Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: [-mara-] - 05.10.2014, 19:32:08
-
Tervehdys. Tuli tuossa syyskuun alussa laiteltua itselle tuollainen kasipätkä volle käyttöautoksi. Auto muuten täysin kunnossa mutta eräs mystinen vika sitä vaivaa... Se pirskatti kun ei tahdo lämpimänä lähteä kunnolla käymään.
Ongelmia käynnistyksen kans on ollut ostosta lähtien mutta myyjä vakuutteli että kyse on pumpun ajotuksesta kun oltiin vaihdettu kuulemma uusi pumppu niin ajotus oli jäänyt kunnolla tekemättä. Noh, minä sen käytin huoltoliikkeessä pumpun ajotuksessa jossa sanoivatki että heittoahan siellä oli, vaan vika ei sillä korjaantunut.
Kylmänä(alle +5 astetta) kun auton laittaa tulille niin että hehkun merkkivalo on sammunut niin pyörittää starttia kankeasti pari kertaa ja sen jälkeen starttaa. Moottorin ollessa lämmin tai ilman lämpötilan yli +5, saa autoa sahata känyntiin 10-30 sekunttiin ennen kuin auto sytyttää.
Vedotkin autossa on hyvin tallella kun kiihdyttäessä ei tapahtu minkäänlaista hyytymistä tai nykäisyä joten en epäile suodattimessa olevan vikaa.
Voisiko joku asioista enemmän perillä oleva valaista mistä kannattis vikaa lähteä etsimään? Harmittaa jättää auton kaupan pihalla jonnekki parkkipaikan nurkalle että saa rauhassa sahata koneen käymään :-[
-
Otappa kokeeksi lämpöanturi irti, sijaitsee 1-2 pytyn välissä. Pitäis lähtä käyntiin. Itellä sama vika ja pumppu oli sökö.
Toki akku ja startti on kans vaihtoehto..
-
Kuulostaa kyllä pumpun ajoituksen pielessä ololta. Liekkö pumppu säädetty auton ollessa käynnissä, mittaiin kytkettynä? Jolloin ecu hoitaa ennakonsäätöä? Startatessa ecu taas ei sitä säädä, jolloin ennakko on säädettävä pumpulta heittokellolla.
-
Suodattimen kyllä vaihtaisin, vaikkakin pumpun ajoitus ongelmalta kuulostais.
Lämpötila anturi vaihtoon myös.
TDI lähtee kunnossa ollessaan, käyntiin +40-miinus 15 asteessa, justiin yhtä hyvin, eli heti!
Huonoilla hehkuilla yli -20, sahuuttaa jo vähän...
Paljonko on kilometrejä taulussa?
Alle 500000km ajettuna, siinä ei pitäis mitään vikoja vielä ilmetä, heh! :D
-
lainataan vähä topiccia kun saman ikänen 8pätkä tdi mutta huono käynnistyvyys on +7:stä -0 välillä, ei sahuuta pitkään mutta pyörii todella kankean oloisesti alle 0 asteen pakkasilla hörähtää niinkun ei mitään pienen mustan savun saatelemana ja sama on taas sitten yli 7 asteen lämpötiloissa. pumpun remmi vaihdettu hiljatain että ennakot pitäisi olla kunnossa.:)
-
Entäs ennen remmin vaihtoa?
-
tuommonen se on ollu koko ajan. sinänsä ei häiritte ku lähtee kuitenki käymää, heikomillaankin moottori pyörähtää 4 kierrosta ennen kun käynnistyy, normaalisti ei kerkiä kunnolla kierrostakaan pyörähtää kun hörähtää jo hörskötteleen. muuten pelaa tosiaan hienosti mutta tuo tietty väli lämpötiloissa niin aiheuttaa tuollasta ihmeelistä käytöstä.:O