Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: ojala - 10.10.2014, 23:09:17

Otsikko: Takavalojen kytkennät
Kirjoitti: ojala - 10.10.2014, 23:09:17
Kuinkas noissa vanhanmallisissa 4-ruutuisissa takavaloissa menee kytkennät? Takavaloissa jarruvalo ja parkki alhaalla mut pitääkö jarruvalo olla ulompi..
Otsikko: Vs: Takavalojen kytkennät
Kirjoitti: Pyssy - 11.10.2014, 19:42:50
Lamppujen lasissa on merkinnät, jotka on selostettu sivulla
http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/codes/codes.html (http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/codes/codes.html)

Takavaloissa seuraavasti:
AR peruutusvalo
F tai B takasumuvalo
IA heijastin
R taka(parkki)valo
S1 jarruvalo
S3 keski- eli lisä- eli yläjarruvalo
2A takasuuntavalo eli vilkku

Liikenteessä näkee monenlaisia sovellutuksia takavalojen toiminnasta. Katsastuksessakaan asiaan ei yleensä kiinnitetä huomiota, jos valojen toiminta vaikuttaa suunnilleen normaalilta. 

Omassani olen pimentänyt takasumuvalon oikealta, koska niin on mielestäni fiksumpi, eikä lamppuvikalamppu syttynyt.  Takasumuvalon ja jarruvalon väliin pitää jäädä 100 mm, mitä pidän järkevänä ratkaisuna. 

Laitimmaisena oleva jarruvalo on siitä hyvä, että päätietä ajava näkee, milloin sivutieltä tuleva Volvo 240 (eikun sen kuski) jarruttaa.  Joutaisi samassa valaisimessa olla takaparkkikin.  En ole tutkinut, saisiko siihen "heittämällä" kaksitehoisen polttimon.  Punainen takasivuvalo on toki Suomessa kielletty, koska se on keksitty USAssa, ja siksi NIH-säännön mukaisesti erittäin vaarallinen. NIH tulee sanoista Not Invented Here.  Oranssit takavilkut olivat samasta syystä USAssa kielletyt 1990-luvun alkuun asti.

80-luvun autojen takavalot ovat typerän mielikuvituksettomia.  Tupakkiaskin kokoisia nelikulmioita vierekkäin, ainoana poikkeuksena Volvo, jossa nelikulmioita on kahdessa päällekkäisessä rivissä vierekkäin.