Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Chili - 11.10.2014, 18:12:30
-
Poika paikansi naputusäänen laatikkoon. Kun keppiä työntää eteen kytkin pohjassa ykköselle alkaa naputus. Vapaalla ollessa ei naputa eikä kun kytkin on pohjassa ja keppi vasemmassa laidassa ennen ykköselle työntämistä.
-
Jos ei ajoo haittaa niin ei aiheuta toimenpiteitä. Musiikkia kovemmalle niin poistuu monta "vikaa" ::)
Ykkönen on muistaakseni synkronoimaton joten toki sieltä meteliä kuuluu kun hammaspyörät pyörii. Voihan olla et jotain on lootalle tapahtunu aikojen saatossa ja on jotain asiaankuulumatonta tavaraa hampaiden välissä. Öljyt kun vaihtaa niin sekin voipi auttaa. Eihän se mikään vika ole jos vaihdetta laittaa sisään ja kuuluu ääntä näissä vehkeissä. Jos mitään ei kuuluis niin alkaisin oleen huolissani.
-
Jos ei ajoo haittaa niin ei aiheuta toimenpiteitä. Musiikkia kovemmalle niin poistuu monta "vikaa" ::)
Ykkönen on muistaakseni synkronoimaton joten toki sieltä meteliä kuuluu kun hammaspyörät pyörii. Voihan olla et jotain on lootalle tapahtunu aikojen saatossa ja on jotain asiaankuulumatonta tavaraa hampaiden välissä. Öljyt kun vaihtaa niin sekin voipi auttaa. Eihän se mikään vika ole jos vaihdetta laittaa sisään ja kuuluu ääntä näissä vehkeissä. Jos mitään ei kuuluis niin alkaisin oleen huolissani.
Eikös pakki ole synkronoimaton?
-
Eikös pakki ole synkronoimaton?
Pakki ja ykkönen jos en ihan väärin mutuile.
Ei oo tarvetta synkronoida näitä vaihteita joilla lähdetään liikkeelle.
-
Kyseessä ei ole vaihteiston rasahdus, vaan naputtava ääni on tullut ihan yllättäen nyt. Kuullostaa kuulemma ihan kuin pyörivä ratas, josta lähtisi naksuttava ääni keppiä esim. ykkösvaihteelle työnnettäessä. Tosin poika kertoi myös ensin, että ääni kuuluu ajossakin. Mahtaa kuuluakin.
-
Eli kytkimen asennolla ei ole väliä? Saisiko ääninäytettä?
-
Kyseessä ei ole vaihteiston rasahdus, vaan naputtava ääni on tullut ihan yllättäen nyt. Kuullostaa kuulemma ihan kuin pyörivä ratas, josta lähtisi naksuttava ääni keppiä esim. ykkösvaihteelle työnnettäessä. Tosin poika kertoi myös ensin, että ääni kuuluu ajossakin. Mahtaa kuuluakin.
Jep, melkein ainahan loota rasahtaa ku tökkii ykköstä silmään tai pakkia. Näin maalaisjärjellä ajatellen, tottakai sieltä kuuluu ääntä kun kytkee synkronoimatonta vaihdetta silmään ja sillonhan rattaat ottaa suoraa kosketusta toisiinsa. Jos ääntä ei kuuluis niin olisin huolissani et onko rattaat kadonnu jonnekin.
Musiikkia kovemmalle tai lähtee 2.vaihteella liikkeelle jos kovasti häirittee :2funny:
-
On ykkönenkin synkronoitu. Jos ääni kuuluu kun yrittää "väkisin" pykälää päälle ja ajossa (muilla kun 1. vaihteilla?) niin ykkösen synkrosta lienee semmonen pidikenappula irronnut lukitusrenkaastaan. Ajoa vaan.
-
Noh - mites tämä tuli väärin ymmärrettyä? Ääni kuuluu ajaessakin.
Mutta ääni kuuluu jo paikallaan ollessa, moottorin käydessä, kun painaa kytkimen pohjaan ja työntää vaihdetta ykkösen suuntaan - vaikka auto ei vielä liikukaan.
-
Paikallaan koneen käydessä ja kytkin pohjassa ei pitäisi kuulua laatikosta mitään jos kytkin irrottaa kunnolla. Eli silmälaakeri ei pyöri kunnolla tai kytkin ei irrota, tai painelaakeri rikki. Painelaakerin ei tosin pitäisi pitää ääntä kun kytkinpoljinta ei paineta. Tai saattaa siellä olla paineasetelmastakin jousi poikki. Kuuluuko napsutus joka vaihteella, muuttuuko kierrosten mukaan?
-
Poika ei oikein osaa sanoa asiasta; täytyy nähdä ja kuulla/testata itse ja palata asiaan.
-
Pääsin itse testaamaan....
Paikallaan ollessa ei kuulu ääniä. Ääni kuuluu vain auton liikkuessa ja vaihteen ollessa kytkettynä.
Kylmänä ei kuulu ääniä. Muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa kuulua tasainen säpsätys, joka moottorijarrutuksessa on kovempi kuin vedätettäessä.
Jos nopeus on vakio esim. 20 km/h: Ääni kuuluu ykkösvaihteella tiheänä, kakkosella harvempana ja kolmosella vielä harvempana. Nelosvaihteen ja viitosvaihteen ääntä en voi varmuudella sanoa olevan ollenkaan.
Kytkintä painettaessa äänessä ei juuri muutosta.
Vapaalla lasketellessa ääntä ei kuulu. Eli ei taida kuulua kardaanista. Eikä kytkimestä.
Ostin M47 laatikon.
-
"säpsätys", onko nyt ihan varma että kuuluu laatikosta?
Haljennut/vuotava pakosarja nimittäin säpsättää.
-
Paikallaan ollessa ei äännä....eiku. Eli näköjään kun ajaa lämpimäksi niin äänen kuulee myös tyhjäkäynnillä vaimeasti auton paikallaan ollessa, kun kytkintä ei paina.
Ja tasakaasulla ajaessa ääntää ainakin kun ykkönen, kakkonen tai kolmonen on päällä. Nelosella ja viitosella ei ainakaan korvin kuulu mitään ääntä.
Luulisi pakosarjan ääntävän nelosella ja vitosellakin.
Kyllä se tulee vaihdelaatikosta ja on laakerivika.
Osaako tuollaisen itse korjata?
-
Kaiken voi ehjätä mutta eriasia kannattaako?
Jos vaihteet toimii moitteetta niin ite en laittas tikkua ristiin.
Lootan purkaminen ja kokoominen ei alottelijalle ole mikään vartin homma kuitenkaan.
-
Maanantaina yritetään laittaa vanha B200K 240:n M47 laatikko tuon rikkoutuneen tilalle. Toivottavasti onnistuu!
-
Eihän se loota rikki ole jos kerran pykälät menee silmään ja pääsee liikkuun eteen ja taakse :idiot2:
Mutta kuinka vaan, tää on sitä motorsporttii.
-
Ääni on kuin Eesaun jalat. Suattaa jättää tien piälle joku kaunis päivä....
https://www.youtube.com/watch?v=uPxeYNtB2Hs
-
Pääsin itse testaamaan....
Paikallaan ollessa ei kuulu ääniä. Ääni kuuluu vain auton liikkuessa ja vaihteen ollessa kytkettynä.
Kylmänä ei kuulu ääniä. Muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa kuulua tasainen säpsätys, joka moottorijarrutuksessa on kovempi kuin vedätettäessä.
Jos nopeus on vakio esim. 20 km/h: Ääni kuuluu ykkösvaihteella tiheänä, kakkosella harvempana ja kolmosella vielä harvempana. Nelosvaihteen ja viitosvaihteen ääntä en voi varmuudella sanoa olevan ollenkaan.
Kytkintä painettaessa äänessä ei juuri muutosta.
Vapaalla lasketellessa ääntä ei kuulu. Eli ei taida kuulua kardaanista. Eikä kytkimestä.
Ostin M47 laatikon.
Äänen oireet kuulostaa samanlaisilta kuin yhdessä mun m47:ssa, siinä vika oli sivuakselin etupään neulalaakerissa, yks neula oli kaivanut kolon akseliin .
Mitä pienempi vaihde sitä enemmän jyristi, veto pois oli liki äänetön.
Oli käytännössä korjaamaton paikka (tai ei siis rahallisesti kannattanut alkaa reparoida) kun olis vaatinut akselin hionnan ja sisäkoolillisen oikeamittaisen laakerin etsiskelyn jne.
-
Äänen oireet kuulostaa samanlaisilta kuin yhdessä mun m47:ssa, siinä vika oli sivuakselin etupään neulalaakerissa, yks neula oli kaivanut kolon akseliin .
Mitä pienempi vaihde sitä enemmän jyristi, veto pois oli liki äänetön.
Oli käytännössä korjaamaton paikka (tai ei siis rahallisesti kannattanut alkaa reparoida) kun olis vaatinut akselin hionnan ja sisäkoolillisen oikeamittaisen laakerin etsiskelyn jne.
Kiitos tuosta vihjeestä! Olen itsekin päätynyt vahvasti samalle kannalle, että ääni kuuluu ainoastaan sivuakselin pyörimisestä johtuen. Eli sain vahvistusta diagnoosille. Pitää se purkaa ja opetella kuitenkin - vienpähän sitten puretutun laatikon kaatopaikalle. Eivät peri siitäkään maksua nykyisin, kun on teräsromua.