Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvosuhari - 11.05.2011, 15:17:10

Otsikko: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: volvosuhari - 11.05.2011, 15:17:10
Kysyn kun en tiedä, mistä johtuu 740 GL farkun moinen ykkös- ja kakkosvaihteiden takertelu, muut vaihteet toimivat normaalisti. Laatikko on kovalla 5:lla.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: järviin - 11.05.2011, 15:20:53
Takertelee miten?
Eikö mene päälle?
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: Puavo - 11.05.2011, 16:06:53
Kokeilepa nostaa pakkilukon salpaa vaihdetta kytkettäessä. Jos toimii paremmin niin pakkilukon rautaa säätämään.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: Taavi.H - 11.05.2011, 16:11:45
Ääni täältä pakkilukon raudalle.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: TOK - 11.05.2011, 16:47:37
Kun jokin (mikä tahansa) vaihde on silmässä, niin kuinka paljon keppi pääsee liikkumaan sivusuunnassa?

Suuret väljyydet kepin sivusuunnassa johtuvat siitä, että kepin alapäässä olevat puslat ovat menneet väljiksi. Auton alle kun ryömii ja kuusiokoloavaimella aseistautuneena avaa tuon kepin alapään liitoksen, niin sinne voi laittaa vaikka sopivan paksuisia prikkoja väliin niin kepistä tulee sivusuunnassa tiukempi.

Tuo kepin sivuttaislöysyys aiheuttaa sen, että keppi ottaa ensin kiinni pakkisalpaan ennenkuin vaihteensiirtotanko on kohdillaan ykkösen/kakkosen kytkemistä varten. Pakkisalvan säädölläkin sitä voi helpottaa, mutta kepin tiukentaminen alapäästä sujuu vähemmällä ruuvauksella, joskin se on tehtävä auton alla. Mielestäni tuo kepin kiristäminen tekee vaihtamisesta muutenkin mukavampaa.

Kepin alapäähän myydään myös sinisellä tiskillä ihan virallista puslasettiä, tosin ne taitavat olla edelleen muovia joten tulevat jatkossa väljistymään uudestaan. Prikkojen kanssa on toisaalta haastavaa löytää juuri sopivan paksuiset jotta saa kepistä kaiken väljän pois, millin kymmenys kepin alapäässä on sentti ohjaamossa...
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: järviin - 11.05.2011, 16:50:38
Sopivan kokoinen O-rengas auttaa-> tulee timmi. ;)
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: volvosuhari - 11.05.2011, 20:02:20
Takertelee miten?
Eikö mene päälle?
ykkönen takertelee ikäänkuin siellä olisi jotain / jokin joustava... vastassa. Keppiä pitää hiukan heiluttella oikeelle ja samalla ronskisti työntää, että ykkönen menee päälle. Joskus kakkonen menee päälle helposti, kun keppiä siirtää vähän oikeelle mut se ei aina osu samalle kohalle. Usein menee nelonen ensin ja sitäkautta kakkoselle. 4lta 2lle menee paljon helpommin. Mutta kuten neuvoitte, mä meen "vanhan rouvan" alle ja tutkimaan tarkemmin missä on väljää ja minkä verran. Onko välyksen kanssa kuinka tarkkaa, meinaan ettei niitä kai parane ihan tiukaksikaan sovitella, jonkinlainen välyshän sinne tulee jättää, vai??
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: TOK - 11.05.2011, 20:14:02
mä meen "vanhan rouvan" alle ja tutkimaan tarkemmin missä on väljää ja minkä verran. Onko välyksen kanssa kuinka tarkkaa, meinaan ettei niitä kai parane ihan tiukaksikaan sovitella, jonkinlainen välyshän sinne tulee jättää, vai??

Vaihdekepin alapään saa käytännössä shimmata niin tiukaksi kuin saa, kyllä se liikkuu siltikin.

Kokeile kuitenkin ensin kuinka paljon keppi liikkuu sivuttain vaihde silmässä, ja sitten vielä se että meneekö kakkonen helpommin sisään kun nostaa pakkisalpaa (kuin laittaisit pakkia sisään). Helpompaa kuin auton alla ryömiminen :)

Omassakin autossa on kepin väljyyden lisäksi vähän sellaista, että joskus ei vain ole "palikat kohdallaan" laatikossa kun tarjoaa auton seistessä pykälää sisään. Tällöin helpottaa että käyttää isompaa pykälää ensin, vaikka nelosta. Sen jälkeen menee pienemmätkin helposti, erityisesti jos kahlaa yksittäin kaaviota läpi alaspäin eli 4 -> 3 -> 2 -> 1. Tuohon ei auta kepin välysten tiukkaaminen, vaan joko auton pitää liikkua vähän tai varovasti pikkasen kytkintä nostaa, tai sitten vaan käyttää isomman kautta ensin.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: järviin - 11.05.2011, 20:20:49
Ettei olisi murtunut se teline missä se kepin alapää on kiinni.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: voimavolvo - 11.05.2011, 22:53:34
Täältä ääni väljälle kepille tai sitte joku muu kepin kiinnitys on tosiaan löysällä/rikki. Pakkilukkoon ei kannata koskea turhaan.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: Huikkoster - 11.05.2011, 23:01:30
Meillä oli pakkilukon ruuvit löysällä ja säätö mennyt aivan laitaan. Summamutikassa säädin puoleen väliin säätöaluetta ja alkoi menemään vaihteet päälle.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: donk - 12.05.2011, 07:45:40
Itsellä on useammassa kulkineessa ollut sama vika ja aina se on korjaantunut alapään rukkauksella/uusilla öljyillä. Sinne kuuluu alkuperäisesti kaksi muoviholkkia ja yksi o-rengastiiviste. Eivät merkkiliikkeesäkään montaa euroo maksa. Pitää vaan kasata oikeassa järjestyksessä ettei laita o-rengasta väärälle puolelle, silloin vaihtaminen voi mennä vaikeeksi. Myös pelkällä laatikkoöljyjen vaihtamisella olen elvyttänyt onnistuneesti yhden laatikon. Tuo salpa on hyvä säätää osien vaihdon jälkeen.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: volvosuhari - 12.05.2011, 08:58:05
Kiitos teille neuvoista, enköhän noilla saa jotain parannusta aikaseksi. ;) Käyn kopeloimassa vanhaa helmojen alta, ties vaikka alkais pelittää. Ellei, niin sitten pitää alkaa etsimään uutta vaihteistoa. Tulipa mieleen tommonen, ellei vaihteiden toimintaa saa siedettäväksi, mitäs sanotte jos vaihtasin automaatin manun tilalle. Tietenkin siihen tarvitaan muutama osa lisää, mut... Onko täysin mahdoton ajatus?
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: TOK - 12.05.2011, 15:11:10
ellei vaihteiden toimintaa saa siedettäväksi, mitäs sanotte jos vaihtasin automaatin manun tilalle. Tietenkin siihen tarvitaan muutama osa lisää, mut... Onko täysin mahdoton ajatus?

Kyllä se on ihan tehtävissä. Taitaa olla helpompikin noinpäin että manuaalista automaatiksi, siinä pääpiirteissään poistetaan kytkin ja vaihdetaan leveämpi jarrupoljin sekä vaihdekepiksi tulee erilainen nuija. Keskikonsolin muoviverhoilun taitaa joutua hommaamaan automaatillisesta autosta, että saa sen PRND21-kaavion kepin viereen. Kyse siis siitä vaihdekepin ympärillä ja käsijarrukahvan alla olevasta pömpelistä, joka on sinänsä helpohko vaihtaa.

Jonkinverran työläshän se silti on, vaihteiston irrotus autosta on raskas homma ja tosi mukavaa sitä vasta onkin punkea sinne takaisin.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: volvosuhari - 12.05.2011, 16:36:14
Joo, nyt oon tutkinut tilannetta vaihteiston suhteen ja väljäähän siellä on, etten sanos riittämiin. Kunhan saan jostain revityks aikaa niin konttaan vollen alle ja teen vivuston jemptiksi. Kiitos teille kaikille neuvoista.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: seiskanelonen - 13.05.2011, 00:03:11
Jos et omaa tilavaa tallia ja kunnon autonosturia niin älä nyt heti rupee vaihtaa vaihteistoa, josko tulis kuntoon ym.seikoilla.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: skatt - 16.05.2011, 21:03:55
Motonetistä saa muuten tuon helasarjan johon kuuluu ne kaksi muoviholkkia ja yks kuminen O-rengas. Hintaa 4.90. Wetteriltä kävin hakemassa omaan vielä kepin yläpäähän kaikki uudet kupit, kumit ja helat. Hintaa oli osilla n. 25€, eli ei pahan hintanen ollenkaan, ja vaihossa meni noin tunteroinen. Jos vain tarvit on mulla räjäytyskuva tuosta vaihekepistä, ni laitan näkyville. On tosin M46:nen, mutta pääpiirtein se on samanlainen.

Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: skatt - 16.05.2011, 21:06:14
Tuossa linkki Motonetin osiin. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=18-2583
Loput sitte siniseltä  :)
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: volvosuhari - 23.05.2011, 09:47:15
Nonnih, nyt on vaihteiden siirron ongelma ratkaistu, tai ainakin melkeen. Ne puslat siellä vahdekepin juuressa olivat tosiaan kuluneet väljiksi, täytynee käydä hankkimassa uudet holkit, en löytänyt sopivia prikkoja, jos reikä oli sopiva, niin sitten liian paksuja tai suurikokoisia. Kasasin vanhoilla vermeillä.
Suurimpana syyllisenä oli kytkimen säätö, vähän liikaa välystä vaijerissa. mikä on oikea kykinpolkimen tyhjän liikkeen pituus, tai siis paljonko poljin painuu ennen kun vaijeri alkaa vetää kytkunhaarukkaa?
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: AtAi - 23.05.2011, 10:23:19
Suurimpana syyllisenä oli kytkimen säätö, vähän liikaa välystä vaijerissa. mikä on oikea kykinpolkimen tyhjän liikkeen pituus, tai siis paljonko poljin painuu ennen kun vaijeri alkaa vetää kytkunhaarukkaa?
Kytkimen säätö ainakin 200 ja 300 sarjoissa katsotaan kytkinpolkimen asennosta, säätö oikea kun poljin on lepotilassa joko tasoissa jarrupolkimen kanssa taikkapa maksimissaan sen kytkinpolkimen kumin verran korkeemmalla.

Olettaen että tässä asennossa kytkin ei luista. ja irroittaa riittävästi.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: Nercs - 23.05.2011, 16:38:53
Kun kytkinhaarukkaan säädetään se 1-3 millin välys niin ei pelkoa kantamisesta.Säätömutteri ja lukitusmutteri auki ja välys, se on siinä kun  tuo 1-3 millin välys on  kytkinhaarukan liikeradassa.
Otsikko: Vs: volvo 740 ykkös ja kakkosvaihde takertelee
Kirjoitti: volvosuhari - 24.05.2011, 18:54:03
Kiitti vinkeistä, nyt mä uskoisin selviäväni ::)