Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 11.05.2011, 12:03:34
-
Kysynpä täältä kun takavetoisten puolella tuntuu olevan aika hiljaista. :(
Vaihdoin Volvo 960-97 ohjaustehostimen paineletkun. Irrotin vanhan ja ajoin letku irrotettuna paikalliseen hydrauliikkafirmaan (noin 6km edestakaisin) jossa vaihtoivat uuden letkun. Sen jälkeen ohjausvaihde on kirskunut kuin metalli hankaisi metallia vasten.
Stetoskoopilla kuuntelin kun poika käänteli rattia ja se kirskunta kuuluu tasan rattiakselin ja hammastangon yhtymäkohdasta.
Paikallisen varaosaliikkeen omistaja kertoi, että hänellä oli samanlainen juttu 850:n kanssa ja syynä oli rattiakselin laakeri. Otti selvää hammastangon hinnasta ja voisi irrota suunnilleen samaan hintaan tehdaskunnostettu alkuperäistuote kuin mitä tulisi jenkkilästä tilattuna uusi (ties missä tehty kiinanihme). Ehkä luokkaa 380 euroa. Valitettavasti kyseinen Fixus-ketju ei pysty toimittamaan osaa.
Kumpaakohan kaveri mahtoi tarkoittaa? Vasemmalla on laakeri (Bearing) ja sitten on myös pusla (Bushing). Jotenkin kuulostaisi enemmänkin puslan kitinältä. Puslan vaihto on jo konstikkaampaa kuin tuon laakerin, arvelelen. Kummallekaan ei Vadis edes kerro varaosanumeroa. Eikä noiden vaihto ehkä ole kovin suotavaakaan omin päin. Etenkin kun kummassakin haitarissa on jo ollut jonkin aikaa öljyvuotoa.
Uskallanko ajaa vaikka ohjausvaihde kirskuu?
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/ohjausvaihde.png)
-
Jos kirskunta tulee tuosta "bushing"ista niin mahtaisiko sinne saada rasvaa jos avaa tuon ohjausakselin päässä olevan peitelevyn?
-
Eikös tuollaiseen löytyisi purkuosaakin? Senverran voitelua tuossa itse hammastangossa luulisi olevan, ettei mitään kirskuvaa ääntä saa millään tulemaan. Mulle tulee ennemmin mieleen joku holkki rattiakselissa rintapellin läpiviennissä tai muu metalli/metalli hankaaminen siinä ratin akselissa.