Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Timo - 13.10.2014, 16:57:15
-
Otsikossa kysymys joka rupesi vaivaamaan kun käytin renkaanvaihdon yhteydessä takalevyjä irti vi***maisen kitinän aiheuttajan löytämiseksi. Käsijarrukengäthän sinne on ottaneet kiinni ja vain noin 1/3 levystä on kulunut, muualla on tehdaspinta vielä tallella. Toisella puolen sama homma, vähän pidempi on kulumisjälki siellä. Tämähän aiheuttaa joka kierroksella äänen ja levytkin tuntuvat lämpenevän ja sopivasti haisevan kun tarpeeksi ajelee. Käsijarrun jätin vaihtaessa aika löysälle, kahva nousee aika ylös ennenkuin ottavat kiinni.
Kyseessä siis EBC:n levyt ja elokuun lopulla ovat laitettu. Mun laskuopillahan nuo on kierot, mutta empähän oo mikään asijantuntija joten siksi kyselen.
(https://lhuqvw.dm2304.livefilestore.com/y2p7ZEyHvIrh-0AbwDpUTLNG46q6-2568c9r4J-iWcLMJrSlcusRIH0faxF4Iw3f_1MxnIQIVuT_H_RBupAt3KE56KVufWJAG8O0O4mfskBnmg/IMG_5532.JPG?psid=1)
(https://lhuqvw.dm2304.livefilestore.com/y2pGhWqjuQJG3uMF-6LbAfshhx8mZQffo5WI-T-LfDsI1Xfs2rV4ofkEsWE1cjwznvXG750Ll25Ep67N4OcnjHpk2tSLCuKob7Uri8PB9_YmTg/IMG_5534.JPG?psid=1)
Loput kuvat täällä: http://1drv.ms/1w18J5n
-
Eihän nuo ole pyöreetä nähneetkään vai voiko jarrukengat olla väärin kasattuna. Joko on vain paikallaan käytettävät jarrukengät kuluneet puhki?
-
luulisi että sisäkehällä heittoa mutta syy voi olla joku toinenkin :(
edit: oliko levyä asennettaessa keskireiän sovite jostain syystä kovin väljä? poistitko navasta kovalla kädellä ruosteita tms
-
Voiko käsijarrukengät kasata niin väärin että aiheuttaisivat tuon? En kyllä aatellu kulutuspintaa kuinka paljon oli.
Ihan normaali välys oli napaan, eli ei sitä häävisti ollut. Ruosteita harjailin käsipelillä ja porakoneella pyöritettävällä teräsharjalla, ei nuilla kyllä napaa saa ohennettua niin paljoa että vaikuttaisi?
Eipähän tuo näy kiinnostavan myyjääkään vastata kysymyksiin, tarjouksen kyllä saa alta tunnissa. 8)
-
Voiko käsijarrukengät kasata niin väärin että aiheuttaisivat tuon? En kyllä aatellu kulutuspintaa kuinka paljon oli.
Ihan normaali välys oli napaan, eli ei sitä häävisti ollut. Ruosteita harjailin käsipelillä ja porakoneella pyöritettävällä teräsharjalla, ei nuilla kyllä napaa saa ohennettua niin paljoa että vaikuttaisi?
Eipähän tuo näy kiinnostavan myyjääkään vastata kysymyksiin, tarjouksen kyllä saa alta tunnissa. 8)
itse vaihdoin levyt taakse kesällä. en tainnut ruosteita poistella lainkaan ellen väärin muista. mutta jos putsasit tasaisesti ympäriinsä niin aika kaukaa haettua tämä mun teoria ::) taitaa olla vika levyissä
-
Soikeet kkai nuo levyt on jos kerran vain parista kohtaa ottaa kiinni. Onko vastakkaisella puolella levyä samanlaiset jäljet?
Ei niitä paloja saa niin väärin kasattua että epätasaisesti levyn kuluttaisi. Vinossa olevakin pala/kenkä laahaisi koko matkalta levyä vasten.
Soita sille varaosamyyjälle että tilaa sulle uudet levyt niin viet sitten vanhat takaisin kun olet ne uudet vaihtanut. :)
-
Ei oo vastakkaisella puolella, vain tuo yksi jälki.
-
Tere.
Vaikuttaa koneistus virheeltä.
Joko keskireikä ei ole keskellä levyä (tarkasta miten jarrupalat ovat kuluttaneet levyä)
Jos jarrupalaojen jälki on symmetrinen säteen suunnassa tarkasteltuna on rummun koneistus poskellaan säteen suunnassa tarkasteltuna.
Jos myyjä ei ole yhteistyöhaluinen voit ottaa lausunnon joltakin koneistajalta joka voi tutkia asian sorvissa ja todentaa koneistusvirheen.Saat samalla mitta-arvon virheen suuruudesta.
Takuuhommalta tuo vaikuttaa.
-
Kuumenevat entistä enemmän ajossa joka reissulla, ei kestä enää koskea 10km:n ajon jälkeen. Hyvät levyt, "usein jopa paremmat kuin alkuperäiset" taisi mainoslause sanoa. ;D Yritin vielä pyöritellä levyt eri asentoon ja jos mahdollista että keskittyisivät paremmin. Mutta ei vaikutusta.. Eikä muuten ollut paljoa pintaa kengissä enää, paljoko uusissa on?
Myyjää ei sähköposteihin vastailu kiinnostanut, viikon odottelin ja viime perjantaina soitin. Olikohan viides soitto kun vastasi puhelimeen, aikoi palata asiaan vartissa kunhan oli sähköpostista kuvat katsonut. Ei kuulunut mitään, soitin muutaman tunnin jälkeen. Oli kuulemma kuvat laittanut Saksaan ja lupasi maanantaina soitella mulle. Ei liene vaikea arvata onko mitään kuulunut.. Kannattaa näköjään miettiä mihin paskaan sekaantuu, Jarrupalat.fi eli Suomen Jarrukauppa ja mikä pirun Voimistelurenkaat.fi kö se nyt ennen oli. Tämmöistä palvelua sieltä..
-
Jos ne kuumenevat, niin jarru tai käsijarru laahaa pahasti. Veikkaan asennusvirhettä.
Onhan käsijarrun kahvasta säädelty käsijarrukengille riittävä välys?
Rumpuosan pyöreyteen en osaa ottaa kantaa muuta kun käsijarrun laahatessa se kuumenee eikä kerran kuumennuttuaan ole enää koskaan pyöreä. Kuvista voisi päätellä että on laahannut.
Ajossa volvon käsijarrua ei saisi käyttää. Se on vain "pysäköintijarru". Jos säätö kuitenkin on ok, niin voivat vaijeritkin takerrella jolloin jarru jää laahaamaan.
-
Tere.
Jos käsijarru laahaa niin kai kulutusjälki olisi ympäri koko rummun.
Ei taida olla koneistus onnistunut keskelle,viittaan omaan kommenttiini ylempänä.
-
Voi toki koneistuksessakin virhe olla. Kuvista päätellen on nimenomaan laahannut ja ilmeisesti ajettu varsin monta kilometriä kässäri päällä. Jos on vielä kunnolla lämmennyt niin ei ole oikein pyöreä enää. Koskaan. Senjälkeen saadaankin kuvien mukaisia kuvia ;). Timo tuossa kirjoittaa "Kuumenevat entistä enemmän ajossa". Tuosta siis arvioni asennusvirheestä.
-
Jos on ajettu monta kilometriä käsijarru päällä niin ei kai 2/3 kehästä näytä tältä? (Klikkaamallahan nuo suurenee niin ainakin näkee..)
(https://lhuqvw.dm2304.livefilestore.com/y2pjdO_0gGo7UTepLvxBK58_OAei6nlrs0LXenWLxDCP6WIBWbkhVFJEEStQIAPk9xPYebkwxrLQ1haR087bhO9x0iq4pK1-FSeHN7rkZGzwrk/IMG_5537.JPG?psid=1)
Tuossa kohti ei siis ole minkäänlaista kulumaa vaan on pinta tehtaan jäljiltä. Enkä minä sitä kahvaa joka kierrokselle ehdi nykiä. ;D Ekassa viestissä kerroin myös että jätin kahvan löysälle, löysemmälle kuin se alunperin oli vanhoilla romuilla. Siitäkin kuvien perusteella sanottiin täällä että voisi kiristää.. Eilen oli taas nurkka auki ja tarkistin, käsijarru toimii, palauttaa hyvin eikä jää laahaamaan. Säädin sen nyt niin löysälle ettei käsijarruja käytännössä ole, olkoot siinä niin kauan että saa suorat levyt alle. Hieman vähensi tuota lämpenemistä..
-
Eli ilmeisesti heittoa olisi useita millejä? Miltä se näyttää kun laittaisi väärinpäin paikoilleen ja pyöräyttäisi?
Edit: pulttien reiät ovat tilavia, mutta onhan keskireikä täsmälleen oikean kokoinen?
-
Kyllähän sitä taitaa olla. En ole väärinpäin kokeillut eikä riitä työntömitankaan ulottuvuus mittaamaan heittoa.
-
En ole koneistaja mutta mietin silti että voiko noin pahasti pielessä oleva levy pulpahtaa asemasta ulos ja päätyä myyntiin. Tuossahan ei puhuta satikoista enää, heittoa aika paljon. Luulisi jotain hälytystä tulleen jo työstön aikana. Eihän vain siinä navassa ollur jotain röpelöä kun porakoneella ruostetta poistettu. Jäänyt törskää toiselle laidalle ja toinen laita kiillottunu tms?
Ps. Yritin tosta kuvasta kattoa sisäreikää että onko nirhaumaa kun levy poistettu. Mulla oli tolkuttoman tiukassa omat levyt. Sai ährätä hyvän tovin että irtos
-
Nosta ilmaan pyörä ja katso "lieppaako" pyöritettäessä tuo rumpu. Ilmeisesti lieppaa - eli ei pyöri suoraan - voi olla alla ruostetta tai muuta likaa - hankaa hiekkapaperilla puhtaaksi ja katso saatko lieppaamisen pois. Jos ei häviä, niin olisiko napa vääntynyt.
-
Tämä ongelma ratkesi kun nakkasi ebc:t nurkkaan ja pyöräytti tilalle paikallisen varaosaliikkeen halvimmat levyt.. Pari viikkoakohan nuo nyt on tuolla olleet ja hyvin toimii. Jarrupalat.fi-puljusta ei oo kuulunut mitään, oli kyllä viimeinen tilaus sieltä..
Niin ja autohan tosiaan oli ilmassa nosturilla ja laitoin navat pyörimään, tällä tyylillä tutkittuna ei heittoa löytynyt.
-
jep jep... Volvo OEM levy&pala settejä saa maailmalta järkihintaan ovelle kannettuna. muistelen että briteistä reilu parisataa omaan v70 pirssiin etulevyt&palat. sinisellä 112eur+250eur (125/levy)
-
EBC takalevyt oli muistaakseni 110€/2kpl ja paikallisen varaosakaupan levyt 65€/2kpl.
Case closed, tänään! Soittelin pari viikkoa sitten jarrukauppaan ja tiedustelin että tuleekohan tähän mitään ratkaisua, kun ei ole kuulunut. Oli kuulemma vastannut sähköpostiin, jota ei kyllä ikinä roskapostikansioonkaan ole tullut. EBC:ltä olivat kuulemma pesseet kätensä, heidän tehtaalta ei kieroja levyjä lähde. Tarjosi uusia levyjä "ilman katetta" mutta kun minulla jo oli uudet alla, halusi tarjota 55€ hyvitystä. Suostuin ja annoin tilinumeron. Tänä aamunakaan ei vielä rahoja ollut tilillä joten laitoin taas sähköpostia, ei mennyt kuin pari tuntia kun firman toimitusjohtaja soitti. :o Pahoitteli kun tämä tilauksia hoitanut tyyppi on hoitanut asiat niin huonosti ja oli jo laittanut rahat tilille. Tämmöinen loppu siis tarinalla, oppipahan jotain taas!
-
EBC:ltä olivat kuulemma pesseet kätensä, heidän tehtaalta ei kieroja levyjä lähde.
Juu eikä Bremboltakaan..paitsi ne etulaikat jotka omaan Vulvaan kiinni ruuvasin reilu kk sitten ::)
-
Tähän oli edellinen omistaja vaihdattanut Brembot etunurkkiin tammikuussa ja ne oli kierot kun ostin auton. Ei tarvinnut kuin ajaa auto samaan liikkeeseen ja vaihtoivat uudet takuuseen, ei ole perästä kuulunut ja uudet on toistaiseksi pysyneet suorina.
-
Kumma että vielä 2000 luvulla pukkaa tehtaista tollaista suttua. Onkohan matskuissa saatu aikaan joku innovaatio;-) On kyllä hankala uskoa että ne asemasta ois tullu kieroina. Varmaan vetäsevät heti kieroksi kun vähän lämpenee?