Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: smgt - 11.05.2011, 07:46:42

Otsikko: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: smgt - 11.05.2011, 07:46:42
moi!

minkälaisia eroja näissä 200 sarjojen alustoissa ja jarruissa on?
varsinki v6 ja tiisselissä verratuna 2,3l ruisku volvoon.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: lassii - 11.05.2011, 19:56:16
Farkuissa on käytetty kuormajousii, ja vissii GLE malleis on takana semmoset näppärät lisäjouset. Muut voi jatkaa.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: AtAi - 11.05.2011, 20:41:58
V6 ja diesel. voimakkaammat etujouset ja ylimääräsiä mutkia etuvakaajassa.

Muuten erot lienee varustelu/vm. kohtaisija.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: Puavo - 11.05.2011, 20:43:48
Jarruista:

Edessä on kolmenlaisia levyjä ja kahdenlaisia (Ate tai Girling) paloja. Edessä voi olla jäähdyttämättömät tai jäähdytetyt (Ate tai Girling) levyt. Ateja on ollut vain 74 - 75.

Taakse menee aina samanlainen jäähdyttämätön jarrulevy. Takana on aten tai girlingin palat.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: smgt - 11.05.2011, 21:18:57
onko nuo v6 ja tiisselin vakaaja ja jouset keskenään kuitenki samanlaisia?
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: Pepper - 20.05.2011, 14:53:03
Kyllä niissä jousien pituuksissakin on eroja (DL->Turbo).
Lisäksi varsinkin takavakaajilla on reilusti eroa jäykkyydessä... taitaa 16mm olla ohuin ja 21mm vahvin vakiona. Ainakin GL sedaneissa mitä vastaan on tullut on molemmat yleensä 19mm. Farkuissa näyttäs tuo 16mm olevan aika yleinen takana.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: Jule - 21.05.2011, 16:08:31
onko nuo v6 ja tiisselin vakaaja ja jouset keskenään kuitenki samanlaisia?
Ainakin motonet myy samaa jousta sekä dieseliin että V6:een.

Mulla on käsitys että V6:ssa on paksumpi etuvakaaja kuin dieselissä, mutta en ole tuota kuitenkaan itse koskaan mitannut. Muodoltaan ne ovat samanlaiset, eli roikkuvat keskeltä hieman alempana kuin vinokoneen vakaaja.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: Huikkoster - 21.05.2011, 16:57:44
Mitenkäs sit näissä uudemmissa lankuissa? Oma -90 GLT on kyllä tasan yhtä korkea kuin naapurin massikka vaikka yleensähän glt on meinannut jäykempää / matalempaa alustaa ::)
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: seiskanelonen - 24.05.2011, 00:00:54
GLT oli vuoteen -84 yhtenevä suurin osin turbon ja osin myös GLE:n alustan kanssa. Turbossa oli kumminkin muistaakseni hieman erilainen etutolppa ,lyhyemmät jouset ja konin iskarit ympäriinsä. Samoin etu-ja takavakaaja olivat tubossa vahvemmat. Turbossa oli myös edessä aina jäähdytetyt levyt.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: smgt - 25.05.2011, 15:36:59
kiitoksia vastauksista. näillä pääsin hyvin alkuun
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: JSe - 30.05.2011, 15:36:40
GLT oli vuoteen -84 yhtenevä suurin osin turbon ja osin myös GLE:n alustan kanssa. Turbossa oli kumminkin muistaakseni hieman erilainen etutolppa ,lyhyemmät jouset ja konin iskarit ympäriinsä. Samoin etu-ja takavakaaja olivat tubossa vahvemmat. Turbossa oli myös edessä aina jäähdytetyt levyt.

Eipä ole tainnut 240 Turbossa ikänä ollut vakiona Konin iskareita vaan taisi Ranskalaisen DeCarbonin
valmistamat iskarit (taisi olla oranssin väriset), yritys valmisti myös Volvolle R-Sportin iskarit (keltaiset)
ja muistaakseni Bilstein valmistaa lisenssillä näitä "upside down" iskareita.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: The_OttoB - 30.05.2011, 16:13:22
Eipä ole tainnut 240 Turbossa ikänä ollut vakiona Konin iskareita vaan taisi Ranskalaisen DeCarbonin
valmistamat iskarit (taisi olla oranssin väriset), yritys valmisti myös Volvolle R-Sportin iskarit (keltaiset)
ja muistaakseni Bilstein valmistaa lisenssillä näitä "upside down" iskareita.

Ja se etutolppakin on ihan samalainen kuin muissa samanikäisissä 200-sarjalaisissa, paitsi mehuiskareiden kanssa käytettiin sellaista väliholkkia.
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: Agua - 04.07.2011, 14:01:06
Onko volvo 240 turbon iskarit lyhyemmät/jäykemmät kuin normi vapari 244?
Jos ne ovat lyhyemmät niin paljonko ne ovat lyhyemmät?

Onko porukka käyttänyt mitä iskareita reilusti madalletussa 240:peissä?

Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: smgt - 05.07.2011, 09:18:17
tuolta lukemaan http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=556.0
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: Leinonen. - 09.02.2015, 14:29:52
Kirjotellaas tänne nyt sitten, ku jotenki samaan aiheeseen ainakin liittyy  ;D
Elikkäs kun noissa 260-sarjan volvoissa on yleensä paksuja vakaajia, niin mahtaako etuvakaaja (V6) mallista käydä vinokoneen kanssa (perus 240 malliin), eli onko niissä varsinaisesti eroja sopivuuden kannalta, takavakaajahan pitäisi olla bolt-on oman järjen mukaan? :idiot2:
Otsikko: Vs: 240 alustojen eroja?
Kirjoitti: Jule - 15.02.2015, 18:14:23
Kyllä PRV vakaajan voi vinokoneenalle laittaa, toisinpäin se vakaaja osuu PRV:n öljypohjaan.

Mun mielestä tosin PRV:n vakaaja ei ole samalla paksuudella yhtä käykkä kuin vinokoneen, johtuen juuri siitä syvemmästä mutkasta.