Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: smgt - 11.05.2011, 07:46:42
-
moi!
minkälaisia eroja näissä 200 sarjojen alustoissa ja jarruissa on?
varsinki v6 ja tiisselissä verratuna 2,3l ruisku volvoon.
-
Farkuissa on käytetty kuormajousii, ja vissii GLE malleis on takana semmoset näppärät lisäjouset. Muut voi jatkaa.
-
V6 ja diesel. voimakkaammat etujouset ja ylimääräsiä mutkia etuvakaajassa.
Muuten erot lienee varustelu/vm. kohtaisija.
-
Jarruista:
Edessä on kolmenlaisia levyjä ja kahdenlaisia (Ate tai Girling) paloja. Edessä voi olla jäähdyttämättömät tai jäähdytetyt (Ate tai Girling) levyt. Ateja on ollut vain 74 - 75.
Taakse menee aina samanlainen jäähdyttämätön jarrulevy. Takana on aten tai girlingin palat.
-
onko nuo v6 ja tiisselin vakaaja ja jouset keskenään kuitenki samanlaisia?
-
Kyllä niissä jousien pituuksissakin on eroja (DL->Turbo).
Lisäksi varsinkin takavakaajilla on reilusti eroa jäykkyydessä... taitaa 16mm olla ohuin ja 21mm vahvin vakiona. Ainakin GL sedaneissa mitä vastaan on tullut on molemmat yleensä 19mm. Farkuissa näyttäs tuo 16mm olevan aika yleinen takana.
-
onko nuo v6 ja tiisselin vakaaja ja jouset keskenään kuitenki samanlaisia?
Ainakin motonet myy samaa jousta sekä dieseliin että V6:een.
Mulla on käsitys että V6:ssa on paksumpi etuvakaaja kuin dieselissä, mutta en ole tuota kuitenkaan itse koskaan mitannut. Muodoltaan ne ovat samanlaiset, eli roikkuvat keskeltä hieman alempana kuin vinokoneen vakaaja.
-
Mitenkäs sit näissä uudemmissa lankuissa? Oma -90 GLT on kyllä tasan yhtä korkea kuin naapurin massikka vaikka yleensähän glt on meinannut jäykempää / matalempaa alustaa ::)
-
GLT oli vuoteen -84 yhtenevä suurin osin turbon ja osin myös GLE:n alustan kanssa. Turbossa oli kumminkin muistaakseni hieman erilainen etutolppa ,lyhyemmät jouset ja konin iskarit ympäriinsä. Samoin etu-ja takavakaaja olivat tubossa vahvemmat. Turbossa oli myös edessä aina jäähdytetyt levyt.
-
kiitoksia vastauksista. näillä pääsin hyvin alkuun
-
GLT oli vuoteen -84 yhtenevä suurin osin turbon ja osin myös GLE:n alustan kanssa. Turbossa oli kumminkin muistaakseni hieman erilainen etutolppa ,lyhyemmät jouset ja konin iskarit ympäriinsä. Samoin etu-ja takavakaaja olivat tubossa vahvemmat. Turbossa oli myös edessä aina jäähdytetyt levyt.
Eipä ole tainnut 240 Turbossa ikänä ollut vakiona Konin iskareita vaan taisi Ranskalaisen DeCarbonin
valmistamat iskarit (taisi olla oranssin väriset), yritys valmisti myös Volvolle R-Sportin iskarit (keltaiset)
ja muistaakseni Bilstein valmistaa lisenssillä näitä "upside down" iskareita.
-
Eipä ole tainnut 240 Turbossa ikänä ollut vakiona Konin iskareita vaan taisi Ranskalaisen DeCarbonin
valmistamat iskarit (taisi olla oranssin väriset), yritys valmisti myös Volvolle R-Sportin iskarit (keltaiset)
ja muistaakseni Bilstein valmistaa lisenssillä näitä "upside down" iskareita.
Ja se etutolppakin on ihan samalainen kuin muissa samanikäisissä 200-sarjalaisissa, paitsi mehuiskareiden kanssa käytettiin sellaista väliholkkia.
-
Onko volvo 240 turbon iskarit lyhyemmät/jäykemmät kuin normi vapari 244?
Jos ne ovat lyhyemmät niin paljonko ne ovat lyhyemmät?
Onko porukka käyttänyt mitä iskareita reilusti madalletussa 240:peissä?
-
tuolta lukemaan http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=556.0
-
Kirjotellaas tänne nyt sitten, ku jotenki samaan aiheeseen ainakin liittyy ;D
Elikkäs kun noissa 260-sarjan volvoissa on yleensä paksuja vakaajia, niin mahtaako etuvakaaja (V6) mallista käydä vinokoneen kanssa (perus 240 malliin), eli onko niissä varsinaisesti eroja sopivuuden kannalta, takavakaajahan pitäisi olla bolt-on oman järjen mukaan? :idiot2:
-
Kyllä PRV vakaajan voi vinokoneenalle laittaa, toisinpäin se vakaaja osuu PRV:n öljypohjaan.
Mun mielestä tosin PRV:n vakaaja ei ole samalla paksuudella yhtä käykkä kuin vinokoneen, johtuen juuri siitä syvemmästä mutkasta.