Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 8-pätkä - 03.10.2014, 15:58:42
-
Alkanut tässä viileämpinä aamuina ihan tosissaan kummastuttamaan TDI:n hidas lämpeneminen. Aamulla kun lähtee töihin ajelemaan niin maantietä saa ajella 80-100 välillä sellaiset 7-8km ennenkuin on lämmöt mittarin mukaan normaalissa. Viisari alkaa hivuttautua asteikolle jossain 3km jälkeen.
Termostaatti on uusi alkuperäinen, mutta eipä tuo silläkään muuttunut. Ei tämä ostaessa lopputalvesta mun mielestä näin hidas ollut lämpöjään nostamaan. Lisälämmitintä ei tosiaan ole kun on tuontiauto.
Mitenkäs muilla lämpenee?
-
Näillä keleillä viiden kilometrin matkalla alkaa viisari aavistuksen nousta ja lämmintäkin puhaltaa. Samalta reissulta palatessa alkaa mittari jo puoliväliin asettua.
Kovilla pakkasilla viime talvena katsoin kellosta aikaa ja puolisen tuntia siinä meni, että viisari oli puolivälissä. Tyhjäkäynnillä ei noussut ollenkaan, vaikka miten pitkään käytteli. Sellaisia nämä dieselit ovat, kun kaikki lämpö karkaa pakokaasun mukana...
-
Kovin hyviä nää vehkeet ei oo lämpenee, vielä huonompia jos egr on tukossa.. Meneehä siinä hetki ku semmonen malmikasa lämpiää.
-
Tullut monena talvena itsellekin mieleen että pitäiskö kääriä koko motti vuorivillaan.
Pahvit keulalla ei tunnu hirveästi auttavan.
-
samaa ominaisuus mullakin on D5252T moottorissa mikä on transportterin keulalla. haukiputaalta iihin ku ajaa ni iissä on moottori lämmennyt 90 asteeseen volkkarin mittarin mukaan.
-
Samaa vaivaa... Vielä kun lisälämmitin on nakattu lepikkoon ja sen vesiputket on vielä lenkkinä paikallaan, niin se yhdistettynä ison alucoolerin tuomaan kylmään ilmaan, egr tulpattuna, voin kertoa, että tämmösellä kelillä kuin nyt (-2,3), saa jo huristella vähintään 15-20km, ennenkun normaalissa lämmössä, nippanappa!! Evryn kun tökkää päälle jo kylmänä, niin prosessi nopeutuu melkeen puolella... Mutta vilposta on joo...
Coolerin täydellinen peittely talviunille on edessä lähiaikoina. (Olis helppo ottaa pois talveksi kokonaan, mutta iglussahan sitä kersanakin aina talvet leikittiin...)
:2funny:
-
Huono lämpiäminen on tosiaan ominaisuus. Mulla oli Caravellessä tuo sama motti ja kyllä sillä sai ajaa nolla kelilläkin kymmenisen kilometriä, että oli normi lämmin. Sinne -30:n seutuville kun laski elohopea niin ei neula ei noussut puoliväliin ollenkaan jos ei antanut monoa. Nelosella kun huudatti mittarin mukaan noin 90 km/h 30 kilomeetriä niin nousi puoleenväliin, mutta rupesi laskemaan jos laittoi lämppärin puhaltamaan täysille tai takaosaston puhaltimen päälle. Ja Eberikään ei toiminut, ja egr tukittu.
-
sama ominaisuus vaivaa myös skodan 1.9 TDI moottoriakin. viikon oon nyt tommosella ajelut.