Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volvomatti - 05.10.2014, 15:06:24

Otsikko: Huoltovälit?
Kirjoitti: Volvomatti - 05.10.2014, 15:06:24
Viikon verran on ollut V70 D5 vm 2011
Oli huollettu 121 tkm lukemassa n 3 kk sitten huoltokirjan mukaan.
Nyt mittarissa 124 tkm ja tänään tuli ilmoitus, "määräaikaishuolto 30 vrk sisällä"
WTF  :o Miten näissä nuo huollot menee?

Vastauksista kiittäen Matti!
Otsikko: Vs: Huoltovälit?
Kirjoitti: aalt1n - 05.10.2014, 15:14:49
Viikon verran on ollut V70 D5 vm 2011
Oli huollettu 121 tkm lukemassa n 3 kk sitten huoltokirjan mukaan.
Nyt mittarissa 124 tkm ja tänään tuli ilmoitus, "määräaikaishuolto 30 vrk sisällä"
WTF  :o Miten näissä nuo huollot menee?

Vastauksista kiittäen Matti!
Jos olet varma, että huollot on tehty -> öljytikusta ei nouse bitumia ja vaihdetut osat on oikeasti vaihdettu, niin huoltovalon voit nollata tältäkin foorumilta löytyvällä ohjeella.

Huoltoväli on 30 tkm, mikä on mielestäni liian pitkä, mutta minkäs teet, kun kaiken kriteerinä on nykyään raha. Itse vaihdan esim öljyt kahdesti vuoteen max 15 tkm, p-asuodattimen ja ilmansuodattimen joka vuosi.

Lisäksi on tärkeitä huoltoja, joita ei ole huolto-ohjelmassa ollenkaan, kuin pelkästään lisätöinä. Tälläisiä ovat mm. automaattivaihteiston öljynvaihto, jäähdytysnesteen ja jarrunesteen vaihto. Itse teen nuo kahden vuoden välein max 40 tkm. Toivottavasti tästä sepustuksesta oli jotain apua.
Otsikko: Vs: Huoltovälit?
Kirjoitti: aalt1n - 05.10.2014, 15:31:07
Ja täältä löytyy ohje:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=61.0
Otsikko: Vs: Huoltovälit?
Kirjoitti: Volvomatti - 05.10.2014, 15:35:26
Kiitos aalt1n!
Kyllä siinä Volvoliikkeen leima on huoltokirjassa, olisko jäänyt kuittaamatta tjmv?
Täytyypä katella ohje.
Öljytikkua ei taida tässä D5 koneessa ollakkaan? Se on vähän huono juttu, olis mukava katella miten mustaa se on ja varmistaa että on tarpeeksi, onhan se varma mittari verrattuna elektroniikkahärpäkkeisiin.
Meinaan kyllä vaihella öljyjä tiheämmin omatoimisesti, eiköhän tässä onnnistu, 20 tkm minun ajoissa on vajaa vuosi. Nokkahihna vaatinee merkkiliikkeessä käyntiä ja rahanmenoa. Olikohan se väli 160 tkm?

Edelllinen auto oli 2013 Subaru ja siinä 15 tkm oli mielestäni aika lyhyt huoltoväli nykyaikana, muutenkin vähän karu ja vanhanaikaisen oloinen Volvoonkin verraten, siksi vaihtui  :)
Otsikko: Vs: Huoltovälit?
Kirjoitti: aalt1n - 05.10.2014, 15:51:18
On siellä se öljytikkukin, lainaus volvoforums.org.uk sivustolta:

Lainaus
the "service dipstick" is grey and near the bottom of the engine at the front, you will need a torch to find it ..
Otsikko: Vs: Huoltovälit?
Kirjoitti: Volvomatti - 05.10.2014, 16:15:04
On siellä se öljytikkukin, lainaus volvoforums.org.uk sivustolta:

Kiitos!
Varmaan ei ole tarkoitettu normikäyttäjän käyttöön kun pitää olla taskulamppu. Uskoin käyttöohjekirjaa jossa sanottiin, että D5 ei tikkua, elektroninen näyttö. Tosin en sitäkään ole löytänyt, en kyllä vielä etsinytkään kovemmin. Sain käsityksen, että ilmoitus tulee vain kun tarvii lisätä.
Jostain foorumilta luin, että sen näytön saa näkymään, mutta siinä ei ollut kerrottu miten saa.
m
Otsikko: Vs: Huoltovälit?
Kirjoitti: SirBBa - 05.10.2014, 16:43:20
Kyllä normikäyttäjäkin voi ne sieltä tarkistaa. Lyhyt harmaa tikku joka on todella tiukassa jos sitä ei ole nostettu vähän aikaan sieltä.
Tosin ne sinun öljysi on aivan mustat vaikka olisi vaihdettu 1km sitten.  :)

Vasemmasta viiksestä pyörittämällä saat öljy tason tarkistettua, tosin moottorin ollessa sammutettuna ja virrat päällä.
Otsikko: Vs: Huoltovälit?
Kirjoitti: Volvomatti - 05.10.2014, 16:57:23
Kyllä normikäyttäjäkin voi ne sieltä tarkistaa. Lyhyt harmaa tikku joka on todella tiukassa jos sitä ei ole nostettu vähän aikaan sieltä.
Tosin ne sinun öljysi on aivan mustat vaikka olisi vaihdettu 1km sitten.  :)

Vasemmasta viiksestä pyörittämällä saat öljy tason tarkistettua, tosin moottorin ollessa sammutettuna ja virrat päällä.

Kiitos! Täytyypä etiskellä tikkua. Ja niinhän se on diisselikoneissa, että öljy on heti mustaa. Hyvä kuitenkin se määrä on tarkistaa ja samoin viiksen mittari pitää käydä heti katsomassa. Siitä en kyllä muista tuommosia lukeneeni, mutta taitaa ollakkin niin, etten virta päällä ole pyöritellyt.
Toimintahan muuttuu sen mukaan onko virta pois/päällä/auto käynnissä.
Lämmittimen ajastinta esim ei saa ajossa säädeltyä, tietty turvallisuustekijä sekin.
m

Päivitys!
Kävin kokeilemassa.
Tikku löytyi, mutten saanut ylös, siinä on juuressa semmoinen muovikynsi, mitä pitäisi samalla saada väännettyä ulospäin. Ei oikein sopinut kuin yksi käsi huonossa asennossa sinne.  Viiksimittarin lukema löytyi  ja taidan nyt luottaa siihen, näytti ihan niinku manuaali sanoo ei ihan full vaan siitä pykälä alaspäin.
Pitää tuo huoltokuittaus vielä tehdä.