Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Joro - 11.10.2014, 16:15:20

Otsikko: 740 puhaltaa haaleaa tyhjäkäynnillä ja vikakoodi 2-3-2
Kirjoitti: Joro - 11.10.2014, 16:15:20
Kävi pieni vahinko, lämppärin hana murtui ja syyti nesteet ulos moottoritievauhista, ja kiehumaan se pääsi. Noo uutta hanaa paikalleen ja tulos on, että puhaltaa lämmintä kun on kierroksia ja tyhjäkäynnillä satunnaisesti. Esimerkiksi kun pihalla sitä jonkin aikaa käyttelin niin johan alko puhaltaan lämmintä, mutta sitten liikenteessä kun pysähtyy valoihin niin alko puhaltamaan haaleaa. Ja kiehahtamisen yhteydessä lambda valo sytty, ja antaa vikakoodia 2-3-2. Kokeilin nollata, tuli takaisin ajolenkin jälkeen, mutta valo ei syttyny. Moottorin käynnissä ei kyllä oo mitään erikoista, mutta tankin täytön jälkeen kulutukseksi tuli 14l/80km :o. Mistähän noita ongelmia kannattaa alkaa ratkomaan?
Otsikko: Vs: 740 puhaltaa haaleaa tyhjäkäynnillä ja vikakoodi 2-3-2
Kirjoitti: mikan - 11.10.2014, 18:31:24
Vikakoodi:
2-3-2*      Seos liian laiha/rikas tyhjäkäynnillä   Rikas; korkea polttoaineenpaine, vuotava suutin      Moottorin epänormaali toiminta (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0)

Vikakoodi 2-3-2 sytyttää kyllä aina vikavalon.

Tosin tuo voi johtua myös lämpöanturin hajoamisesta, eli sopitus rikastuu jos lämpöanturi antaa moottorin lämmöksi jotain liian pientä. Se voi olla myös toisinpäin, eli lämpöanturi väittää koneen olevan kuumempi kuin se on, jolloin sopitus menee taas metsään.

Jos se puhaltaa haaleaa ja nesteitä katoa, niin kansipahvi on puhjennut tuossa lämppärin hanan hajoamisen yhteydessä.
Otsikko: Vs: 740 puhaltaa haaleaa tyhjäkäynnillä ja vikakoodi 2-3-2
Kirjoitti: estate - 11.10.2014, 20:54:43
Kansipahvi menny. Juuri tuo, että kierroksilla tulee lämmintä mutta tyhjäkäynnillä ei on tyypillinen oire kun pahvissa on pieni vuoto. Sylinteristä menee paineet vesitilaan, ja lämpöanturi toimii miten sattuu kun on välillä kosketuksissa nesteeseen ja välillä ei, siksi luultavasti antaa vikakoodin kun anturi on ilmakuplassa ja moottorinohjaus luulee koneen olevan kylmä ja rikastaa seosta.