Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Weha - 13.05.2011, 12:48:54
-
Heps.
Niinkuin otsikko kertoo että kuuluu outo ääni liikkeelle lähdettäessä. Ääni tulee vasta sen jälkeen kun on ensin peruuttanut esimerkiksi parkkiruudusta taakesepäin ja kun veto lähtee eteenpäin niin kuuluu sellainen hento naks ilmeisesti vasemman etupyörän suunnilta. Saman tyylinen ääni oli vanhassa V40:sessä kun oli etunavan mutteri päässyt pyörimään löysälle. Olisko kellään ideoita mistä tässä tapauksessa voisi olla kysymys
-
Oisko kuuluisa napapultti??
-
itsellä meni pyöränlaakeri 6kk päästä siitä kun alkoi kuulumaan samalainen naksaus kun lähti eteen päin. oli stefa hajonnut
klappia ei tuntunut edes katastuksessa sitä ennen.
-
Heps.
Niinkuin otsikko kertoo että kuuluu outo ääni liikkeelle lähdettäessä. Ääni tulee vasta sen jälkeen kun on ensin peruuttanut esimerkiksi parkkiruudusta taakesepäin ja kun veto lähtee eteenpäin niin kuuluu sellainen hento naks ilmeisesti vasemman etupyörän suunnilta. Saman tyylinen ääni oli vanhassa V40:sessä kun oli etunavan mutteri päässyt pyörimään löysälle. Olisko kellään ideoita mistä tässä tapauksessa voisi olla kysymys
Napapultin löysyys selviää niin, että kun tasakaasulla ja löysäät kaasusta, ja taas painat kaasua, niin pitäisi kolahtaa,,,ja yleisemmin oikeasta etupyörästä.
-
Yksi mahdollisuus ongelman ratkaisuksi on rasvan lisäys vetoniveleen.
-
Tuota kiihdytys hommaa kokeilin jo aikaisemminkin niin ääni kuuluu kyllä kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessakin. Vetarit on käytetty Wetterin puolesta Maaliskuussa irti kun nostivat vaihdelaatikon pois. (Epäilys että napa olisi jäänyt löysälle)
Katsoin tuota napaa vannepaikallaan ja kun sen keskiökupin irroitti niin siellä näkyi sellainen noin 12-13mm pultinpää, eikait sentään sillä napa ole kiinni? Autolla on ajettu tällä hetkellä noin 130tkm. Paljonko noissa on kestää yleensä vetarit ennen kuin rupeavat ääntelemään/ hajoilemaan, vanhassa Volvossa kesti 380tkm vetari ennen kuin hajos :)
-
Tuota kiihdytys hommaa kokeilin jo aikaisemminkin niin ääni kuuluu kyllä kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessakin. Vetarit on käytetty Wetterin puolesta Maaliskuussa irti kun nostivat vaihdelaatikon pois. (Epäilys että napa olisi jäänyt löysälle)
Katsoin tuota napaa vannepaikallaan ja kun sen keskiökupin irroitti niin siellä näkyi sellainen noin 12-13mm pultinpää, eikait sentään sillä napa ole kiinni? Autolla on ajettu tällä hetkellä noin 130tkm. Paljonko noissa on kestää yleensä vetarit ennen kuin rupeavat ääntelemään/ hajoilemaan, vanhassa Volvossa kesti 380tkm vetari ennen kuin hajos :)
moi
ei napa ole sillä kiinni vaan vetoakseli napa asetelma on kiinni 4 pultilla joiden kannat löydät kun kurkistat sinne navan sisä puolelle.Minulla oli 250000km kun vaihdoin oikean puolen akselin.
-
Tuota kiihdytys hommaa kokeilin jo aikaisemminkin niin ääni kuuluu kyllä kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessakin. Vetarit on käytetty Wetterin puolesta Maaliskuussa irti kun nostivat vaihdelaatikon pois. (Epäilys että napa olisi jäänyt löysälle)
Katsoin tuota napaa vannepaikallaan ja kun sen keskiökupin irroitti niin siellä näkyi sellainen noin 12-13mm pultinpää, eikait sentään sillä napa ole kiinni? Autolla on ajettu tällä hetkellä noin 130tkm. Paljonko noissa on kestää yleensä vetarit ennen kuin rupeavat ääntelemään/ hajoilemaan, vanhassa Volvossa kesti 380tkm vetari ennen kuin hajos :)
Juurikin tuota kyseistä pulttia sanotaan napapultiksi ( kiinnittää vatoakselin napaan ja pooreihinsa ) ja kun tuo pultti löystyy, niin alkaa kolina ;)
Pultti on nk. venyvä, eli kiristys ei välttämättä auta, mutta uusi pultti ei Volvilla maksa kun muutaman euron.
Kireys muistaakseni 30Nm + 90 astetta.
-
Pitääpäs kurkistella viikonloppuna lisää tuota hommaa ja kiristellä pultit.Tuntuu vain hassulta että vetarissa olisi jo nyt niin paljon väljyyttää noilla kilometreillä että pitäisi alkaa suunnittelemaan sen vaihtoa. Noh, jospa se siitä selviää :D
-
Pitääpäs kurkistella viikonloppuna lisää tuota hommaa ja kiristellä pultit.Tuntuu vain hassulta että vetarissa olisi jo nyt niin paljon väljyyttää noilla kilometreillä että pitäisi alkaa suunnittelemaan sen vaihtoa. Noh, jospa se siitä selviää :D
Jos pultti on löysällä, niin on sielä väljää jo vaikka ei taulussa olisi vielä yhtään kilometriä.
-
Jos pultti on löysällä, niin on sielä väljää jo vaikka ei taulussa olisi vielä yhtään kilometriä.
Ei kai se Miksu ihan noin mene, että jos pultti on löysällä, niin vetoakselissa on väljyyttä ::) ( tietenkin, jos löysällä pultilla ajetaan niin kauan että poorit menee, niin sittenhän siellä on löysyyttä )
Tuo kuuluisa napapulttihan on siitä kuuluisa, että se vaan löystyy, ja senhän tiedät itsekkin.
-
Ei kai se Miksu ihan noin mene, että jos pultti on löysällä, niin vetoakselissa on väljyyttä ::) ( tietenkin, jos löysällä pultilla ajetaan niin kauan että poorit menee, niin sittenhän siellä on löysyyttä )
Tuo kuuluisa napapulttihan on siitä kuuluisa, että se vaan löystyy, ja senhän tiedät itsekkin.
En nyt oikein ymmärtänyt, että miten niin löysä pultti ei aiheuta väljyyttä, tietysti se vetonivelen boori pääsee liikkumaan siellä jos pultti on löysällä (enhän mä kuitenkaan väittänyt, että boori olisi väljä, onhan siinä komponentissa toinenkin suunta, johon se voi liikkua?) toisiaan vasten liikkuvat osat pitävät mitä erikoisempia ääniä.
-
En nyt oikein ymmärtänyt, että miten niin löysä pultti ei aiheuta väljyyttä, tietysti se vetonivelen boori pääsee liikkumaan siellä jos pultti on löysällä (enhän mä kuitenkaan väittänyt, että boori olisi väljä, onhan siinä komponentissa toinenkin suunta, johon se voi liikkua?) toisiaan vasten liikkuvat osat pitävät mitä erikoisempia ääniä.
No, joo ;D tottakai löysä liitos on väljä,,,sorry,,,,,en nyt ajatellut kun kirjoitin.
-
No, joo ;D tottakai löysä liitos on väljä,,,sorry,,,,,en nyt ajatellut kun kirjoitin.
:D ei se mtn :)
-
Omassa V70 D5 -06/-07 classicissa aivan sama naksahdus kuskin jalkatilan tienoilta liikkeelle lähdettäessä peruutuksen jälkeen, ajettu 143tkm. Vasenta etupyörän ripustusta epäilen ???