Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 18.10.2014, 00:26:21
-
Oletteko vaihtaneet 960 konepellin kaasujousiin pelkkiä sisäosia? Alkuperäiset maksavat 80 euroa kappale,
joten ei oikein innosta. Tänään kun oli eka kylmä päivä, eivät jaksaneet pitää konepeltiä puoliväliasennossa.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/volvo_konepellin_iskarii.jpg)
Nämä ovat kuvan mukaan sama tuote ja vanhasta ruuvataan vaan jalka pois ja laitetaan uuteen.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/volvo_konepellin_iskari.jpg)
-
Omassa ysikympissä pitäisi takakontin kaasut uusia, aika lötkö on kansi ja tulee voimalla alas. Kaveri joskus sanoi, että tarvikkeena eivät kestäisi kauaa. Jotain 90€ olivat Wetterillä uudet... Varmaan pitää jossain vaiheessa käydä hakemassa...
Yksilöitä nämäkin. Kaverin 940:ssä on melkein puolen millin jälkeenkin vielä alkuperäiset iskussa :p
-
Voi hyvin pitää paikkansa, että tarvikkeet kestävät huonommin koska olen itsekin niitä joutunut vaihtamaan ihmeteltävän usein. Allkuperäiset yleensä kestävät ainakin 10 vuotta tai jotain. Lisäksi tuntuu siltä, että tarvikkeet eivät olisi yhtä tehokkaitakaan. Sama on lähes kaikkien varaosien kanssa. Kyllä se vaan niin on. Jos ostan Motonetista jotain niin valitsen aina sen "saksalaisen" tai "OEM-laatuisen", vaikka ajan melko vähän.
-
Mulla on ilmeisesti ollut onnea arpajaisissa kun 740 takaluukun pumput on Biltemasta ostettu ja ovat kestäneet jo 10 vuotta.
Toisen takapaksiin Motonetistä nelisen vuotta sitten ostetut ovat nekin yhä kunnossa, mutta "jäykät" myös toiseen suuntaan lämpötilasta huolimatta. Eli kun luukkua avaa, saa punnertaa ihan tosissaan ikäänkuin olis levytankoa punttiksella nostamassa :D
-
Mulla on tuon 960:n takapaksissa juurikin Motonetin jouset ja tuo kuulosti hieman tutulta.
Kyllä ne luukun ylhäällä pitävät mutta eivät pompauta luukkua auki kuten alkuperäiset.
Syy voikin olla siis jousen suunnittelussa. Minä olen pohtinut saranoiden jäykkyyttä, mutta
olen niitä kyllä voidellut. Ei ihan voimailusta käy mutta olisi se komeaa jos nousisi itsestään.
-
Mulla on tuon 960:n takapaksissa juurikin Motonetin jouset ja tuo kuulosti hieman tutulta.
Kyllä ne luukun ylhäällä pitävät mutta eivät pompauta luukkua auki kuten alkuperäiset.
Syy voikin olla siis jousen suunnittelussa. Minä olen pohtinut saranoiden jäykkyyttä, mutta
olen niitä kyllä voidellut. Ei ihan voimailusta käy mutta olisi se komeaa jos nousisi itsestään.
Ostin itsekkin muutamia viikkoja sitten uudet pumput 945:n konttiin motonetista, sama ilmiö, ei oikein jaksa nostaa itseään ylös, vaikka voimaa speksien mukaan pitäis olla yhtä paljon kuin orggiksissa. :(
Edit: Biltsun pumput kuoli 245:ssa yhdessä talvessa myös.
-
Mulla on ilmeisesti ollut onnea arpajaisissa kun 740 takaluukun pumput on Biltemasta ostettu ja ovat kestäneet jo 10 vuotta.
Toisen takapaksiin Motonetistä nelisen vuotta sitten ostetut ovat nekin yhä kunnossa, mutta "jäykät" myös toiseen suuntaan lämpötilasta huolimatta. Eli kun luukkua avaa, saa punnertaa ihan tosissaan ikäänkuin olis levytankoa punttiksella nostamassa :D
Mätänetistä takaluukun kaasujouset minäkin olen ostanut. Kolmatta vuotta paikoillaan ja toimivat ihan hyvin. Ainoa moite niiden jäykkyydestä pakkasella. Lämmettyään toimivat hienosti.
Liekö onnea minullakin noissa arpajaisissa sitten?
Tosin minä valitsin ne jouset ihan itse sieltä hyllystä, enkä tilannut tiskiltä. Liekö sillä jotain merkitystä asiassa?
-
Ostin täältä foorumilta kaksi käytettyä mutta ne eivät jaksa pitää konepeltiä ylhäällä kun on hieman viileämpää. :-\
Kannattaa siis ostaa suosiolla uudet. Eikö kukaan ole hankkinut pelkkiä jousiosia mistään? Ulkomailta saisi satasen
pintaan molemmat uudet. Halvemmalla saa jos hankki tuon aloitusartikkelini mukaiset, joissa ruuvataan päätyosa
erikseen irti vanhoista ja siirretään uusiin. Mutta ne on jenkeistä jolloin tulee ALV päälle.
-
Alkuperäiset stabilukset jenkeistä n.115€ / pari veroineen . Ei se kovin pahalta vaikuta?
Stabilus SG315006 eteen ja taakse farkku SG215001( sedan 215003)
-
Tilasin sitten Latviasta 63,96 € (PayPal). Katsotaan, tuleeko oikea sisuskalut. Ainakin numeron ja kuvan mukaan pitäisi.
http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_part_info_view&code=368000&id_brand=246&item_code=K5_368000&id_provider=804&return=code%3D368000%26action%3Dcatalog_price_view
(http://autopartsmarket.fi/imgbank/tcd/23/1043681.jpg)
-
Ostin reilu viikko sitten IKH:lta hitechin tarvike kaasujouset, sellaset jossa oli kierteet molemmissa päissä. Tuon pyöreän mujun otin entisistä ja tuon lenkkipään sai ostettua erikseen. 200n on voimaa per puoli ja maksoivat n 40e yhteensä.
-
Minä yritin tuloksetta löytää tuollaisia ruuveilla varustettuja. Voimaa saakin olla enemmän kuin alkuperäisissä.
-
Beagle
Ostin reilu viikko sitten IKH:lta hitechin tarvike kaasujouset, sellaset jossa oli kierteet molemmissa päissä. Tuon pyöreän mujun otin entisistä ja tuon lenkkipään sai ostettua erikseen. 200n on voimaa per puoli ja maksoivat n 40e yhteensä.
Yritin löytää tuota mutten löytänyt melko suuresta valikoimasta. Hiteciä ei löytynyt. Mikä se tyyppinumero oli?
Vai oliko se kenties tällainen mistä ensin pitää ruuvata nivelpäät pois?
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/kaasujousinivelin.jpg)
-
Alkuperäisessä on 320Nm, vai oliko peräti 350? Taitaa tuo 200 olla kovin vähän?
-
Alkuperäisessä on 160 N.
-
320/2=160.
Minä tilasin ipdltä omaan paksinluukkuun kaasujouset ja on pelannut moitteetta pari vuotta.
-
Lukeehan siinä pumpussa se työntövoima, tuosta vain katsoin nuo Nm:t
En saakkaan pädillä tuota linkkiä, mutta siinä 320 edessä ja 300 taakse per lift-O-matic .
Mutta jos tuo 200 on hyvä, niin mitäs väliä sillä on :)
-
http://www.liftsupportsdepot.com/value-38125w-stabilus-gas-spring-lift-support-38125w/ (http://www.liftsupportsdepot.com/value-38125w-stabilus-gas-spring-lift-support-38125w/) "Force Neutons160N"
Pitäisi varmaan olla Newtons, mutta tuo siinä pumpussakin lukee: 160 N. Alla kuvaruutukaappaus toiselta sivulta,
jossa näkyy myös useita vastaavia tyypejä.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/kaasujousieteen.png)
-
Näitä löytyy näköjään erilaisia, tuosta katselin http://spareto.com/t/vehicles/volvo (http://spareto.com/t/vehicles/volvo)
Näkee kaikkien mallien välisen tarjonnan. Volvon omat varaosanumerot löytyy joka mallille ja niitähän piisaa näköjään :)
-
Näitä löytyy näköjään erilaisia, tuosta katselin http://spareto.com/t/vehicles/volvo (http://spareto.com/t/vehicles/volvo)
Näkee kaikkien mallien välisen tarjonnan. Volvon omat varaosanumerot löytyy joka mallille ja niitähän piisaa näköjään :)
Tuolta ei löydy kuin takaluukun jousia: http://spareto.com/t/vehicles/volvo/volvo-960-ii-964-2-dot-5/accessories (http://spareto.com/t/vehicles/volvo/volvo-960-ii-964-2-dot-5/accessories)
Kaikissa ysisatasissa on samantehoiset konepellin jouset. Voimakkuus kaikissa on sama 160 N. Takana tarvitaan
suurempi voima koska jousi on lähellä saranaa kun taas konepeltiä nostetaan paljon kauempaa saranasta jolloin
voimaakin tarvitaan vähemmän kuin takaluukussa.
-
Ilmoittivat nyt Latviasta, että jouset lähtee vasta 19. päivä eli keskiviikkona, vaikka tilasin ne jo viikko sitten.
Pitäisiköhän kysyä, josko voisi peruuttaa tilauksen ja käydä ostamassa ne IKH:n vastaavat? En vaan löydä
heidän luettelostaan niitä Beaglen jousia. Pitää yrittää jatkaa etsimistä. Olisivat nimittäin voimakkaammat.
-
Oliko sulla sitä jousen OEM numeroa, alkuperäisellä osanumerolla on google löytänyt halpoja alkuperäis osia ihan suomestakin. Behr:in lämppärin kenno latviassa n. 97€ + postit , varaosa.fi:ssä n. 67€ ja ilmainen toimitus kun kokonaistilaus menee yli 100€
sori ot .
-
Ensimmäisenä katsoin Varaosa.fi :stä mutta ihan normaalit Bilian hinnat miinus hieman alennusta.
Olen kuluttanut n tuntia googlaten varaosanumerolla ja muillakin mahdollisilla mutta tuo oli ainoa
eurooppalainen, jonka löysin. Siis joka toimittaa pelkkää sisäosaa ilman koko härpäkettä.
-
Ostin reilu viikko sitten IKH:lta hitechin tarvike kaasujouset, sellaset jossa oli kierteet molemmissa päissä. Tuon pyöreän mujun otin entisistä ja tuon lenkkipään sai ostettua erikseen. 200n on voimaa per puoli ja maksoivat n 40e yhteensä.
Olivatko ne näitä, joita ostit? En oikein muuta sopivaa löytänyt. Muuten taitaa olla sopiva mutta on 21mm lyhempi joten
konepelti ei aukea täysin pystysuoraan. Hintaa enemmän mutta jos ostit ALV 0:lla niin sitten putoaa lähemmäs 20 e.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/kaasujousi_IKH.png)
-
Mulla on tuon 960:n takapaksissa juurikin Motonetin jouset ja tuo kuulosti hieman tutulta.
Kyllä ne luukun ylhäällä pitävät mutta eivät pompauta luukkua auki kuten alkuperäiset.
Syy voikin olla siis jousen suunnittelussa. Minä olen pohtinut saranoiden jäykkyyttä, mutta
olen niitä kyllä voidellut. Ei ihan voimailusta käy mutta olisi se komeaa jos nousisi itsestään.
Itse en koskaan päästä luukkua itsekseen aukeamaan saattamatta, ei tee hyvää pumpuille saatika saranoille.
-
Ei varmaan teekään, ellei ole loppuhidastusta. Monissa pumpuissa nykyään sellainen ja se suojaa myös saranoita.
Pitääkin ottaa huomioon jos uusii takapaksin kaasujousia ja yrittää löytää sellaiset jotka hienosti hidastaa lopussa.
-
Beagle
Yritin löytää tuota mutten löytänyt melko suuresta "valikoimasta. Hiteciä ei löytynyt. Mikä se tyyppinumero oli?
Vai oliko se kenties tällainen mistä ensin pitää ruuvata nivelpäät pois?
(http://www.mattikaki.fi/autot/kaasujousinivelin.jpg)
Juuri tuollaiset ostin, nivelet ruuvataan pois ja entisistä se pyöreä muju toiseen päähän, menee ilman prikkaa. Toiseenpäähän saa ostettua sellasen haarukkapään, joissa on reijät. Reikiä pitää porakoneella hieman isontaa pari milliä.
Kaasujousien merkin muistin hitechiksi, mutta longlifet ne olikin.
Joku 200-250nm per puoli on maksimi jäykkyys, jos haluaa saada konepellin kiinnikin.
-
Jääkö konepelti paljonkin täydestä pystyasennosta? Eihän siinä muuta mutta on tyylikkyyskysymys. 8)
-
Kaasujouset saapuivat Latviasta tänään. ??? Arvatkaapa kolme kertaa, tuliko sieltä oikeat jouset?
1. Tietenkään säiliöpäässä ei ole niitä mäntiä eikä edes kierteitä.
2. Mitään merkintöjä ei jousissa ole.
3. Voimaa on mitattuna noin 270 N sen 160 N sijasta.
4. Jouset näyttävät erittäin huonolaatuisilta.
Laatikko on Golfin mutta nämä eivät ole siihenkään. Jos olisivat ne, voisin olla toiveikkaampi.
Nyt en tiedä miten homma mahtaa sujua kun mukana ei ollut vaihtopapereita eikä edes
kuormakirjaa. Saksasta tilattaessa yleensä tulee paperit (ilmaista) palautusta varten mukaan.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/LVkaasujouset1.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/LVkaasujouset2.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/LVkaasujouset3.jpg)
-
Kas kummaa. Ihmeiden aika ei ole ohi. Otin yhteyttä Latviaan ja kaveri maksoi rahat takaisin PayPalin kautta. :)
Saan jopa pitää ne saamani vääränmalliset kaasuiskarit. Voihan niitä käyttää vaikka jonkin laatikon jousina.
Kyllähän tuo kaikkineen hieman haiskahtaa koska kaveri ehdotti, että olisi voinut lähettää 10 päivän päästä
uudet jouset eli siitä voisi päätellä, ettei alunperinkään ollut niitä tilannut tai sitten ei jostain syystä saanut.
Mutta enpä nyt sitten alkanut odotella josko sitten tulisi oikeat vaan pyysin rahat takaisin. Jos en olisi niitä
saanut niin PayPal olisi kyllä auttanut mutta se vie aina aikaa ja pitää kirjoitella ja lähetellä kuvia yms.
-
Jääkö konepelti paljonkin täydestä pystyasennosta? Eihän siinä muuta mutta on tyylikkyyskysymys. 8)
Samanmittaiset, kuin orkkikset.
-
OK. Menen käymään IKH:ssa kun pitäisi löytää pari työkaluvaunua joten samalla katselen noita.
-
(http://www.mattikaki.fi/autot/kaasujousi_IKH.png)
Nämä toimivat muuten helvetin hyvin
-
Konepelti tuli päähän :buck2: ja sitten paloi proput. Niinpä lähdin jälleen metsästämään uusia kaasujousia.
Nyt viimein onnistuikin. Erilaisten mutkien ja numerosarjojen kautta löysin viimein vakiokaupastani, eBaysta
juuri sopivat sisäosat, joten pistin tilauksen menemään. Hieman jännitin, olisko tällä kertaa viimein oikeat.
Tänään saapui kotiovelle nopealla toimituksella saksalaisesta www.autokrake.de/ (http://www.autokrake.de/) autovaraosaliikkeestä.
Hinta 33,29 €/kpl + pk 14,95 € (vain yhdet postikulut). 81,53 € molemmat yhteensä posteineen.
http://stores.ebay.de/autokrake (http://stores.ebay.de/autokrake) -> "TRISCAN Gasfeder für Motorhaube VOLVO (744), VW , u.a. !"
http://dy.fi/s2u (http://dy.fi/s2u)
Nyt ovat paikoillaan ja ainoa ongelma on nyt se, että aiemmin pystyin vaan päästämään konepellin alas
ja se lämähti suoraan kiinni. Nyt pitää avittaa lopussa jotta menisi lukkoon. :D
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/konepeltijouset1.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/konepeltijouset3.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/11599829/konepeltijouset4.jpg)
-
IKH:sta hain kaasujouset ja toimii tosi hyvin, ainut että luukkua ei saa pystyasentoon, ei haittaa.
Aukeaa napakasti ja kiinni menee vähintään yhtä napakasti. 27é/kpl
-
OK. Sitten on hyvä, etten valinnut IKH:n vaihtoehtoa koska pidän konepellin pystyasentoa tärkeänä.
Silloin rasitus jouseen on minimaalinen ja näkymä konehuoneeseen paras mahdollinen. Tietenkin se
tärkein syy on tyylikkyys, kun konepelti on tasan 90 asteen kulmassa. 8)
-
Mulle tyylikkyys on sivuseikka kun täytän pissapojan säiliötä ;D
-
Pissapojan säiliön täyttämiseksi ei tarvitsekaan nostaa konepeltiä täysin pystyyn. :P
-
Kyllä minulla ikh.n pumpuilla nousee samalla tavalla nokkapelti pystyyn kuin orkkiksillakin