Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Kozlovi - 19.10.2014, 14:39:40
-
Terse, elikkäs otsikonmukaisesti vollesta paukkuu sulake tappavan tasaisella tahdilla. Kyseessä siis 2. kohdan sulake, jonka takana on pyyhkijät, äänimerkki ja ajovalot. Sulake pamahtaa sillä samalla sadasosa sekunnilla kun kääntää avaimen 1. asentoon, riskillä kokeiltu myös isommalla sulakkeella mutta edeltäjiensä kaltaisesti siirtyi sulakkeiden valhallaan heti kun avainta käänsi virtalukossa.
Kokeiltu myös toimivuutta ilman että pyyhkijöiden moottori on kytkettynä, mutta lopputulos oli silti sama. Katsottu myös että töötti tai valot eivät ole oikosessa.
Apua kaivataan, jos ja kun vika selviää, tarjoan ratkaisijalle mahdollisuuksien rajoissa tuopin.
ps. Kyseessä on siis allekirjoituksen auto.
-
Ota ajovalokatkaisijan johto irti. Usein on nähty sulaneita katkaisijoita. Nupit ja levy lähtee vetämällä eestä
-
Ota ajovalokatkaisijan johto irti. Usein on nähty sulaneita katkaisijoita. Nupit ja levy lähtee vetämällä eestä
Noniin, onpahan jotain mistä alottaa. Käyn kohta kokeilemassa, toivottavasti natsaa!
-
Ei vaikutusta, yhtä iloisesti nous savut sulakerasiasta... Mitäs sitte?
-
onko autossa vetokoukku?
-
onko autossa vetokoukku?
Eipä ole.
-
Olikos pyyhkijöiden rele kytkinpolkimen alla? Jotain releitä siellä lattiamaton/peltilevyn alla on ja varsin usein vuotaa vettä tuulilasin alakulmasta sinne releiden päälle/sisälle ja sulakerasiaan.
-
on,ja samalla ota siitä k-releestä valorele( peltikuorinen pieni polkimien takana oleva rele vasemmassa kulmassa)johdot irti.
-
Olikos pyyhkijöiden rele kytkinpolkimen alla? Jotain releitä siellä lattiamaton/peltilevyn alla on ja varsin usein vuotaa vettä tuulilasin alakulmasta sinne releiden päälle/sisälle ja sulakerasiaan.
on,ja samalla ota siitä k-releestä valorele( peltikuorinen pieni polkimien takana oleva rele vasemmassa kulmassa)johdot irti.
Täytyy huomenna kun on taas valosaa käydä kokeilemassa jos näillä loitsuilla alkas homma skulaamaan. Iso käsi kaikille ketkä uskaltavat ideoita heitellä, itsellä kun ei tuo ymmärrys oikein taivu näiden sähköhommien kohdalla. Teistä on oikeesti korvaamaton apu!
-
Ajovalothan ei syty vielä 1-asennossa, joten vika lienee pyyhkijöissä tai äänimerkissä, ellei sulakkeen alle ole puuhailtu muuta ylimääräistä. Arvuuttelua parempi keino on irrottaa liittimet sulakkeelta ja kokeilla yksi kerrallaan (johdot voi olla samanvärisiä joten joutunee tutkimaan mikä mikin on). Itse laitteet on testattu toimiviksi, esim suoraan akulta?
-
Ajovalothan ei syty vielä 1-asennossa, joten vika lienee pyyhkijöissä tai äänimerkissä, ellei sulakkeen alle ole puuhailtu muuta ylimääräistä. Arvuuttelua parempi keino on irrottaa liittimet sulakkeelta ja kokeilla yksi kerrallaan (johdot voi olla samanvärisiä joten joutunee tutkimaan mikä mikin on). Itse laitteet on testattu toimiviksi, esim suoraan akulta?
Hävettää tunnustaa mutta ei oo ees käyny mielessä kokeilla et antas suoraan akulta virran vaikka pyyhkijöille ja kattos että onko ne ees toimivat D: Noh, pitää kokeilla.
-
Ymmärsin että pyyhkijöiden moottorista on ollut töpseli irti,voihan vika olla myös pyyhkijöiden viiksessäkin?
-
Ymmärsin että pyyhkijöiden moottorista on ollut töpseli irti,voihan vika olla myös pyyhkijöiden viiksessäkin?
Ihan oikein ymmärsit. Mitenkäs ton viiksen saa irti? Suojamuovit vekeen ja sit jotenkin sitä kautta räpläämällä?
-
Ihan oikein ymmärsit. Mitenkäs ton viiksen saa irti? Suojamuovit vekeen ja sit jotenkin sitä kautta räpläämällä?
Suojamuovit pois ja kahdella ruuvilla kiinni.
-
Pyyhkijöiden moottori maadoittaa rungosta
-
Releet tsekattu ja kokeiltu myös ilman pyhkijöiden viikseä, ihan yhtä ilosesti nous käryt sulakkeesta kun aikasemminkin. kele!
Pyyhkijöiden moottori maadoittaa rungosta
Mut eikös toi oo poissuljettu vaihtoehto kun kokeiltiin ilman että moottori oli kytkettynä?
-
Sitten vaan sivupaneeli irti jalkatilasta ja johtoja yksitellen irti palavan sulakkeen persuuksista (normi abikot). Sitten kun ei enää pala sulake niin tarkistetaan mitkä vehkeet ei toimi. Niiden johdotuksia ja itse laitteita sitten ihmettelemään. Sulakerasialta lähteviä johtoja pystyy seuraamaan aika hyvin koelaudan alle asti.
-
Kiitos kaikille auttajille, vika paikallistettu! Vikahan sitten olikin loppujenlopuksi itse pyyhkijänmoottorissa. Jos jollakkin nurkissa pyörii ehjä pyyhkijänmoottori ja haluaisi siitä luopua rahallista korvausta vastaan, saa laittaa viestiä/soittaa/yv:tä.
nollaviisinolla-4006527 / Toni (Jyväskylä).