Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tommo - 12.05.2011, 09:54:51

Otsikko: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: tommo - 12.05.2011, 09:54:51
Pitäisi vedellä 700km 1400kg asuntovaunua, veturina siis V70 2,4T A -02.

Yritin haulla hakea täältä sekä Landiasta mutta ei löytynyt tietoa automaatin toiminnasta taakkaa vedettäessä. Eli muutamassa ketjussa on puhuttu ettei saisi vetää D-asennossa vaan 4-asennossa? Mihin tuo perustuu, ilmeisesti turbiinin lukitukseen jollain lailla mutta miten?

Joten jos joku voisi laittaa hieman tietoa miten tuo automaatti käyttäytyy (ja pitäisi käyttäytyä) raskaassa kuormituksessa, sekä miten sitä kannattaa käyttää ettei aiheuta turhaa rasitusta laatikolle.
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: van hanen - 12.05.2011, 21:06:59
Itse olen vetänyt jo muutaman vuoden automaattiasennolla ja mitään ongelmaa ei ole ollut.Kyllä se osaa vaihtaa kun on sen tarvis.Mä hoidan ajamisen ja laatikko vaihtamisen  ;)
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: Nortti - 13.05.2011, 09:12:34
Mä hoidan ajamisen ja laatikko vaihtamisen  ;)

Samaa mieltä. Satunnaisesti olen vetänyt eri volvoilla auto-, vene- ja hevostraileria. Kyllä se automaatti on kestänyt ja pitänyt useimmiten myös sopivan vaihteen päällä.
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: Volvo65 - 13.05.2011, 12:20:22
Sama täälä, vedän venettä jonkun verran ja käytän yleensä D-asentoa eikä mitään ongelmia ole ollut.
Jostakin oli lukevinaan että vaunua vedettäessä pitäis käyttää 4-asentoa, oisko ollut 90-luvun v70 ohjekirjassa.
Nyt itellä v70 2.4T A. 8)
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: tepaa - 13.05.2011, 20:42:40
Ehdottomasti 4:lla niin laatikkoon ei tule liian kovia vääntöjä. Näin menin entisellä 2.4T:llä ja nykyisellä 2.5T:llä.
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: Nortti - 14.05.2011, 10:50:04
Ehdottomasti 4:lla niin laatikkoon ei tule liian kovia vääntöjä. Näin menin entisellä 2.4T:llä ja nykyisellä 2.5T:llä.

Noin se on tasaisella suoralla kohtaa, mutta sitten vaikka ylämäessä edellytetään kuskilta toimia vaihtoon. Reippaasti "ylikellotettuna" oma dieseli on juuri geartronicin nelosvaihteella saanut pari kertaa vaihteen luistamaan, kun vääntö ylittää reilusti vaihdelaatikon maksimin. Siihen on sitten pakko pysähtyä ja resetoida vaihdelaatikon vikakoodit. Automaatilla ei tee tuota koskaan, kun osaa vaihtaa järkevästi.

Isoa kuormaa vedettäessä, oma kokemukseni puoltaa automaatilla ajoa. Ylikuormaakin, kuten samanlaista toista volvoa trailerilla vedettäessä oma valinta on vaihteen asento automaatilla. Jos kuormitus liikaa, niin automaatti osaa pitää kilometritolkulla esimerkiksi nelosvaihdetta.
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: TOK - 14.05.2011, 11:00:11
Suurin pointti kai noissa automaattien pakkopykälissä on raskaan kuorman hinaaminen vuoristossa kuten Alpeilla. Pakkopientä tupaan niin saa moottorijarrutusta aikaiseksi, vähentää jarrujen ylikuumenemista loputtomia jyrkkiä alamäkiä mentäessä.

Suomen olosuhteissa siis ihan huoletta D:llä vaan.
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: tommo - 14.05.2011, 12:31:27
Noin se on tasaisella suoralla kohtaa, mutta sitten vaikka ylämäessä edellytetään kuskilta toimia vaihtoon. Reippaasti "ylikellotettuna" oma dieseli on juuri geartronicin nelosvaihteella saanut pari kertaa vaihteen luistamaan, kun vääntö ylittää reilusti vaihdelaatikon maksimin. Siihen on sitten pakko pysähtyä ja resetoida vaihdelaatikon vikakoodit. Automaatilla ei tee tuota koskaan, kun osaa vaihtaa järkevästi.

Isoa kuormaa vedettäessä, oma kokemukseni puoltaa automaatilla ajoa. Ylikuormaakin, kuten samanlaista toista volvoa trailerilla vedettäessä oma valinta on vaihteen asento automaatilla. Jos kuormitus liikaa, niin automaatti osaa pitää kilometritolkulla esimerkiksi nelosvaihdetta.

Kertokaas nyt tuon pakkopykälän (esim. 4.) toiminta, eikö se olekaan niin että jättää vain 5. vaihteen pelistä pois ja muuten on täysin normaali toiminta? En voi katsoa ohjekirjasta kun ei sellaista ole.
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: Nortti - 14.05.2011, 14:15:39
Kertokaas nyt tuon pakkopykälän (esim. 4.) toiminta, eikö se olekaan niin että jättää vain 5. vaihteen pelistä pois ja muuten on täysin normaali toiminta? En voi katsoa ohjekirjasta kun ei sellaista ole.

Hmm. Taas kaikki viestit luettu, mutta tästä vasta avautui että tuo laatikko ei ehkä olekaan "Geartronic", vaan siinä vaihdekepissä "D":stä taaksepäin on "4". Se siis on automaatti yhtälailla, kuin "D":lla ajaminen. Ilman geartronicia tuo AW55-50 toimii 1,2,3,4 vaihteilla ja jää se vitonen pois. Geartronicilla varustettu AW55-50 ja myös AW55-51 sensijaan sisältää manuaalipuolen, jossa esimerkiksi "4" on "pakkopykälä 4" ja vaihde putoaa pienemmäksi vasta liian alhaisella moottorin kierrosluvulla. Tuossa ei myöskään automaatti toimi.
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: tommo - 14.05.2011, 14:27:36
Joo siis ei ole Geartronic. Yritin Vadiksesta lukea laatikon toiminnasta, mutta ei siellä ainakaan lukenut mitään ihmeellisempää eroa 4. ja D-pykälän välillä. Eiköhän tuo toiminta selkine kun laittaa jäähallin koukkuun.
Otsikko: Vs: AW55-50 ja asuntovaunun veto
Kirjoitti: tommo - 27.05.2011, 11:39:21
Eilen tuli vedettyä vajaat 700km ja muuten meni ihan mukavasti, mutta vakionopeussäätimellä ajettaessa D:llä tuppaa pitämään turbiinin turhan tiukasti lukossa. Isommassa mäessä ei vaihtanut pienemmälle saati edes lukkoa avannut ennen kuin vauhti oli tippunut liki kymmenellä. Ilman vakkaria ei tuollaista ilmennyt, luinkin jostain että pyrkii vakkarilla lukitsemaan turbiinia herkästi polttoainetta säästääkseen?

 Ison osan matkasta ajelinkin 4. pykälällä jolloin pikkumäet meni hyvin, ja isommissa avitin päätöksentekoa kaasulla jolloin vaihtoi 3:lle. Kulutusta tämä toiminta nostaa n. 0,5L/100km, mutta eipä ainakaan jyrää liian isolla pykälällä.