Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: soppingdata - 09.10.2014, 00:35:08

Otsikko: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: soppingdata - 09.10.2014, 00:35:08
Elikä haluisin kuulla teiltä viisaammilta vähän millasta ahdinta löisitte kiinni itse tälläseen kokoon panoon. Muutenkin vähä jos avarratte teidän mielipidettä ensi kertaa kun turbolohkoa tehdään. Olen lueskellu paljon nippelitietoa ja noita reseptejä mutta tästä vois ehkä saada selvemmän kuvan minkä kokosta pakopesää kompressoripuolta? Ylhäältä haluttais heräävän muutenkin olis hyvä olla jatkojalostukseen kelpuutettava ehkä holsettia?

b230ft tavote 300+hp  siinä kulmilla
lh2.4
530 kansi koneistaja vähän kutittelee
600cc suuttimet
tonin lastut
kiinacooleri
Toivottavasti kysymys meni oikeeseen paikkaan :(
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: mikan - 09.10.2014, 01:09:16
Elikä haluisin kuulla teiltä viisaammilta vähän millasta ahdinta löisitte kiinni itse tälläseen kokoon panoon. Muutenkin vähä jos avarratte teidän mielipidettä ensi kertaa kun turbolohkoa tehdään. Olen lueskellu paljon nippelitietoa ja noita reseptejä mutta tästä vois ehkä saada selvemmän kuvan minkä kokosta pakopesää kompressoripuolta? Ylhäältä haluttais heräävän muutenkin olis hyvä olla jatkojalostukseen kelpuutettava ehkä holsettia?
Tarkoitit varmaan alhaalta heräävää ahdinta?

b230ft tavote 300+hp  siinä kulmilla
lh2.4
530 kansi koneistaja vähän kutittelee
600cc suuttimet
tonin lastut
kiinacooleri    :o

IMMu!  :-[
Minimissään -012 IMMu on pakollinen!

Ahtimeksi on monta valintaa.

Homma kihtaa noihin lastuihin!
Bulkkina hyvin toimivia tuollaiselle setille (epämääräinen) ei tee toni, minä, dirk tai kukaan muukaan, sillä settisi on hyvin epämääräinen.

Jos homma määrittellään semi-tarkasti näin, että td05-16G, 598cc suuttimet, 012 IMMu, KL-racing model passande cooleri ja muutama pikkujuttu päälle. :juhau:
Tuohon settiin minä pystyn tekemään pulkki-lastun, joka toimii aikas tarkasti oikein. Jos muutat jotakin komponenttia, lastu ei enää toimi kunnolla edes semisti!   :-[

Tuo vaatisi oikeasti ajetun lastun hyvältä pohjalta aloittaen...   :pomo:
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: 8-pätkä - 09.10.2014, 06:38:00
Anna nyt herranjumala kaverin virittää. Toinen kyselee sopivaa turboa ja täällä aletaan meuhkaamaan taas kerran tästä iänikuisesta lastukysymyksestä.

19t mitsu voisi olla hyvä, kohtalaisen huomaamaton muutos katsastusmiehen silmään ja pitäisi riittää ilmaa 300hp asti kuitenkin "mitsumaisella" heräämisellä.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: jaippi - 09.10.2014, 06:51:17
Voisin myös antaa ääneni tuolle 19T:lle.
Jos mitsu loppuu kesken jossain vaiheessa, on se melko nopee myydä eteenpäin.
Lastuasiaan syytä palata kun kokoonpano on tarkentunut.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: The_OttoB - 09.10.2014, 10:57:09


Anna nyt herranjumala kaverin virittää. Toinen kyselee sopivaa turboa ja täällä aletaan meuhkaamaan taas kerran tästä iänikuisesta lastukysymyksestä.



https://www.youtube.com/watch?v=9I5iugfTiIk

Linkki vie  90-luvun hittiin jonka kertsi sopii aiheeseen....


Elikä haluisin kuulla teiltä viisaammilta vähän millasta ahdinta löisitte kiinni itse tälläseen kokoon panoon. Muutenkin vähä jos avarratte teidän mielipidettä ensi kertaa kun turbolohkoa tehdään. Olen lueskellu paljon nippelitietoa ja noita reseptejä mutta tästä vois ehkä saada selvemmän kuvan minkä kokosta pakopesää kompressoripuolta? Ylhäältä haluttais heräävän muutenkin olis hyvä olla jatkojalostukseen kelpuutettava ehkä holsettia?

b230ft tavote 300+hp  siinä kulmilla
lh2.4
530 kansi koneistaja vähän kutittelee
600cc suuttimet
tonin lastut
kiinacooleri


Toivottavasti kysymys meni oikeeseen paikkaan :(

Kannattaa aluksi katsoa perusjutut kuntoon, kunnollinen pakoputki, tarviiko kattia, ja kansi. 530 imupuoli virtaa ihan hyvin mutta pakopuoli on paha jarru, paranee kyllä 37 mm venttiileillä, jotka kannattaa vaihtaa kun kansi on koneistamossa.

Alakerran tiiveyteen kannattaa kiinnittää huomiota, eli tarkistaa männänregasurien väljyys, ja kasata motti edes uusilla männänrenkailla. Sytytysennakoiden säätö on aivan turhaa hommaa jos pytyt ei pidä painetta.

19T ahdin on aika tiukilla 300 hepan maisemissa, mutta herää kivasti. Pakopesistä paras/virtaavin on vinolaippainen #7
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: moikki - 09.10.2014, 11:06:36
Onkos tämä kone nyt tulossa minkälaiseen autoon? Meinaan onko auto vähäpäästöinen?
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: soppingdata - 09.10.2014, 14:06:07
Tosiaan ite  väsätää pakosarja  ja 85vm kori lohkoa ei olla aloteltu vielä oikeen purettu ja availtu. Koria tässä vielä tehdää aika auki vielä suunitelmat moneen suuntaan. Eli siis toi lohko tallissa b230 m90 ja cooleri rekan kenkosta mittoja nyy ulkoota muista niin menin äkkiseltää ton kiinacoolerin kirjottaa.Noi Suuttimet toi projektin toine osapuoli laski mutta siitä puuttu jotain nii jäi vähän hakusee. 531 voi olla että ehkä ilmestyy sopuhinnalla nii ei tarvis tota 530 räplätä.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: mikan - 09.10.2014, 15:12:26
Anna nyt herranjumala kaverin virittää. Toinen kyselee sopivaa turboa ja täällä aletaan meuhkaamaan taas kerran tästä iänikuisesta lastukysymyksestä.

Niinhän minä annankin. Luetun ymmärryksessäsi on selvästi vikaa! :facepalm:


https://www.youtube.com/watch?v=9I5iugfTiIk
Linkki vie  90-luvun hittiin jonka kertsi sopii aiheeseen....

 :2funny:  :2funny:  :2funny:

Muistan tuon biisin vielä!   





Mutta asiaan, tai jotain.....

Turbon valinnan avuksi käy vaikka tämä (http://www.squirrelpf.com/turbocalc/index.php?version=4&target_peak_power=300&pr_ref=14.696&engine_disp=2.3&engine_disp_factor=0&target_af=12&bfsc=0.43&max_ic_loss=1.0&rpm_redline=6000&rpm_peak_power=5500&rpm_max_boost=3800&rpm_min_boost=3000&vol_1=89&vol_2=93&vol_3=90&vol_4=87&vol_1=89&vol_2=93&vol_3=90&vol_4=87&intake_temp_1=90&intake_temp_2=120&intake_temp_3=135&intake_temp_4=140&turbo_n=1&map_sel0=88)

Ja suuttimia saat laskettua tällä.
http://witchhunter.com/injectorcalc1.php

Tuo 600cc on aikas passeli juurikin sille 300hv:n teholle turvallisesti (pulssi-suhde jne.)
Sillä niillä saa 300hv 80% pulssisuhteella ja kun sitä kiristää 90% asti, pääsee 350hv:n tehoihin.

Ja koska kori ei ilmeisesti ole vähäpäästöinen, ei turbo-jumppaa tarvitse tehdä joka katsastukseen.
Silloin kissasta pääsee eroon, joten se kannattaa jättää pois, jos se ei ole pakollinen.

Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, millä ja miten ahdot säädetään.
Sähköinen säätö on kova sana, toki mekaaninen kaksiporttinen hukkiskin käy (kuten itselläni).
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: soppingdata - 09.10.2014, 16:10:41
No mikään kirjotus ei ole ainakaan vielä saanut ajattelemaan b200k palauttamista keulille ;D . Ton lastututuksen suhteen pitää tosiaan selvitellä (sytkäpurkki on b230f että pitäs saada turbotukseen sopivaksi) mutta se eriksee.  Tosta tekniikasta on vielä tosipaljon auki tavaraa eikä muuta kun pientä ajattelu listaa tehty. Mietin että noilla tiedoilla olis saanut vähän suuntaa antavaa vastausta :-X. Tutkiskelen noita kaavoja vähä ajan kanssa ja mietiskelen ton kokoonpanon ja, tarvittavat osat tarkemmin niin saa selvemmän kuvan!
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: moikki - 09.10.2014, 16:37:47
Joku kuulalaakeri garretti vois olla myös hyvä vaihtoehto.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Veksi - 10.10.2014, 16:50:29
Anna nyt herranjumala kaverin virittää. Toinen kyselee sopivaa turboa ja täällä aletaan meuhkaamaan taas kerran tästä iänikuisesta lastukysymyksestä.

Jos ketjun aloittaja olisi ehdottanut strömppää tai tuplakaasareita niin olisi 100varma meuhka päällä että tuo ei toimi, tuo ei kannata
Nyt kun samat asiat tehdään ruiskun kanssa niin yleinen ilmapiiri on että anna mennä, anna mennä

Tää ei ole 8-pätkä mitään avautumista sulle vaan asiaa noin yleisellä tasolla
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: jvVolvo - 10.10.2014, 17:29:15
Onko sun bensapurkki 5xx vai 9xx loppuinen? Itse näitä samoja pähkäillen sain tietoon että parempi olisi 9xx loppuinen bensapurkki..
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Kalamies - 10.10.2014, 18:00:14
Turboksi on tosiaan yhtä monta vaihtoehtoa kun on asentajaakin. Mitsun 19T olis varmasti passeli, mutta nälän kasvaessa saa hyvinkin jäädä pieneksi. Holsetilla on myös sopivia puhaltimia (35&40), mutta tarvitsee muistaa ulkoisen hukkiksen aiheuttama lisäkustannus plus pakosarjan hinta. Kuulalaakeri Garretti olis varmasti se mitä itse havittelisin.

Kannattaa selata täältä mimmosilla fööneillä on saatu mitäkin aikaan: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0

PS. Lopettakaa toi vääntäminen noista "ainoista oikeista tavoista".  Alka kohta hävettää omistaa LH:lla pelaava Turbolankku tai ylipäätään olla foorumilainen.  :facepalm:
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: lakeshead - 10.10.2014, 18:14:55
holsetti vois tosiaan olla hyvä jos/kun alkaa tehoihin tottua, niin tuottoa riittäisi vielä pidemmälle. Eikä se ulkoinen hukkaportti niin paljoa kalliimaksi tule, foorumillakin yksi esimerkki missä +800hp bilteman hukkaportilla :)
Käyttäjän boost 6-sylinterinen tinakone, on se karmee voima :3/4 jättää sen:
(https://lh4.googleusercontent.com/-9TdS-Ku71Mc/UsJl6FktjbI/AAAAAAAADko/8gvbzb1kNck/s912/IMG_3401.JPG?gl=FI)
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: soppingdata - 11.10.2014, 15:04:50
Toi sytkäpurkki on vielä frendillä tallissa nii en tiiä loppua selvittelen sen kyllä. Mites tollane holset hx35w eli ois kiinteä hukkaportti onko siinä muita eroja? Siipikoot oli 54/58 pakopesä 12# hinta ois 400e hujakoilla pitänee kysyy vähä paljo rullailtu yms. Kattelin noita reseptejä  sielä oli 307hp ja suunnilleen  samat siipikoot 54/60. Tohon nyt se tehoarvio mitä oltais hakemas olis se 300-320. Tossa reseptissä oli sitten muute samallaista yksinkertasta tekniikkaa. Vaikkapa 530 palotilat muokattu kanavat siistitty vakio venat 3kulma seetit, k-nokka, kiina ic, hx35 54/60. Muuta ei mainittu mutta jotain vastaavaa nyt olis tulossa.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Solmurauta - 14.10.2014, 13:55:44
Ei sovellu #12w bensamoottorin jatkoksi kun vain toisessa nielussa on n. 25mm kokoinen hukkaportin läppä joka auttamatta jää heti alamittaiseksi jos haluaa ajaa pienillä ahtopaineilla. Voi sitä läppää koittaa suurentaakin mutta toisen kanavan portittomuus tulee joka tapauksessa vastaan kun konetta kierrättää enemmin ja ahtopaineet karkaa kierrosten noustessa.
12W pesä toimii hyvin cumminsin kaivinkoneissa joista ne yleensä ovat kotoisin.
Korjataan sen verran ettei kukaan ala saivartelemaan: Sopii toki myös bensa/etanolille jos käyttää 2-4bar painetta
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Lankku - 14.10.2014, 14:07:09
Soveltuuhan se ulkoisella portilla. Mutta omalla portillaan ei toki käyttöä ole.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Solmurauta - 14.10.2014, 14:24:41
Tuossa kysyttiin portillista joten oletin sen myös tulevan käyttöön. Samalla vaivalla laittaa siihen portittomaan kanavaan irtoportin jolloin tuo toimii hienosti kun on kaksi porttia käytössä.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: jepe95 - 26.10.2014, 00:45:49
Mites hx35 pelais tuolla moottorilla ja lh2.4 moottorinohjauksella?
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Juusoo - 27.10.2014, 20:30:16
Eihän siinä muutakun suuttimet, lastut ja imm vaihtoon ja täyden hyödyn saamiseksi putkisto, pakosarja, cooleri ja joku kireä nokka niin toimii kyllä. Itsellä oli vastaavan kokoinen holsetti 940 turbossa ja kulki ihan mukavasti.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: soppingdata - 28.10.2014, 16:16:49
Löytyykö kellään kokemusta hx35superista 2.3koneessa. Turbotekniikka sanoivat vähän tiukaksi tolla 8# pesällä keston suhteen pidemmän päälle 300heppasessa. En ole oikee reseptejäkään löytänyt missä 35supereita olisi ollut. Käytettynä kun ei hx35-hx40 löydy tähän hätään täytyy ehkä odotella :pomo:
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Juusoo - 29.10.2014, 16:09:21
Löytyykö kellään kokemusta hx35superista 2.3koneessa. Turbotekniikka sanoivat vähän tiukaksi tolla 8# pesällä keston suhteen pidemmän päälle 300heppasessa. En ole oikee reseptejäkään löytänyt missä 35supereita olisi ollut. Käytettynä kun ei hx35-hx40 löydy tähän hätään täytyy ehkä odotella :pomo:
8# pesä alkaa tosiaan kuristamaan aika äkkiä. 12# pesä vois olla 300hp kokoonpanoon ihan passeli.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: 855_T5R - 19.11.2014, 01:46:37
Mulla on itellä Holset HY35W. imu54 pako58. Pakopesä #10 jakamaton nielu sis. hukkaportti. T3 laippa. Hyvä vaihtoehto jos haluaa käyttää vakio pakosarjaa.

Pro Turbolta saa kaikkein edullisimmin. fyysisesti pienempi ku HX35.. eikä ole oikein muutenkaan verrattavissa HX sarjaan.

Hintaki on isompi ku HX..
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: 8-pätkä - 19.11.2014, 06:09:00
fyysisesti pienempi ku HX35.. eikä ole oikein muutenkaan verrattavissa HX sarjaan.

Hintaki on isompi ku HX..

Niin tuo HY-sarjahan saattaa olla jopa tarkoitettu johonkin muuhunkin kuin cumminsin virittämiseen. ;)
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: puliukk0 - 19.11.2014, 16:44:20
HY35 ainakin 2.0 16v Nissanin koneissa nostaa pakopaineet taivaisiin, ja tehot jää suhteellisen pieniksi.

Mitenköhän Volvon b230 mikä tunnetusti haluais vähän isompaa pesää?  :)
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: 855_T5R - 19.11.2014, 19:02:51
HY35 ainakin 2.0 16v Nissanin koneissa nostaa pakopaineet taivaisiin, ja tehot jää suhteellisen pieniksi.

Mitenköhän Volvon b230 mikä tunnetusti haluais vähän isompaa pesää?  :)
Mulla on pakopaineen mittaukseen nippa olemassa pakosarjassa, mutta jäi ajokausi lyhyeksi nii kerenny mittaamaan. Ja hukkaportti on Pro Turbon parantama ei missäänvaiheessa pääse paine karkaamaan.

Mutta luulen et ens kesänä ollaan viisaampia asian suhteen. Ovat kuulema pääseet jollaki skylinen koneella 500hv paremmalle puolelle.

Oma tavote on se 350hv ja jos tulee vähä enemmän nii se on vaan plussaa.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: puliukk0 - 19.11.2014, 20:12:35
Mitään mollaamatta kandee lukee vähän yleisesti tuosta HY35... Se on tarkotettu isomman (diesel) holsetin "apu"turboksi. Ja ainoa pesävaihtoehto 8# (v-pand liitos, ei käy muista holsuista pesä). Sillä ei pitkälle päästä...  :(

Lainaus käyttäjältä: dnsf.org
Alunperin toi ahdin on suunniteltu dieselkoneeseen isomman turbon aputurboksi. Hullut suomalaiset vaan alko tunkemaan niitä bensakoneisiin. Eipä taida vieläkään holsetin pojat ymmärtää miksi suomeen menee koko varasto. Ja ahdin toimii kyllä monessa koneessa vallan mainiosti.
Lainaus käyttäjältä: vastaheitto.com
ilmeisesti joku karvan päältä 300hp nisukka barin ahdoilla ja 1.3 barin pakopaineilla.. ja BMW m42b18 (1.8 neloskone) koneella barin ahdoilla ja 1.7 barin pakopaineilla.
Lainaus käyttäjältä: dnsf.org
Muumilla (Nissanissa) oli HY35 ja taisi olla 1 barin ahdoilla pakopainetta ~1.3barin luokkaa. Liikaa kuitenkin.
Eikä barilla tullut tehoakaan kuin reilu 300hv.


Ja eräässä BMW m42b18 (4-syl 1800cc) moottorissa mitattiin 1bar ahdoilla pakopaineet 1,7bar.

Niin tuo HY-sarjahan saattaa olla jopa tarkoitettu johonkin muuhunkin kuin cumminsin virittämiseen. ;)

Vastasit "väärin", Holset on Cumminsin oma merkki... Joten tavalla tai toisella ne on aina Cumminssiin liitettyjä.  :P

Ja EI ole tarkotus mollata mitenkään HY35 valintaa. Ehkä silti tutkisin vielä asiaa, 8# pesä on tosi pieni.  :-\
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Solmurauta - 19.11.2014, 20:41:15
HY35 ainakin 2.0 16v Nissanin koneissa nostaa pakopaineet taivaisiin, ja tehot jää suhteellisen pieniksi.

Mitenköhän Volvon b230 mikä tunnetusti haluais vähän isompaa pesää?  :)

Oliko tässä HY-sarjan portiton #8 pesä vai portillinen #10 pesä?
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: 855_T5R - 19.11.2014, 20:51:28
Mörkö cumminssin aputurbo? 5.9l cumminssista tuttu kampe. Näin iisalmen turbohuolto osasi valaista asiaa. Mulla on #10 portillisella sinkku pesällä.

Pakopainetta varmasti on.. ens keväänä kesällä sekin vasta selviää..

Olisko jollaki muillakin faktaa pakopaineista?
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: puliukk0 - 19.11.2014, 20:53:16
Oliko tässä HY-sarjan portiton #8 pesä vai portillinen #10 pesä?

Kaikkia HY35 mitä oon pyöritelly sisältänyt hukkiksen. #10 pesä siis, ei kasi sori.  :-[

http://www.myholsetturbo.com/manuals/HY35W.pdf

Suomessa myyty HY35:na myös HX32 ahdinta...

HX32 on ilman hukkista ja 8cm pesällä.

http://www.myholsetturbo.com/manuals/HX30_32_35_40.pdf

ps. Korjatkaa jos olen väärässä  :)
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: Solmurauta - 19.11.2014, 21:06:33
HY35W #10 vastaa H1D mallin #8 pesää.
HY35 #8 taas vastaa H1D mallin #6 pesää.
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: 855_T5R - 19.11.2014, 22:58:20
mut oova valinta minusta ku haetaan 300+hv... voi käyttää tosiaan orkkis pakosarjaa ja hukkaportti toimii :)
Otsikko: Vs: b230ft turbon valinta
Kirjoitti: jvVolvo - 07.12.2014, 23:26:32
Tuolla hevosvoima.com sivulla on myytävänä noita masterpower ahtimia, niin osaako joku sanoa mittojen/kokemusten perusteella miten herää/riittää 2.3 vinokoneessa.

R596-imu59/84 pako64,5/74

R6164-imu61/88 pako64,5/74

noita kahta katselin ja miten mahtaa tuo imupuolen koko muuttaa heräämistä ja riittävyyttä?