Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jaakola69 - 16.10.2014, 15:33:19
-
Elikkäs olisiko viisaita neuvoja antaa tälläiseen ongelmaan,kun tämän egr:n yms... kanssa joutunut tässä taistelemaan pitkän tovin ja kun muuten auto alkaisi olemaan kunnossa niin tälläinen ongelma jäi eikä se myöskään suostu poistumaan.... eli egr:n imusarjan puolella on ollut peltilätkä,jossa muutama 5mm reikä. Kun tämä on paikallaan auto on vetänyt moitteetta,mutta on välillä palanut vikavalo välillä sammunut... ja testerillä aina näyttänyt viaksi egr... no mutta kun ottaa tuon lätkän välistä pois, ja ajelee menemään niin mistä voi johtua moinen että vedot katoaa, ja auto ei tahdo jaksaaa liikkua kunnolla.... kun taas lätkän laittaa paikalleen niin meno jatkuu normaalina?
Ja auto on vm2000 2,5tdi volkkarin koneella mk2 koppanen.
-
Se lätkä vaan kuuluu sinne :)
Tuota vikavalon palamista oli myös aikaisemmassa ykköskoppaisessa, ei vaikuta menoon sen kummemmin.
-
Elikkäs olisiko viisaita neuvoja antaa tälläiseen ongelmaan,kun tämän egr:n yms... kanssa joutunut tässä taistelemaan pitkän tovin ja kun muuten auto alkaisi olemaan kunnossa niin tälläinen ongelma jäi eikä se myöskään suostu poistumaan.... eli egr:n imusarjan puolella on ollut peltilätkä,jossa muutama 5mm reikä. Kun tämä on paikallaan auto on vetänyt moitteetta,mutta on välillä palanut vikavalo välillä sammunut... ja testerillä aina näyttänyt viaksi egr... no mutta kun ottaa tuon lätkän välistä pois, ja ajelee menemään niin mistä voi johtua moinen että vedot katoaa, ja auto ei tahdo jaksaaa liikkua kunnolla.... kun taas lätkän laittaa paikalleen niin meno jatkuu normaalina?
Ja auto on vm2000 2,5tdi volkkarin koneella mk2 koppanen.
Laita uus lätkä ilman reikiä ja hae multa tuo ruiskuboksi.
-
Niin se näyttää olevan että se lätkä nimenomaan kuuluu tuonne... on se mystinen vehe =) Henkka, niin se kohta täytyy tehdä ku tuo valo häirittee.... ja vie järjen mennessään, yks peltilätkä voi vaikuttaa autoon muka noin paljon.. uskomaton homma, mutta miksei tule selvyyttä mikä tuon tekee ;D
-
Jos egr-venttiili vuotaa ja ahdot karkaa pakosarjaan ilman tulppaa?
-
Jos egr-venttiili vuotaa ja ahdot karkaa pakosarjaan ilman tulppaa?
Muistaakseni egr on vaihettu pariinki otteeseen. Samoin ohjausventtiili ja letkut.
-
Moottorin kumityynytkin taisi olla kokeeksi tulpattu jo? Aloitusviestin tiedoilla vika on kyllä melko varmasti tässä:
Jos egr-venttiili vuotaa ja ahdot karkaa pakosarjaan ilman tulppaa?
Uudemmalla moottorinohjauksella varutetut sytyttää vikavalon kun egr on tulpattu (tai kuristettu riittävästi), joten sinällään sen palaminen ei kerro uudesta viasta.
Laita uus lätkä ilman reikiä ja hae multa tuo ruiskuboksi.
Tämä olis varmaan edullisin ja nopein tapa korjata vika.
-
joo kaikkia osia on kyllä vaihdeltu, jopa 3 eri egr venttiiliä itsessään, ainoastaan tämä viimeinen yksilö suostuu toimimaan sillä lailla että valo palaa ja poistuu omia aikojaan syttyäkseen jälleen uudelleen, sitä en vaan käsitä että mikä sen voi tehdä että kun lätkän laittaa väliin ei ole mitään ongelmaa mutta kun sen ottaa pois tulee jälleeen kulkuhaluttomuus, ja syttyy vikavalo joka ei enään lähdekkää pois ilman testeriä? no onneksi on testeri omasta takaa joten voi kuittailla sitä milloin haluaa mutta ärsyttävä vika sinänsä... Ja toki auton vaihdon yhteydessä vaikea ehkä myydä kun killottaa lamppu silmään vaikka tietää että siiitä ei mitään hätää sinänsä olisikaan..
Mutta mikä sen tekee tuon valon syttymisen on mysteeri?
-
Valo siis palaa ilman egr:n tukkimistakin? Se tekeekin asiasta mielenkiintoisempaa...
Oliko tätä kokeiltu toisella immulla? Jos egr:n tukkiminen auttaisikin vaan tekohengityksenä yleiseen tehottomuuteen... Antaako samat vikakoodit egr tukittuna ja aukinaisena?
-
Onkos ilmamassamittari varmasti hyvässä kunnossa?
-
Mulla on juurikin kysyjän mallinen auto. Alkoi syksyllä myös ilmoittelemaan (saksankielellä sattuneesta syystä) että huolla moottorisysteemi ja moottorinkuva paloi keltaisena. Vikakoodina EGR-vikoja. Myöhemmin tuli joku saksankielinen ilmoitus punaisella infotauluun ja tehot katosivat. Silloin tuli myös vikakoodia immusta. Kypsytti kun usesti ohituksessa löi "punaisen hälytyksen" päälle ja tehot katosivat.
Pari vuotta sitten kun tuon ostin niin heti koeajossa huomasin että tehoista puuttuu ainakin 40-50 heppaa eikä puske mustaa savua kun polkaisee. Vaihdoin sitten ilmamassamittarin halvimpaan malliin mitä uusista löytyi. Tehot tulivat kaikki takaisin ja tuttu reidenpaksuinen musta savu alkoi putken päästä löytymään mutta siis tänä syksynä tulivat nuo vikakoodit ja häiriötilat riesaksi.
Ensikorjauksena laitoin tuon loppunkuluneen immun takaisin ja tehot laskivat mutta mitään vikakoodeja tai -valoja ei ole enää syttynyt.
Siis viallinen ilmamassamittari saattaa antaa virheellisesti vikakoodia EGR-venttiilistä. Uutta immua hankkien. ;)
-
Kiitos vastauksista... Ja kyllä vikakoodi on täysin sama olkoon se egr tukittu tai ei, aina tulee egr system.. muita koodeja ei anna, ja tosiaan se välillä sammuu ihan omia aikoijaan ja syttyy taas sitten omia aikojaan uudelleen... voisiko olla todellakin mahdollista että kyseinen vika johtuisi immistä.. Oon itekkin immin tähän vaihtanut, kun herjasi myös yhdessä välissä immin vikaa,mutta laitoin kyllä käytetyn " väitettiin 100% toimivaksi osaksi.... jolloin immin vikakoodi kyllä poistui mutta egr:n jäi edelleen... usko ja rahat alkaa pikkuhiljaa uupuumaan kun mikään ei mitään tunnu vaikuttavan, ois toki mukava kokeilla vielä yhtä immiä josko voisi vaikuttaa tähänkin palamiseen, tuntuu kyllä että ei kaikki vedot ole tallella niinkuin kuuluisi olla. Tuo varmaan täytyy vielä kokeilla laittaa kokonaan uusi immi.. tilais tuolta viron maalta niin saa huomattavasti halvemmalta kun täältä kotosuomesta tuonkin osan. Olishan se jo mukava saada auto toimimaan normaalisti.
-
En tiedä kuinka halpoja immut ovat virossa, mutta omani hain ebay-tutkimuksen jälkeen motonetista. 139,90 ei ole kauhean paha hinta boschilaisesta, toki ulkomailta tilaten voi jonkun kympin säästää.
Numero on pikkaisen eri, mutta boschin sivujen mukaan ristiinvaihdettavissa.
-
virossa näytti olevan hinta 57e ja postit 10e päälle,mutta tuossa kun katoin niin biltemassa näyttäs olevan bossilainen 100e eli taidan hakia sittenkin sieltä ainakin voi luottaa että on "laatua" eikä hintakaan paha ole. Toivottavasti auttaa asiaan, kyllähän tämä päätökseen pitää viiä :idiot2:
-
Mullaki olis uus mittari joutilaana.. Tai uus anturi vanhassa kotelossa.
-
No niin nyt on mielenkiitonen kokeilu menossa.. vaihdoin tuon rikkinäisen immin takaisin paikalleen, tulos on samantien syttyy vikavalo ja kuitata voi mutta syttyy heti uudelleen, ja herjaa ilmamassamittari rikki... ja selvästi vedot on niinku poissa. Mutta nyt se ei herjaa laisinkaan tuota egr:n vikaa ainoastaan tuota immin vikaa? eli voisiko sittenkin olla niin että kun vaihtas mittarin varmasti toimivaan/uuteen niin voisiko olla mahdollista että se jäis se egr:N herjaaminen pois myös kokonaan, että kaikki johtuiski vaan tuosta ilmamassamittarin toiminnasta.... mielipiteitä? Koska tällä toisella massamittarilla mikä on ollu paikallaan ei herjaa immiä, ja vetääkin jotenkuten kun erg:n välissä on lätkä... eli se toimii jotenkin mutta tällä varmasti rikkinäisellä ei sitten ollenkaan...
-
NO niin päivitystä asiaan.. ei lähtenyt vika viikon vanhalla ilmamassamittarillakaan... eli sekin on pois suljettu vaihto ehto, no onneksi selvisi halvemmalla kun kaupasta hakemalla.. elikkä lähtöpisteessä jälleen.
-
Jos nyt kuitenkin tukkisit sen egr:n kunnolla? Se on hyvä tehdä, vaikkei vikaa vielä olisikaan. Jos sillä vielä saa vedot takaisin, niin ei voi paljoa pieleen mennä.
-
Niinhän se on, mutta kyse ei olekkaan siitä vaan tuosta pirun valosta että sen pitää sitä poltella, saahan sen ohjelmoimalla pois koko lampun palamisen ja samalla koko turhan päiväsen egr:n toiminnan,mutta pakkohan tuohon on selvyys saada mikä sitä riipoo että ei ala toimimaan ja sytyttää tuota lamppua, nyt on tulpattu myös mottorityynyt ja sekin ilmavuoto pois suljettu, ja tosiaan uusi immi paikallaan ei vaikutusta.... Ja miten katastus tuon lampun kanssa onnistuuko? ei visiin.
-
Niinhän se on, mutta kyse ei olekkaan siitä vaan tuosta pirun valosta että sen pitää sitä poltella, saahan sen ohjelmoimalla pois koko lampun palamisen ja samalla koko turhan päiväsen egr:n toiminnan,mutta pakkohan tuohon on selvyys saada mikä sitä riipoo että ei ala toimimaan ja sytyttää tuota lamppua, nyt on tulpattu myös mottorityynyt ja sekin ilmavuoto pois suljettu, ja tosiaan uusi immi paikallaan ei vaikutusta.... Ja miten katastus tuon lampun kanssa onnistuuko? ei visiin.
ei vaikuta mitattaviin päästöihin, ei pitäs haitata katsastusmiestä.
-
Ok :pomo:
-
Häviskö veto-ongelma uudella immulla?
-
Ei hävinnyt..
-
Millaisiahan häiriöitä vajaatehoinen alipainepumppu aiheuttaisi..? Tosin tähänhän pitäisi kai tukikumien tulppaamisen jo helpottaa...
-
Onkos joku tutkinut mitä ehtoja täytyy täyttyä jotta tuo EGR alkaa vetämään?
Oma tuntuu nyt vilkastuvalla tahdilla antavan ECM 0038 koodia joka viittaa tuohon EGR-ohjaus puolelle, tai sitten niihin kumityynyihin koska ovat samassa syöttävässä alipainelinjassa.
Omassa tuntuu vikavalo syttyvän ja koodi tallentuvan melkein aina jos kylmäkäynnistyksen jälkeen jättää joutokäynnille. Taas jos heti lähtee liikkeelle niin valo harvoin syttyy.. on se silti joskus syttynyt ihan kesken kyläpyörityksenkin mutta ei koskaan isolla tiellä.
Tänään purin sen EGR-ohjausventtiilin ja putsailin sen sekä tulppasin kumityynyt. Saas nähdä kuinka aamulla käy.. Maffia pääsen tutkimaan viikonlopulla, KTS:n kanssa ajattelin heittää lenkin ja tutkia mitä se mittaa oikeesti. Jotenkin en usko vian olevan mulla siinä, mutta uskon asioitahan nämä ei olekaan :)
Sinänsä mitään tehon puutetta ei tuntuis olevan, vetää sen mitä tuommonen vakio nyt vetääkään :P
E: sorry kun lainasin topicia törkeesti, voin aloittaa uuden jos tuntuu että sun vianetsintä häiriintyy.
:)
-
Ei haittaa vaikka kirjotellaan samaankin, samasta viastahan tässä keskustellaan. Itellä pukkaa juuri samaa 0038koodia,ja itellä ei oo syitä löytyny vaikka osia ja letkuja on vaihdettu kiitettävällä tahdilla, lisäksi tosiaan laitettiin juuri uusi maf paikalleen tuloksetta. Itellä se syttyy ihan millon sattuu haluaan joskus pitkän aikaa saa ajaa välillä riittää 100metriä, sehän tuossa mielenkiintosta on myös että se sammuu myös omia aikojaan,myös moottorinvalo. Koodi on kuitenkin aina täysin sama, ainoa ero oli itellä tuo kun vaihdoin ensin varmasti rikkinäisen maffin niin sillloin se ei herjannut ollenkaan egr:n vikaa ainoastaan maffia, mutta sitten kun taas laittoin uuden toimivan maffin niin alkoi herjaamaan samaa tuttua egr:n vikaa, itellä on kokeiltu tulpata tyynyt, on vaihdettu solenoidia yms... tuloksetta.
Ilmotteleppas mitä arvoja se sulle pukkaa kun sitäkin oon kyselly missä ne maffin arvot pitäisi olla mutta vastausta ei ole tullut, näkeehän siinä että onko meillä arvot lähelläkään samoja lukuja...
-
Millaisiahan häiriöitä vajaatehoinen alipainepumppu aiheuttaisi..? Tosin tähänhän pitäisi kai tukikumien tulppaamisen jo helpottaa...
Itsellä vaihdettu myös alipainepumppu uuteen, en tosin tiedä onko vaikutusta tuohon egr:n toimintaan mutta raksutti niin pahasti että suosiolla uutta paikalle..
-
Joo valo sammuu mullakin kyllä yleensä parin käynnistyksen jälkeen itsekseen, koodi tietysti jää.
-
Itsellä vaihdettu myös alipainepumppu uuteen, en tosin tiedä onko vaikutusta tuohon egr:n toimintaan mutta raksutti niin pahasti että suosiolla uutta paikalle..
Tuolla äänellä ei pitäisi olla mitään tekemistä EGR:n kanssa. Mullakin hakkasi alipainepumppu aivan sikana mutta jarrut,EGR ym. toimivat ihan ok niin olkoot. Mutta kun siihen ääneen kyllästyin kun parkkipaikalla ohikulkijatikin alkoivat pitkään katsomaan niin totesin että taitaa pitää viitsiä vaihtaa se muutaman euron tiiviste että saa ohikulkijat mielenrauhan. ::) Vaihtelin sitten sen alipainepumpun öljytiivisteen että pääsin siitä äänestä.
-
IMM jäi mittaamatta, tuli tehtyä sen verran paljon alusta hommaa että ei enää jaksanu :-[
Tuntuu että noissa kumityynyissä on mulla jompikumpi rikki koska tulppauksen jälkeen ei ole valo loistanut vaikka olen yrittänyt.. ei silti vielä nuolaista..
-
IMM jäi mittaamatta, tuli tehtyä sen verran paljon alusta hommaa että ei enää jaksanu
Mitenkäs täällä on palstalaiset mitanneet IMM:n ilman omaa mittauslaitetta? Meikäläisellä on työpaikalla Boschin valmistama testeri jolloin testauksessa suljetaan IMM:n molemmat aukot ja liitetään testeri sähköliitäntään. Tuon jälkeen akulta testerille virransyöttö ja mittauspiuhoista jännitemittaus joka pitäisi olla 1V +- 0,03 V Jos enempi niin IMM hylkyyn.
-
Mitenkäs täällä on palstalaiset mitanneet IMM:n ilman omaa mittauslaitetta? Meikäläisellä on työpaikalla Boschin valmistama testeri jolloin testauksessa suljetaan IMM:n molemmat aukot ja liitetään testeri sähköliitäntään. Tuon jälkeen akulta testerille virransyöttö ja mittauspiuhoista jännitemittaus joka pitäisi olla 1V +- 0,03 V Jos enempi niin IMM hylkyyn.
Veljen pajalla on KTS Bosch mitä pääsen välillä räpläämään. Tommosesta mittauksesta en ole kuullutkaan on pätevän olonen.
-
Tuolla äänellä ei pitäisi olla mitään tekemistä EGR:n kanssa. Mullakin hakkasi alipainepumppu aivan sikana mutta jarrut,EGR ym. toimivat ihan ok niin olkoot. Mutta kun siihen ääneen kyllästyin kun parkkipaikalla ohikulkijatikin alkoivat pitkään katsomaan niin totesin että taitaa pitää viitsiä vaihtaa se muutaman euron tiiviste että saa ohikulkijat mielenrauhan. ::) Vaihtelin sitten sen alipainepumpun öljytiivisteen että pääsin siitä äänestä.
Joo eihän se liitykkään mitenkään egr:n vikaan, itsellä möykkäs kans ku syötävä..mutta volvo oli vasta tullut taloon enkä ollut tajunnutkaan jotta sen olisi voinu korjata koko vekottimen niin laitoin uuden, no nyt on yksi ylimääräinenkin hyllyssä =)
-
Mitenkäs täällä on palstalaiset mitanneet IMM:n ilman omaa mittauslaitetta? Meikäläisellä on työpaikalla Boschin valmistama testeri jolloin testauksessa suljetaan IMM:n molemmat aukot ja liitetään testeri sähköliitäntään. Tuon jälkeen akulta testerille virransyöttö ja mittauspiuhoista jännitemittaus joka pitäisi olla 1V +- 0,03 V Jos enempi niin IMM hylkyyn.
Joo en tiedä mitä tuo minun testeri sitten mittailee,mutta kyllä sieltä immin mittaus löytyy, ja näyttää arvoja mitä pitäisi olla ja toinen arvo näyttää todellisuuden mitä se se näyttää.. ajossa pystyy seuraamaan miten lukemat kulkee, en tiiä onko oikea mittaustapa mutta siihen tulokseen tulin että jotain selvyyttä tulee. kyseessä volvoille tarkoitettu itsenäinen lukija.
-
Nyt viikon ajellu ja ei ole valoa näkynyt.
Tiedä sitten kumpi auttoi egr-ohjausventtiilin puhdistus vai moottorintyynyjen tulppaus..
Miten nuo tyynyt muuten oikeasti kuuluis toimia? Meneekö alipaine sinne tyhjäkäynnillä?
-
Veljen pajalla on KTS Bosch mitä pääsen välillä räpläämään. Tommosesta mittauksesta en ole kuullutkaan on pätevän olonen.
Meilläkin on firmassa KTS ja sillä voi mitata ajossa ON-arvot ilmamassan todelliselle ja ohjearvolle joita vertaamalla voi tehdä päätelmiä immun toimivuudesta. Yllättävän usein vanhoilla immuilla arvoissa on isojakin heittoja. Nehän eivät vikavaloa sytytä mutta jos sisään imetyn ilman ja ohjearvon välillä on kymmenien prosenttien heittoa (yleensä aina siten että vanha immu sanoo liian pieniä lukemia) ja sen tiedon perusteella ruokaa ei tule riittävästi.
janne81... Kun veljesi on KTS:n hankkinut niin varmaan Boschilta saisi myös tuon ilmamassamittarin testerin nätisti. Se sopii todella moneen Boschin immulla olevaan autoon joten suosittelen hankkimaan. Meinaan että tuon testerin tuloksen perusteella saa monta uutta ilmamassamittaria myytyä joten se "haukkuu hintansa". Eikä meikäläiselle ole vielä yksikään tullut antamaan palautetta että turhaan ostatit tuollaisen osan.
-
Nyt tuli mitattua IMM tänään ja se lukee kyllä aika tarkalleen oikeaa massaa.
Vikavalokin on pysynyt pois nyt siitä lähtien kun tulppasin tyynyt eli siellä se vika oli mulla.
Tuohon tyyny asiaan tarvisin vielä varmistuksen miten ne oikeasti kuuluu toimia ja onko siitä haittaa(paljonkin) jos ne on tulpassa.
-
Ei oo haittaa, vähän tärinät voi tuntua voimakkaammin sisälle.
-
Miten nuo tyynyt muuten oikeasti kuuluis toimia? Meneekö alipaine sinne tyhjäkäynnillä?
Mä ymmärsin volvolla asentajan puheista että alipaineella vedetään tyynyt kasaan esim. kovissa kiihdytyksissä. Monesti egr:n vikavalo alkaa kuulemma syttymään kiihdytyksissä, kun alipaine ei riitä enää egr:lle.
Tärinät kyllä tuntui tulpatessa lisääntyvän eniten tyhjäkäynnillä? ???
-
täällä vika löydetty ja korjattu, uskomatonta kylläkin mutta pumpun ajoitus oli pielessä.... nyt kun säädetty niin vikavalo katosi ja ei herjaa enäää egr:vikaa, mystinen on homma mutta nyt on korjattu joten jollakin jos ei muuta vikaa löydy tarkistakaa ajoitus... :hello: :idiot2: