Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Mr.eikka - 17.10.2014, 06:57:44
-
Tuli tuossa mieleen että kuinkahan mahtaa toimia volvon orggis lisälämppäri tuolla re85 polttoaineella? Lisälämmitinhän on siis joku volvon flygmotor tjsp., kuitenkin se mitä näissä 90 vuosmallin volvoissa on käytetty
-
Puhtaammin re85 palaa kuin tavallinen bensiini. Luulisi tuon pidentävän lämmittimen huoltoväliä, kun karstaa syntyy vähemmän. Jos alkoholi palaa vajaalla hapella, syntyy etikkahappoa, joka voi syövyttää polttokammiota ja poistoputkea, vai mikä se on. Savupiippu? Pakoputki?
Jos se syttyy kovallakin pakkasella, niin ongelmia ei pitäisi olla. Ensimmäiset re85-polttoaineversiot olivat huonoja moottorin kylmäkäynnistyksessä. Uudempiin versioihin on lisätty kevyempiä hiilivetyjä kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi. Lämmittimen kylmäkäynnistys on hiukan eri asia, kun seosta ei puristeta, niinkuin moottorissa.
Asia selviää parhaiten kokeilemalla. Joskus kovalla pakkasella, kun ei ole lähtöpaineita, viikonlopun tai talviloman yhteydessä. Ennen kokeilua pitää lämmittimen putket käyttää tyhjäksi "tavallisesta" polttoaineesta jo edellisenä päivänä. Jos ei syty, pitää kovimmat pakkaset ajaa "tavan pensalla".
Oma erittäin epävarma arvioni on, että hyvin toimii. Kerro kokeilun tulokset, jahka ilmat kylmenevät.
-
Viime talven käytin 10 vuotta sitten asennettua webastoa ilman ongelmia e85:olla. Tosin lämmitysteho laski hieman, mutta kyllähän se auto vielä lämpiää. Polttoaine linjat jouduin vaihtamaan uudemman maallisiin mustiin putkiin.
Silloin kun itse selvittelyn asiaa webaston ja e85 sopivuudesta niin tuli jyrkkä ei varsinkin näihin vanhoihin. Uusista malleista löytyy e85 soveltuva. Tosin luulisi Volvon oman toimivan suoraan e85:lla
-
Puhtaammin re85 palaa kuin tavallinen bensiini. Luulisi tuon pidentävän lämmittimen huoltoväliä, kun karstaa syntyy vähemmän. Jos alkoholi palaa vajaalla hapella, syntyy etikkahappoa, joka voi syövyttää polttokammiota ja poistoputkea, vai mikä se on. Savupiippu? Pakoputki?
Jos se syttyy kovallakin pakkasella, niin ongelmia ei pitäisi olla. Ensimmäiset re85-polttoaineversiot olivat huonoja moottorin kylmäkäynnistyksessä. Uudempiin versioihin on lisätty kevyempiä hiilivetyjä kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi. Lämmittimen kylmäkäynnistys on hiukan eri asia, kun seosta ei puristeta, niinkuin moottorissa.
Asia selviää parhaiten kokeilemalla. Joskus kovalla pakkasella, kun ei ole lähtöpaineita, viikonlopun tai talviloman yhteydessä. Ennen kokeilua pitää lämmittimen putket käyttää tyhjäksi "tavallisesta" polttoaineesta jo edellisenä päivänä. Jos ei syty, pitää kovimmat pakkaset ajaa "tavan pensalla".
Oma erittäin epävarma arvioni on, että hyvin toimii. Kerro kokeilun tulokset, jahka ilmat kylmenevät.
Tuota kylmässä syttymistä epäilen itsekkin. Tuskinpa syttyy jossain -30C lämötiloissa.. Mitä tarkoitat vajaalla hapella palamisella? Kun käsittääkseni RE palaa laihalla eli liialla hapella, jos sitä käytetään bensa setupilla.
Täytyy raportoida tänne kun tuota lämppäriä alkaa kokeilemaan pakkasilla :)
-
Vähän huonosti valitsin sanani, kun puhuin vajaalla hapella palamisesta. Tarkoitin epätäydellistä palamista. Esim. jos suutin kusee polttokammion seinille. Diesellämmittimessä epätäydellinen palaminen näkyy savuna. E85 savuttaa vähemmän, mutta hajusta huomaa. Pakokaasuanalysaattori on nenää tarkempi. Täytyy vain tietää oikeat raja-arvot, koska palaminen tapahtuu ilmaylimäärällä ja paineettomasti. CO ja HC pitää olla erittäin pienet, O₂saa olla korkealla.
Mikko078:n mainitseman lämmitystehon laskun voisi ehkä korjata isommalla suuttimella tai ruiskutuspaineen nostolla.
-
Mikko078:n mainitseman lämmitystehon laskun voisi ehkä korjata isommalla suuttimella tai ruiskutuspaineen nostolla.
VAG-COM / VCDS (VOL-FCR?) kaapelista pystyy tekemään webastoon / eberiin diagnostiikkatyökalun, sillä luulisi pystyvän tuon E85 säädönkin tekemään. Webasto Thermo Test / Eberspacher Edith.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showpost.php?p=696060&postcount=118
-
Itse vähän suunnittelin että virittelisi muutaman litran erillisen säiliön webastolle josta sitten imaisisi normi bensaa :D. Muuten voisi sitten ajella wiinalla.
En tosin ole vielä tutkinut miten tuo onnistuisi.
-
Hyvin tuo volvon alkuperäinen lisälämmitin etanolilla toimii kovallakin pakkasella. Lähinnä hirvittää että syökö korroosio tms pitkässä juoksussa tuon webaston pilalle muuta autoa herkemmin.