Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jako740 - 13.05.2011, 13:53:05
-
Eli ilmeni outo vika, auto ei sammu vaikka avain käännetty ja kädessä. Ei sammu vaikka ottaa akunkengät irti. Sammuu kahdella tapaa; A) vaihde ja jarru toimii aina B) Bensapumpun sulake irti. Sitten huomaan että jää kaikki mittaristonvalot päälle ---> akunkenkä irti niin sammuu ---> kenkä kiinni ja releet naksuu, varoitusvalot taas päällä. :-\ Ajella voi ihan hyvin, kaikki toimii kuten pitääkin. Olisiko 95E10 jotenkin mahdollisesti sekoittanut systeemin? :o Kaksi tankillista mennyt putkeen ja jo alkaa huomata eroja 98E5 laatuun ---> tyhjäkäynti seilaa ja korkea, (näin sen kuuluukin tehdä jos oikein olen alaa lukenut). Tehoton. Nykii tasakaasulla norminopeudessa hieman. Tosi kiva ajella kaupungilla ku asio monessa paikassa.
-
Virtalukon pohja rikki. Ei katkaise virtoja laisinkaan, saattaa olla sulanut yhtenäinen möykky.
Akunkenkiä ei kannata ottaa irti moottorin käydessä, laturista tulee helposti entinen, herätejohto olisi syytä irrottaa laturin perästä ennen kengän irrotusta niin laturi ei tuota virtaa.
-
Juu käydessä ei pidä missään tapauksessa akun kenkiä irroittaa! :nuhtelu
Voipi olla laturin lisäksi paljon muutakin pimeänä ylijännitteen vuoksi. Laturista kärähtää diodi-silta ylijännitteen vuoksi.
Ja niin kauan kun moottori käy ja laturi pyörii, riittää sähköä koneen käymiseen joten se ei silloin sammu.
Manuaalilootalla tuo vaihde+jarru temppu on hyvä mutta automaatilla tuo ei toimi... ;)
Silloin bensapumpu tai ECU:n sulake täytyy irroittaa.
Bensiini ei autoa tuolla tavalla riko mitenkään tai missään tapauksessa!
Vikaa pitää etsiä sähköpuolelta ja virtalukon pohja on hyvä paikka aloittaa.
... herätejohto olisi syytä irrottaa laturin perästä ennen kengän irrotusta niin laturi ei tuota virtaa.
Laturi lataa siitä huolimatta vaikka herätepiuha olisi irti, kunhan on ensin ns. herännyt (tuottanut jännitettä).
Pahimmillaan ankkurin remasenssi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Remanenssi) (jäännösmagnetismi) riittää herättämään laturin.
Kts. kuva.
(http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_238.gif)
-
Akunkenkiä ei kannata ottaa irti moottorin käydessä, laturista tulee helposti entinen, herätejohto olisi syytä irrottaa laturin perästä ennen kengän irrotusta niin laturi ei tuota virtaa.
Juu käydessä ei pidä missään tapauksessa akun kenkiä irroittaa! :nuhtelu
Voipi olla laturin lisäksi paljon muutakin pimeänä ylijännitteen vuoksi. Laturista kärähtää diodi-silta ylijännitteen vuoksi.
HArvoinpa niitä huvikseen irroitellaan käydessä, mutta jos pakko on niin kannattaa laittaa kunnolla kuormaa päälle (valot, takalasinlämmitin ja puhallin), eikä niin että ainoa kuorma koko systeemissä on ladattava akku.
-
Palikka oli irti eikä mitää ulkopuolella näykyvää vikaa ollut. Onko kukaan purkanut ja puhdistanut kyseistä laitetta? Tulisiko puhdistus sprayllä kuntoon?
-
Yleismittarilla voit tarkastaa ilmiselvässä tapauksessa toimiiko vaiko eikö.
En usko että kannattaa puhdistusspräyllä alkaa korjailla virtalukkoa. Koska sinne ei luonnostaan hirveästi kuraa, öljyä yms paskaa keräänny joihin puhdistusspräy toimisii.
Eli uutta virtalukon pohjaa vaan tilalle.
-
Palikka oli irti eikä mitää ulkopuolella näykyvää vikaa ollut. Onko kukaan purkanut ja puhdistanut kyseistä laitetta? Tulisiko puhdistus sprayllä kuntoon?
Purin tuon joskus aikanaan eikä siinä mitään kummallista ollut. Vähän peltitaitosta suoraksi ja koko höskä oli osina pöydällä. Sitä en muista oliko kasaamisjärjestys yksiselitteinen?
--
Siis virtalukonpohjastahan nyt oli kyse?
-
Pohja vaihdettu, vika jäänyt >:( Seuraavana vuorossa sytkäpuoli ja releet. Hermostuin ja iskin rattia niin mittari valot katos, eli jossain heikko kosketus luulisin. Pirusti piuhoja ja mahdollisuuksia. :D No jos ei vika katoa vuodessa tuloo vähän ajettu farkku myyntimarkkinoille nimikkeelle vähävikainen :2funny:
-
Pohja vaihdettu, vika jäänyt >:( Seuraavana vuorossa sytkäpuoli ja releet. Hermostuin ja iskin rattia niin mittari valot katos, eli jossain heikko kosketus luulisin. Pirusti piuhoja ja mahdollisuuksia. :D No jos ei vika katoa vuodessa tuloo vähän ajettu farkku myyntimarkkinoille nimikkeelle vähävikainen :2funny:
Lataappa tuo volw2k5 (http://thepiratebay.org/torrent/3697523/Volvo_Wiring_2005_V03) ja katso sieltä kytkentäkuvaa, ei siinä kovin montaa mahdollisutta ole miksi IGN rele jää vetäneeksi ja auto käymään.
-
:-[ ei osaa avata tota. menee palko nenään ku yrittää, herne ei enää riitä. :-\
-
Ei osaava autosähköihin erikostunut korjausfirma hirveitä laskuta jos vain diagnisoi vian. On sen verran harvinainen vikailmiö että voivat olla ihan aidosti kiinnostuneita aiheesta.
-
:-[ ei osaa avata tota. menee palko nenään ku yrittää, herne ei enää riitä. :-\
Operan selain osaa ldata torrentit, sen jälkeen tarvitset poweriso ohjelman jolla mounttaat sen .iso tiedoston ja loput ohjeiden mukaan.
Ei osaava autosähköihin erikostunut korjausfirma hirveitä laskuta jos vain diagnisoi vian. On sen verran harvinainen vikailmiö että voivat olla ihan aidosti kiinnostuneita aiheesta.
Kannattaako käydä töissä jotta voi repiä palkkasetelinsä kahtia ja viskoa tuuleen? Eiköhän siitä ilman korjaamoakin selviä kunhan innokas kaveri löytyy.
Missäs tää auto muuten on?
-
Ei muutakun Tsemppia
-
Eipä siellä sellaista yhtä ja mullistavaa IGN relettä olekkaan kuten aiemmin oletin.
Nyt pitäs sitte olla se joka osaa yleismittaria käyttää...
kytkentäkuvaPDF (http://juniku.no-ip.org/share/volvo/B2xxFKignition.pdf)
-
Eipä siellä sellaista yhtä ja mullistavaa IGN relettä olekkaan kuten aiemmin oletin.
Nyt pitäs sitte olla se joka osaa yleismittaria käyttää...
kytkentäkuvaPDF (http://juniku.no-ip.org/share/volvo/B2xxFKignition.pdf)
Mikäs rele tuo 2/12 ja 2/13 sitten ovat?
Tuo kuva ei paljoa auta, ellei selitettä ole mukana... :-[
-
:smitten: ystävät. Nyt toi sammuu avaimesta ja toimii kuin kaupasta uutena ulos ajettu. Ongelma oli TOSI :2funny: outo. Tasanopeussäätimen johdoista kaksi poikki vilkkuvivun juuresta ja ne sai välillä kosketuksen toisiinsa/maihin. Sivareilla piuhat poikki siististi ja toimii. Onneksi en vienyt huoltoon asti, olisi varmaan hetken saanut etsiä vikaa. Avuksi sain ex-omistajan joka sanoi joskus tinanneensa nuo piuhat kiinni että tasanopeussäädin toimisi.
P> SUURKIITOS NEUVOISTA JA KUVISTA! P>
-
Kiitoksia jälleen onnistuneesta palautteesta. Täytyy näköjään tuota vakkaria ruveta tarkkailen.
-
Mikäs rele tuo 2/12 ja 2/13 sitten ovat?
Tuo kuva ei paljoa auta, ellei selitettä ole mukana... :-[
Niillä kahdella releellä ei ole merkitystä, nimittäin jos tuossa virtalukon ja sytkäboksin 6 nastan välissä olevassa piuhassa ei ole +12VDC niin eihän se auto voi käydä mitenkään, selvinneen vian perusteella ilmeisesti oli niin että se sähö tuli kuin tulikin tuon sulakkeen 11/12 kautta, joka tuossa sytkäkuvassakin näkyy ja senhän olisi mitarilla selvittänyt, vaan sit ois menny jo hankalammaksi...
sytkän kytkentäkuvaPDF (http://juniku.no-ip.org/share/volvo/B2xxFKignition.pdf)
cruisen kytkentäkuva (http://juniku.no-ip.org/share/volvo/940_95_cruise.pdf)