Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: jussi244 - 16.10.2014, 01:02:04
-
Morjesta! tarkoitus muuttaa B230E ja M46 vuosimallin -88 740 GLE kaasariturboksi. aihiosta on jo valmiiksi kytkin paskana ja tarkoituksena laittaa kevyempi vauhtipyörä kuin tuo nykyinen painoluokkaa Valmet 361. meniskö sinne "heittämällä" joku isompi tai pitävämpi kytkin, vai laitanko uuden samanlaisen kuin nykyinen? ideana 2-kurkkuinen kaasutin, välijäähy ja ahto mielellään n. 1,0
-
Lyhyt ohjelistaus kyseisen osakokoelman suhteen: Unohda koko homma.
Tarkentavia tietoja: tuossa on versiosta rippuuen joko littypyörä tai pottapyörä, seiskassa on B230E tapauksessa ollut molempia käytössä, ja vakiotyyppisellä kytkimellä et suoraan saa sopivaa kytkintä jos pottaa alat oikeasti keventämään. Ja jos siellä on littypyörä, ei ole suuremmin syytä keventää. Lisäksi tuossa moottorissa on 10.3 puristussuhde, jolla ahtaminen ottaa todellista tarkkuutta jopa ihan oikealla moottorinohjauksella, kaasaripatenteista puhumattakaan. Lisäksi tuossa pannussa on äärimmäisen suurella todennäköisyydellä ohuet veivit, jollonka ahdettuna kilon luokan paineilla veivit pettää (ellei siis kone hajoaisi nakutukseen jo paljon aiemmin).
-
kiitosta! mitähän tuommonen kytkin mahtaa kestää vääntöä? kansi on 530, eli ilmeisesti pienillä vesikanavilla? kansi menee joka tapauksessa pajalle, mikähän voisi olla sopiva puristussuhde? sitten olisi toinenkin moottori, b230f, jos ja KUN tuo 230e antautuu, voisikohan äffä olla parempi?
-
Elä koske siihen E-koneeseen ollenkaan, ei tuu ko paha mieli jos yrität ahtaa. Äffässä voi olla jopa vahvat veivit... Kytkin riippuu aika tasan siitä mikä siellä on. Ja kaasaritkin unohtaisin tuosta F-koneen kyljestäkin, ellei sulla satu olemaan aikakonetta millä palaat 70-luvulle, jolloin kaasarit oli in...
-
on mulla aikakone, mallia 740 :) käyttöautossa (940) on B230FT ja sehän pelaa, mutta tämä kaasarikaaos olisi eksoottisempi ja "ajan hengen mukainen". tästä ylijäämä-äffästä sen verran, että on f eikä fb, voiko siitä päätellä mitään? tuli 7-neliskantissa joka alunperin ollut B200K koneella (käsiryypyn nuppikin kabiinissa). mikähän se sopiva puristus voisi olla 230 koneessa? 8-9? 1,0 bar oli enempi heitto, vähempikkii piisaa.