Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: L4NDe - 06.10.2014, 21:31:51

Otsikko: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 06.10.2014, 21:31:51
Dudiin elikkäs tämmönen vehe tuli hankittua :pomo:
Toinen koskaan omistamani auto ja kyseinen vehe tulee pysymään itsellä ja pitkään. Edeltäjä oli myös lankku, joka sai uuden elämän kilpurina ja amatzonin peränä.
Kori on todella kopakassa kunnossa. En ole löytänyt vielä yhtäkään paikkaa mistä olisi hitsattu ja ainuat paikat mistä tähän mennessä löytäny pientä kukintaa niin vasemman takaoven nurkasta. Takakaaria on joskus paikkailtu ja laitettu muoviset lokarit.

Kaikinpuolin aivan soiva peli mutta tottakai tästäkin löytyy jotain moitteita.
- Takaa oikeilta kuuluu vaimea kolahdus kun painaa kaasua ja nostaa jalan kaasulta. Joku viisaampi varmaan osaa neuvoa mistä sieltä välystä mahdollisesti löytyy. Edellinen omistaja vaihtoi
minun pyynnöstä taakse puslat, H4 heijastimet eteen & katsastutti auton.
e. Ei vaihtanut kuin isommat, pienemmät oli entiset.
- Takavalot on kulahtanut ja oikeanpuolimmaiseen pääsee hitusen vettäkin. Pitäs tiivistellä ku kotopuolessa pääsee käymään. Mitään vinkkejä millä nuo sais myllytettyä kirkkaaksi?
e. Kai siellä nyt vettä oli kun joku tunari oli vetänyt silikoonilla alareunan kiinni --> vesi ei päässyt pois  ::) Edelleen samat takavalot, nyt kahteen kertaan hiotut.
- Jouset ja iskarit on löysähköt. Ostohetkellä perä oli maassa. Vaihdatutin jouset taakse. Ei oo tarkotus madaltaa. Lisää alustan osien vaihtoa luvassa kun lompakon nyörit antaa periksi :)
e. Käytännössä koko alusta uusittu takaiskareita lukuunottamatta. Melkeen kuin junalla ajelis.
- Koneesta kuuluu vaimeaa nakutusta kun kierrokset nousee, ei mitenkään häiritsevästi. En oo vielä perehtyny, että kuuluuko nakutus virranjakajasta vai onko onko venttiilien välykset eläny isommiksi. Muutempa kone käy, käynnistyy ja vetää hyvin :)

Pohja on hyvässä massassa mutta vois sen ainakin kattua läpi ennen ku suolaa on joka tiellä. Ensikesänä tai siihen mennessä mielessä olisi joko kunnostaa vanhat takavalot fiksun näkösiksi tai ostaa kirkkaalla ylärivillä olevat. Lisäksi edestä jouset ja kaikki iskarit vaihtoon. Samalla vaihella kaikkea pikkuosaa mikä vaikuttaisi olevan vaihtokunnossa. Hihnalle tulee 4v täyteen seuraavan katsastuksen kieppeillä. Mielessä on käyny, että vaihtasko samalla nokankin mikäli lompakko antaa myöten ja löytyy intoa opetella ite tekemään koneelle muutakin ku vaihtaan öljyt ja tulpat  ::). Tarkotus ois myös paikkailla kiveniskemiä & myllyttää maalipintaa.

Sitten vähän tekniikasta
Mottina B230FD
Ohjaustehosti
SRS-järjestelmä
Kaijuttimet ovissa ja hattuhyllyllä. Näitäkin tosin vois päivitellä...
Kahet alut löytyy, toiset vielä rappaamatta & maalamatta, toiset talviunilla.
Seuraava katsastus 1.16 8)

Olen opiskelija ja auton hankin ihan käyttö- ja harrasteautoksi. Rahaa eikä aikaa ole kerralla tehdä kaikkea joten isommat huollot siirtyvät väkisin kesälle, jolloin sitä pätäkkää on millä laittaa. Ohjeet, neuvoja, kehut, moitteet ovat kaikki tervetulleita! Tein tämän topicin lähinnä siksi, että saan kohdistettua omaa autoa koskevat kysymykset kuvineen päivineen omaan osioon. Ja onhan tuo nyt aivan helkkarin hienossa kunnossa oleva lankku. Montaa autoa kävin kattomassa mutta kyllä tässä oli kovimmat pellit.  8)


Oli edellisen omistajan jäliltä meleko likasessa kunnossa niin pesasin joutessani ja hierasin vähä vahaakin pintaan perinteisesti vanhalla sukalla. Ala Biltema. Pahoittelen Lumia800 laatua!  :D
(http://i.imgur.com/kd6Bb45.jpg?1)(http://i.imgur.com/Ps1QhQZ.jpg?1)

11.7.2015 Pesun ja vahauksen jäliltä
(http://i.imgur.com/Me0dmkK.jpg?1)

4.1.2018 272tkm ostaessa, 315tkm nyt. Kelpo ja soiva peli ollut kun pikku lapsuudet sytyksestä löyty ja tuli kuntoon. Ensi kesänä tulossa isompi jarruremontti mutta muuten tuskin tarttee muuta tehdä kuin vaihdella öljyjä.  8)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
Kirjoitti: janne81 - 06.10.2014, 21:47:51
Ihan on pontevan olonen peli.
Takavaloille: 240-320-600(1000) hionta ja lakka päälle. Kaikki tuo vaalea on saatava pois jotta pysyy kirkkaana.Useat korjattu tuolla reseptillä ja tulee hyvät.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
Kirjoitti: squealer - 06.10.2014, 22:19:32
Minkähänlainen tulisi, jos maalaisi nuo (kulahtaneet) punaiset osat punaisella kuultomaalilla? Ei ole ainakaan hinnalla pilattu (6,90€/150ml) ja saa varmaan pyyhkäistyä tinnerillä tms pois, jos menee ihan vituralleen.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/609654/Kuultomaali-150ml-punainen (http://www.motonet.fi/fi/tuote/609654/Kuultomaali-150ml-punainen)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
Kirjoitti: janne81 - 06.10.2014, 22:21:08
Minkähänlainen tulisi, jos maalaisi nuo (kulahtaneet) punaiset osat punaisella kuultomaalilla? Ei ole ainakaan hinnalla pilattu (6,90€/150ml) ja saa varmaan pyyhkäistyä tinnerillä tms pois, jos menee ihan vituralleen.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/609654/Kuultomaali-150ml-punainen (http://www.motonet.fi/fi/tuote/609654/Kuultomaali-150ml-punainen)
Tuo hapettuma puskee muutamassa viikossa läpi. BTDT.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
Kirjoitti: Volvopoju - 06.10.2014, 22:42:27
Ei mitään kuultomaaleja, kunnon hionta vaan että lähtee hapettumat pois ja kirkaslakkaa päälle. Tulee oikeasti ihan törkeen hyvät.

Noita mädätyslistoja voisi koittaa ehostella myös takaisin tummiksi.

Yleisilmeeltään kumminkin ihan siisti! :)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
Kirjoitti: L4NDe - 06.10.2014, 22:47:05
Ei mitään kuultomaaleja, kunnon hionta vaan että lähtee hapettumat pois ja kirkaslakkaa päälle. Tulee oikeasti ihan törkeen hyvät.

Noita mädätyslistoja voisi koittaa ehostella myös takaisin tummiksi.

Yleisilmeeltään kumminkin ihan siisti! :)

Juu koitin kattella aineita nuihinki mutta ei sattu Biltemassa silmään ku pikasesti siinä pyörähin. Jos on ehottaa jotain lompakolle sopivaa tököttiä niin ei kyllä yhtään haittaa  ;)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
Kirjoitti: L4NDe - 07.10.2014, 14:30:38
Kävinkin sitten tänään k-raudassa. Tarttu paperia ja lakkaa mukaan. Pari tuntia siinä sitten meni. Toisen kerroksen lakkaa kun olin vetäny niin sadepilvet yllätti  :2funny:

Eli tästä lähettiin
(http://i.imgur.com/5efZ9DB.jpg?1)

Tähän tultiin, yksi ohut kerros lakkaa päällä. Toisen jälkeen tosiaan rupes vettä tulemaan. Saa nähä kuinka vituralleen meni.
(http://i.imgur.com/UzI3UJe.jpg?1)

Ja loppukevennykseksi konehuonekuva. Mitä erua muuten on 230F:llä ja 230FD:llä. FD koneita löytyy minuntietojen mukaan 940 sarjasta. ::)
(http://i.imgur.com/CWClAmV.jpg?1)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: janne81 - 07.10.2014, 15:07:00
FD on F jossa mausteena pulsair ja egr.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Merlin - 07.10.2014, 17:34:38
Kyllä se on komea. Pitäisi omastanikin hioa ja lakata takavalot.

(http://i.imgur.com/CWClAmV.jpg?1)
Mikä tuo hässäkkä on tuossa pakosarjan päässä, josta menee letku ohjaustehostimen pumpun viereen?
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Huikkoster - 07.10.2014, 17:42:12
Se on se pulsair. Työntää ilmaa käynnistyksen jälkeen pakosarjaan. Vähentää päästöjä eli ihan tylsä laite ;D
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: jen - 07.10.2014, 17:45:55
Kyllä se on komea. Pitäisi omastanikin hioa ja lakata takavalot.
Mikä tuo hässäkkä on tuossa pakosarjan päässä, josta menee letku ohjaustehostimen pumpun viereen?
pakokaasujen takaisin kierrätyshässäkkä eli egr.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Huikkoster - 07.10.2014, 17:53:06
Eikö egr oo se metalli putki joka menee imusarjan alle?
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: jen - 07.10.2014, 18:17:21
Eikö egr oo se metalli putki joka menee imusarjan alle?
aivan oikein!siellä on se itse egr venttiili mikä yleensä jumissa,mutta liittyy tähän samaan paskaan (järjestelmään) eli nämä toiset putket  mitkä pakosarjan puolella on pulsairin putket mitkä tukitaan esim co-säädön ajaksi.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Merlin - 07.10.2014, 18:22:02
Se on se pulsair. Työntää ilmaa käynnistyksen jälkeen pakosarjaan. Vähentää päästöjä eli ihan tylsä laite ;D
Jotain tuollaista ajattelinkin. ;)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: jen - 07.10.2014, 18:23:56
Jotain tuollaista ajattelinkin. ;)
ja yleensä ei toimi ja useista poistettukin.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
Kirjoitti: squealer - 07.10.2014, 23:33:35
Tähän tultiin, yksi ohut kerros lakkaa päällä. Toisen jälkeen tosiaan rupes vettä tulemaan. Saa nähä kuinka vituralleen meni.
(http://i.imgur.com/UzI3UJe.jpg?1)

No niin, niistähän tuli melkein kuin uudet  O0
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: TVS - 08.10.2014, 00:41:39
FD on F jossa mausteena pulsair ja egr.
Minoon useasti pohtinut, ja pohdin edelleen, että millähän boksiversiolla tuo pulsairillinen versio on, ja miten hitossa lambdasäätö voi toimia jos pulsair työntää koko ajan ilmaa pakokanavaan(pienillä kuormilla)  ???
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230F
Kirjoitti: L4NDe - 08.10.2014, 13:12:42
No niin, niistähän tuli melkein kuin uudet  O0

Juu ohan ne nyt helekkarin palijo nätimmät! Täytyy vielä saada kuivaan talliin ja ruveta tiivistelemään niin menee varmasti vielä usiamman vuoden.

Perjantaina lähetään ekalle pohjosen reissulle. Tosiaan tulee sahattua aikapaljon Turku-Oulu väliä. Emäntä eilen motarilla sano, ohan täsä mukavempi istua ku edeltäjässä. Siinä kuulemma tuntu perseessä ku polkas jalan lattiaan ja tässä ei ota ku mahanpohjasta  ;D

Kuskinpenkkiä pitäs tutkailla. Hyvä siinä on istua mutta jotku jouset siellä rutisee ja selkänojaa vasten makaa jotakin ku takapenkiltä kattoo.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 10.10.2014, 12:07:20
Eipä lähettykkään turusta vielä mihinkään. Tiistaina ajanu noin 60km autolla ilman mitään robleemaa. Tänään starttasin nii ei pahemmin hörähtele. Hain 10l bensaa tankkiin eikä vieläkään. Ollu aika märät kelit niin putsasin hiekkapaperilla puolan piuhojen kiinnikkeitä sekä pyöriää ja virranjakajankannen nastoja. Sitte se tuntu jo hörähtävän mutta ei käynnistyny. Tulpat käytin irti, näytti olevan kaikki kosteita, kuivasin, laitoin takasi mutta ei lähteny käymään. Kun lopettaa starttaamisen niin aivan kuin siellä olisi jonkinlaista jälkisytytystä, että se koittaisi käymään. Antaa vikakoorin 1-1-1 eli ei vikaa. Sulakkeet ehjiä ja ovat kupissaan. Osa sulakkeista tosin näyttää aika vanhoilta.

Lähdettyäni hakemaan työkkaluja radio jäi autoon päälle vaikka virrat kytki pois. Outoa...  Mitähän tuohon nyt lähtis vaihtamaan? Puolaa, virtalukon pohjaa, bensapumpun relettä? Löpö ei haise kun kontissa ja sekin kanisterin takia. Maahan ei valu löpöä mistään ja kipinä kyllä tulee. Viimeisimmän startin jälkeen en vielä kattonu tulppia uudestaan, että ovatko taas märät kun ei se yrittänytkään.

Täytyy varmaan hinauttaa auto J. Kujalan pihaan ja lähtiä lomille ellei homma kohta ratkia.

e. Lähin ruiskutuspumpun relettä hakemaan ja vaihan samantien kaikki sulakkeetki. Toivotaan, että tällä ratkias.
ee. Vaihdoin releen ja sulakkeet. Nyt se yritti jo käymään mutta sano vaan tsup tsup. Sitte se taas lopetti yrittämisen. Tulpat on märät.
eee. Seuraavaksi varmaan hakeen uuet tulpat ja apteekista vehkeet, että saa vedettyä löpöt pois. Jospa se sitte jo starttais...
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: TVS - 10.10.2014, 18:32:58
Ota suuttimista johdot irti ja hetken starttia kaasu pohjassa ni kuivahtaa.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 10.10.2014, 19:02:42
Ota suuttimista johdot irti ja hetken starttia kaasu pohjassa ni kuivahtaa.
Tulppien haussa kesti ja ku olin vaihtamassa tulppia niin ei siellä enään löpöä ollu. Kokeilin vaihdon jälkeen starttia niin ei se yrittänykkään.  :-\
Ei edelleen näyttää samaa 1-1-1.
Vaihdettua: Tulpat + ruiskutuspumpun rele.
Antaa kipinää ja bensaa.
Kone kävi siis tähän asti tasaisesti ja hyvin ja startatessa lähti käymään jokakerta noin kahdessa sekunnissa.

Voiko kannentiiviste lahota ykskaks seisottamalla autoa ruudussa paripäivää?
Voiko olla, että kipinä ei ole syystä tai toisesta ole tarpeeksi vahva, että oliskose kuitenkin vika puolassa/virranjakajassa/pyörijässä/tulpanjohdoissa?
Voiko moottorin kampiakselin anturi vai mistä se näissä lukee sen, että pyöriikö moottori (kai tässäkin jo sellainen on) hajalla oleminen aiheuttaa tällaista?
Voiko ilmamassa anturi aiheuttaa tällästa ilman, että se antaa mitään vikakoodia?
Mitenköhän tuo virtalukonpohja. Kahella avaimella koitin, ei mitään vaikutusta.
Imupuolta en oo vielä kattonu läpi. Voihan se olla, ettei se saa ilmaa.
Mitenköhän sitten nuo moottorinohjaus laitteet. Kalliita ainakin ovat.
Entäs sitte jos katti on menny romuksi ja tukkinu putken?

Hyvät neuvot, vinkin ja ohjeet niin vianrajaukseen kuin etsintään ovat nyt kullanarvoisia. Auto saa seistä tossa viikon ja näyttää nätiltä. Lomaa täytyy päästä viettämään joko auton kera tai ei.
Ois nyt ees kotopuoleen päässy niin siellä ois ollu tilaa missä räpeltää. Täytyy varmaan hinata auto huoltoon kun lomalta pääsee.  >:(
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Gt-70 - 10.10.2014, 19:46:42
Pyöriikö bensapumppu auton alla kun virrat laittaa päälle,kuuluu korahdus sisälle saakka?
Käytä virtalukon pohjan töpseli pois ja ja crc:tä suihkaus ja takaisin ja ruiskun sulake kannattaa myös tarkistaa konehuoneesta  ;)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 10.10.2014, 19:56:33
Virrat lyöö päälle niin kyllä tosiaan kuuluu ääni auton alta. Ennen kun vaihdoin tulpat niin vanhat tulpat aivan ui bensassa, että en jaksaisi uskoa, että kumpikaan pumppu olisi hajalla. Huomenna aamutuimaan käyn vielä kokeilemassa. Täytyy etsiä tämä ruiskun sulake ja tarkastaa sekin :)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 11.10.2014, 08:08:46
Sen verran kiirus, etten kokeillu ku vielä kertaalleen käymään. Yskien se yritti käynnistyä mutta seki ilo loppu lyhyeen. Jälleen samassa pisteessä, ei edes yritä, varmaan tulpat hukku taas. Kuuluuko lambdavalon palaa käynnistäessä? Se tosin sammu kun kone hörähteli. Pääseeköhän mulla bensaa putkeen ja se lopettaa yrittämisen ilmamassa anturin takia?

Nyppäsin akun irti ja lompsin tästä lomille. Ehtii tässä viikon pohtia mistä lähtee ensiviikonloppuna vikaa etsimään ja kokeilemaan.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Kaksnelikantti - 11.10.2014, 12:21:30
Kyllä kuuluu palaa sen lambdavalon kun starttaat ja sammuu ku lähtee käymään.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: TVS - 11.10.2014, 23:54:56
Kyllä kuuluu palaa sen lambdavalon kun starttaat ja sammuu ku lähtee käymään.
Sammuu itse asiassa kun tietty kierrosluku yritetään, eli jos kone "yrittää" käydä niin valo voi hyvinnii sammua vaikkei kone vielä sanan varsinaisessa merkityksessä käy.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 12.10.2014, 10:29:02
Jep jep. Lähen ettimään vikaa maadotuksista. Tuo radion outo toiminta vaikuttaisi siltä, että akku purkautuu runkoon. Tankin vois imailla tyhjäksi ja laittaa tuoretta löpöä. Se nyt viikon seisoo kosteessa, tankissa arviolta 15l löpöä, mahtaa kerätä vettä tankkiin... Sitte kaikki konehuoneen releet ja sulakkeet. Halvat jutut ensin. Sitte menee virranjakaja, pyöriä, tulpanjohot vaihtoon. Toimiva sytkäboxikin löyty tutulta volvonistilta.

Puolassa tuskin on vikaa kun kerta kipinä tulee vai voiko heikko kipinä lähteä puolasta lähtien?

Sitte jos turusta löytyy innokkaita harrastajia joille raha kelepaa niin auttas varmaan kummasti ku käyttäs läppäriä ledilootassa kiinni.

Jotaki siellä sentään toimii oikein kun heittää yrittämästä heti kun putkeen pääsee palamatonta bensaa :D Pikkasen vittumainen koittaa vaan starttailla ku tasan kerran voi koittaa ja sitte ootellaan, että bensa haihtuu putkesta. :2funny:

Kesällä tuli hinaukseen uusi laki mutta se kai koski vain kaupallista hinausta? Kaverihan saa vetää köydellä kaverin autoa ilmaseksi vaikka suomen halki kunhan autot on yksityishenkilöiden nimissä?
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Volvopoju - 12.10.2014, 12:11:29
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288739111086.html

Kyllä, ilmaiseksi saa hinata.  ;)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: paasikivi - 12.10.2014, 13:01:02

Lähdettyäni hakemaan työkkaluja radio jäi autoon päälle vaikka virrat kytki pois.


Eiköhän toi oo aika selkee virtalukonpohja vika.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 17.10.2014, 22:01:57
Nyt ollaan jännän äärellä. Lähin hakemaan akkua sisälle lämpimään, että saa latailtua sen yöllä, että saa huomenna starttailla niin piruuttani kytkin kiinni ja näytin avainta niin mokoma lähti heti käymään. Hyvä ku startti kerkes ees pyörähtää. Ajelinkin asemalle ja löin tankin täyteen. Ei volvo halunnu pohjosen reissulle vissii ;D

Vika edelleen siis mysteeri. Päivänvalossa kunhan tässä joutaa niin täytyy käydä nuo maadotukset läpi ja virtalukkoa ihmetellä. Sulki kyllä aika monta vikavaihtoehtoa tämä iloinen käyntiin lähteminen pois  8)

Ihan nyt varmistukseksi, tuo kampiakselin asennon tunnistin vai mikälienee anturi näissä katti vehkeissä, sotkeekose sytytyksen vai heittääköse antamasta bensaa jos se ei toimi oikein?
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 26.10.2014, 00:28:43
Komeesti on Volvo lähteny käymään.  8)
Huomenna lähetäänki emännän kanssa sillä Helsingin reissulle! :hello:

Eipä täsä ihmeitä olla autolle tehty. Käyntihäiriön aiheuttajaa en oo löytäny. Nyt painitaan oikeiden parkkivalojen kanssa. Tossa oli hetken aikaa vähän kuivempaa niin sain tiivisteltyä oikean takaparkkivalon. Ei mee enää vesi sisälle. Sulake ei vaan vieläkään kestä. Vähä harmittava ku samalla pimenee kojetaulun valot ja edestä menee kans parkki pimeeksi. Täytyy varmaan antaa olla kunnes saa käytyä Hailuodossa nii saa tallissa autua rapata :) Samalla saa poimittua vanteet kyytiin. Sitte pääsis hiomaan, kiillottaan ja vahaamaan ens kesäksi vanteet!
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 16.12.2014, 12:30:22
Volvo on pelannu ja tuntuu helekkarin hyvältä ajaa. Veljelle iski autokateus vaikka hän ajelee 15 vuotta uudemmalla volkkarilla  :2funny:
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille foorumilaisille  8)

Tästä tällänen pikku kevennys  :2funny: https://www.facebook.com/video.php?v=648675671869779&fref=nf
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 30.12.2014, 14:47:38
Oivoi

Volvo teki temput uuestaan. Koitti käymään sinä iltana ku etelästä pohjoseen tultiin tunti sen jälkeen ku auto oli pihassa nii eipä lähtenykkään. Valot palo miten sattu, radio teki omiaan. Akku irti ja aamulla takasi niin johan taas lähettiin ja niinku ois mittään vikkaa ollukkaan.  :idiot2:

Tännään ku tarkeni jo hommata auton parissa niin käytin oikian takavalon irti ku parkit ei pala oikialla puolella. Kuivasin ja tiivistelin ja otin edellisen omistajan hienon hienot silikooni korjaurkset pois sieltä. Auton ku laittaa käymään ja antaa seisua paikallaan niin sulake kestää mutta sitte ku lähtee ajeleen niin oikian parkkien sulake pallaa samantien.  >:( Tiiä nyt pallaako se heti ku jarru/vilkku/pakkivalot syttyy vai mistä se nyt kiikastaa.

CRC:llä suihkuttelin maadotuksia konehuoneesta. Eipä sielläkään mikään hälyyttävässä kunnossa ainakaan ollu. Venakopan maadotus oli kyllä suolassa ja paskassa mutta kai se nyt pitäs silti maadottua ku piuha oli ehjä. Täytyy varmaan viiä Turussa, jahka sinne takas pääsee, niin johonki liikkeeseen/reiskalle katottavaksi. Kylymässä tallissa kaiken kiireen keskellä viitti palella ja purra hammasta.

Löyty ensimmäinen reikäki auton pohjasta. Pelkääjän lattiassa pehmiää, ei kuitenkaan matot oo märät. Mahtaa olla kuskinpuolellakin samassa kohassa vaan ei vielä massan alta reikää nää. Muutempa tuo pohja kesti tarkemman tarkastelun. Pääseeki sitte kevväällä rappaamaan pohjaa. Aattelin käydä ihan perusteellisesti läpi. Vanhat massat pois, leikata ja hitsata pohjaa sen mitä pittää (ei pitäs olla kyllä ku just ja just nuo 2 paikkaa) ja uutta massaa sitten perrään. Muuten sitte perus huollot siihen päälle sitten + käsijarrukenkien vaihto/korjaus. Ottaa kiinni mutta oikialla puolella pääsee rumpu liikkuun. Asetelma päässy varmaan hajuaan.

Ei jaksa lomalla ressata. Täytyy laittaa rahalla kuntoon nuo sähköhommat. Saa ehottaa varsinaissuomesta huoltamoa misä sähköhommatki onnistuu eikä tunnit maksa aivan mansikoita. Muutempa saa nuo remontit oottaa lämpimämpiä kelejä  :hello:

e. Nyt rupes tuosa nollakelin lumisateessa käymään huonosti ja lopulta sammahti liikennevaloihin. Pitänee siis käyttää jo oulusa jossai. Saa nähä täytyykö lähtiä junalla takasi.

ee. Huomenna joko ajamalla tai työntämällä parkkihalliin tuo lotjake, veljellä sattuu olemaan paikka vuokrattuna. Mätänetistä uudet tulpan piuhat, virranjakajan kansi, pyörijä ja lissää ceerceetä. Täytyy käydä kaikki konehuoneen piuhat ja liitokset läpi. Vaihtaa uuet osat ja selevittää tuo parkkivalo ongelma ellei se sitte löyvy kans konehuoneen puolelta. Koettelee kyllä hyvin alkanutta suhdetta tämä volovo mutta eihän se auta ku ottaa hirveä sarvista kiinni! >:(
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD - sähkövikoja
Kirjoitti: L4NDe - 31.12.2014, 12:50:05
Hiphei se elää!

Tuli ostettua kaikki sytytyksen osat mutta ei kerenny vaihtaa ku puolan johto, virranjakajankansi ja pyörijä. Näillä eväin lähti jo käymään. Mahollinen maavika on edelleen olemassa, se nyt saa tältä erää odottaa. Osat hyllyyn nii on ainaki mistä vaihtaa jos ja kun taas kosahtaa. ;D
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD - sähkövikoja
Kirjoitti: L4NDe - 04.01.2015, 16:21:24
Huh huh, olipa kelit ajella takasin etelään. Piti kaivaa vanteetkin esille navetasta.
Vielä ois työmaata  8)
(http://i.imgur.com/qoZTR6u.jpg?1)

Loputki maalin rippeet pois ja sitte pohjatyöt. Kanttariosumaa eikä mitään jälkiä ole kuin aivan tuossa huulella muutamassa vanteessa. Tiiä sitte oisko näitä maalannu, lakannu vai eloksoinu. Sepä jää nähtäväksi.  ::)

Uusia kajareitakin autoon kattonu. Ei oikein alkuperäisten äänentoisto hivele korvia. Tällähetkellä kuppi kallistuu Ground Zero merkkisiin 2-tie kaijuttimiin. 4" eteen ja 5.25 mahtaa mahtua taakse. Tiiä sitte mitä muut on näihin laittanu. Volvon alkuperäset ritilät ku vielä sais sovitettua päälle niin avot. Ovat vaan vähän hintavat. Onko näitä kukkaan vielä uskaltanu kokeilla?  :hello:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/472872/Ground-Zero-Iridium-GZIF-4001FX-4-2-tie-koaksiaalikaiutinpari
http://www.motonet.fi/fi/tuote/472873/Ground-Zero-Iridium-GZIF-5201FX-525-2-tie-koaksiaalikaiutinpari
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 08.03.2015, 19:29:24
Hiljasielua on ollu ku opiskelijan kevät on vähä tämmöstä rahatonta aikaa. Kajarit vielä vaihtamatta, vanteet laittamatta ja remontit on kaikki vasta suunnittelu vaiheessa. Kesän saa taas painaa Wärtsilällä hommia nii on syksyllä vara rapata autua  ::)

Tännää oli sen verta komiat kelit, että vaihoin kesänakit alle. Ei kyllä omaan makuun passaa 205/65/15 rengastus. Sais olla kapiampi. Etutolpan ja kuminvälistä ei mahu sormet menemään.  :2funny: Eiköhän se tämä kesä kuitenkin näillä vielä mene. Sytytyspiuhat vaihtelin  tuosa samalla hommatessa. Oli aika rujossa kunnossa jo piuhat.  :nohnoh

Seuraava lämmin päivä kun koittaa niin pittää käyttää pesussa ja ruveta selvittää, että miksi oikian puolen parkkista palaa sulake.
(http://i.imgur.com/Zs2ibqI.jpg?1)

e. Unohtu lisätä kuva nuista kapseleista mitkä ostin GHOSTilta pois. Pahottelen laatua.
(http://i.imgur.com/K5FWyQ5.jpg?1)

Itse kapselit on tosi siistit ja lähes virheettömät. Ovat vaan vähä likaset. Keskikupit on kaikki ehjiä, maali on vaan päässy kulahtaan. Helepoin tapa on varmaan ottaa ja tehä sapluuna millä sitte maalailla jokanen uusiksi. Täytyy vaan hiekkapaperilla ottaa vielä vanhoja pois. Minkähänlainen maali tuosa pinnassa pysyis enemmän ku yhen talven? Tarkotus tosiaan ostaa talvirenkaat pelleille ja nuo lyödä siihen päälle.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 24.04.2015, 10:42:27
Sellanen kyssäri ois ollu, että mistä harrastajat tilaa volvon alkuperäis osia näihin 200 sarjan laitteisiin? Kesällä kun on taas rahoissa niin ajattelin ostaa kaikki hihnat uusiksi + kiristimen, mahdollisesti moottorin tiivisteitä odottamaan sitä päivää kun konetta huolletaan, pyörien laakereita, alustan osia, pakoputken pätkiä, jarrulevyjä ja paloja. Mätänetistähän saa vaikka ja mitä mutta pikkasen arvelluttaa kun koko alustan saan viiteen sataan, että mitähän nuo sitten kestää. ::)

Öljyt menee vaihtoon ennen kesän isoja kilometrerejä. Lyhyet ajomatkat ja kylmäkäynnistykset keränny bensaa öljyn sekaan. Kyllähän se sieltä haihtuu mutta ei maha olla ihan voiteluominaisuudet enään kohdillaan. Venttiilien välykset tulisi kattua ja säätää. Koskaan en oo välyksien säätöön ryhtyny mutta ei pitäs olla paha nakki. Syksyllä jos aikaa riittää ja tilan saa käyttöön niin vaihtelis nuo hihnat, sekin ekaa kertaa. Täytyy perehtyä tuohon ajotuksen säätöön/tarkastukseen tarkemmin ennen kun ryhtyy hommiin. Vinkkejä saa antaa :)

Vaimoke vaihtaa tänä keväänä öljyt kun se saa suoritettua koulusta kurssin sillä pois, että tekee öljyn vaihdon ja  raportoi työstä, työkaluista ja käytetystä ajasta. Kohta tästä kaupoille hakemaan uuet öljyt ja suodattimet sekä auton puhistus ja muoviosien ehostus kamaa. Saa maalipinta taas arvoisensa kohtelun.  8)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Kaziganth - 24.04.2015, 11:22:43
Työkaluja tuumanen kiintolenkki ja suodatinavain, aikaa kaikkineen 20min :D näin ainakin itellä meni viimeks :D
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Kalamies - 24.04.2015, 11:47:43
Kutakuinkin noin. Tosin jos on vaihdettu uusi proppu, niin avainväli voi olla myös 24mm.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 25.04.2015, 19:54:40
https://www.dropbox.com/s/nkq59rs68ecyn1c/2015-04-24%2016.47.32.mp4?dl=0

Siitä vähän ääninäytettä koneen käymisestä. Mistähän tämä hieman "raklattava" käyntiääni mahtaa johtua? Vai onko se niinku monet sanoo, että tämä kuuluu näihin vinokoneisiin? Ps. jos ei linkki toimi niin korjaan sen kun kotia joudan joudan.  ::)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: TVS - 25.04.2015, 21:38:35
Ei tuosta videosa ainakaan erotu perinteinen piston slap eli männänhelmojen kalkatus, venavälykset voi olla hitusen isollansa ja myös nuo suuttimet osaa joskus kalkattaa aika äänekkäästi. Venavälykset sinne 0.35mm kaikkialle niin se on just niin hyvä kun noilla siitä tulee.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 25.04.2015, 22:38:27
Jotaki tämmöstä mää ounastelinkin
  :)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 22.05.2015, 09:33:45
 :hello:

Mitäs tänne. Ajellu menemään. Kyllä kelepaa pikku keväthuollon jälkeen. Uudet öljyt, tulpat & suodattimet. Emäntäki sai raporttiin kuvat ja tiukkoja faktoja.  :2funny:

Tulevia remontteja tässä vaan miettiny ja rahan menuahan ei voi estää jos hyvän haluaa. Leimalle tuskin tarttee muuta tehä kun putkea uusia. Nopeesti menny ku oli lähes pränikkä kun auton ostin.  :idiot2: Motonetistä varmaan putkea tilalle. Tuskin kehtaa vielä tänä syksynä rosteriputkea laittaa.

Bilsteinin B4-set ajattelin alle laittaa ja samalla heivata lesjööt eteen ja taakse. Eihän se niillä kamalasti tipu eikä ole tarkotuskaan mutta luulis ajomukavuuden parantuvan. Motarilla menee kuin juna mutta kuoppasilla taajama/kaupunki alueilla tuppaa perä kolisemaan. Iskarit tuntuu turhan kovilta. Samalla kun iskarit vaihtuu niin siinä sivussa menis uudet levyt, palat ja kengät. Brembon levyt ajattelin laittaa. Sitte pitäs olla vimpan päälle!

Mitähän muuta tuosa iskari/jousi/jarru jumpassa kannattas laittaa vaihtoon? Miten nuo jousijalan tukilaakerit, kannattaako nuita sitte samaan syssyyn vaihtaa? Mitähän muuta pikkunippeliä kaupasta kannattaa ottaa mukaan ennen ku osat on lattialla?
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 25.05.2015, 14:45:57
 :hello:

Alkopa hienosti tämäkin viikko. Paisari oli tyhjä kun tarkistin nesteet aamulla. :idiot2: Auto hukkasi noin puolilitraa nestettä koko talven aikana ja nyt noin kuudessa viikossa tuli koko paisari tyhjäksi. Aiemmin laitoin pelkkää vettä tilalle ja nytkään ei ollut muuta tarjolla, että seos alkaa olemaan varmaan 80/20. Alavesiletku on kuiva, pumppu ehkä tiputtaa mutta ei kyllä noin paljoa. Nesteen pinta nousi kun ajoin koneen lämpimäksi mutta tämä on varmaan normaali ilmiö kun siellä on lähes pelkkää vettä.

Pitäisi varmaan näin aluksi hakea raakaa pakkasnestettä ja katsoa miten oikealla seoksella olevat nesteet pysyvät sisällä. Öljyssä ei näkynyt mitään epänormaalia eikä paisarissa joten vaikea kuvitella, että kannentiiviste vuotaisi ja auton luulisi savuttavan reilusti jos nestettä hukkuu noin paljon. Kilometrit silläkin alkaa tulemaan kohta vastaan, että vaihdosta ei olisi ainakaan haittaa muutaku lompakolle. Jos jotain sormella osoittelisin niin se olisi tuo lämppärin kenno ja sen liitokset vai mitä on kansa mieltä? Tässähän on tulossa melkonen 280tkm huolto jos menee kannentiiviste, hihna ja vesipumppu uusiksi ja siihen vielä kaikkea muuta kiva pientä.  :D
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD - Nesteet katoaa
Kirjoitti: L4NDe - 30.05.2015, 15:23:18
 :hello:

No ei se neste ainakaan koneeseen katua. Täytyy purkaase kenno esille jahka löytää aikaa ja paikan hommata.

Tossa koitin oikeanpuolen parkkeja saada toimimaan. Polttaa sulaketta. Käytin peräkoukun liittimet auki mutta ei vaikutusta. Paikallaan voi polkeajarrua ilman, että sulake palaamutta heti kun lyöö vaihteen päälle tai viimeistään kun lähtee liikkeelle se palaa. Mystistä. Täytyy juhannuksena perehtyä asiaan enemmälti.

Että tämmöstä! Nyt nauttimaan kauniista kesäpäivästä!  :pomo:
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD - Nesteet katoaa
Kirjoitti: s73 - 30.05.2015, 18:25:04
Lopeta heti pelkällä vedellä ajelu syylärissä.
Vesi haihtuu nopeammin syyläristä kun pakkasneste,
myöhemmin tulee lämpö ongelmia ruosteen takia.


Pura keskikonsoli käsijarrun ympäriltä, johto voi olla siellä irti.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD - Nesteet katoaa
Kirjoitti: jar-ii - 01.06.2015, 08:36:09
Mulla oli johto käsijarrun vivuston välissä nii poltti sulaketta lähtiessä. Ja oli sama nesteiden katoilu ongelma. 2v päästä alkoi syyläri olemaan kostea ja lopulta petti kokonaan. Uutta tilalle ja nesteet pysyy sisällä :hello:
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 23.06.2015, 19:15:04
 :hello:

Paukku 280tkm täyteen tossa viikonloppuna.  :pomo:

Eipä tässä sen ihmeempiä kun ajellut seurannut tuota vesivuotoa sekä miettiny tulevia huoltoja. Kansipahvi on onneksi kunnossa. Auto ei savuta, paisarissa ei haise löpö tai öljy eikä tee kuplaa pintaan ja vesiletkut pysyy pehmeinä.

- Vesipumppu + jakohihna + hihnan kiristin + apulaitehihnat
- Taakse kaikki puslat
- Käsijarrukengät
-Putkea sen mitä tarvii
-Yhden kahden reijän paikkaus + pohjan tarkastus ja massaus
- Tammikuussa päästömittaus ja katsastus

Nesteet tulee tosiaan pihalle pumpun ja kannen välisestä tiivisteestä. Käytän varmaan liikkeessä. Tarjouksia kyselly ja halavalla ei oo ainakaan pääsemässä mutta jos sen ite teen ja pumppu jää vuotamaan niin ei ookkaan enään iso säästö kun hallille tulee reippasti kilometrejä. Apparin lattiassa ollu talvesta asti pieni reikä. Voi olla jos vehkeet jostaki saan niin paikkaan ite mutta muuten menee kylän peltisepälle paikattavaksi. Muuten pitäs ehtiä laittamaan ite. Tässä on vaan aika ja rahat kortilla mutta eiköhän tästä alle tonnilla selviä.  ;)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD - Nesteet katoaa
Kirjoitti: L4NDe - 06.07.2015, 20:05:34
281tkm ja auto kävi Carcomilla Seinäjoella jakopää rempassa.  8) Täytyy kyllä kehua palvelua ja todella kilpailu kykyistä hintaa! Ei tarvinnu parkkipaikalla ruveta vaihtohommiin. Viihtysät tilat ootella valmista kuumanakin kesäpäivänä.

Seuraavasta tilistä puslat taakse. Täytyy viritellä varmaan jonkun näkönen ulosvedin/prässi kun hallilla mihin pääsen rappaamaan ei oo prässiä. Tukeva ruuvipenkki kuulemma löytyy ja työkaluja. Paikka kerrallaan leimakuntoon.  :)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 13.07.2015, 18:23:56
 :hello:

Tuli viikonlopun aikana pestyä ja vahattua auto. 3h siinä meni hinkatessa. Viimeistely jäi vajaaksi kumi/muoviosien kanssa. Loppu vaan aika ja into kesken kun tuo Turtle Waxin mustavaha ei ollutkaan kovin helppo levittää. Syksyllä täytyy käsitellä nuo helmat. Kovat ovat vielä mutta äkkiä nuihin ruostepuree jos ei nyt käsittele ja maalaa uusiksi. Tästä vähän kuvaa lopputuloksesta.
(http://i.imgur.com/Me0dmkK.jpg?1)

Tällä reseptillä ja pyörivin liikkein saatiin väri paskan alta esiin.
(http://i.imgur.com/07WuxL3.jpg?1)

Ja sieltähän se sulakkeen polttaja löyty, käsijarrun vivustosta. Kiitoksia vaan vinkistä! Nyt palaa kaikki tuikut ;)
(http://i.imgur.com/eshTD20.jpg?1)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 23.07.2015, 09:33:07
Dodii

Tilasin Skandixilta puslat ja takajousten alemmat lautaset ja muuta pientä hilpettä.  8) Täytyy tänään käydä hakemassa paketti postista. Jos sitä sitten ensviikonloppuna pääsis tosi toimiin ja sais vaihettua vanhat puslat uusiin. Lauantaina nyppään kuskin penkin irti ja puran sen. Motonetistä kontaktiliimaa, ilmastointiteippiä, nippusiteitä ja kangaskaupasta jotain farkkukankaan tyyppistä mutta hieman joustavampaa. Saa nähä riittääkö yks päivä yhteen tuoliin.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 25.07.2015, 16:42:22
Penkki tosiaan meni purkuun tänään. Runko ja selkänoja ehjät muuten mutta yks jousi puuttu ja alaseläntuki oli entinen. Niin hepposen näkönen viritelmä, että jätin fiksaamatta. Tilalle tuli reilusti jesaria. Istuinosa olikin sitten vasemmalta aivan romuna. Liimat kuivumassa ja seuraavaksi kangasta päälle ja päällisten pesu.  :pomo:
Ens kerralla ostan kyllä uutena tuon istuin osan. Melekosta hommaa parsia kasaan eikä mitään takeita, että kestäis muutamaa vuotta pitempään. Kuvia tulee ku ehtii lataan koneelle.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 31.07.2015, 17:18:01
Tässä näitä kuvia penkki remontista. Tässä nyt 600km istunu korjatulla penkillä ja voi pojat on hyvä istua verrattuna tähän...
(http://i.imgur.com/VNux5zH.jpg)

Hommaa helpotti kummasti, että runko oli ehjä ja suora. Ristiseläntukea en alkanu korjaamaan vaan vedin siihen teipit. Kestää sen mitä tarttee ainakin toivon mukaan.
(http://i.imgur.com/4lNCvSx.jpg)

Ensikerralla tosiaan vois ostaa ihan suosiolla sen uuden alaosan...
(http://i.imgur.com/Hf4YIJz.jpg)

Selkänoja oli toldella hyvässä hapessa. Laitettiin vaan kangasta ehkäsemään rikkoja. Tuo puuvillalakana ei tuon tekokuitupäällisen alla kestä loputtomia mutta saa nyt kelvata.
(http://i.imgur.com/25rGsjk.jpg)

Päälliset paikallaan pestynä. Nyt pitää purkaa pelkääjänkin penkki kun ovat ihan eri väriset.  ::)
(http://i.imgur.com/xpTHyil.jpg)

Isot kiitokset vaimokkeelle avusta. Oli ompelian/materiaaliteknikon ammatista apua liimaus hommissa.
Lauantaina/sunnuntaina luvassa puslajumppaa. Tänne olenkin päivitellyt vähän dataa tuleville puslien vaihtajille http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=65770.msg1060957398#new Kävin tänään hakemassa motonetistä vähän teräsharjalaikkaa, pulttitervaa ja hiekkapaperia. Toivottavasti saa auton kasaan, että on millä ajaa töihin maanantaina :D

Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 02.08.2015, 00:10:49
 :hello:
Pusla jumppa tältä erää valmis. Panhard tangon alemmasta puslasta ei ollu ku muisto jälellä ja pitkittäis tankojen puslat oli joku tahvo asentanu väärinpäin  :idiot2: Alatukivarren puslat oli molemmista päistä ehjän näköset nii ne sai nyt jäädä. Syksyllä käyn sellasella hallilla vaihtamassa ne josta löytyy prässi mikäli alkaa tuntumaan, että syytä ois.

Tankojen puslat vaihtu sopivan kokosilla hylsyillä, putken pätkillä ja ruuvipenkillä. Vähän sai sahata ja takoakin. 7h meni siinä hommatessa jos laskee renkaiden irtiotosta koeajoon. Kaikki pultit lähti ehjänä irti. Kaks viikkoo sitten ja eilen suihkuttelin WD40:stä joka paikkaan mikä oli tarkotus ottaa auki ja nyt voin sanua, että kyllä kannatti!

Kolinat loppu. Akseli edelleen joustaa mutta ei yhtään liikaa. Renkaatkin on kulunu tasasesti joten uskoisin noiden tukivarsien puslien olevan ehjät. Sattuu kuitenkin olemaan uudet niin oishan ne sama vaihtaa.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 14.11.2015, 18:43:40
 :hello:
Edellisestä päivityksestä onkin jo aikaa. Eipä tälle olla muuta tehtykkään ku ajeltu vaan menemään.

Tänään pääsin putkea vaihtamaan. Kattiin ja etupätkään en lopulta koskenutkaan kun en niistä vuotopaikkoja löytäny. Vaimentimissa ja mutkissa olikin sitten reikää enemmän kun ehjää putkea. Onneksi pääsi nosturille nii ei tarvinnu lattialla palella. Ei muuten pörise ennää!

Pohjakin tuli käytyä läpi. Kuskin ja pelkääjän lattiassa on pieni reikä niiden "vesimarkkojen" kohdalla. Täytyy käydä ostamassa peltiä ja paikata heti kun muilta kiireiltä ehtii. Täytyy ruveta katteleen miten tuota sisustaa saa tieltä purettua.  ???
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 19.11.2015, 21:39:58
 :hello:
Tässä mietin tuota pohjan hitsausta. Ei oo vielä tarvinnu ite autoa hitsailla mutta nyt ois korkia aika harjotella. Pohjatyöt ja suojaukset tehdään kunnolla, ettei tartte olla heti laittamassa paikkaa uudestaan. 0.75 pelti on varmaan just passelia pohjaan. Tosin paksumpaa olisi varmaan helpompi hitsata. Onko katsurille mitään merkitystä, että onko hitsattu sisä vai ulkopuolelta?  ???

Sitte tuosta paikasta. Kuvan lainasin netistä kun ei tullu hallilla räpsittyä.
(http://i.imgur.com/HFOOtc4.jpg?1)
Joku joskus varmaan luullu noita tunkin paikoiksi ja lyöny massat päälle kun tunkki nostanu noita markkoja ylöspäin. Siksi ovat nyt sitten ruostuneet. Ympäriltä koputtelin ja tuntu kivikovalta mutta totuus voi olla toinen kun pääsee sisäpuolelta katsomaan. Matotkin on kuivat, että tuskin siellä mitään kamalan isoa projektia on muhimassa. Pohjassa ei kai yleensä tarvi säilyttää muotoja mutta miten on näiden laita? Miksi siellä ylipäätänsä on tuollaiset "vesimarkat"? Liittyy varmaan jollaintapaa auton valmistukseen/maalaukseen mutta eikai noilla ole sen ihmeempää merkitystä.

Ensiviikolla jos kävis päästölappua havittelemassa, peltiä, laikkoja yms. haalimassa. Tammikuun puolessa välissä katsastus, että jos tästä siihen mennessä ehjän sais raavittua kasaan.  :pomo:
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 26.11.2015, 15:06:08
Hiphei meillä on päästölappu!  8)
(http://i.imgur.com/4yaLuBM.jpg?1)

Pikapesun kautta kotia. Siitä vähän talvilookkia.
(http://i.imgur.com/SdQkKRn.jpg?1)
Ohan se traktori!  :2funny: Tarttis varmaan tehä jotain. Kattoo jos ens syksynä ois vara sijoittaa jarrurempan lisäksi. Takajarrusatuloille en varmaan enään uusia paloja edes yritä. Edessä ovat vielä niin terveen oloiset, että niille saattas pienellä jumpalla uudet palat vaihtuakkin. Huomatkaa myös komea pappamutka mikä näköjään kerää kuraa ja paskaa  :facepalm: Suoran putken jos jokupäivä hakis.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 26.12.2015, 18:31:54
 :hello:

Ei sovi nämä tämmöset kelit tälle autolle ku lunta tulee vaakatasossa. Valoissa pittää painaa kaasua ku muuten rupiaa pätkimään. Mokoma keli kastelee virranjakajan.  >:(  Täytyy hakia weedeetä absilta. Jos se vähä hylkis tuota märkää sitte.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: NBM - 26.12.2015, 19:26:13
Mikälie vesikauhu, ysisatku on kans muutaman kerran oireillu, kerran konepesun jälkeen ja parikertaa loskakelillä, ei oo selvinny mikä sen aiheuttaa, ysissä jakaja kun on kannen päässä ni ei luulis sinne asti vettä päätyvän...
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: jen - 26.12.2015, 19:32:04
sinne se konepesun kuivaaja just työntääkin sen kosteuden,jos katsot jakajankannen pääliosaa niin siinähän on kolo mistä kosteus työntyy sisään ;)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 11.01.2016, 10:37:25
Kuukausi lisää ajoaikaa käyty lunastamassa. Oikea etuiskari sökö, jarruletkut edessä haperot. Jos löytyy osia nurkista niin saa tarjota.

Jouset menee vaihtoon yhtäaikaa iskarien kanssa, mutta mitä muuta kannattaisi samaan hengenvetoon vaihtaa? Onneksi pääsee lämpimään talliin laittamaan. Pääsee ensikertaa kokeilemaan tuota jarrujenkin ilmausta. Saapa nähdä mitä siitäkin tulee. Etusatulat on hyvännäköiset mutta samaa ei voi sanoa takasatuloista.  :facepalm:
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 02.02.2016, 15:28:07
Meillä on leima  8)

Nyt sitten vaan kovaa ajoa, kesävanteiden putsaus sekä renkaiden hankinta ja noi kaks ruostepaikkaa kiinni.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 17.04.2016, 13:15:16
Edellisestä päivityksestä onkin jo aikaa.

Öljyt ja suodattimet vaihdoin pääsiäisenä. Olihan se jo mustaa kun 13tkm tuli samoilla ajettua. Ruosteet pohjasta on vielä ottamatta kiinni mutta nyt kun kelit lämpenee niin pakolliset mätähommatkin tulee tehtyä.

Kesävanneprojektissa päästy eteenpäin.
(http://i.imgur.com/ojnSaqv.jpg?1)

Nyt alkaa olla kaikki maalit pois muutamaa laikkua lukuunottamatta. Tämä kausi mennään aikalailla näin.
(http://i.imgur.com/xWuHH5k.jpg?1)

Katsoo nyt jos illalla jaksaisi kevyesti hioa pahimpia hapettumia pois. Huomenna renkaat päälle ja alle. Talvella sitten uudella innolla jatkamaan hinkkausta. Appiukko lupas maalata jos teen pohjatyöt kunnolla mutta saa nyt nähdä tuleeko näihin maalia ollenkaan. :pomo: Aikaa tähän vanneprojektiin on saanu upotettua reippaasti. Nitromorsella tämä homma alotettiin mutta sillä ei lähteny juuri muuta ku lakat jos sitäkään. Solmasterin MP EKO on osoittautunut todella hyväksi aineeksi tähän hommaan. Noin 30min kun antanut vaikuttaa ja sitten karhunkielellä hinkannut niin on aika hyvin maali lähtenyt.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 19.04.2016, 19:36:04
Tänään sain kesänakit vanteille ja alle.  8)
(http://i.imgur.com/rC2WfIA.jpg?1)

Pikkasen keulii kuvassa mutta siellä on kontissa mm. talvirenkaat.  :D Ollu sesonki hommissa renkaita vaihtamassa paikallisessa liikkeessä niin hinta renkaille oli kohallaan. Alle pyörähti Goodyearin kesärenkaat 195/60/15. Vanteet on suorat ja vielä vaiheessa. Vähän pähkäilin sellaista, että olisi syksyllä purkanut, hionut ja maalannut kaiken muun paitsi huulen. Saa nyt nähdä mitä tässä kesän aikana noille vanteille vielä keksii. Sinolilla säännöllisesti noita suojaan jos sitten syksyllä olisi vähemmän hiottavaa.

Tänävuonna täytyy vielä tehdä takajarru remontti. Satulat, levyt, käsijarrukengät menee ainakin vaihtoon. Saa nyt nähä tuleeko vaihdettua muutakin käsijarruosaa. Ei nimittäin irroita kunnolla. Ruosteet etupenkkien alta kiinni ja alustan massaus. Siinä kai sitä on taas hommaa viikonlopuille.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 04.05.2016, 08:39:20
Työt alko tänään ja sopivasti lambdan valo keksi syttyä. Just olin painepesurilla auton pessy ja aiemmin päivällä käyny maadoituksia crc:llä läpi. Koodiksi antaa pelkästään 2-1-2. Auto käy normaalisti, ei pätki eikä tee muutakaan ylimääräistä  Tyhjäkäynti on tasaista. Hyytymistä tapahtuu ainoastaan kylmällä koneella jos antaa ensimmäisissä liikennevaloissa antaa reippaammin kaasua mutta tämä taitaa olla ominaisuus. Tänään kun töistä pääsen katson koodit uudestaan ja jos ei ole muuta niin käytän akkua irti. Jos valo syttyy uudestaan käyn johdot ja maat läpi. Täytyy varmaan uusi yleismittari hommata kun edellinen on vanhempi ku tuo auto. :D

Jos ei muuta koodia anna, liittimistä ja maasta ei löydy vikaa niin on varmaan turvallista olettaa, että lambda on tullut tiensä päähän? Talvella kylmäkäynnistyksessä sotki bensaa öljyn sekaan niin, että sen haistoi kun öljykorkkia ravotti. Tämän luulen johtuvan vanhoista suuttimista + kuluneista männänrenkaista.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 09.05.2016, 10:18:09
Tiiä sitte mikä sille tuli. Nollasin koodit keskiviikkona ja ajelin reippaammin motaria nii sai koneen kunnolla lämpimäksi. Ei pala valo enään ja kylmällä koneella käynti muuttu reippaammaksi. Tiiä sitte onko tuo käynnin parantuminen kuvitelmaa vai totista totta mutta mikä tärkeintä niin ei tartte ainakaan vaihtamaan lambdaa tai immua."koputtaa puuta"
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 10.04.2017, 19:29:37
Ei oo sitten ihan hetkeen tullu päiviteltyä.  V:>

Ihmeempiä ei oo tarvinnu tehä. Mitä nyt jarrupalat taaksevaihtanu ja etuputken + katin ehyempään. Oli päässy etuputki ruostumaan puhki just ennen lambdaa. Onneksi oli foorumilaiselta hankittu ehjä varaosa tallin nurkassa. Pohjastakaan lopulta löytyny hitsattavaa. Oli vaan vesimarkat päässy irti pohjasta ja ruostuneet niin tarvinnu ku ne vaihtaa ja liimata paikalleen.

Nyt ois öljynvaihto edessä mutta luotettavaksi öljyksi todettua Valvoline Max Lifeä ei enään saa Motonetistä eikä ilmeisesti koko Turun seudulta. Mitäs foorumilaiset on näihin bensaruiskujen koneisiin kaatanut? Autolla on ajettu 305tkm ja öljyvuoto on vähäistä takastefasta. Ajattelin säästää tiivisteiden vaihdon seuraavaan hihnanvaihtoon asti. Max Life  öljyssä ymmärtääkseni oli lisäaine joka turvotti tiivisteitä ja täten vähensi öljynkulutusta. Ei sitä nytkään mahottomia kulu mutta se 5l tonkka Max Lifeä riitti vaihtoon + jäljelle jäänyt liru riitti aivan hyvin koko vaihtovälin tarpeisiin.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Merlin - 10.04.2017, 21:54:52
Ei oo sitten ihan hetkeen tullu päiviteltyä.  V:>

Ihmeempiä ei oo tarvinnu tehä. Mitä nyt jarrupalat taaksevaihtanu ja etuputken + katin ehyempään. Oli päässy etuputki ruostumaan puhki just ennen lambdaa. Onneksi oli foorumilaiselta hankittu ehjä varaosa tallin nurkassa. Pohjastakaan lopulta löytyny hitsattavaa. Oli vaan vesimarkat päässy irti pohjasta ja ruostuneet niin tarvinnu ku ne vaihtaa ja liimata paikalleen.

Nyt ois öljynvaihto edessä mutta luotettavaksi öljyksi todettua Valvoline Max Lifeä ei enään saa Motonetistä eikä ilmeisesti koko Turun seudulta. Mitäs foorumilaiset on näihin bensaruiskujen koneisiin kaatanut? Autolla on ajettu 305tkm ja öljyvuoto on vähäistä takastefasta. Ajattelin säästää tiivisteiden vaihdon seuraavaan hihnanvaihtoon asti. Max Life  öljyssä ymmärtääkseni oli lisäaine joka turvotti tiivisteitä ja täten vähensi öljynkulutusta. Ei sitä nytkään mahottomia kulu mutta se 5l tonkka Max Lifeä riitti vaihtoon + jäljelle jäänyt liru riitti aivan hyvin koko vaihtovälin tarpeisiin.
Täältäkään kun ei enää saa Valvolinea, niin nyt edelliseen vaihtoon käytin Mobilin puolisynteettistä öljyä. Tavallisesti olen kiertänyt kaukaa Mobilin kurat, kun kaikki moottorit mihin sitä olen laittanut on syöneet sitä, niin myös tämä nykyinenkin. Valvolinea ei syönyt juuri yhtään.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: s73 - 10.04.2017, 22:46:19
Prismasta?
Likui möly tai castrol löytyy myös helposti.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 11.04.2017, 16:30:09
Prismasta?
Likui möly tai castrol löytyy myös helposti.
Katos vaan! Prismassa näyttääkin olevan. Ei tartte vaihtaa laatua eikä merkkiä :)
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 14.07.2017, 18:30:51
Nostellaas taas.

Millä tököteillä porukka on näiden pohjia suojaillu? Auton pohja on kunnossa ja haluaisin pitää sen sellaisena. Ensin toki perusteellinen pesu ja irtotavaran rappaus pois mutta millä saisi vanhan massan pehmenemään tai mikä aine tunkeutuisi hyvin vanhan kovettuneen massan rakoihin? Entä mitä päälle? Bonus kysymyksenä tietääkö kukaan Turusta päin jotain kyläseppää tai huokeaa liikettä jolla olisi laitteet ampua paineella öljyä koteloihin?
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 03.01.2018, 10:02:27
315tkm ja leima tuli  8)

Ensi kesänä täytyy tehdä takajarrut kokonaan uusiksi. Satulat, levyt, palat, kengät. Samalla kertaa olisi voinut vaihtaa eteen ainakin palat. Täytyy keväällä renkaita vaihtaessa katsoa jos olisi eteen laittanut uudet jarrukilvet ja levyt.

Skandiksilta koko roskalle e. ilman satuloita tulisi hintaa noin 400€ ja saisi ihan Volvon osilla. Motonetistä sama setti noin 310€ OE laatua vastaavilla osilla. Melkoinen hintaero mutta kuinkahan suuri on laatuero...  ??? Onko muilla foorumilaisilla kokemuksia motonetin jarruosista? Etenkin levyistä.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Juho_ - 03.01.2018, 10:12:31
Kannattaa muuten vilkaista saksalaisten ja virolaisten nettikauppoja.
Esim. autodoc

Jos haluaa säästää tarvikeosissa hiukan enemmän.
 Satuloiden palautuksista en tiedä, miten mahtaa toimia.. toinen vaihtoehto on sit kunnostaa itse nykyiset satulat (tiivistesarja ja mahdollisesti mäntä jos syöpynyt + lasikuula- tai hiekkapuhallus) -> säästää kans aika paljon rahan muodossa, aikaa siinä menee vaan sit paljon enemmän kuin vaihtaa vaan toiset palikat tilalle.

Varmaan lähemmäs 100€ säästää vrt. motonet, kun tilaa esim.  tuolta autodocilta.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 03.01.2018, 10:51:38
Kiitti vinkistä. Satuloita tuohon hintaan ei kuulu, se jäi mainitsematta. Varmaan ostan ehjät käytetyt, sillä omat ei ole korjauskelpoiset.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: s73 - 03.01.2018, 18:40:48
Kannattaa muuten vilkaista saksalaisten ja virolaisten nettikauppoja.
Esim. autodoc

Jos haluaa säästää tarvikeosissa hiukan enemmän.
 Satuloiden palautuksista en tiedä, miten mahtaa toimia.. toinen vaihtoehto on sit kunnostaa itse nykyiset satulat (tiivistesarja ja mahdollisesti mäntä jos syöpynyt + lasikuula- tai hiekkapuhallus) -> säästää kans aika paljon rahan muodossa, aikaa siinä menee vaan sit paljon enemmän kuin vaihtaa vaan toiset palikat tilalle.

Varmaan lähemmäs 100€ säästää vrt. motonet, kun tilaa esim.  tuolta autodocilta.

Eikö näissä kaupoissa ole usein tapana laittaa eri merkkistä tavaraa kun on tilattu?

Skandixille ei tarvitse satuloita palauttaa.

Brembon levyt kestää kun jarrut muuten toimii, mikäli hipostella haluat tilaa aten osat.
Lpr:n kengät on toimivat, ei tosin oma kokemus, seitensatkussa tällä hetkellä lpr:n palat hyvin toimii.
Takana paloissa pitää käyttää rosterista vaimennuslevyä, skandixilla kumipintaista metallilevyä, varmaan toimiva sekin.
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: puliukk0 - 03.01.2018, 18:43:14

Eikö näissä kaupoissa ole usein tapana laittaa eri merkkistä tavaraa kun on tilattu?

Skandixille ei tarvitse satuloita palauttaa.

Brembon levyt kestää kun jarrut muuten toimii, mikäli hipostella haluat tilaa aten osat.
Lpr:n kengät on toimivat, ei tosin oma kokemus, seitensatkussa tällä hetkellä lpr:n palat hyvin toimii.
Takana paloissa pitää käyttää rosterista vaimennuslevyä, skandixilla kumipintaista metallilevyä, varmaan toimiva sekin.

Ei ainakaan vielä ole tullut. Vasta parilla tonnilla tilannut...  :D
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: Juho_ - 03.01.2018, 18:52:34
Lainaus
Eikö näissä kaupoissa ole usein tapana laittaa eri merkkistä tavaraa kun on tilattu?
On.

Yleensä jos ei tule sen valmistajan tavaraa mitä on tilannut, niin ollut saman hintainen tai kalliimpi vastaava mikä tullut.
 Sen puoleen ei ole ollut valittamista.. kunhan ei tule halvinta roskaa esim. brembon sijaan joku mapco.

Mut useimmiten kuitenkin ollu omalla kohdalla sen valmistajan tuotteet mitä tilannutkin.
 Aika paljon tullut tuolta autodocilta tilattua, kun ei oo ollu kiirettä osilla (n. viikon toimitusaika).
Otsikko: Vs: L4NDen 240GL -93 B230FD
Kirjoitti: L4NDe - 20.01.2018, 17:48:21
Hitaasti mutta varmasti päivitelläään.

Alkaa kyllästyttää nuo 14" pellit kapseleineen kyllästyttää. Virgojen metsästys alkaa tuottaa tulostaa ja toivottavasti pari viiko päästä saa pyöräyttää Virgot alle.  8)

Kivet ropissu isoilla teillä. Maskista lähti pala ja oikea ajovalokin otti osumaa.  :'( Saa nuokin vaihtaa jossain kohtaa...

Passelit takasatulatkin löyty passeliin hintaan. Pitäs vaan vielä ehtiä ne noutamaan.

Kuinka tiuhaan näihin on laakereita muut volvoilijat vaihtanu? Tällä ite rullannu 43tkm. Ne ois voinu vaihella joka nurkkaan uudet ikäänkuin ennakoivana huoltona. Ei sillä, että niissä mitään vikaa oiisi. Oikea etulaakeri hieman ääntää tietyissä nopeuksissa mutta ei ole kuitenkaan väljä eikä rutise jos rengasta pyörittää auton ollessa ilmassa.

Tuossa pientä hankintalistaa jos jollain on tare tyhjentää nurkkia:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95650.msg1061296276#msg1061296276