Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: puliukk0 - 20.10.2014, 22:06:53
-
Potilaana -98 b230ft 940 Volvo...
+5km ajon jälkeen tyhjäkäynniltä sammuilee, sopat menee rikkaalle silloin kun nykii...
Vaikuttaisi sytkäpuolen ongelmalta konstit loppuu jo itsellä kesken.
Tutkittua:
-Ilmamassamittari
-Laturi (uusi)
-Sytkärele (uusi)
-Bensapumpun rele (uusi)
-Bensaecu (2x, molemmilla sama)
-Sytkäecu (2x, molemmilla sama)
-Sytkäpääte (yks uus biltema millä kiekkamittari sekoilee, huco millä "toimii" ja yks orkkis mikä "toimii")
-Puola (3x, kaks uutta)
-Puolan ja tulpanjohdot (vaihdettu kolmatta kertaa)
-Tulppia kasa (iso kasa)
-Maadoituksia (akulta koriin, akulta moottoriin, moottorilta koriin, samoin lh ja ezk jne maadoituksia)
-Virransaanteja
-Bensapumppu (uusi)
-Imuvuodot (ei löydy)
-Imusarjan tiiviste (uusi)
-Huohotuksen tsekkaus/pöntön putsaus
-Lambda (uusi)
-Virranjakajan pyörijä ja kansi (kaks sarjaa uusia)
-Ykk-anturi (orkkis ja tarvike)
-Jako kohdallaan
-Jakajan tiiviste uusittu (ei vuoda enään öljyä)
-Akku
-YKK-anturin kehä ehjä
Mitä on unohtunut?!
Nykimisen jälkeen/aikana syttyy ilmastointiin 1-5-1 eli Laturin D+ (virransaanti ongelma?)
Jos ei nyi, niin on aivan saatanan puutunut (1bar ahtoja = about sama kun normaalisti alipaineella)
Auttakee, kohta pyydän jonkun poistamaan manauksen! :(
ps. Ajotilanteessa kun alkaa välillä nykimään niin ahdot nousee, ahdin pitää joskus "sakkaus"ääntä samalla.
-
Ainakin listalta puuttuu suuttimet. Ei tietenkään sytkäpuoleen vaikuta, mutta moottorin toimintaan kuitenkin. Vikakoodit olet tietysti katsonut?
-
"Sopat rikkaalle lämpimänä" tulisi mieleen moottorinohjauksen lämpöanturi tai sen johdotukset. Ei näkynyt listassa...
Vaihtoehtoisesti bensanpaineensäädin, jos se vuotaisi lämmettyään.
-
Ahtojen nousuun voisi vaikuttaa kellolle tulevan letkun tilanne sekä tangon kiinnitykset.
-
Suuttimet on uudet. Lämpöanturi on uusi bosch. Mittaan johdot tänään. Kiitos vastauksista!
-
Voi myös nykiä seokset ok täyskaasulla. Välillä ilmestyy rajoitin (tai kovaa rykimistä ilmeisesti) n. 3500rpm.
Ja ei vikakoodeja. :(
-
Onhan siellä vielä se nakutusanturikin, mutta mitenkähän tuon toiminta/toimimattomuus vaikuttaisi?
-
Onhan siellä vielä se nakutusanturikin, mutta mitenkähän tuon toiminta/toimimattomuus vaikuttaisi?
Koitettu ilman, samaa vikaa...
Tänään tein maadotuksia uusiksi. Ja samalla kaivoin skoopin esiin (oikeen osaa vielä käyttää) ja puolan ja immun signaalia katsoin.
Tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=XdoAtbMW71s
Olisiko sittenkin immu vika? Ei kait sen kuuluisi noin "pätkiä"?
-
Jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa, se vetää ilmaa putkeen (lambdalle) ja auto luulee koneen käyvän laihalla -> lisää bensaa.
Esim. Motronic 1.8 ottaa lambdan käyttöön vasta ~3minuutin kuluttua käynnistyksestä.
-
Jos pakosarja/putki vuotaa ennen lambdaa, se vetää ilmaa putkeen (lambdalle) ja auto luulee koneen käyvän laihalla -> lisää bensaa.
Esim. Motronic 1.8 ottaa lambdan käyttöön vasta ~3minuutin kuluttua käynnistyksestä.
Sama vika on vaikka ilman lambdaakin... Joku mystisempi juttu tässä.
Kuulemma mitannu päin vit.... Huomenna skoopilla koitan oikeilla asetuksilla saada jotain aikaseks :-[
-
Kuulemma mitannu päin vit.... Huomenna skoopilla koitan oikeilla asetuksilla saada jotain aikaseks :-[
No, sitä sattuu.... :hello:
Ekaksi kerraksi (menetit neitsyyden) homma meni yllättävän hyvin putkeen! :2funny:
Jos vikaa ei skoopilla kaikkien mittausten jälkeen löydy, voin uskoa, että härvelisi on kirottu! :-[
Mutta tuskin (kovin tuskin) se selviämättä jää!
Tuo supernopea volttimittari kertoo ihmeellisiä asioita monestakin asiasta ja anturista kun sitä oppii käyttämään. :)
Skoopilla mittaaminen.... :smitten:
Siinä on volttimittari, jolla näkee liki kaiken autosta, vaikkapa ECU-viat jne. Rajana vain taivas ja skoopin ominaisuudet!
Itsehän olen lääpälläni tälläiseen (http://teledynelecroy.com/oscilloscope/oscilloscopeseries.aspx?mseries=390)! S*
-
Uus yritys: https://www.youtube.com/watch?v=QfFGUz5xR-s
-
Mikä on sytkärele?
Oliko suuttimille relettä?
-
Mikä on sytkärele?
Oliko suuttimille relettä?
Tarkoittaa suutinrelettä, joka syöttää sekä suuttimet, että puolan FT/FK:ssa.
Uus yritys: https://www.youtube.com/watch?v=QfFGUz5xR-s
Nyt mittaukset menivät oikein! :hello:
VR-anturin signaali kunnossa!
IMMun signaalissa outo häiriö (kipinästä luultavasti).
Puolan signaali on huono! Eli syttypääte ei vedä puolan miinusta maihin oikein, jos mittaus on suoritettu nimenomaisesti siitä puna/valkoisesta piuhasta (puolan miinus, eli syttypäätteen puoli).
Tällöin väitän kyseessä olevan maadoitushäikkä syttypäätteen puolelta. Edellyttäen, että se on nimenomaisesti miinuksesta mitattu.
Laitan verrokki kuvan myöhemmin siitä, miltä sen pitäisi näyttää!
-
tälle näyttää ehjä kipunan ohjaus.
(http://i8.aijaa.com/t/00640/13551681.t.jpg) (http://aijaa.com/MLXJ6p)
Siis keltainen käppyrä.
-
No voi muoviämpäri muoviämpäri perkele! :D
MSD puolassa maa ja plussa toisinpäin kun orkkiksessa, niin mittasin plussaa... :buck2:
No jos huomenna vielä... :P
-
Onhan laturi joku ihan hyvä remanufactured ja nimettömällä säätimellä?
-
IMMun signaali tyhjäkäynnillä.
(http://i4.aijaa.com/t/00380/13551991.t.jpg) (http://aijaa.com/SYN9Vp)
Ja kierroksilla.
(http://i1.aijaa.com/t/00547/13551990.t.jpg) (http://aijaa.com/YVwGUf)
-
Onhan laturi joku ihan hyvä remanufactured ja nimettömällä säätimellä?
Lucasin remppaama...
-
Lucasin remppaama...
Paas skooppi akkujännitteeseen ja kuormaa/kierroksia ja kauhistu. Juur kaverin farkusta paalautui akku tuommosen remanufactured-"ihan hyvä laturi"n säätimellä, latas kierroksien noustessa yli 1500rpm yhtäkkiä 17V ja akku muuttu ilmapalloks... Muutenkin latausongelmat tekee tosi jänniä ajoittaisia ilmiöitä. Pelkkä säätimen vaihto auttanee tuohon latauksen varmistamiseen.
-
Paas skooppi akkujännitteeseen ja kuormaa/kierroksia ja kauhistu. Juur kaverin farkusta paalautui akku tuommosen remanufactured-"ihan hyvä laturi"n säätimellä, latas kierroksien noustessa yli 1500rpm yhtäkkiä 17V ja akku muuttu ilmapalloks... Muutenkin latausongelmat tekee tosi jänniä ajoittaisia ilmiöitä. Pelkkä säätimen vaihto auttanee tuohon latauksen varmistamiseen.
Mulla oli orkkis bosch (latas 14v, mutta pienelläkin kuormalla 12.2v), vaihdoin hiilet, toimi lataus hyvin hetken (viikko?) kunnes loppuun kulunut kollektori söi hiilet ja sama homma.
Tällä uudella lucas rempatulla ei ollut vielä kertaakaan mitään latausongelmia.
Btw, tänään ei rykinyt kertaakaan. IMMu tilattu, siinä jotain mystistä. :)
Mutta täytyy mittailla sitäkin sitten. Tänään oli skooppi vapaa päivä. :D