohta tulossa
-Raidentangonpäät alkanevat pikkuhiljaa uupua
-Pyöränlaakerit kestävät tuota luokkaa
-Vaikka jarrut on juuri uusittu, käsijarru on ajankohtainen taas parin kolmen vuoden päästä
-Lisälämmittimen huolto. Saattaa pimetä koska tahansa. Estäisin itse automaatti käynnistyksen niin sitten se kestää paremmin
-Mottorin hehkut tarkastaisin näin ennen talvea
-Akku lienee nähnyt parhaat päivänsä jo 6 vuodessa. Näyttää pakkasten tultua tapansa.
-Eikös kylmäkoneen kompuroissa ole ollut kanssa jotain ongelmia ?
-Laturi kestänee vielä 100 000 km
-Huonolla tuurilla voi mennä dieselsuuttimia vaihtoon mutta todennäköisesti kestävät vielä kauan

Näiden kestosta ei ole havaintoja mutta kuluvia osia kuitenkin
-Vetonivelet ja niiden kumit
-Tukilaakeri
-Oikean puolen vetoakseli

Ennakoivat toimenpiteet
-Huonolla tuurilla tehostajaan pääsee moottoriöljyä ja se pehmittää kalvon. Letkun putsaus ja suodatin väliin ennakkohuoltona
-Jarrusylintereissä ei varmaan ole vielä vikaa mutta kumien alusen puhdistus ehkäisisi tulevat jumit
-EGR:n tulppaus olisi poikaa nyt kun vielä ehtii
-Välijäähyjä on tainnut pullistella kosteuden jäätyessä. Pieni henkireikä alapäähän josta vedet tulee ulos niin ei halkea

Saattahan se tuo automaattikin kosahtaa koska vain mutta kai voi se kestää vielä jopa toisen mokoman. Itse katson vähän sitä moottoriöljyn väriäkin ja kuinka nopeasti mustuu. Noilla ylipitkillä vaihtoväleillä taitaa tulla ongelmaksi enemmän tai vähemmän öljyn sakkaantumista ja kerrostumia moottoriin. Itse vaihtaisin useammin ja käyttäisin vaikka halvempaa öljyä.

Tarkoitukseni ei ollut lisätä tuskaa. Tuon verran ajetussa taitaa ruveta ensimmäinen remonttikierros painamaan päälle. Mitäs muut sanovat?
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Nortti - 06.10.2014, 16:01:17
Varsinkaan alustan osalta ei ole paljonkaan yhteistä edelliseen korimalliin. Ne alustan osat kestävät paremmin uudemmissa isoissa volvoissa. Moottori kestää mitä vaan eikä muitakaan vikoja tule mitenkään tietyissä kilometreissä. Huolloista ja aikaisemmasta käytöstä paljolti riippuu, miten se kestää.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Vollemies - 06.10.2014, 22:49:21
eikä muitakaan vikoja tule mitenkään tietyissä kilometreissä. Huolloista ja aikaisemmasta käytöstä paljolti riippuu, miten se kestää.

On tietysti osia, jotka voi saada rikki nopeastikin, esim. kytkin ja vetonivelet, jos oikein rääkätään.
Jos autoa käytetään edes suunnilleen normaalisti, kovin paljon ei ole käytöllä tehtävissä. Varsinkin monet sähkölaitteet kuten laturi, lasinpyyhkijät jne. kestävät määränsä eikä niitä tietääkseni huolleta lainkaan missään huolto-ohjelmassa. Harrastelija voi tietty purkaa ja rasvailla potentiaalisia vikapaikkoja jo ennakolta.  Vikana voi olla myös rasvojen kovettuminen ja vesivuodot tiivisteiden pettäessä, jolloin vastaan tulee pikemmin ikä kuin käytön määrä.

Tyypillisesti kuluvat ja hajoavat osat eivät kuulu minkään huoltoohjelman piiriin tai ole edes huollettavissa kuten iskarit, pyöränlaakerit, moottorin apulaitteet, pyörän ripustukset jne. Joku ajaa monttuisella tiellä kovaa, toinen tasaisella hiljaa. Varmaan vaikuttaa mutta useimmat ajavat nykyisin suunnilleen rajoitusten mukaan kohtuullisessa kunnossa olevia pikiteitä ja silloin ne olosuhteet eivät niin kauheasti poikkea. Suomessa tuppaa olemaan märkää ellei satu olemaan pakkasta.

Tuotannossa tulee aina virheitä ja sitä varten on takuu, jonka aikana satunnaiset valmistusviat korjataan. Ei autoja tehdä ikuisiksi, kyllä osille on arvioitu käyttöikä ja se on tavallaan hyväksyttävää, että tietyt osat vaihdetaan auton elinkaaren aikana jopa usempaan kertaan.

Eli en nyt aivan niele tuota riippuvuutta huollosta ja käytöstä, ellei nyt puhuta huollon laiminlyönnistä. Paremminkin, jos alkaa tulla sellaisia ei tyypillisiä vikoja, joita ei todellakaan jossakin automerkissä tyypillisesti esiinny, sitten vikaa voisi kannattaa etsiä penkin välistä. Itsekin olen nähnyt, että tietyssä autossa ne samat viat tulee aina uudelleen ja uudelleen vaikka tekee mitä. Mitään huollettavaa vikakohteissa ei ole ja vaikka pumpulissa pitäisi niin silti ne säännöllisesti hajoaa.

Mutta eihän autossa oikeastaan muuta tarvitse olla kuin nätti ja kestävä koppa, moottori ja vaihdelaatikko. Kaiken muun korjaaminen on kohtuullisen pientä. Ennen autoista ruostui korit, nyt irvileuat ennustavat, että ensin happanevat sähkölaitteet. Saas nähdä kuinka ennustus pitää.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Hulluvolvo - 07.10.2014, 23:53:04
Kiitos vastauksista. Ajan kyseisellä autolla pääasiassa työmatkaa 16km suunta, josta suurin osa 80km/h alueella. Auto sekä töissä että kotona parkkihallissa. Eli lienee ei rasita akkuakaan niin paljon. Lämpimiä käynnistyksiä. Kilometrejä vuodessa noin 20tkm. Öljyt vaihdan kyllä useammin kuin 30tkm/vuosi. Itsekään oikein usko tuohon vaihtoväliin.

Kuluvia osiahan aina menee, se on normaalia. Alapallonivel kuulemma väljä. Huollossa sanoivat että tuo sitten kun kolisee. Ei kolise vielä.

Toivotaan kuitenki että laatikko ja moottori kestäis vielä lukemattomia kilometrejä. Tieysti tässä mallissahan tuo ilmastoinnin kompura on kuuluisa vikaherkkyydestä. Sen toiminnassa en ole huomannut mitään ja ilmastointihuolto tehty keväällä.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Vollemies - 08.10.2014, 09:04:20
Olen joskus itsekin yrittänyt viritellä tästä keskustelua mutta jostain syystä se ei ole oikein saanut tuulta purjeisiin. Toivottavasti muutkin kertoilevat kokemuksitaan ja näkemyksistään. Olisi kiinnostava aihe.

Manuaaleissa on sitten se kaksoismassavauhtipyörä, jonka korjaaminen on kohtuullisen hinnakasta. Taitavat kestää jotain 300 000 km luokkaa ja siihenpä sitä sitten jo kytkinkin on usein finaalissa.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Taksari - 08.10.2014, 12:49:13
En lähtisi mitenkään Volvoja ennakkohuoltamaan. Bemareita kylläkin. Mutta Volvot kestää paremmin. Hajoaa siten jos/kun hajoaa...
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: volvesteri - 08.10.2014, 18:03:54
No en nyt tiedä onko tuossa mallissa edes joku kompressori mitenkään kuuluisa vioistaan. Yleisin vika mitä minä olen nähnyt, on nariseva takaluukku. Muuten samat osat menee rikki mitä muissakin 200-300tkm ajetuissa autoissa.

Jos kuuluisia vikoja haluaa, niin merkkiä pitää vaihtaa. Pari kertaa kysyin lava-auton kuskilta, että mitä haetaan eniten. VAG ja BMW olivat ne, mitkä yleensä liikkuivat toisen auton avittamina.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Make - 08.10.2014, 18:19:35
Varsinkaan alustan osalta ei ole paljonkaan yhteistä edelliseen korimalliin. Ne alustan osat kestävät paremmin uudemmissa isoissa volvoissa. Moottori kestää mitä vaan eikä muitakaan vikoja tule mitenkään tietyissä kilometreissä. Huolloista ja aikaisemmasta käytöstä paljolti riippuu, miten se kestää.
Näin ja tuossa vuosimallissa on polttoainelämmitinkin vaihtunut jo surullisen kuuluisasta Ardicista Webastoon.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Hulluvolvo - 08.10.2014, 19:41:12
No en nyt tiedä onko tuossa mallissa edes joku kompressori mitenkään kuuluisa vioistaan. Yleisin vika mitä minä olen nähnyt, on nariseva takaluukku. Muuten samat osat menee rikki mitä muissakin 200-300tkm ajetuissa autoissa.

Jos kuuluisia vikoja haluaa, niin merkkiä pitää vaihtaa. Pari kertaa kysyin lava-auton kuskilta, että mitä haetaan eniten. VAG ja BMW olivat ne, mitkä yleensä liikkuivat toisen auton avittamina.

Joo tulee onnekas mieli siitä että omistaa Volvon kun käy lukemassa esim VAGin foorumeita ;)
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Vollemies - 08.10.2014, 21:45:58
Muuten samat osat menee rikki mitä muissakin 200-300tkm ajetuissa autoissa.

Varmistetaan vielä, ettei se ollut Volvo, johon viittasin aiemmin....

Itseasiassa, kyllä noissa on jotain eroja. Volvoissa taitaa olla koneet varsin kestäviä eikä ole ihmeellisiä hajoavia vaihdelaatikkoviritelmiä. Muuan tässä jo mainittu sakalaismerkki taitaa olla melko kuuluisa hajoavista koneistaan ja vaihdelaatikoistaan. Hyvin on oma Volle pelannut mutta ne muutamat viat mitä oli alussa niin kyllä ne kohtuullisen uusia ja ihmeellisiä itselleni olivat. Toki vanhemmissa autoissa tekniikka oli muutenkin erilaista. Itseasiasiassa, eihän tuossa omassani ole yli vuoteen nyt korjattu mitään. Kesällä tutkin takalasin pyyhkimen moottorin ihan mielenkiinnosta mutta ei siinäkään mitään vikaa ollut miksi niin tein.

Voisitko Volvesteri kertoa, mitä nuo "samat" osat mahtaisivat sinun mielestäsi olla? 
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: volvesteri - 08.10.2014, 22:43:11
Voisitko Volvesteri kertoa, mitä nuo "samat" osat mahtaisivat sinun mielestäsi olla?

Kaikki alustan osat  ;D Akku, tuulilasi. Todennäköisyys jokaisen osan kohdalta kasvaa iän myötä. Jos hajoaminen tsänssi on merkillä X 9% ja Volvolla 5%, niin kumpikin hajoaa 100% jossain vaiheessa. Jälkimmäisellä ehkä myöhemmin, vaan jollakulla aikaisemmin.

Itse ajoin entisen -01 V70:n karvan alle 200tkm:iin eikä siinäkään mitään ihmeempiä vikoja ollut. Paljon netissä itketyt koiranluut vaihdoin kerran ja maksoi 13€ kpl. Puslat vaihdoin 190tkm kohdalla vaikkeivat erityisesti kolisseetkaan.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Nortti - 09.10.2014, 08:59:46
Kuten mainitsin aikaisemmin niin alustan osalta ei ole juuri mitään yhteistä tuohon aikaisempaan sarjaan. Näissä on paljon ford-osia. Kestävyys niillä on näköjään moninkertainen noihin aikaisempiin verrattuna. Yhtä hyvä vertailu alustan osalta tulee kun otetaan mondeo tähän uudemman korin volvon tilalle.

Omalla S80:lla olen nyt jotain kolmisen vuotta ajellut ja itse varmaan 150tkm. Yhden koiranluun olen vaihtanut ja jarrulevyjä+paloja. Kilometrejä taitaa mittarissa olla jotain 520tkm ja edelleen siellä on alkuperäiset alatukivarret, alkuperäiset pyöränlaakerit, alkuperäiset vetoakselit, alkuperäiset jarruletkut, alkuperäinen pakoputki, alkuperäiset pallonivelet ym. Aikaisemmassa taxikäytössä TF80-vaihdelaatikko on vaihdettu ja tuo aito webastokin. Moottorin osalta olen venttiilikoneistoon vaihtanut nostimien tuet kun raksutti liikaa. Startti ja laturi on myös vaihdettu. Kylmäkompressori pitää ääntä, mutta on edelleen alkuperäinen. Sen kytkin on vaihdettu laakerin takia. Jako- ja apulaitehihna kääntörullineen on vaihdettu jo monta kertaa. On se tuulilasikin vaihdettu. Katsastukseen menen päästölapun kanssa. parkkipolttimot tarkistan ja siinä se remontti on, mitä tarvitaan. Ihan outoja vikoja on ollut kaksi: Lämppärin kenno oli jo ostettaessa melkein tukossa ja sen jouduin vaihtamaan. Samoin webastolle menevät muoviputket suotivat vettä läpi. kumpikin voi johtua jostain aikaisemmasta toopeilusta jäähdytinnesteen kanssa. Ehkä webastokin on ollut tukossa kuten tuo kennokin. Onhan tuonverran ajettu auto hiukankuluneen oloinen jo, mutta ei siinä niin mahdottavasti nuo kilometrit viellä tunnu.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Vollemies - 09.10.2014, 10:28:35
Tuo alustan osien kesto on siis tullut kuntoon. Jos pyöränlaakeritkin ovat kestäneet puolimiljoonaa, se on jo varsin hatunnoston arvoinen kestoikä. Autoista saisi varsin kestäviäkin, jos kaikki osat kestäisivät sen mitä ne eri eri autoissa parhaiten kestävät. Laturi taitaa olla sellainen tyypillinen osa, joka ei kestä oikein missään autossa tyypillistä Suomessa vallitsevaa käyttöaikaa.

Olipa lämmitin Ardic tai Webasto, molemmat menevät rikki moneen kertaan auton elinkaaren aikana, jos automaattikäynnistys on toiminnassa. Kuinkhan hyvin ne kestäisivätkään, jos niitä käyttäisi vain todella tarvittaessa?
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: JES - 10.10.2014, 12:45:36
Laitetaanpa tämän otsikon alle, vaikka ei ihan täysin sama auto olekkaan.

Hankin tuossa muutama viikko sitten 09 V70 2,4D automaattilaatikolla. Kilometrejä on kertynyt 160tkm. Olen auton toinen omistaja ja autoa on huollettu säännöllisesti Bilialla.

Entinen ajokki oli 09 S40 2.0D (kilometrejä 140tkm) ja myöskin automaatilla ja jotenkin tuntuu, että kyseisessä yksilössä laatikko toimi "hienommin", kuin tässä V70ssä. Juttelin asiasta myyjän kanssa ja hän oli sitä mieltä, että kun moottori on erilainen, niin myös vaihteiston käytös muuttuu. Lisäksi kysyin vaihteistoöljyn vaihtamisesta, niin hänen mielipiteensä oli se, että kun autossa ei ole koukkua, niin vaihteisto ei ole joutunut niin koville jotta öljyjä tarvitsisi vaihtaa.

Minkäslaisia mielipiteitä herää tuosta vaihteistoöljyjen vaihdosta? Vaihteisto ei nyi, tai luistata, mutta vaihteenvaihto ei ole yhtä "saumaton" ja sujuva, kun mitä oli tuossa S40:ssä.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: mpo69 - 10.10.2014, 13:04:08
Vaihda ihmeessä öljyt lootaan. On aivan selvä juttu, että missä metallit hieroo toisiaan vastaan korkeassa lämpötilassa, syntyy väkisinkin kaikenlaista epäpuhtautta eli öljy likaantuu. Noi on myyntimiesten puheita, ettei tarvitse öljyjä vaihtaa. Jossain vaiheessa vaihdetaan sitten koko vaihteisto  :D

Volvoon maksaa sinisellä automaattilootan öljynvaihto n. 250 euroa. Se on pieni hinta monen tonnin vaisteistoremontin sijaan. Tosin jokaisessa vaihteistossa tulee remppa vastaan joskus, toisissa vaan aikaisemmin.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: volvesteri - 10.10.2014, 14:53:18
Omissa kirjoissa tuollainen 160tkm ajettu laatikko on huoltamaton. Laatikkohan toki kestää auton eliniän. Eli auton elinikä loppuu laatikon hajoamiseen :D Wirallinen Öljynvaihto tosiaan maksaa 250-300€ riippuen paikasta.

Itsellä laatikko ei muuttunut paremmaksi tai huonommaksi öljyjä vaihtamalla. Varsinkin kylmänä vähän nykii ja toki luistattelee armottomasti varsinkin kun hyppää DSG:n takaa omaan Volvoon. Onneksi Volvolla alkaakin nyt olemaan myös tuplakytkimiä tarjolla vähän rivakampien koneidenkin kaveriksi. Toivottavasti kesto on samaa vanhojen automaattien kanssa....
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Hulluvolvo - 14.10.2014, 01:25:43
Ehdottomasti ne öljyt tulee vaihtaa ja mieluiten 60tkm välein cähintään. Vaikka öljynvaihtoa ei ole huolto-ohjelmassa, ne kannattaa vaihtaa ja pitää huolen, että menee oikeaa öljyä laatikkoon. Eli katsoo missä vaidattaa. Volvon laatikko on kranttu öljyn suhteen.

Ja volvon laatikko (Aisin) ei ehkä toimi niin hyvin kuin jossakin merkeissä. Eli ei vaihda välttämättä niin sujuvasti ja huomaamattomasti kuin jotkut muut mutta väitänpä että vähemmän ongelmia kuin DSG vaihteistossa.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: masiina - 24.02.2015, 09:32:12
Onko kenelläkään vielä kokemuksia uudesta neljä sylinterisestä 2.0- litraisesta dieselmoottorista(D4)? Onko kellekkään osunut mitään harmia kyseisen moottorin kanssa?
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Taksari - 24.02.2015, 10:42:53
Onko kenelläkään vielä kokemuksia uudesta neljä sylinterisestä 2.0- litraisesta dieselmoottorista(D4)? Onko kellekkään osunut mitään harmia kyseisen moottorin kanssa?
Takseissa noilla on ajettu jo 150+ tkm eikä tutun asentajan mukaan ole ollut muuta ongelmaa kuin nokeentuminen, mihin uusi ohjelma tulossa/tullut.
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: opaa - 24.02.2015, 12:13:57
Juu näin se on... itsellä ollut kolme eri MK2 V70 automaattilaatikoilla ja nyt MK3 V70 2,4 D5 automaattilaatikolla myös ja kaikissa vähän sama homma, ei ne vaihteet siellä 1-3 ihan kolisematta ja nykimättä koskaan ole vaihtunut... Eniten huomaa kun kaupungilla ajelee ja vaihteet rulaa 1-4 jatkuvasti, niin se on välillä sellasta nykimistä. Mutta sitte kun lyö urut auki motarilla niin avot :D
Otsikko: Vs: Mitä remontteja mahdollisesti tiedossa?
Kirjoitti: Hulluvolvo - 24.02.2015, 17:18:09
Juu näin se on... itsellä ollut kolme eri MK2 V70 automaattilaatikoilla ja nyt MK3 V70 2,4 D5 automaattilaatikolla myös ja kaikissa vähän sama homma, ei ne vaihteet siellä 1-3 ihan kolisematta ja nykimättä koskaan ole vaihtunut... Eniten huomaa kun kaupungilla ajelee ja vaihteet rulaa 1-4 jatkuvasti, niin se on välillä sellasta nykimistä. Mutta sitte kun lyö urut auki motarilla niin avot :D

Juurikin näin, ei ole aivan niin huomaamatonta tuo automaattivaihteiston toiminta kuin joillakin muilla merkeillä. Tosin monessa muussa suhteessa asiallisia pelejä nämä Volvot! Viimeisin 210tkm huolto oli pari viikkoa sitten omalle S80 vm 2008, ei mitään vikaa eli öljynvaihdolla päästiin. Ei edes kuluvia osia. Katsastuksestakin siis samana päivänä huomautuksitta läpi.

Nähtävästi paljonkin kestävämmät alustanosat kuin esim vanhemmassa korimallissa.

Edelliseen S60 vm 2001 yleensä melkein joka huollossa oli jotakin palikkaa vaihdettava.