Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kuski92 - 21.10.2014, 03:37:57
-
Nyt olisi sen verran oudommin ilmenevästä viasta kyse, että ajattelin luoda ihan erillisen topicin tälle, koska aiemmin luoduista ei ole ratkaisua löytynyt.
Eli ostin pari viikkoa sitten italian tuonnin v70xc 2.0 turbon 166kw versiona. Autoon vaihdettu ylhäältä ahtava mitsun 15g ahdin. Koeajolla auto toimi ihan ok, kaupat tehtiin ja 300km kotimatka alkoi. Jonkun ajan päästä huomasin kovalla kiihdytyksellä n.1bar ahdoilla auton alkavan pätkimään aika reilusti ja ahtojen pomppivan mittarin mukaan(erikseen asennettu nestevaimenteinen mittari). Kaasua hölläämällä pätkiminen loppui ja matka jatkui tasaisesti. Kevyesti kaasua painamalla auton sai vetämään punarajalle asti ilman pätkimisiä, mutta kerralla kaasun pohjaan lyönti aloitti pätkinnän n.4000 ylöspäin, ahdin itsessään heräili kunnolla 3000 jälkeen.
Sitten 10km ennen kotia aloin polkemaan vauhtia reilusti ylämäkeen, pätkintä alkoi ja ajattelin että kyllä se siitä vetää ja pätkitin sitä kunnes yhtäkkiä veto katosi, ja auto sammui kesken ajon eikä enää käynnistynyt. Startti kyllä pyöritti hyvin eikä moottorista kuulunut mitään epämääräistä, ja ulkoakaan päin ei ollut mitään outoa. Noh hinurilla kotiin ja tutkimaan.
Autoon nyt vaihdettu volvon r6 tulpat, uudet tulpanjohdot, puola ja maf. Tuloksena se että päivästä riippuen volle lähtee nätisti käyntiin, tai pienellä sahaamisella joka kerta käyntiin kylmänä, käy hyvin ja ottaa kierroksia, mutta heti kun moottori alkaa lämmetä, alkaa ihan kuin vajailla pyörimään ja sammuu jonkin ajan päästä. Kaasulla voi avittaa pätkinnän alussa jolloin ottaa kierrosta, mutta tyhjäkäynnille tultaessa alkaa pätkimään ja sammuu. Lämpimänä taas ei enää siedä kaasua, vaan sammuu lähes samantien, mutta tyhjäkäynnillä röpöttelee jonkin aikaa. Mutta mutta, jos sen saa huijattua 4000 asti, niin siellä kaasuttelemalla kestää käynnissä, ja jos vaikka 4500 kohdalla lyö kaasun pohjaan niin ottaa kierrosta, mutta heti kun laskee kierrokset vaikka 3000 niin alkaa röpeltämään ja sammuu. Välillä ei heti sammumistenkaan jälkeen lähde samantien käymään mutta 1-2min kuluttua lähtee jotenkin käyntiin ja alkaa pätkimään ja sammuu.
Eli tuntuisi että kuumana pikkukierrokset on pahasta, mutta jos sen saa isoille kierroksille niin silloin pyörii kyllä ilmeisesti. Ainakaan bensapumpun releessä en usko vikaa olevan, koska bensaa selkeästi saa kerran isoilla kiekoilla pyörii, ja pumppukin surahtaa joka kerta kun laittaa virrat päälle. Auttakaas miestä mäessä ensimmäisen Volvon kanssa että saisin äxceen ajoon talveksi edes :hello:
-
Lisäystä: autolla mittarissa n.350 000 ja vuosimallia 97
-
Virranjakajan kansi ja pyörijä?
-
Voisko olla? Kun luulis sen pätkivän sillon kylmänäkin ja millä tahansa kierroksilla jos se vika olis jakajassa :P
-
Kun tuo pätkimen kyllä liittyy tuohon virtapuoleen eli ne vaihtoon josita ylhäällä oli puhetta kun kerran puolakin on vaihdettu.
Kun avaat sen virranjakajan kannen katso onko puhtaat paikat ja osta laatu varaosat ettei se käynti siitä jää kiinni.
Kun sitten toi kipinän kulku on on uusillaa osilla varmistettu.
Joskin autolla tonkin verran ajettu siellä voi helposti tulla noita ylläreitä.
Onko akun kunto ja lataus testattu että sekin linja on kunnossa.
Paikat lämpiää niin se virrankulku heikkenee kuten puolavika kun auto jäähtyy pääsee himaan ajamaan.
Siihen aikaa kun normi puola autoissa oli.
-
Empä ois uskonu ??? Noh talosta löytyy 98 v70 2.4 10v tomaatti niin vois siitä kokeilla jakajaa ja pyörijää kun ne taitaa olla samanlaiset kuin tossa 2.0t:ssä. Molemmat kumminkin on jakajalla ja mekaanisella kaasuläpällä :)
-
Kyllä se voi olla niistäkin kiinni. Vaikka ne olis vielä ihan hyvännäköisetkin, niin voivat silti aiheuttaa pätkimisen. Kaverin 940 kävi kolmella ja kaikki oli ehjän näköistä, alkoi kuitenkin toimia uudella kannella ja pyörijällä.
Edit.
Ei sitten motonetistä osia, vaan vaikka skandixilta tilaat boschit, tai haet jostain muualta.
-
Noh kunhan veeseiska kerkiää olla parkissa niin pitää vaihtaa osia siitä tohon italiaanoon ja kokeilla, empähän ainakaan rahallista tappioo tee siinä :) Jollakulla oli ruiskun päärele mennyt niin se oireili vähän tuohon tyyliin et hetken kävi ja sammu mut siihen ei vissiin koneen lämmöt vaikuttanu millään tavalla ???
-
Nyt on virranjakaja irti ja odotellaan että talon toinen volvo joutaa jakajaa lainaamaan testiä varten. Vanhassa kannessa puolan johdon liittimen ympärillä olevassa muovikauluksessa oli pieni sulamisjälki mutta muuten oli itse liitin siellä kunnossa, koskettimet alapuolella ei olleet oikeastaan ollenkaan hapettuneet, likaset pikkuisen mut ei ollu pahan näkönen ja pyörijän kosketinpinnan reunassa oli pieni lämpöjälki/mahdollinen pikku sulamisjälki. Tiiä et onko noi ratkaisevat seikat että ei auto lämmetessään enää suostu käymään. Katsellaan mitä toimivan auton jakajalla käy :P
-
Tuota olisit vain kokeilut sillä virranjakajan kannella ja pyörijällä ensi alkuun. Ostanut uudet osat kun ne on aika halpoja,vaihdetaan 150tkm välein ei niissä kannata säästää
-
Siis niin oon nyt kokeilemassa. Mutta aidot boschin pyörijä ja kansi maksaa yhteensä 100e suunnilleen niin ei oo oikein varaa nyt heittää satasta mäkeen :P Siks kokeilen ensin toimivasta autosta kantta ja pyörijää onko vaikutusta, jos ei oo niin sit en osta noita ainakaan vielä :idiot2:
-
Tuota minä luulin että koko virranjakajan sinä vaihdat,Ja kokeilit sitä akselia onko siinä yhtään välystä. Termmit virranjakajan kansi ja pyörijä virallinen tulkinta noissa osista on.
Niinkö paljon ne rokottaa osista.Misterillä noi Boshin kamat maksoi siinä 50 € pintaan
-
Eheii nyt sentään :D Joo niinhän ne on mutta tuli vähän oiottua oikeinkirjotuksessa ::) Eihän sen koko jakajan vaihdolla mitään voita välttämättä, vaan tarkotin todellakin virranjakajan kantta ja pyörijää :) Empäs tajunnu sitä kokeilla et onko siinä akselissa välystä :o
-
Ja aidoista boschilaisista ainaki moponetissä jakajan kannesta n.70e ja pyörijästä sen n.30e :P
-
Tuossa Mister /Moponet hintavertailu
http://www.mister-auto.fi/fi/virranjakajan-kansi/volvo-850-stw-lw-2-5-106kw_v5706_g692.html
http://www.mister-auto.fi/fi/virranjakajan-pyorija/volvo-850-stw-lw-2-5-106kw_v5706_g691.html
Toivotaan että auto alkaa pelamaan kunnolla
-
Huhhuh miten paljon halvempaa :o Tuolta tulee boschia tai berua tilattua jos toi virranjakajan kannen ja pyörijän testaamisella toisesta autosta tuo korjaantuu. Ja jep todellakin olis toivottua että alkais toimimaan, eka volvo kumminkin itsellä ja alkaa mondeolla ajo ottamaan jo aivoon :2funny:
-
Noniin tilannepäivitystä. Tuli äsken kokeiltua vähän toisella tyylillä ongelman ratkaisua ja testasin tähän ajossa olevaan vee seiskaan cross countryn virranjakajan kantta, tulos oli ettei v70 lähtenyt käyntiin sillä, eli ongelma on tainnut ratketa :) Nyt vaan mahd pian uusi jakajan kansi ja pyörijä tilaukseen niin vois päästä italian t5:lla ajelemaan :pomo:
-
Nyt volle toimii S* Virranjakajan kansi oli pääsyyllinen. Eilen kävin uuden hakemassa(tosin tarvike, täytyy jossain vaiheessa hommata aito bosch) ja nyt volle pyörii lämpimänäkin ja vetää hyvin eikä pätki ;D Kiitos foorumilaisille neuvoista ja tiedoista, "italian ärrä" kiittää ja kuittaa :hello: