Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LAIRA - 11.10.2014, 11:34:02
-
Kansi kai pitää ottaa irti, kun alkoi ensin käydä kolmella ja sitten nosti paineella vesiä ulos ? Vai voisko joku muu tehdä saman?
-
Kiltisti työkalut käteen ja tiivisteen vaihtoon/kannen oikaisuun. :-[
-
Niinpä kai sitten. Noista eri valmistajien tiivisteistä ym. on ollut juttua silloin tällöin, mutten sattunut nyt löytämään, joten olisi hyvä kuulla mitä voisi harkita ja mitkä kiertää kaukaa.
-
Elring ja Reinz nyt ainakin, 40€? pelkkä tiiviste ja n. 80€ koko yläpään tiivistesarja.
Osta samalla koko satsi niin tulee kerralla vaihettua muutkin vuotavat tiivisteet.
-
Tein saman manööverin ft koneeseen n. kk.sitten ja kokemuksesta huomio seuraavaa:Kansi oikaistiin (vaikka ei varmasti ollut käynyt kuumana )ja venttiilit hiottiin sekä säädettiin+ ohjurien ja vaimentimien kumit vaihdettiin) Pura mielummin liikaa kuin liian vähän pako-ja imusarjan ympäristöä.Poista suosiolla jäähdytin ja cooleri saat lisä tilaa. Ainakin ft pakosarja oli kiinni lohkossa aivan tajuttoman vaikeella alakiinnikkeellä avata (samoin sen takaisin asennus) Samoin downpipe on kiinni sekä sillä näkyvällä klemmarilla että pohjassa aika tukevalla liitospultilla. Turbon paluuöljyn turbon puoleinen pää on vähän vaikea ,itse menin alakautta pitkillä jatkovarsilla, mutta voi onnistua myös muutoin. Elringin sarjassa ei ainakaan minulla ollut juuri tätä paluuputken yläpään tiivistettä eikä alapään o-rengasta(sinisellä n.9€ € yht. toim. aika 1 viikko). Pakosarjan vaarnapultteja löyty siniseltä yllättävän nopeasti( n.2 pv) tarve 4 kpl. Se tiivistesarjassa ollut nokka-akselin etupään tiiviste alkoi vuotaan saman tien , nyt on volvon oma ja maksoi n.14 € joten suosittelen sen käyttöä. Jos autossasi on EGR niin myös siihen tarvittavaa imusarjan tiivistettä ei sarjassa ollut. Jotkut viisaat ovat sanoneet että tuki vaan se EGR huoletta. No tuloksena oli vika valon syttyminen , ei vikakoodeja mutta ei kelpaa katsastuksessa. Uusi oikea tiiviste ja valo hävisi??. Myöskään ruiskusuutinten tiiviste o-renkaita ei ollut tuossa minun saamassani sarjassa joten nekin siniseltä, (34€. + pakosarjan udet kiinnitys mutterit 15€) Jotain o-renkaita siinä oli mutta ei omaan koneeseen sopivia. Lähinna tuli mieleen k-jetin kumit.
Sitten tietysti jakopää ja kiristin n. 70 €(gates)
Kansi työt koneistamolla n.200€.
Näillä nyt mennään omalle työlle ei hintaa mutta meneehän siinä tovi jos kunnolla tekee. Lohkon, imusarjan ja pakosarjan tiivistepintojen kunnostus ja" viilaus/puhdistus" ottaa aikaa eikä niistä kannata tinkiä.
-
Kiitokset tähän asti. Auttoi taas muistamaan. Olen tuohon tuon tiivistevaihdon kertaalleen tehnyt ehkä 10 vuotta sitten , aivan turhaan tosin silloin, kun etsin syytä vikavalon sytyttäjään. Syynä oli tuo EGR venttiili joka oli jumissa. Tulppasin systeemin imusarjanliitännästä ja korvasin EGR- lämpöanturin liittimeen laittamallani sopivalla vastuksella. Kompromissiarvon hakemisessa oli vähän vaivaa mutta nyt on toiminut jo vuosikausia ilman vikavaloherjoja. Miksi tuo tiiviste nyt meni niin voi tietysti olla peruja tuosta eka vaihdosta (en muista kenen tiiviste) eikä kantta silloin myöskään oiottu eikä tehty muitakaan juttuja. Taisi juuri tuo koko pakopuoli tuottaa eniten puurtamista silloin? Toinen mahdollinen syy tiivistetuhon alkuun voisi ehkä olla vuosi sitten sattunut jäähdyttäjän yhtäkkinen hajoaminen ja lämpöjen raju nousu ?
Mites nuo kannen pultit? Olisko syytä vaihtaa samalla?
-
Toinen mahdollinen syy tiivistetuhon alkuun voisi ehkä olla vuosi sitten sattunut jäähdyttäjän yhtäkkinen hajoaminen ja lämpöjen raju nousu ?
Mites nuo kannen pultit? Olisko syytä vaihtaa samalla?
Tuo tiivisteen tuhon syy on aika varmasti tuo vedettömyys.
Minä vaihdoin kannen pultit omassa rempassani.
-
Juu, mistään en oikeastaan tiedä paljon mitään, mutta jostain jäänyt "tieto", että pultit tulisi vaihtaa. Mites tuo Motonetin myymä sarja?
-
Elringin pultit jostain tarvikeliikkeestä kustantaa n.20-30€, puhdistat vaan huolella ne lohkossa olevat pulttireiät( paineilmalla parhaiten). Sinne jäävä paska saattaa aiheuttaa kannenpultin kiristykseen ongelmia.Muutoinkin jos mahdollista niin käytä annettuja momentteja kaikissa paikoissa.. Kannenpultien kiristysjärjestys on varmaan tiedossasi.
Älä irroita turboa pakosarjasta ellet aio tehdä turbolle mitään, pakosarjassa voi(ja on todennäköistä) olla halkeamia jotka osaava hitsari voi korjata elleivät ole todella pahoja. Kun motti on auki niin aikansa kuluksi voi karhunkielellä ja lamppuöljyllä tms. puhdistaa mäntien laet kiiltäviksi. Edelleen painotan tuota kannen ja kaikkien muidenkin tiivistepintojen tarkkaa puhdistusta. Lohkon kansipinnassa voi sellainen ns peilivarjostuma olla kohtalokas tulevaisuudessa.
Ja nythän puhutaan ihan oikesta kansiremontista, pelkkä kannentiivisteen vaihto on pienempi työ. Pelkästään sen vaihto vain johtaa aika nopeasti ihan oikeaan kansiremonttiin.
-
Hyvää tietoa. Tulikin tuosta mieleen, että viimeksi ihmettelin juuri sitä töhnämäärää kannenpulttien reijissä. Siivoaminen taisi silloinkin viedä aika tovin.Kierretapilla taisin viimeistellä. En oikein keksinyt, että mistä sitä voikin tuonne kertyä noin paljon?
Purkutyö nyt vasta alussa ja katin ja downpipen liitos saatu auki. Missäköhän vaiheessa nuo katit yleensä menee vaihtoon? Tämä alkaa jo näyttää aika surkealta ja päälikuori hiukan auki yhdestä kohtaa. Tämä kulkenut nyt 350 tkm.
Niin tästä kansirempasta yleensä niin olen jutellut koneistamon kanssa, että vien kannen täydellisenä ja saavat tehdä kaiken mitä tarvii.
edit. Jäin vähän miettimään että miksei turboa kannattaisi irrottaa erikseen ensin? Ehkä se vielä mullekin kirkastuu kun nyt se on kuitenkin irtiotettuna.
edit.2 kansi nyt irti ja eipä näköjään ykköspytyn alueella ole enää siivottavaa.Hyvin on peseytynyt.
-
Nyt on ajeltu ehkä 500 km ja pakko todeta, että Seiskanelonen oli aivan oikeassa tuon Elringin sarjassa mukana olevan nokka-akselin etustefan kanssa. Ei mitään virkaa. Toivottavasti edes itse kansitiiviste olisi kunnon tavaraa niinkuin porukka tuntuu tuohon merkkiin luottavan. Toistaiseksi kaikki muu tuntuu pelaavan ihan mukavasti.
edit. mulla oli paikalla pari vuotta sitten asennettu sinisen stefa eikä se vuotanut. Tyhmä kun en uskonut ja jättänyt koskematta.
-
Pari vko sitten ostin Reinzin kansipahvin ja ei ollu ees kallis... 17e :pomo: kannen pultit tuli motonetista. Hyvin toimii nyt :)
-
Mistäs liikkeistä näitä elring ja reinz pahveja saa?
Mitäs sininen tiski tarjoaa? ja mihin hintaan?
Itsellä kans taitaa olla tämä remppa edessä, välillä käy käynnistettäessä hetken kolmella ja jäähdytysnesteen paineita on alkanut nostella. Öljyt ja jäähdytinneste ovat pysyneet puhtaina.
-
Ostin tuon Elring satsin täältä Turusta Kelhulta. En tiedä mistä kautta tuo tuli. Muuten oli kaikki tuossa satsissa ok paitsi tuo nokka-akselin etupään stefa (josta oli jo aiemmin juttua) se on täyttä .....
-
AD myy ainakin, varmaan muutkin "paremmat" varaosaliikkeet. Motonetistä saa mitä hyllystä löytyy, eli periaatteessa sieltäkin voi saada jos ovat saaneet erän halvalla. Siniseltä saa kyllä tarpeeksi laadukkaita, mutta hinnoista en osaa sanoa muuta kuin nokan stefa n 6€.
-
Ok,
Mites tuon elringin tunnistaa?
Kun ostin tässä viime kuussa yläpääntiivistesarjan Motonetistä, kun vaihdoin imusarjan tiivisteen. Ei tuossa kansipahvissa lue mitään merkkiä. Tunnistaisiko sen jostain?
-
Ok,
Mites tuon elringin tunnistaa?
Tunnistaisiko sen jostain?
Ostin tarvikkeena Elring kansitiivisteen,tiivisteessä on kakkos pytyn kohdalla yläpinnassa pieni Elring logo
-
Mistäs liikkeistä näitä elring ja reinz pahveja saa?
Mitäs sininen tiski tarjoaa? ja mihin hintaan?
Itsellä kans taitaa olla tämä remppa edessä, välillä käy käynnistettäessä hetken kolmella ja jäähdytysnesteen paineita on alkanut nostella. Öljyt ja jäähdytinneste ovat pysyneet puhtaina.
Oma pahvi tuli Fixus ketjun liikkeestä.
-
Joo, löytyi Victor Reinz pahvi Fixus-liikkeestä hintaan 16EUR. :)
Mites tuon pakosarjan tuen kanssa? Kauhee vääntö, että sais sen auki? :D Oisko vinkkiä? Tarvii varmaan hakea vähän lisää työkaluja, kun ei oikein auennut ekalla yrityksellä.
-
Muistaakseni riitti kun sai sen etupään mutterin pois ja ne kaksi kiinnikepulttia sopivasti löysättyä. Koko kannatinta ei valttämättä tarvi ottaa pois. On helpompi laittaa kiinnikkin kun ne kaksi on siellä paikallaan.
-
Jees, lähtihän se kannatin sieltä. Lohkon kyljen pultit auki ja irtosi. Pakosarjan puolen mutteria en saanut auki millään.
Pienet on tilat, mutta hommasin portaattoman pikkuräikän niin sillä pääsi sopivasti vääntämään. Motonetista ja semmonen n. 11cm pitkä. On näppärä työkalu. :)
Mites tuo lohkon ja kannen puhdistus? Eilen putsailin lamppuöljyllä ja rätillä, mutta oli kovin hidasta. Saako käyttää muuta?
Vika löytyi kolmospytyn(toiseksi taaimmainen) kohdalta. Tiiviste oli ohentunut vesikanavan kohdalta ja vesi tullut lähelle metallirengasta ja varmaankin siitä vuotanut. Kolmospytyssä oli jäähdytinnestettä pikkasen männän päällä avatessa. Uudessa Reinzin pahvissa tuo vesikanava onkin pieni ja pyöreä, ei niin kuin vanhassa, jossa se on vesikanavan muotoinen kolmio. Ehkä se on pienennetty kun on huomattu että isompi rupee vuotamaan sylinteriin? Tiedä sitten...
-
Jos siinä kannessa on ihan rehdisti jälki, että vesi on majaillut tiiviatepintojen välissä vesikanavan vieressä, suosittelen oikaisemaan kannen.
Eli koneistamo höylää tiivistepinnan puhtaaksi. Vesi tekee yleensä semmoisia todella pieniä syöpymiä tiivistepintaan, jos sinne pääsee. On sitten vähän syöpymästä ja tuurista kiinni, pitääkö uusi pahvi yli vai alle puolvuotta.
-
Jees, homma etenee. Kansi on purettu ja plaanattavana Hämeen Dieselissä.
Uusi tiivisteitä hommattu ja vähän työkaluja kans. Laitan tähän listaa, jos jollekin on apua myöhemmin:
-Reinz kansipahvi (Fixus) 16EUR
-Nokan etupään stefa (sininen tiski) 15EUR
-Venttiilinvarren kumit imupuolelle (sininen tiski) 4kpl tarvii, 6,20EUR/kpl
-Pakosarjan mutterit (sininen tiski) 2EUR/kpl
-Venttiilijousipuristinhärveli (Biltema) n. 18EUR
-Puupulikka imukupeilla venttiilien läppäämiseen (Motonet) n. 4EUR
-Hiomatahna (Motonet) n. 4EUR, käytä vain hienorakeista läppäämiseen
Ja tuosta hyviä videoita purkuun ja avuksi:
https://www.youtube.com/watch?v=P91dXz7FY_8
https://www.youtube.com/watch?v=YN7YoEsyECc
https://www.youtube.com/watch?v=uUsH2clwUoo