Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Verkku - 18.10.2014, 13:47:39
-
Tosiaan kuuluu ikävä hankaus/nariseva ääni apukuskin etukulmasta. Mitä hiljaisempi vauhti sitä kovempi ääni, suoraa ajaessa kun päästää kaasun alkaa kyseinen ääni ja loppuu kun painaa kaasua. Joskus kuuluu kaasunkin kanssa kun suoraa ajaa.
Vasempaan kun kääntää rattia vähänkin ääni kovenee, oikeaan kun kääntää katoaa täysin.
Testattu/Tarkistettu:
-Etukulma ilmaan ja jousesta kiinni ja rengas pyörimään, jousessa ei tuntunut tärinää.
-Ykkösellä ympyrää/pakilla vetari ei naputa.
-Tarkistettu että rengas ei osu kaariin.
-Tarkistettu ettei jarrukilpi hankaa esim jarrulevyyn.
-Moottorin alatukikumi näytti ehjältä.
Vaihdettua:
-Uudet tukivarret.
-Uudet koiranluut.
-Uusi coilover alustasarja (Sisältäen kiinteän yläpään laakeroinnin).
-Uudet jarrulevyt + palat + liukutapit.
-Moottorin ylätukikumi.
Eturenkaat lähes uudet, kuluneet tasaisesti. Sama ääni kuului myös vanhoilla alustan/jarrujen osilla. Ja tosiaan aurauskulmia en ole vielä säädättänyt, vaan on tullut 4tk, ajettua alustan osien vaihdon jälkeen (tukivarret). Eli voisiko esim johtua tästä? Ratti on hieman vasempaan vinossa, mutta auto menee silti täysin suoraan kun päästää ratista irti ja vaikka jarruttaa. Eikä minkäänlaista tärinää ole havaittavissa kun tasaista tietä ajaa.
Tässä vielä video äänestä:
http://www.youtube.com/watch?v=0an53jm9e8Q&feature=youtu.be
Olisi mukava saada ääni pois kun on tosiaan sen verran kova että ihmiset kattoo :2funny:
Edit:
Facebookissa puidaan kanssa kyseistä ongelmaa:
https://www.facebook.com/groups/vrcfry/851602321547143/?ref=notif¬if_t=group_comment
-
Kuullostaa oikeanpuoleisen vetoakselin kannatinlaakerin ääneltä. Vetoakselin irrotus on helppo homma. Laakerin kohdalta akseli on kahdella pultilla kiinni. Nappamutteri on avattava ja alatukivarren pultti otettava pois pyörän vierestä, alhaalta - jolloin pyörän voi kääntää syrjään ja vetoakselin pää sopii tulemaan navasta sinne sisäpuolelle. Sitten akseli lähteekin veträmällä vaihdelaatikosta ulos.
Uuden laakerin voi sitten laitattaa vaikka pajalla tai ostaa uuden kokonaan...
http://www.autoihinvaraosat.fi/13349-skf
Video näyttää miten niitä irrotetaan. Mutta tuota iskarin yläpäätä ei tarvitse irrottaa. Kallistyuksen vakaajan tanko; yläpäästä takapuolelta on pidettävä kiintoavaimella kiinni, ettei pyöri läpi.
Ja pitäähän se jarrusatulakin irrottaa - kahdella 12 mm pultilla kiinni.
Videolla puretaan liiakaakin. Iskaria ei tarttee irrotella.
https://www.youtube.com/watch?v=3WM38XwKBsk
-
Pyöränlaakeri voi pitää narisevaakin ääntä, ja siltikään mitään rohinoita ei tunnu käsin pyöritellessä. Näin kävi ex Masassa, ääni oli kuin kumipuslaa olisi nihkuttanut. Vaihdettiin lopulta lääkeri ja ääni hävisi, laakeria tutkittaessa ainut vika oli mattaantuneet laakeripinnat. Kulmat kannattaa jo muutenkin käydä säädättämässä.
Tässä ketjussa esitelty ääni on toki kyllä kovempi, Masassakin se kuului sisään mutta ei ihan noin voimakkaana.
-
Kulmat säädätän heti kun saan selville mistä ääni tulee ja korjattua sen, nyt ei ole mitään järkeä viedä kulmien säätöön ja tutkia sitten vasta tuota ääntä. Joutuu pian uudestaan viemään säätöön jos laakeria/vetaria vaihtelee.
Nyt pitäs vaan tietää kummasta se ääni tulee, vetarista vai laakerista.. Molempia ei viitsisi uusia jos toisessa vaan vikaa, jakopääkin pitäisi tehdä ja sekin maksaa.. Voi perkeles.
Vinkkejä millä voi todeta varmasti kumpi sielä on rikki?
-
Kulmat säädätän heti kun saan selville mistä ääni tulee ja korjattua sen, nyt ei ole mitään järkeä viedä kulmien säätöön ja tutkia sitten vasta tuota ääntä. Joutuu pian uudestaan viemään säätöön jos laakeria/vetaria vaihtelee.
Nyt pitäs vaan tietää kummasta se ääni tulee, vetarista vai laakerista.. Molempia ei viitsisi uusia jos toisessa vaan vikaa, jakopääkin pitäisi tehdä ja sekin maksaa.. Voi perkeles.
Vinkkejä millä voi todeta varmasti kumpi sielä on rikki?
Vetarin laakeri.
-
Eli siis tämä osa:
http://www.skruvat.fi/Ulompi-vetonivel-P15991.aspx
Ebaysta näyttää saavan vähän edullisemmin:
http://www.ebay.com/itm/Outer-CV-Joint-Kit-for-Volvo-850-1991-1996-/380787057008?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item58a8ad6170&vxp=mtr
Toki uuden koko vetarin sais satasen pintaan ulkomailta, että kannattaako laittaa vaan uus vetari kokonaan?
-
Eli siis tämä osa:
http://www.skruvat.fi/Ulompi-vetonivel-P15991.aspx
Ebaysta näyttää saavan vähän edullisemmin:
http://www.ebay.com/itm/Outer-CV-Joint-Kit-for-Volvo-850-1991-1996-/380787057008?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item58a8ad6170&vxp=mtr
Toki uuden koko vetarin sais satasen pintaan ulkomailta, että kannattaako laittaa vaan uus vetari kokonaan?
Tuohan on siis se ulompi vetonivel, eli se osa joka tästä tuskin on rikki.
Ulompi nivel alkaa yleensä naputtamaan hajotessaa, harvemmin pitää tuollaista nurinaa ja jurinaa.
Suosittelisin, että tutkit nyt kunnolla että mikä sieltä on rikki ennen osien vaihtelua arvailemalla.
Nosta oikea etunurkka ylös ja pyörittele pyörää, pyydä vaikka kaveria kuuntelemaan sitä kannatinlaakeria, että pitääkö ääntä.
Tuossa kuvassa siis nimellä carrier bearing.
(http://www.matthewsvolvosite.com/images/2001_volvo_xc_axle_removal_7.jpg)
-
ääni on sellainen kuin olisi jokin osa väärin paikoillaan...mulla kuulosti vähän pahemmalta tukivarsien laiton jälkeen ja sit sieltä levisikin koko vitun akseli ja olipa halpaa kuin saippua prkl :D
-
Onko varma ettei ota iskariin kiinni rengas ? Bemareissa suorastaan ominaisuus ilman spacereita, jos vähän huono et madaltamiseen.
-
Apparin tukivartta en itse ole vaihtanut vaan entinen omistaja. Ja se näyttää täysin ehjältä ja on oikein asenettu.
Ääni kuulu vakio alustalla myös, ja täysin sama ääni kuuluu nyt uusillakin osilla.
Ja noi bc racing br tolpatkin on 50x pienemmät kun vakio tolpat et ei ees vois ollaa kiinni renkaaseen.
Täytyy kohta mennä kömyymään tonne kuravelliin auton alle ja tarkistella sitä vetaria ja sen osia..
-
http://youtu.be/Zh-QRMMbDlo
Tossa toinen huono video, tollasta klappia tuntuu olevan. Ja kun kädellä pyöritti vetarista kuulu välillä ihan pientä metallista kolinaa. Ja kun kaveri pyöritti rengasta ja kuuntelin auton alla en kuullut mitään ääntä ja pyörii helposti/vapaasti.
Toi kova rohina tulee työvaatteista, vähän ahdasta auton alla..
-
Mihin suuntaan toi klappi tuossa vetarissa on? Eli heilutatko sitä vai kokeiletko pyörittää?
Laatikon "perässä" on näissä aina pieni klappi pyörintäsuunnassa, mutta sivuttain ei vetarin pitäisi klapata laatikosta.
-
Edestakas kädellä pyöritin ja silloin tosiaan klappia tuntui, arvelinkin että on normaalia.
Sivuttais suunassa en tajunnut testata, eli testaan sen huomenna. Mitä muuta kannattaa tarkistella samalla kun auton alla makaa? Ei ihan huvikseen sinne viitti koko ajan ryömiä.. Ei ole mikään ihanteellinen tuo kuravelli piha.
-
Taas tutkittu lisää, vetarissa ei tuntunut klappia sivuttais suunasssa. Tarkistettu myös napamutterin kireys, oli kunnossa.
Ei myöskään kuulunut mitään ääntä vetarista kun auton alla kuuntelin kun renkaat pyöri 2000rpm. Apparin eturengas väpätti omasta mielestä enemmän kuin kuskin puolen, tosin voi johtua vähän kieroista vanteistakin. Välillä kuului ihan pieni rohina apparin renkastaa kun pyöri.
Eli tilailen nyt ebaysta uuden napalaakeri sarjan kun saa 60€:lla.
-
Tilasitko sen vetarin kannatinlaakerinkin jo? Kokeilepa valuttaa sille öljyä ja kuuntele muuttuuko ääni. Eppäilen vahvasti sitä syyksi. Pyöränlaakerinhan saat kokeiltua, kun nostat pyörän ilmaan ja pyörität sitä (kaveri pyörittää) ja pidät sormea jousessa kiinni - ei saa tuntua tärinää.
-
Eturenkaan laakerihan se oli mäsä:
(http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/8F11B143-48DA-C34F-6D0E-0EF1CEDCCC47/size/default/20141031161605.jpg)
(http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/54C168E8-AAB8-62B9-7647-3989B3DAE9EB/size/default/20141031161621.jpg)
(http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/8670B6D1-2D1F-0898-6915-489160CD0027/size/default/20141031163533.jpg)
(http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/731666CD-3803-2678-CB83-2940690CEFCD/size/default/20141031173212.jpg)
Jännä kun ei tuntunut jousessa mitään kun pyöritti, ja muutenkin kun testaili ei pahemmin väljää tuntunut. Mutta ihan muusinahan koko laakeri oli, kun ei edes kokonaisena irronnut.
-
O0